View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:23



Reply to topic  [ 3 posts ] 
AC30 önskelista 
Author Message
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post AC30 önskelista
Jag köpte ett AC30 JMI topboost kit på ebay uk i julklapp till mig själv. Det ingick trafos och kontrollpanel och chassis. Allt lindat enligt original spec. och lite kraftigare material i chassiplåten än original. Det ingick inget annat. Inser att jag har en del arbete framför mig nu.

Men vad skall jag bygga för AC30? Jag har mina idéer, det kommer bli en topp och nog skippar jag vibratokanalen. Kanske EF86, normalkanal och top boost.

Vad hade ni velat ha om ni fått välja en dröm AC30?

_________________
/Nicklas


29 Dec 2020, 22:58
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: AC30 önskelista
Kul! Har du länk till grejerna du köpte? Jag vill också ha en AC30...

Min spec är enkel:
Normal-kanal (ett gainsteg) med volymkontroll och kanske en tonkontroll (modell Fender, isf med en switch som helt tar den ur kretsen). Normal-kanalen går in på andra sidan fasvändaren.

Traditionell Top Boost-kanal in på ena sidan fasvändaren.

Sen skulle jag sätta Cut-kontroll och ev. en Master efter fasvändaren.

Beroende på chassit hade jag troligen skippat rörlikriktare och labbat lite med storleken på B+-kondingarna och skärmgallermotstånden.
Jag hade troligen även gjort katodmotståndet i slutsteget lite större än original så att det gick lite svalare.

Jag har redan spanat på Tube-Towns 18W-chassi som skulle kunna husera 4 EL84 och deras 36W-trafon.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


30 Dec 2020, 19:43
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: AC30 önskelista
Hej Tom!

https://www.ebay.co.uk/sch/steves025uk/m.html

Han har inga kit listade nu men trafos ligger där. För mig blev det 2400 inklusive frakt från england. Nu är det väl brexit så jag vet inte hur det blir med momsbiten nu. Varit sugen på hans väldigt prisvärda 18 watt RS replica trafos som fått bra betyg. Men frakten på 15£ styck gör det oekonomiskt. Frakten för hela AC30 kitet var inte mycket dyrare men tydligen vill han inte skicka många lösa trafos i en låda. Du kan ju alltid fråga om han kan sätta ihop ett kit till dig.

Har också tittat på tubetowns 36 wattare. Billigare och egentligen är det ju mycket enklare än att bygga i ett vanligt chassi också. Det löser ju AC uttag och högtalareuttag smidigt. Nu måste jag bocka till en extra plåt alternativt montera de delarna på bakstycket som i en AC50.
En annan tanke jag haft var att sätta in en VVR krets där spänningsväljaren sitter på en JMI vox. Då följer ju den funktionen vad som står på panelen fortfarande.

_________________
/Nicklas


05 Jan 2021, 19:54
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.