View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 17:44



Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Brumproblem, tips på felsökning (Löst) 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Brumproblem, tips på felsökning (Löst)
Har byggt ihop en liten stärkare som jag har prumproblem i.
Har i vanlig ordning inte tagit en befintlig modell utan plockat lite delar från olika.
Så här ser det ut med ord:
Slutsteg som en 5E3 - paraphase pi snodd från en Gibson Ga40 - Ingångssteg som en jtm45. Ingen EQ utan mixresistorer som jtm o så in i pi.

Skumt brumproblem. Brummar mest med "normalvolymratten i min och mot maxläget inte alls när volymratten är på klockan 11 (4an 5ab).

Min spaning är att brummet. (120hz tror jag) kommer in i pi:n och försteget och att det släcks ut när man har normalvolymratten en bit upp för att de kommer i motfas.

Har testat jorda från i buss från ingångsjacken eller från andra hållet med isolerade ingångsjack men går vet på att hitta problemet.
Har ni några tips på felsökning?


Last edited by Michael on 24 Mar 2021, 22:00, edited 1 time in total.



09 Feb 2021, 22:37
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1232
Location: Vallentuna
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Generell "brumsökning":

Oftast är det 50 Hz eller 100 Hz man har problem med. Första steget bör vara att ta ur alla rör utom slutrören. Har man brum i det läget, måste man fundera över om B+ är vettigt filtrerad och om biasspänningen är signalmässigt jordad i matningen (om förstärkaren har fast bias).

Om slutsteget är tyst, sätter man i PI och de andra rören efterhand. När störningen dyker upp, vet man ungefär var problemet är. Det kan ju vara nåt med filtreringen av B+ till småsignalrören, eller att glödslingan av misstag inte har jordats - det kan slå igenom.

Fenomenet med volymkontrollen tycker jag låter lite som dålig jord nånstans (avbrott, kallödning etc).

Man kan också ansluta resp styrgaller till jord (ett i taget). Har det ingen inverkan är störningen i eller efter det röret, tystnar apparaten är störningen före (eller i) det steget.


10 Feb 2021, 09:19
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Tack ska kolla. Det är säkert 100 Hz.
Har ryckt rören och det hörs inte med bara slutrören i. Kommer när jag stoppar i pi-röret. Och finns kvar när jag stoppar i ingångsröret. Försvinner när jag drar upp normalkanalens volym. Min spaning är att brummet finns med från och med pi:n och att det försvinner med anledning av att ingångssteget är fasvänt jämfört med pi-n.
Har ju trippelkollat jordningar men får väl kolla en gång till.


10 Feb 2021, 10:02
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Det är katod bias förresten.
Glöden har artificiell mittpunkt lyft till va 40 volt med 100ohm motstånd mot jord (22microF parallellt) och 470kohm mot Pi:ns "filterkonding"
Filtreringen som i en 5E3 : 22microF (Anodspänning) -4,7kohm-22microF (skörmgaller) 10kohm-22 MicroF (PI) - 10kohm,10microF(ingångssteg)


10 Feb 2021, 10:14
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1232
Location: Vallentuna
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Jag kan ju inte de här apparaterna du refererar till, men några klassiska steg kan jag ju nämna:

Om det kommer brum med enbart PI och slutrör, prova att jorda styrgallret för inkommande signal till PI. Brummar det fortfarande så kan det vara röret (växla med ett annat) eller dubbelkolla anodspänningsfiltreringen till PI. Om du noterat att det inte är filterbrum, så kan du ju släppa det, förstås.

Om det tystnar när du jordar PI styrgaller, så finns ju störsignalen i kretsarna före den punkten. Att jorda intressanta signalpunkter en efter en "bort från" PI är ofta en rätt bra metod i det läget. Har du tillgång till ett oscilloskop kan du ju se om kurvformen ger nån ledtråd.


10 Feb 2021, 13:06
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Tack, ska försöka kolla vidare så snart de går


10 Feb 2021, 18:53
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Michael I det här läget hade det varit bra om du ritare ett schema o tar en bild av det o lägger upp.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


12 Feb 2021, 13:20
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Jag vet Owe ska bara komma till skott med rita det och hur man lägger in bilder


12 Feb 2021, 15:10
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Jag vet Owe ska bara komma till skott med rita det och hur man lägger in bilder
Fanns det instruktioner på hur man lägger in bilder?


12 Feb 2021, 15:11
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
https://www.bildtagg.se/
Förslag, lägg upp bilden hos bildtagg.se så kommer förslag på länkar. Kopiera BBCode tumnagel längst ner till inlägget.

Trevlig helg


12 Feb 2021, 22:43
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Okej här kommer ett schema. Inte supersnyggt ritat men.....

https://www.bildtagg.se/bild/hs8lt6nhc0fgd19r3sfuj10

Alltså med bägge Volym rattarna på 0 så brummar det, när man drar upp Volymratten på normalkanalens till runtklockan 11 så försvinner brummet för att komma igen när man ökar ner.
Brightkanslens volym påverkar inte brummet.


Last edited by Michael on 16 Feb 2021, 09:57, edited 2 times in total.



15 Feb 2021, 20:03
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Preamp en jordad vid ingångsjacken. Nättrafon, Anodspänning, glöd och skärmgaller jordat nära nättrafon


15 Feb 2021, 20:05
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1232
Location: Vallentuna
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Är det likadant även om första röret inte sitter i?


15 Feb 2021, 20:23
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Michael wrote:
Preamp en jordad vid ingångsjacken. Nättrafon, Anodspänning, glöd och skärmgaller jordat nära nättrafon
Jorda kretsen i chassit på endast ett ställe och dra samman kretsen med kabel. Det blir annars lite spännande vägar för strömmen att flyta som kan ge problem med störningar.

_________________
Johan Hansson


15 Feb 2021, 20:59
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Gick efter layout på Hoffman Amps men ska testa det.
Tack för tipset


15 Feb 2021, 21:15
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Ändrade till en jordpunkt, jordbuss, isolerade ingångsjack men problemet kvarstår


15 Feb 2021, 21:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Din fasvändare ser lite märkligt kopplad ut? Ser ut som du bara får ut ena fasen från den?

_________________
Johan Hansson


15 Feb 2021, 21:54
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Har glömt att rita in en tråd från mellan 7.5k-motståndet och 470k på första trio den i pi:n och in i den andra trioden. Tyvärr bara i schemat jag ritat, den sitter där i stärkaren. Hade varit så gott om jag missat den och hittat hur problemet kunde lösas :?


15 Feb 2021, 22:41
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Nu är det inritat så schemat stämmer bättre.


16 Feb 2021, 09:58
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Hur är andra halvan av första röret kopplad? Något oklart i schemat där, syns inget styrgaller eller någon koppling till det.
Har du provat att bryta signalvägen i ena "kanalen" t.ex genom att lyfta en tråd eller en komponent för att se om det påverkar brummet?
Låter förstärkaren som den ska i övrigt?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


16 Feb 2021, 15:05
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Första och andra halvan av första röret är kopplade som de båda ingångskanalerna på en Jtm-marshall eller tweed bassman parallellt och lika förutom kodningen över mixresistorn på kanal 2
Har inte testat det du säger ännu men kollar ikväll.
Har ju bara tänkt ut denna kretsen i huvudet så exakt hur den ska låta är lite oklart men inte några konstigheter


Last edited by Michael on 16 Feb 2021, 15:49, edited 1 time in total.



16 Feb 2021, 15:26
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1232
Location: Vallentuna
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Schemat ser väl helt OK ut och innehåller inte nåt som i sig självt skulle öka risken för störnignar - förutom att jag undrar över varför glöden är lyft. Det är ju lite onödigt exotiskt, egentligen, men det kanske finns nåt skäl.

Undrar också över om störningen är där även med första röret urtaget.


16 Feb 2021, 15:41
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Tja glöden jord är lyft för att jag trodde det skulle ge mindre störningar men ska testa utan.
Oljudet är kvar när jag drar ut första röret. Skillnaden är att då minskar inte störningen när jag drar upp "normalkanalsgainen"


16 Feb 2021, 16:03
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Michael wrote:
Ändrade till en jordpunkt, jordbuss, isolerade ingångsjack men problemet kvarstår

Tack för schemat, med tanke på hur det ser ut så är jag benägen att tro du har komponent fel.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


16 Feb 2021, 16:40
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1232
Location: Vallentuna
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
OK.
Så utan PI-röret är det tyst.
Med PI men utan förröret finns oljudet.
Med även förröret isatt kan oljudet påverkas av volymen i normalkanalen.
Variationen av oljudsnivån med volymen kan nog som du antydde ha att göra med fasläget, men det innebär också att störningen introduceras både i PI och i förröret. Det som är gemensamt är glöden. Prova att skippa lyften och behåll en jordning av glödslingan endera med de 100 Ω motstånden eller att jorda ena branschen.


16 Feb 2021, 16:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
lampuradio wrote:
Schemat ser väl helt OK ut och innehåller inte nåt som i sig självt skulle öka risken för störnignar - förutom att jag undrar över varför glöden är lyft. Det är ju lite onödigt exotiskt, egentligen, men det kanske finns nåt skäl.

Undrar också över om störningen är där även med första röret urtaget.


Egentligen inte, med dagens rör, så finns det flera förstärkarbyggare som går över till DC- glöd (personligen är jag inte så för DC-glöd, utan tycker lyft glöd gillar jag bättre).

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


16 Feb 2021, 16:44
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Quote:
OK.
Så utan PI-röret är det tyst.
Med PI men utan förröret finns oljudet.
Med även förröret isatt kan oljudet påverkas av volymen i normalkanalen.
Variationen av oljudsnivån med volymen kan nog som du antydde ha att göra med fasläget, men det innebär också att störningen introduceras både i PI och i förröret. Det som är gemensamt är glöden. Prova att skippa lyften och behåll en jordning av glödslingan endera med de 100 Ω motstånden eller att jorda ena branschen.

Ja det är korrekt.
Testar det i kväll


16 Feb 2021, 16:50
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1232
Location: Vallentuna
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Amp Healer wrote:
lampuradio wrote:
Schemat ser väl helt OK ut och innehåller inte nåt som i sig självt skulle öka risken för störnignar - förutom att jag undrar över varför glöden är lyft. Det är ju lite onödigt exotiskt, egentligen, men det kanske finns nåt skäl.

Undrar också över om störningen är där även med första röret urtaget.


Egentligen inte, med dagens rör, så finns det flera förstärkarbyggare som går över till DC- glöd (personligen är jag inte så för DC-glöd, utan tycker lyft glöd gillar jag bättre).

Hmm, en form av åtgärd mot dåligt byggda rör, alltså? DC-glöd är lite kinkigt; om man inte får bort ripplet rätt ordentligt gör det inte mycket nytta, och då krävs det stora filterkondingar. Jag misstänker dock att bra katodavkoppling gör minst lika mycket nytta som att lyfta glöden. Om man drämmer till med 50 µF eller mer över katodmotståndet får man bra låg impedans till jord vid brumfrekvenser och det hjälper en del. Men faktum är ju att det finns flera sätt att gå på ett visst problem så man får väl testa vad som funkar i ens egna "produkter".


16 Feb 2021, 17:26
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Ok liten Lägesrapport.
Dragit om jorden enligt Kirshoffs lag (res för stavning) brummet minskade något men försvann inte.
Mitten på hv och första anodsmällskondingen på egen punkt resten som en jordbuss. Isolerade ingångsjack.
Jorda ingången till v1 normalkanal brum kvar påverkas förstås inte av normalvolymratten.
Jorda ingång till v1 brightkanal- brum kvar minskas när man drar upp normalkanalsvolymen.

Jorda ingången till PI'n inget brum överhuvud taget.
Nu får detta vila tills imorgon tror jag. :(


17 Feb 2021, 21:44
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Brumproblem, tips på felsökning
Just det artificiell jord på glöden jordad direkt istället för jordlyft testat utan ngn förändring.


17 Feb 2021, 21:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 79 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.