View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 14:37



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Volympottarnas tolaranser i en Super Bass ? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Volympottarnas tolaranser i en Super Bass ?
Jag håller på och återställer en Marshall Super Bass från 1972 som varit Gaywhore-moddad till originalspec. Den är fin för övrigt och det är bara förförstärkaren fram till tonstacken som rivits ut och ersatts med två andra förstegskre När jag kontrollmätte kanal 2s volympot som enligt schemat ska vara på 1Mohm, så mätte den den 860 ohm, d v s 14% off. Pottar har ju ofta vida toleranser, så min fråga är hur kinkigt det är? Bör den bytas till något som ligger närmare 1Mohm eller ska jag låta den vara? (Kanal 2s pot mäter för övrigt 1,1Mohm, så den ligger 10% för högt.)

Tack på förhand!


01 Feb 2021, 17:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Volympottarnas tolaranser i en Super Bass ?
Hur känsligt denna avvikelse är beror ju helt på hur den poten är inkopplad i kretsarna. Om den är belastningen på ett förstärkarsteg, som kanske är en triod med ett anodmotstånd på 100 kOhm, så spelar skillnaden ingen roll. Om den är del i en komplex tonstack eller efter en pentod i "starvation mode" så kan det möjligen ha betydelse. Så, beroende på hur schemat ser ut, skulle jag kanske inte lägga tid på ett byte om den är frisk för övrigt.


01 Feb 2021, 23:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Volympottarnas tolaranser i en Super Bass ?
lampuradio wrote:
Hur känsligt denna avvikelse är beror ju helt på hur den poten är inkopplad i kretsarna. Om den är belastningen på ett förstärkarsteg, som kanske är en triod med ett anodmotstånd på 100 kOhm, så spelar skillnaden ingen roll. Om den är del i en komplex tonstack eller efter en pentod i "starvation mode" så kan det möjligen ha betydelse. Så, beroende på hur schemat ser ut, skulle jag kanske inte lägga tid på ett byte om den är frisk för övrigt.


Här är schemat: https://drtube.com/schematics/marshall/1992u.gif Kan det vara till hjälp för att reda ut hur nära 1M man behöver vara?

Jag återställer förresten förförstärkaren med hjälp av Metroamps instruktioner för hans Super Bass-byggsats. (instruktionerna täcker både Super Lead och Super Bass). http://valvestorm.com/sites/default/files/100_WATT_PLEXI_AMP_KIT.pdf


02 Feb 2021, 15:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Volympottarnas tolaranser i en Super Bass ?
Ja, min personliga upppfattning är ju att som potarna är inkopplade, bör inte den nämnda avvikelsen ha nämnvärd betydelse. De matas från ett försteg, en triod med 100 kOhm anodmotstånd och även om 1 MΩ kanske är optimalt, så lär inte 860 kΩ göra nån större skillnad. Min upplevelse är att potar ofta avviker rätt rejält från märkvärdet, kanske upp till 20%, utan att det därför är skräpgrejer, och inte har jag märkt mycket problem heller. Jag tror det är lugnt...


02 Feb 2021, 17:27
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Volympottarnas tolaranser i en Super Bass ?
Det är nog mer att det kan ge en liten liten skillnad på vad som kommer efter poten frekvensmässigt. Och då väldigt beroende på hur de interaktiva volymkontrollerna står. Plussa sedan ihop detta med andra avvikelser från perfekta värden i resten av kretsen. Om det är tillräckligt mycket avvikelser åt ett viss håll på en pjäs och åt andra hållet på en annan så kan de ju låta lite olika. Det är väl därför folk säger att vissa exemplar låter bättre än andra. Men det behöver inte betyda att det är pga att de är spot on schemat utan lika väl att den är väldigt off. 1M potar diffar all over the place. Och jag tror knappast att Marshall någonsin suttit och mätt ut perfekta 1M att installera.

_________________
Johan Hansson


02 Feb 2021, 19:30
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Volympottarnas tolaranser i en Super Bass ?
Precis, Johan. Produktionsekonomi var viktigt redan på 40-talet. 20% pottar var det mest lönsamma alternativet. 1% pottar har alltid varit svindyra, i den mån dom alls har funnits. Dom förekom nog mest i medicinsk utrustning och mätinstrument.


02 Feb 2021, 22:59
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Volympottarnas tolaranser i en Super Bass ?
Tack för alla kommentarer. Jo, jag känner väl till att potar ofta har 20% tolerans. Ibland har det ingen större praktiskt betydelse, men ibland t ex i gitarrer med passiva micksystem där mickens beteende påverkas av lasten den ser, så har pottens tolerans stor betydelse.

Men det verkar som att det är lugnt med de värden jag har, så jag låter poten sitta kvar och fortsätter att bygga vidare. Det kul att förstärkaren är i så bra skick för övrigt, bortsett från att i stort sett alla kondensatorer och motstånd fram till tonstacken saknades när jag köpte den, men jag har fått tag på gamla mustard-kondingar så att det kommer kommer att kunna återställas till elektriskt originalskick. Jag har bara spelat på gamla Super Lead och Lead, så det ska bli kul att se hur den här låter och känns jämfört mot min gamla Super Lead från 1976. (Jag har jämnåriga matchande Marshall-högtalare till båda topparna) Om jag gillar den, så behåller jag som den är annars så provar jag nog att göra om kretsen före tonstacken till Super Lead-spec. Men jag tror nog att den blir bra med sin Super Bass-koppling... :)


04 Feb 2021, 12:16
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.