View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:23



Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Brumproblem, tips på felsökning (Löst) 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning (Löst)
Har inte haft tid att testa än men de kommer.
Det som snurrar i tankarna är ju att det verkar som att samma skräp i ljudet verkar gå in i både pi och ingångssteget. Detta baserat på att oljudet minskar när jag drar upp gainen på normalkanalen. Känns ju som att det minskar för att samma oljud finns men i motfas som släcker ut det
Har mätt på filterkondingarna och de verkar ha rätt värde. Kollat jordpunkter X antal gånger. Kan det vara så att filterkondingar är felande fast de mäter rätt i "vila"?


Last edited by Michael on 24 Mar 2021, 21:59, edited 1 time in total.



03 Mar 2021, 23:51
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Hur tänker du med motfas, kanalerna ligger ju inte i motfas?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


04 Mar 2021, 09:59
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Jag tänker att Oljudet som finns i fasinverteraren är samma som i ingångssteget men varje steg vänder ju fasen så så motfas inverteraren jämfört med ingångssteget.


04 Mar 2021, 11:24
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Michael wrote:
Jag tänker att Oljudet som finns i fasinverteraren är samma som i ingångssteget men varje steg vänder ju fasen så så motfas inverteraren jämfört med ingångssteget.


Men bägge kanalerna har ju samma fasförhållande i relation till PI, så jag förstår inte riktigt hur kanalernas inbördes volymskillnad skulle ha någon inverkan på det?
Det skulle väl förutsätta någon form av återkoppling mellan ena sidan ut från fasvändaren och ena kanalen innan fasvändaren?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


04 Mar 2021, 13:16
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Jag fick läsa om tråden för att aggregera det som kommit fram hittills.

Det är troligen 100 Hz brum - finns på sida ett en bit ner.
Det blir tyst om man kortsluter styrgallret på PI till jord.
Röret i PI har bytts nån gång för test, har jag för mig - ingen skillnad.

100 Hz brum är väl nästan alltid filterbrum, medan 50 Hz är "infångad störning". Att lyssna på en brumstörning är dock kanske inte en exakt vetenskap. Det bästa vore om det gick att oscilloskopera det hela, så man fick en uppfattning om kurvformen.

Om PI är tyst med jordat styrgaller, så är det inte fel i PI som sådan, skulle jag tro.

Att ta ut första röret eller att haka av förbindelserna från de två förstegen hjälper inte, om jag minns tråden rätt.

Mellan förstegen och PI sitter reglermotstånd och filter. Om det skapas en störspänning i det komplexet, så kommer den in till PI. Dock skulle man ju vilja tro, att när potarna står i nolläge, så är styrgallret i PI jordat, fast genom mixermotstånden. I det läget finns det dock en störning, vilket bör innebära att en störning kommer in på/vid mixermotstånden eller förbindelsen till styrgallret på PI (g1 är ju inte jordat direkt via potarna, utan via mixermotstånden).

Utsläckningsfenomenet KAN förklaras om man tänker att det finns uppfångning av 50 Hz brumstörning både på ingången och på gallret till PI. Fasvändningen i förstegen kommer att göra att signalen därifrån är i motfas mot det som fångas upp i mixerdelen och en utsläckning kan ske vid lämpligt läge på potarna. Det skulle nog ändå betraktas som att det blivit nåt fel med skärmningen om det kan fångas upp såpass stark störning till PI.

Hur är glöden dragen? Tvinnat par till varje sockel eller friliggande trådar? Jag har för mig att det fanns en jordning via två motstånd ("falsk mittpunkt"), så det är väl inte strömbana genom chassit för glödström antar jag.


04 Mar 2021, 13:36
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Det var en bra sammanfattning. Glöden är tvinnat par till varje sockel och "falskt" jordad mittpunkt via två 100 ohm motstånd. Testat att inte höja jordpotentialen här utan koppla 100ohmarna direkt till jord utan skillnad.
Använt bara en kanal och sladd/motstånd in i pi. Samma resultat


04 Mar 2021, 14:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Testade att bygga till din glödlyftning och mycket riktigt inget brum. Överdrev med att inte koppla av katoden alls men fortfarande tyst som i graven.

Höjer jag ripplet på B+ till en 500mV börjar det ju brumma en hel del på hög volym. Men kruxet är att jordning av gallret på PI tar ju inte bort det som det skulle göra om det vore glödbrum. Det är just det som gör att allt är väldigt märkligt.

_________________
Johan Hansson


04 Mar 2021, 15:19
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Det försvinner ju när jag jordar gallret direkt men inte när jag jordar via mixmotstånden


04 Mar 2021, 16:15
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Detta kanske är nåt vi har gått igenom redan, men är jordningen av potarna fysiskt samma punkt som jordpunkt för PI katod? När du inte jordar styrgallret på PI så finns störsignal. Signal är definitionsmässigt spänning mellan katod och styrgaller, så om jordpunkten för potarna (och, via mixmotstånden, styrgallret på PI) inte är samma rent fysiskt, så skulle det rent hypotetiskt kunna finnas en (stör)spänning mellan katodens jordpunkt och gallrets jordpunkt. Lite långskott, men, men...


04 Mar 2021, 16:54
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Michael wrote:
Det försvinner ju när jag jordar gallret direkt men inte när jag jordar via mixmotstånden
Så skulle det "normalt" bli om störningen kom in via glöden på PI röret.

_________________
Johan Hansson


04 Mar 2021, 17:31
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Jordpunkten till potarna och pi katod är samma. Ngn stans har jag ju säker gjort ngt fel som gör att störningen går in via PI'n tycker bara allt är kollat.....
Men snart blir det ett eureka-moment hoppas jag


04 Mar 2021, 17:41
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Störning via glödkretsarna kan exvis komma genom att ett rör har dålig isolation mellan glödtråd och katod. Då kommer katoden att överlagras med en brumstörning. Om gallret är jordat, kommer störningen att förstärkas i röret, eftersom det är en signal som finns mellan katod och galler. Motåtgärder är att använda ett friskt rör, att ha god avkoppling av katoden (stor Ck), eller att avbrumma glöden (likriktning och filtrering). Om ett steg är tyst med styrgallret kortslutet till katoden (växelströmsmässigt) så är nog steget i sig självt i god ordning. Om störningen uppstår när styrgallret inte är jordat längre, så kan man nog tänka sig att det är en störning som kommer från gallerkretsarna.

I det aktuella fallet kan man "helt enkelt" koppla bort allt från ingående styrgallret på PI och sedan ansluta typ 100 kOhm från detta styrgaller till jord (samma punkt som katoden jordas i). Om det är tyst då, så är PI och slutsteg i god ordning och störkällan finns i kretsarna före PI. Kan man komma så långt, kan man ju eliminera en stor del av förstärkaren.


04 Mar 2021, 21:37
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Tack för tipsen.
Verkligen tacksam att ni engagerar er. Blir till helgen jag kan komma till skott och titta på detta


04 Mar 2021, 22:52
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
lampuradio wrote:

Utsläckningsfenomenet KAN förklaras om man tänker att det finns uppfångning av 50 Hz brumstörning både på ingången och på gallret till PI. Fasvändningen i förstegen kommer att göra att signalen därifrån är i motfas mot det som fångas upp i mixerdelen och en utsläckning kan ske vid lämpligt läge på potarna. Det skulle nog ändå betraktas som att det blivit nåt fel med skärmningen om det kan fångas upp såpass stark störning till PI.


Ja där är jag med angående fas. Var tvungen att läsa trådstarten igen och insåg också att jag missförstått, jag trodde att brummet varierade med hur de båda kanalvolymerna ställdes i förhållande till varandra. Men gällde visst normalkanalens volympot i sig.

Där är väl också en ledtråd, om brummet s.a.s matas parallellt till försteg och PI men inte till slutsteg. I en så här enkel krets finns det ju inte så många sådana möjliga källor.

Var det så att brummet varierar i styrka med volympoten, eller är det konstant över potens svep tills det plötsligt tystnar vid en viss punkt?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


05 Mar 2021, 17:42
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Den varierar, finns även på gain 0 ökar en smula till "ettan" minskar sedan till nastan helt tyst för att sedan öka igen


05 Mar 2021, 19:40
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Om det är 100 Hz störning kan det ju vara filterbrum. Är inte filterkondingarna generellt lite "magra"? Beroende på vad som gäller för likriktaren och spänningen från trafon kunde du ju byta alla till 47µF. Max ingångskonding från likriktarröret finns ju i data bladet.


05 Mar 2021, 20:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Om kanal 2 inte alls lider av brum så borde antalet misstänkta minska ytterligare. I så fall är det väl ganska osannolikt att problemet är strömförsörjning eller glöd, då båda halvorna av V1 väl får B+ från samma nod?

Har du provat att mäta resistans mellan alla jordpunkter och chassi? Särskilt då kanske kring kanal 1 inklusive volympot.
Har du testat att jorda volympoten till en annan punkt än nuvarande?

Annars skulle ju jag fortfarande också misstänka filterdelen, men märkligt om brummet bara uppträder i ena kanalen.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


05 Mar 2021, 20:43
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Bägge har faktiskt samma problem fast. Miss av mig tidigare. Hoppas få tid till denna i helgen och tack för engagemang.


05 Mar 2021, 21:24
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Så lycklig och skäms omvartannat.
Det har varit lite stiltje ett par veckor då jag liksom tappade sugen men kom till skott och fortsatte felsöka.
Har hittat felet och nu låter stärkaren riktigt bra och dessutom utan utan brum.
Så var det för fel, jo fel motstånd till den artificiella jorden av glöden. Pinsamt, pinsamt.
Hur som överväger glädjen över att den funkar och att krets designen lät såpass bra.
Kanske lite tweakning kvar men i stort sett som jag tänkt.
Tack för all hjälp och tålamod


24 Mar 2021, 21:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.