View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 02:08



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Det sista... 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Det sista...
Nah, jag har varken dött eller trillat av jorden vid dess kant.
Bara varit så otroligt, rent löjligt, djävla mycket att det med att blogga har fått stryka på foten.

Image

Via annan Bojare vart jag vid den där. Lite småstrulig felbeskrivning men.. löste sig. Så tänkte jag lite, vaffö inte göra ngt användbart av normalkanalen som ju i princip ingen använder iaf.?

Image

Sagt å gjort landade det hela i att den tvåstegaren fick löpa total amok. Jaaaa..givetvis säkrades lyten. Hur som helst, "fullt bös" helt enkelt och sedan en James i änden av de två.
Mycket mids givetvis, å på detta sättet en lite DLR med muskler att ryta rejält utan pedaler. Med.

Image

Mm. Fenders pastasallad fick vara... Tar ju emot inombords men..fungerar ju.

Hur som helst. Så till ett annat grepp och det var att jag la om reverbet på vanliga telejack ut. I sin tur trimma nivå UT med, och med det vart nu jacken "dual purpose". Dvs dels kunna driva reverbet men funkar ÄVEN som loop. En para sådan.. Men faktiskt inte helt utan meriter.
Ja.
En såhär enkel hittepå grej har givetvis baksidor/begränsningar men det e då bra fan mkt mer än ingen loop alls.

Mao? Vi hade oss nu en liten DLR med en distande kanal och användbar loop till ett minimum av insats.

Sen?
Ptja, de sista dagarna.. basisten i ena bandet, Björn, undrade om vi inte kunde smida till ngt enkelt han kan använda de ggr han nu lirar gitarr.

Image

Image

Image

Mm. De här gamla LM Ericsson burkarna har jag erfarenhet av tidigare och de blir till mkt kompakta små "18 wattare" allt sagt å gjort. Står ngr sådana ex av lite enklare kretslösning ifrån mig varstans faktiskt.
Men då det denna ggn handlade om en vän så föll valet på den "vildare" av de två kanalerna i mitt sista hittepå.

Innebär ett EF-86 i nosen på en trestegare som matar in i "min" utbyggda James (som skapar rent löjlig tonal bredd i grejerna), och därifrån in i en hel vanlig LTP innan slutrören, som är vanliga EL-84´or får sitt.

Image

Grejen e väl den att i såpass här, rent relativt, kompakta byggen gäller det att tänka compact living redan innan man drar igång. Därav har jag samlat "allt katod" runt resp sockel. Ngt som givetvis gör det bra mkt mer städat i maskinen i stort.
Mm.
Efter bilden har det städats.. :mrgreen: Märk väl att dessa burkar saknar tappar för bias. Så det löste jag via HT´s ena sida,ngr kondningar å en resistor eller två senare så...
Ngt annat än fixed bias var liksom aldrig intressant till denna.

Image

Där har vi det där flerläges vredet jag använder med god framgång till "min" James. Bra skit.

Mer då?
Ja, som ngr av er som varit med en stund är medvetna om gillar jag ju gamla svenska byggen.

Image

Image

När då denna mkt vackra gamla Elme combo landar framför en kan man ju inte bli annat än glad! Elmelids musik i Malmö.. Baserat i komponenter som komponentval skulle jag gissa mitten 60 tal, ev ngt tidigare. Vacker e den iaf som få!

Image

Byggd på gammaldags manér. Dvs med slutstegsdel i botten av combon och preampen i ett separat chassi upptill. Chassit på Hagga manér av koppar.. :shock:
Hur som helst, ett par EL-84´or (som stod sanslöst varmt), ett EZ-81 som likriktare och en vanlig 83´a. Ger ca 330VDC@ca9w per slutrör. Mao inga hysteriska spänningar direkt.
Å i vanlig ordning vid tiden,smältsäkring på PT´n osv.

Image

Image

Jomen! EZ´an där..fan vet och fan tro´t. I min gröna egna burk (min Champion GM-25) så använder jag ju valbart rör vs dioder. Men i det fallet då ett AZ-12, vilket skapar ett relativt stöddigt spänningsfall om ca 60VDC vs dioderna. Mao, där blir en påtaglig skillnad mellan att använda RLR vs dioder.
I fallet med ett EZ i en "18 wattare" däremot.. mnja. Får se hur ev hantera det.

Image

Hyggligt städat ändå får man säga, om än inte speciellt märkvärdigt. En lite lustig pryl e att slutrörens g2 matas från samma nod som OT´n och enda "säkringen" i fallet är en 100 Ohms resistor per flaska.
DÄR kan vi nog fan snacka om att anod vs g2, vad som blir vad rent praktiskt kan ifrågasättas.
Väl färdig hoppas jag alla förstår att det kommer vara hanterat och åtgärdat, bla medelst zeners.

Med det sagt tror jag faktiskt jag gör denna burken som spitting image av min gröna EL-12 maskin. Champion burken. E så DJÄVLA nöjd med den (som om det inte märks.. LOL) så det bara finns inte å känner att det kanske vore en grej att se hur det där uppträder i en "sketen" EL-84 maskin.
Innebär bortsett från de två kanalerna en rördriven loop mm med..

Hur som helst fick jag rasslat liv i den där som originalare å...nej nej nej nej.. Bara NEJ. Det där går fetbort. Förstår att det säkert finns de som vill behålla den som tidsdokument, å det må vara upp till de, men jag ser det som plattform att skapa ngt bra mkt mer kontemporärt och därmed användbart.

Preamplådan, som alltså är separat, bär ett enda ynkligt ECC-83 å se lådan e relativt stor så.. Ordnar sig med den biten.

Till sist,högtalare. Jag vet faktiskt inte. Combon e ju "semi sluten" som ni kan dra som slutsats av bilderna och mina erfarenheter av 112 combos som är det e..lite speciella.
Får se var det landar. Har ngn en 12´a de tror kunde passa, YLA TILL! :twisted:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 Mar 2021, 01:48
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Det sista...
Coolt! Fast Elmelids Musik ligger i Höör, inte Malmö :-) - gissar att dom blir glada över ett mail eller ett inlägg på deras Facebook om denna klenoden :-)

En sak är klar - på latsidan ligger du inte.

Edit. Varför inte en 15"? Plats finns ju?


29 Mar 2021, 08:30
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Det sista...
:mrgreen: :mrgreen:

Ett 15"? E nog enbart för att jag inte ens tänkt i de banorna. Vad finns i 15" som låter vettigt i en effektbegränsad combo tror u?

Fö. Grunnar även på om inte EL-84´orna får respass till fördel för ett par 6V6. Känns som det skulle harmoniera lite bättre med bygget i sig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 Mar 2021, 13:05
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Det sista...
Racing wrote:
:mrgreen: :mrgreen:

Ett 15"? E nog enbart för att jag inte ens tänkt i de banorna. Vad finns i 15" som låter vettigt i en effektbegränsad combo tror u?

Fö. Grunnar även på om inte EL-84´orna får respass till fördel för ett par 6V6. Känns som det skulle harmoniera lite bättre med bygget i sig.

Kul att se dig i farten här på bojen !

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


29 Mar 2021, 13:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Det sista...
Tack Peter :D

Mm.

Image

Det vart ett par 6V6 med tillhörande luftslott. Tycker faktiskt det harmonierar bättre med totalbilden.

Provade, som synes i bild, att bara häkta dit ett par 1N4007 och en extra lyt. Ngt som med allt gjort nu ger mig ca 360VDC@ 9w anodförlust per flaska. Å som tillika synes, nu med BRA mycket mer kontroll på vad som sker kring g2.
Så där e vi nog med i matchen känner jag. Överväger iom det starkt att skrota hela tanken med rörlikriktare. JA de e charmiga som fan och JA deras baksidor kan kompenseras för men.. Jag GISSAR att den som tids nog tar över den här combon är ngn som gigar på vettig nivå. Dioder till likriktning och zeners mot g2 GER en "rappare" och mer direkt maskin man inte gömmer sig i lika lätt, och jag gissar att med de trots allt begränsade spänningar som ligger för handen.. mnja. Om än att en rörlikriktare sitter monterad och man kan välja mellan den och dioder medelst en brytare så har jag en känsla av att rent PRAKTISKT lär den brytaren bara stå i diodläge iaf.

I detta svepet så vispade jag ihop en krets för fixed bias när jag ändå var i farten, och fick till det riktigt hyggligt i ljuset av spann och justermöjlighet menar jag nog.

Ett IEC jack kom på plats som synes, å det gjorde anslutning för skyddsjord med. Hittade en vettig induktans att använda som choke (6H) så den kom på plats med.. I sin tur säkringshållare mm då, och jag fick bort allt ledande från chassits utsida..vilket känns som ett kliv i rätt riktning det med.

Men.
Så provade att skicka spänning över OT´ns primärer och se.. med 231VAC in landade det på 6,4VAC ut på sekundären. Nu väl medveten om att man i gamla dagar lattjade med det med utgångsimpedanser lite som det passade tid och tillfälle, mycket riktigt är båda trafona fö tyska, så.. Mm.
Jaja. Löser sig.

Ngr saker behöver till nu. Behöver handla lite mtrl, helt enkelt sprungit tom, i form av elektrolyter, säkrngshållare mm ink fästen och framför allt ett annat kontaktdon.
Det 5 poliga som sitter där räcker helt enkelt inte.. Speciellt inte eftersom jag har i tanke att ha fasvändaren i preamp delen. Tillika funderar jag på om jag inte skall skicka likriktad glöd till preamp delen. Eg mest för att... jag kan :mrgreen:

Hm.

Så var det det med högtalare. Då den rent relativt inte direkt blir ngn hundrawattare så lutar tankarna just nu iaf åt ett mer modernt element med sin bättre verkningsgrad.
Vilket..återstår att se. Men jag kommer iaf PROVA med ngr olika neodynium varianter. Ofta låter de rätt kallt och hårt/direkt men..det menar jag nog man kan kompensera för till grad genom kretsändringar.
Neo har ju dessutom den stora fördelen att det väger skit å inget... å se väga skit å inget i en combo = bra skit.
När man lirar å gigar på den nivå de flesta av oss här trots allt gör så kroknar/ledsnar man DJÄVLIGT fort på att rodda sin egen skit så.. ju lättare grejer desto bättre.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Mar 2021, 04:49
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Det sista...
Hm. Är utgångstrafon kass? Jag hade igång den där Elme:n en enda gång i originalskick (ca 2001), men minns inte om jag krutade på nåt med den, kan alltså inte uttala mej om skicket - den kan ju ha varit kass/med överslag redan då.Minns bara att den lät skräpigt. Kan inte en Hammond 125:a duga till den, även med 6V6:or?


31 Mar 2021, 16:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Det sista...
Du, jag vet inte.
Den lät nog volymmässigt i närheten av effekten.. Däremot vart det la inga heffamängder signal ifrån preampen. Ett steg å allt tjafs hängt på det..

Image

Men serru sedan idag finns kapacitet till liiiiiiiiiiiiiiite mer.. :lol: :lol:
Fö. Kommer göra så att jag lägger den likriktade glöden på utsidan, a´la gamla Dynacord, och drar genom gummin in till respektive sockel.

Hur som. Två kanaler, trestegare. Den ena med ett EF-86 i nosen. Loop baserad i en 81´a och sedan en LTP.
Mao går det ner två signaler till slutstegsdelen.

Tänkte kika på vad som finns till vettiga pengar i sockel hane/hona, som GÄRNA får vara med mutter lr liknande. I bakgrunden syns det "berg" med axial lytar som skall serva det mesta bortsett från PI.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Apr 2021, 01:19
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Det sista...
Najs! Socklar/chassigenomföringar med massa ledare i ..jag kommer att tänka på gamla militärradioapparater som ofta var tvådelade. Kolla runt efter Amphenol-kontakter, t ex. Det fanns såna med massa poler, både fyrkantiga och runda. Dina lokala (äldre) radioamatörer (eller lokala radioklubben) har säkert sånt i junkboxen!
Maila klubben:
info(at)sk6ag.org


01 Apr 2021, 09:53
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Det sista...
Image

"Compact living", men inte mig emot. Gillar när saker matchar samman så att säga. Men lite tungan rätt i mun blir det ju ofrånkomligen.
Nu misstänker jag samtidigt att chassit inte var tänkt att husera 6 flaskor från början, men med lite planering funkar ju det med.

Nu återstår ju en del som synes. Bla då kablage, ngt jag tänkt dra i buntbands ankare där så möjligt. Så hoppas jag det inte blir så plottrigt.
Socklarna är alltså förberedda "flying lead" för att slippa grotta ihjäl mig där nere i rännan när det väl är dags. Många "gulingar" blir det med och detta pga att allt i steg osv är avkopplat.

Image

Mm. Åsså blir det likriktad glöd som sagt som jag nu då drar på chassit utsida. På så vis, som ovan, mindre plottrigt. Blir nog bra väl färdigt hoppas jag..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Apr 2021, 23:24
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Det sista...
Instämmer, kul att se dig i farten igen! Fråga från en newbie; väljer man likriktad glöd för att göra maskinen tystare?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


05 Apr 2021, 09:09
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Det sista...
Mnja.
Det KAN göra det. Annars är det väl lite ett sätt att göra det enkelt för sig.
I mitt fall här handlar det iaf till 50% om EF-86´an ombord, vilka ibland kan vara lite mer krävande än våra vanliga trioder.
Grundtanken är alltså 86´an OCH det faktum att chassit är så trångt.

Tack fö :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Apr 2021, 13:57
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Det sista...
Hm.
Preamp chassit är ju rätt misshandlat, framför allt i meningen finish.
Det i kombination med att jag behöver en hel massa fler pottar installerat gjorde att jag valde att tillverka en helt ny faceplate.

På så vis minst mekk ärligt talat. Nåja. Pottar på plats och tonkontrollerna installerade. Ja. Plural då det rör sig om två helt fristående kanaler.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Apr 2021, 13:08
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Det sista...
Image

Originalchassit till preampen av aluminium såg ut som det genomgått 3e världskriget och vad vidare är med totalt galen hålbild för det som nu komma skall.
Så jag tog tjuren vid hornen och kapade ur originalet, men lämnade en "ram" att fästa det på bild i, som då är natureloxerad 1,5mm aluminium. Bra FAN mukke prydligare än vad som var iaf! Skall stå helt klart!

Då det som sagt blir en rent hardwired 2 kanalare med helt separata tonkontroller och en aktiv seriell loop så BLIR en hel hoper pottar nettoeffekt.
Är vad det är, och TROTS att jag tyckt att jag tänkt på allt... icke så. Jag installerar ju komponenterna till tonkontrollerna baktill på vred och pottar varvid det givetvis bygger "utåt" från faceplatens baksida.
Å GIVETVIS nu då hamnar den "övre" av raderna med pottar (EF-86 kanalen) så att komponenterna som hör till tonkontrollen bottnar i tagboarden med alla sina komponenter.
Ridå, och jag har fan ingen annan att skylla på än mig själv. Djot!

Jaja. Får bli att jag flyttar det 6 läges vredet och rumsterar om bland layouten. Inte mer med det. Bara att ta skeden i vacker mun.

Nu är belastningen i verkstan mkt hög för tiden men med lite flyt och envishet hoppas jag denna lilla maskin skall kunna jollra till på bänken iaf i helgen.
Hade känts bra.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Apr 2021, 03:57
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Det sista...
Ja, det där känns ju trist - att bygga in sej i en layouthörna på det viset, men det löser du säkert. Men: mer nyfiken på hur du leder signalerna (framför allt EF86 output) till fasvändaren nere i slutstegsmodulen - blir det koax? Det är ju en ganska lång signalväg i fria luften...med nättrafo och brum o skit etc i närheten. Hittade du nån multikontakt som funkar mellan preamp o slutsteg?


16 Apr 2021, 22:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Det sista...
Japp.
Visade sig att jag hade lite oktalvarianter liggandes sedan ett tidigare bygge, passade utmärkt.

Japp. E ju inte bara en utan två signalkablar då PI´n och PPIMV sitter i preampen de med. Japp. RG174. Funkar bra.

Däremot lurar jag lite på vad som kommer bli den praktiska effekten av de där RG kablarna. Blir intressant, om där är ngt mätbart alls.

EF-86´an i sin tur är ingångssteget i en 3 stegare broder. Så... :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Apr 2021, 02:09
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Det sista...
Fick sent om sider fart i det där som utgör den nya insidan av Elme combon igår.

Vart väl tänkt att fortsätta idag, men fru Fortuna ville annorlunda då jag torskat på förkylning.
Nåja.
Kommer nya dagar. :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Apr 2021, 14:47
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Det sista...
Racing wrote:
Fick sent om sider fart i det där som utgör den nya insidan av Elme combon igår.

Vart väl tänkt att fortsätta idag, men fru Fortuna ville annorlunda då jag torskat på förkylning.
Nåja.
Kommer nya dagar. :D

Du bara roar dig :-)

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


24 Apr 2021, 16:40
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Det sista...
Jesper, om du märker att du får brum eller annat brus i signalkablarna/koaxkablarna ner till slutsteget så kan det hjälpa att använda små, hyfsat tajta toroider/ferritkärnor på kablarna. Välj ferriter med lagom hål i mitten. Ofta räcker det med att trä koaxen igenom ferriten en eller två gånger, gärna närmast slutsteget. Tips från gammal radioamatör :-)


27 Apr 2021, 23:11
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Det sista...
Tack Richard!
Jo.
Väl medveten om det. Var ngt som höll på att driva mig vansinnig när jag byggde min U-Tracer.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 May 2021, 06:37
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.