View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 01:54



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Min lödstation gav upp... 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Min lödstation gav upp...
Idag dog min Solomon-löstation. Har haft den i typ 15 år så dess livslängd får väl duga.

Löder inte speciellt mycket numera, och behöver ingen "proffstation", men en rekommendation på nån bra i mellanprisklassen emottages tacksamt :-)


15 Jan 2021, 14:12
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Min lödstation gav upp...
https://www.heraco.se/l%C3%B6dstation-temperaturstyrd-2

Vet inte om det är den tänkta prisklassen. Köpte en sån rätt nyligen och den funkar fint. Har inte haft den länge nog för att säga nåt om livslängden.


15 Jan 2021, 14:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Min lödstation gav upp...
Vad roligt, tittade PRECIS nyss på just den :-)


15 Jan 2021, 15:02
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Min lödstation gav upp...
:shock: Ja det var lite lustigt... inte första stället man tittar på kanske för att hitta såna grejer :)


15 Jan 2021, 15:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Min lödstation gav upp...
Googlade och hamnade bara där :-)


15 Jan 2021, 15:41
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Min lödstation gav upp...
lampuradio wrote:
https://www.heraco.se/l%C3%B6dstation-temperaturstyrd-2

Vet inte om det är den tänkta prisklassen. Köpte en sån rätt nyligen och den funkar fint. Har inte haft den länge nog för att säga nåt om livslängden.
En sån station tar jag, tackar... 8)


15 Jan 2021, 22:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Min lödstation gav upp...
Jag får råda dig att inte köpa den lödstationen; den verkar vara samma som Velleman har i sitt sortiment.

Har haft den; fick byta lödkolven 2 ggr inom ett par år.
Dessutom är den långsam i starten. Jag tröttnade.

Jag kollade Blocket och fick tag på en bra begagnad Weller WD1 för drygt en tusing.
Oj vilken skillnad vid lödning :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


17 Jan 2021, 21:01
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Min lödstation gav upp...
Tack för inspelet,. jag avvaktar...


17 Jan 2021, 21:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Min lödstation gav upp...
Axewall wrote:
Jag får råda dig att inte köpa den lödstationen; den verkar vara samma som Velleman har i sitt sortiment.

Har haft den; fick byta lödkolven 2 ggr inom ett par år.
Dessutom är den långsam i starten. Jag tröttnade.

Jag kollade Blocket och fick tag på en bra begagnad Weller WD1 för drygt en tusing.
Oj vilken skillnad vid lödning :)



Kan det här vara ett bättre alternativ?

https://www.electrokit.com/produkt/lods ... w-digital/

Finns även en något dyrare:

https://www.electrokit.com/produkt/lods ... al-at938d/


18 Jan 2021, 14:01
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Min lödstation gav upp...
Kjell & CO har ju också ett urval av lödstationer, från ett par hundra till fyratusen SEK. Nån av dem kanske passar. Jättehög effekt är mest för att få en snabb uppvärmning och lite imponator, enligt min uppfattning. Med tanke på att jag jobbade med hobbylödning flera år med en 25 W oreglerad historia är jag helt nöjd med 40-48 W tempreglerad. Digital visning är också överkurs enligt min mening - det är inte så känsligt oftast. En "analog" station (med tempskalan vid vredet) kan man ju kalibrera med en termometer om man är petig med graderna. Det allra viktigaste är ofta en bra (och utbytbar!) spets, en bra penna (bra balans i själva lödkolven) och ett vettigt ställ att ställa ifrån sig kolven i mellan tagen. Just på det sista är jag inte helt nöjd med mitt tidigare förslag; det stället är lite "motsträvigt" när man ska köra ner kolven, men man vänjer sig väl.


18 Jan 2021, 14:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Min lödstation gav upp...
Känner inte att jag behöver digital visning, men det var just det när man gick upp lite i pris.

Har kollat Kjell o Co tidigare, men ska göra det igen.


18 Jan 2021, 16:00
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Min lödstation gav upp...
Jag har köpt ett par weller på tradera. De håller i evigheter. Bättre med begagnad kvalité än nytt kinesiskt skit


03 Feb 2021, 22:43
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Min lödstation gav upp...
Att hitta grejer som inte helt eller delvis är av kinesisk tillverkning, är nog rätt svårt idag. Man kan vilja välja bort kinesiska tilverkare av olika skäl, men även kända "europeiska" märken köper delar därifrån. Med rätt specar och rätt leveranskontroll etc blir det nog lika bra som om grejerna vore snickrade i Serbien eller Spanien eller whatever, och det är väl ingen som tror att Tesla, Scania eller Volvo (lastbilar) har kina-fri elektronik? Det som verkar vara mer risk för B-produkter är de som finns med kinesiska varumärken, där ska man kanske vara lite skeptisk. Och jag håller med - hellre begagnat av ett "känt märke" än nytt billigt med kinesiskt brand name. Men i det här fallet är det nog lite svårt att veta "på förhand" hur det ska gå med en lödstation av nåt visst märke.


03 Feb 2021, 23:04
Profile WWW

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Min lödstation gav upp...
Nä håller med, finns ingen chans att köpa nåt som inte är tillverkad i kina idag. Men jag håller mig hellre till kända märken, mest för att jag vet att de håller och inte minst för att det finns reservdelar i all evighet till Weller. Och: om man tänkt löda blyfritt så behövs definitivt mer watt, minst 80 skulle jag säga. Men det är en styggelse att hålla på med, svårt att få bra. Behövs eg ännu kraftigare maskiner då


03 Feb 2021, 23:11
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.