View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:52



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Traynor ygl3 mk3 = magisk starkare! ... men reverbet? 
Author Message

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Traynor ygl3 mk3 = magisk starkare! ... men reverbet?
Har just köpt min drömstärkare, en ygl3 mk3 som till o med har original el34 i slutsteget! Men reverbet?

... är ju inte riktigt i min smak. Tror främst att det beror på att jag inte kan styra nivån IN i reverbet, Reverbratten styr ju bara nivån efter reverbtanken. Jag gillar inte klangen som blir i reverbtanken då jag drar på max på volume in på kanal två, låter överstyrt.

Funderar därför på att montera en extra ratt bak på starkare där jag kan reglera vol/gain in i EL84 röret som driver tanken. Vet någon om det kan funka bra att byta ut resistorn på 1Meg som sitter just före el84 röret ner till jord, mot en 1Megs pot?

Schema...

https://irationaudio.files.wordpress.co ... 3a_mk3.gif


26 Feb 2021, 19:14
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Traynor ygl3 mk3 = magisk starkare! ... men reverbet?
Är det V5 som är reverbdriver? I så fall kan jag inte se något hinder till att prova med att ersätta gallerläckan med en "volympot". Dvs, jag vet inte för jag har inte provat detta, men rent kretslösningsmässigt är det inte några hinder. Insignal till enda änden, styrgallret till löparen ocn andra änden till jord.


26 Feb 2021, 20:59
Profile WWW

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Traynor ygl3 mk3 = magisk starkare! ... men reverbet?
lampuradio wrote:
Är det V5 som är reverbdriver? I så fall kan jag inte se något hinder till att prova med att ersätta gallerläckan med en "volympot". Dvs, jag vet inte för jag har inte provat detta, men rent kretslösningsmässigt är det inte några hinder. Insignal till enda änden, styrgallret till löparen ocn andra änden till jord.


Tack, det var precis så jag tänkte! Jag prövar.


26 Feb 2021, 23:04
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Traynor ygl3 mk3 = magisk starkare! ... men reverbet?
Då ygl3 mk3 var min första stärkare och stärkan jag lärde mig mecka stärkare (jag har nog gjort det mesta med den stärkan :9 )
Angånde reverbet förstår jag dig, men jag hade valt en annan väg att attakera problemet:

Byt : R9A till en log pot
byt : C19 till betydligt lägre värde 1uF eller mindre.

Övriga förbättringar att göra är mina förslag :
1. byt R12A till log pot och en 100k i series med viper.
2.Byt C7 till mindre typ 22n, så håller basen ihop bätter på högre volym.
3.det saknas skärmgallermotstånd SGM på två av slutrören, jag rekomenderar varma att har SGM på alla rören och du kan öka dessa till minst 470 Ohm, själv kör jag med 1k på min.

Behöver du mer tips så hojta till ;)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


02 Mar 2021, 22:52
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Traynor ygl3 mk3 = magisk starkare! ... men reverbet?
Köpte just en sån själv och på min är reverbet magisk.
Ända problemet med förstärkarn är att den är tung som satan.

Annars skippar jag mina blackface fantasier helt klart.


Point to point och i nyskick. Den snyggare varianten med välvd panel.
Ser ut som Venom har infuserat sig i en gammal fender twin.


03 Mar 2021, 15:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Traynor ygl3 mk3 = magisk starkare! ... men reverbet?
Gick igen rören i förrgår o de flesta är original skulle jag tro, sitter philips i slutsteg o på alla andra ställen utom ett. Kom då att tänka på att röret som driver reverbtanken kanske har sett sina bästa dar. Ska nog testa ett nytt där innan jag börjar meka, gillar att den är original o orörd förutom utbytta filterkondingar, får gärna vara så ett tag till.

Salesman, undrar om reverbet på din låter ungefär lika oberoende av hur högt du har på volumeratten/"gain"? Jag kör den på minst kl 12, men oftast typ kl 3 o mer, tänkte att det kanske blev för het signal in i reverbet, men det kan ju lika väl bero på att drivröret är trött...


03 Mar 2021, 16:31
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Traynor ygl3 mk3 = magisk starkare! ... men reverbet?
... det sitter en fläkt i min så det har säkert bidragit till att slustegsrören hållit så länge. Sen läste jag för många år sen om stärkaren på tone-lizards hemsida, den var riktigt bra för några år sen, kass nu... o där skrev han om Traynors lösningar för att maximera livslängden på EL34orna. Så har man tur så kan man hitta en stärkare från 70talet med originalrör i slutsteg, det är rätt unikt.


03 Mar 2021, 16:41
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Traynor ygl3 mk3 = magisk starkare! ... men reverbet?
Amp Healer wrote:
Då ygl3 mk3 var min första stärkare och stärkan jag lärde mig mecka stärkare (jag har nog gjort det mesta med den stärkan :9 )
Angånde reverbet förstår jag dig, men jag hade valt en annan väg att attakera problemet:

Byt : R9A till en log pot
byt : C19 till betydligt lägre värde 1uF eller mindre.

Övriga förbättringar att göra är mina förslag :
1. byt R12A till log pot och en 100k i series med viper.
2.Byt C7 till mindre typ 22n, så håller basen ihop bätter på högre volym.
3.det saknas skärmgallermotstånd SGM på två av slutrören, jag rekomenderar varma att har SGM på alla rören och du kan öka dessa till minst 470 Ohm, själv kör jag med 1k på min.

Behöver du mer tips så hojta till ;)


Tack för tipsen! :)

Ska fnura på o använda den en stund till innan jag gör nått mer, men reverbet det hörde jag direkt att det var galet. Annars har jag aldrig spelat på en stärkare med en så kärnfull ton, nästan som en mänsklig röst. Lite speciell eq har den ju oxå på så vis att den går att dämpa signalen helt om man vrider alla tre kontrollerna helt moturs. Men den låter magiskt, mitt ex har en feedback/sustain som jag aldrig hört maken till tidigare. Har en CAA OD100 som levererar på den fronten, men denna är nog snäppet värre. Så egentligen är jag näst intill supernöjd just nu.


03 Mar 2021, 17:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Traynor ygl3 mk3 = magisk starkare! ... men reverbet?
Om man är lite sugen på att experimentera skulle man ju kunna tänka sig en dubbelpot där den ena delen höjer volymen samtidigt som den andra sänker reverbet. Med en extra resistor mellan poten och jord så reverbet aldrig stängs av helt så klart.

_________________
Johan Hansson


03 Mar 2021, 19:52
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Traynor ygl3 mk3 = magisk starkare! ... men reverbet?
Det är svårt att få ett riktigt bra ljud ur det reverbet, även om Amp Healers moddförslag är vettiga är det svårt att polera en skitkorv liksom.... Radikalt vore att bygga om till transformatordrivet á la Fender. Men då behöver du både en trafo och en annan tank...

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


23 Mar 2021, 13:48
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Traynor ygl3 mk3 = magisk starkare! ... men reverbet?
Ett ljudexempel på hur reverbet kan låta...

https://soundcloud.com/mattias-hedman/sfinxen

Jag börjar så smått tycka om det för vad det är, att det låter som det låter...


28 Mar 2021, 12:23
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Traynor ygl3 mk3 = magisk starkare! ... men reverbet?
Ja jisses... man undrar nog vad ni pratar om?

Jag har i princip en ny Traynor 100 watt från 1975 här och reverbet och tremolot är perfekt.

Man blir tvungen sälja pedaler till höger och vänster när man hör en bra Les Paul genom detta.
Eller för referens det låter Peter Green med sina Showmans på full volym eller Jerry Garcia ca 1969.


Eller kanske nån trollhatt har har försökt få nått sorts 80tals sound ur dessa fina grejer?


01 May 2021, 11:37
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Traynor ygl3 mk3 = magisk starkare! ... men reverbet?
Ja jisses... man undrar nog vad du pratar om?

:mrgreen:

"Eller kanske nån trollhatt har har försökt få nått sorts 80tals sound ur dessa fina grejer?"

Om du lyssnar på klippet ovan ditt inlägg så kan du förmodligen svara på den frågan själv.

För mig är det den mest musikaliska förstärkare jag ägt, men jag är osäker på om jag riktigt gillar reverbet? Men det har sin egen klang, o jag kan ta det för vad det är, rätt charmigt. Ska pröva byta rör idag faktiskt, får se hur det blir efter det. 8)

Peter Green referensen kan jag verkligen hålla med om, The supernatural från john mayals bluesbreakers var en av mina första associationer när jag inlednigsvis prövade stärkaren. Den har en fantastisk förmåga till naturlig feedback > "super natural". :D


01 May 2021, 12:16
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Traynor ygl3 mk3 = magisk starkare! ... men reverbet?
toneking wrote:
Ja jisses... man undrar nog vad du pratar om?

:mrgreen:

"Eller kanske nån trollhatt har har försökt få nått sorts 80tals sound ur dessa fina grejer?"

Om du lyssnar på klippet ovan ditt inlägg så kan du förmodligen svara på den frågan själv.

För mig är det den mest musikaliska förstärkare jag ägt, men jag är osäker på om jag riktigt gillar reverbet? Men det har sin egen klang, o jag kan ta det för vad det är, rätt charmigt. Ska pröva byta rör idag faktiskt, får se hur det blir efter det. 8)

Peter Green referensen kan jag verkligen hålla med om, The supernatural från john mayals bluesbreakers var en av mina första associationer när jag inlednigsvis prövade stärkaren. Den har en fantastisk förmåga till naturlig feedback > "super natural". :D




Kanske du kan sätta upp ett klipp med ton som du tycker är nice? Så gör jag det med. Eget eller eftersträvan... fixar båda ...gärna.


01 May 2021, 15:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Traynor ygl3 mk3 = magisk starkare! ... men reverbet?
salesman wrote:
Kanske du kan sätta upp ett klipp med ton som du tycker är nice? Så gör jag det med. Eget eller eftersträvan... fixar båda ...gärna.


Visst, kan fixa det i morgon.


01 May 2021, 21:59
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Traynor ygl3 mk3 = magisk starkare! ... men reverbet?
toneking wrote:
Ett ljudexempel på hur reverbet kan låta...

https://soundcloud.com/mattias-hedman/sfinxen

Jag börjar så smått tycka om det för vad det är, att det låter som det låter...


Jag har haft en Ygl-3 i säkert tjugo år och ännu inte hittat något som skulle få mig att vilja byta!
Tyvärr så blir ju det här med att spela i band mer och mer avlägset ju äldre man blir, toppat med pandemi elände, så det inte ofta som Traynorns potential kommer till användning längre!

Till ämnet! : Fasen vilket trevligt litet gitarrstycke i klippet! Gillar verkligen det lite udda Jazziga gitarrliret! Jag tycker reverbet låter helt OK där, lite åt ett diskret studioreverb....typ.....plåt.....?
Men jag håller med att reverbet är speciellt på dom, det där snygga Fender reverbet är nog bara att glömma, möjligen då surf-gitarr, typ vrålande Dick Dale ton!
Jag har aldrig på reverbet mer än att det knappt är märkbart, bara så mycket att det limmar ihop tonerna något!

Sen en annan sak som är lite udda, i alla fall på min är att det är dom nedre ingångarna som är känsligast och erbjuder mest gain, något som till och med Johan Segeborn missade när han testade en!

_________________
pudas


02 May 2021, 08:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.