View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:43



Reply to topic  [ 4 posts ] 
TV-rörsprojekt 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post TV-rörsprojekt
Hej,

har under en skruvat manisk period dammsugit omgivningen på rör och håller sen dess på att sälja av. Hittade för en tid sedan en låda sparade P-rör, alltså rör som kräver olika glödström och är tänkta att kopplas i serie just när det gäller glödström. De betraktas med vissa undantag som skräp. Men likväl är de inte sämre än 6,3 glödström-rör, typ ecc83, el84 osv. En liten skatt, snarare, för den som bygger själv.

Och då tänker jag mig en stereo-förstärskare single ended, för att få ut max av de många gitarrpedaler som har stereo-utgång. Om nån är sugen på att haka på så håller jag med rör. Finns: PC86, PC88; PF86 och PCL86. Har lite planer, men väntar o ser om nån vill haka på. Skulle ju t ex bli nåt kul med PF86 som ingång, en triod som driver en Baxandall-tonstack (katodföljare), en triod som"recovery-steg och sen typ 5 watt med PCL86 som slutsteg. Skulle vara kul att också lägga in en möjlighet att lägga in en drivning av boxar/effektenheter i kedjan. Och med ett par 12-voltstrafos är det nog rätt enkelt att fixa strömförsörjningen. Kan nog bjuda på lite trafos också. Vore skitkul om nån ville hänga på!

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


31 Mar 2021, 14:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: TV-rörsprojekt
Det är inget fel på dessa, pf86 pc86 och pc88 kan glödas med vanliga 6.3v om man sätter ett enkelt motstånd i serie.
pcl86 vil ha 13.3 Volt, så en 12V trafo duger bra. Annars är rören exakt likadana som "E" serien.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


31 Mar 2021, 14:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: TV-rörsprojekt
peterh wrote:
Det är inget fel på dessa, pf86 pc86 och pc88 kan glödas med vanliga 6.3v om man sätter ett enkelt motstånd i serie.
pcl86 vil ha 13.3 Volt, så en 12V trafo duger bra. Annars är rören exakt likadana som "E" serien.


Eller hur, precis min tanke.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


31 Mar 2021, 14:51
Profile ICQ WWW

Joined: 16 Jul 2015, 19:12
Posts: 227
Post Re: TV-rörsprojekt
Hej. Har en hög med tv rör som hittades vid en vindsröjning. Kan maila en bild om du är intresserad. Maila till echjans@gmail.com i så fall.

Mvh Christer


23 Apr 2021, 10:03
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.