View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:39



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Bassman AA864 spänningar hagström trafo 
Author Message
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Bassman AA864 spänningar hagström trafo
Denna Bassman har en hagström trafo med svettpärla säkringen på primären. Ni som servat dessa. Brukar ni ta ner spänningarna till förstegen? Ligger ca 520V på slutrören. PI anoderna ligger på 300V. Allt är cirka 80V över schemat.

En annan fråga. Byter ni de blåa ajax kondingarna på slutrören? Kollar ibland på D-labs electronics på youtube. En kul kanal där man ibland kan fånga upp lite tips kring rörmeck. Han rekommenderar att dessa alltid byts ut då de riskerar att börja läcka och skjuta slutrören. De som sitter där nu är ok än så länge..

_________________
/Nicklas


16 Jan 2021, 23:08
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Bassman AA864 spänningar hagström trafo
Jag tror jag låter spänningarna vara. Den har ju trots allt tuffat på så här i 56år.

Aa864 saknar balans pot till slutrören. Allt lågfrekvent brum i denna stärkare kommer från bias kretsen. 100uf efter dioden tar ner det till rimliga nivåer. Det går dock att döda brummet helt med en extra 10uf från biaspottens mittuttag.
Några synpunkter på det?
Har ibland lagt märke till att bias kretsens utformning inte bara påverkar brummet men även hur förstärkaren låter(?) .

_________________
/Nicklas


18 Jan 2021, 13:59
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bassman AA864 spänningar hagström trafo
Jag kan ju inte se schemat framför mig, men en konding extra i biaskretsen är väl aldrig fel...

När jag tänker biaskrets, så brukar jag tänka, att gallerläckan från slutrörets styrgaller ska vara direkt jordad signalmässigt. Det vill säga, att om man har en gallerläcka på 100 kOhm eller liknande, så sitter den med ena änden i gallret och med andra änden på en stor konding till jord. I sammankopplingspunkten mellan gallerläckan och kondingen, kommer bias-matningen in genom ett seriemotstånd på minst samma värde som gallerläckan. Matningen kan ju sedan komma från en balanspot eller en individuell pot för just det röret - det senare tycker jag mer om.

Om ljudet påverkas av bias-balansen, så skulle jag misstänka att man misslyckats i den signalmässiga separeringen mellan slutrören, eller att den signalmässiga jordningen av gallerläckan inte är vettigt utformad. Sen är de såklart så, att om man ändrar bias, ändrar man arbetspunkten och därmed påverkas arbetskarateristiken för den aktuella kopplingen.


18 Jan 2021, 15:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Bassman AA864 spänningar hagström trafo
Intressant. När du säger minst lika stort värde som gallerläck motståndet. Menar du att motståndet som matar bias skall ha exempelvis minst 100kohm ifall gallerläckan är på 100kohm?

Bild på hur det ser ut nu finns i bilagan nedan. Detta tar bort allt brum i högtalaren från bias ripplet.

En annan fråga. Något tips på tåligt 6L6GC rör för 520V på anod? De flesta verkar ha max 500V på anod. Tänkte köpa Tung Sol STR 6L6GC men aldrig använt det vid dessa spänningar.


Attachments:
aa864.jpg
aa864.jpg [ 100.52 KiB | Viewed 3647 times ]

_________________
/Nicklas
18 Jan 2021, 15:41
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bassman AA864 spänningar hagström trafo
Den inritade kondingen borde döda allt rippel från bias, absolut.

Det jag nämnde om biasmatning är min egen tumregel vid konstruktion, inte ett "välkänt måste"; den visade kretsen är inget fel på.

Med de spänningarna kunde vara värt att byta till 807... det tål betydligt mer än 6L6 men är elektriskt väldigt likt. Blir ju lite annat rent fysiskt, förstås. :D


18 Jan 2021, 16:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Bassman AA864 spänningar hagström trafo
Hehe, jo jag kör personligen med en 6BG6GA variant som är en Sylvania 7027A med topputtag för anoden. Men det funkar inte till kunden och får inte plats i lådan heller.

Edit: Installerade ett par 15V 5W Zenerdioder och B+ hamnade på 480V.

_________________
/Nicklas


18 Jan 2021, 16:45
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Bassman AA864 spänningar hagström trafo
Jag installerade zenern efter första filter noden. Dvs likriktare--1:a filter---säkring---zener---ot---drossel--2:a filter. Det låter rätt ok. Vad tänker ni? Bör zeners placeras tidigare för filtrering exempelvis?

_________________
/Nicklas


19 Jan 2021, 14:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.