View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 13:29



Reply to topic  [ 24 posts ] 
Fender Princeton Reverb II; moddar? 
Author Message

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Fender Princeton Reverb II; moddar?
Fender Princeton Reverb II är en jättebra stärkare, den är t.ex. både den lättaste och den tystaste rörförstärkaren jag ägt.
Dessutom har jag råkat på ett ex som ser i princip oanvänt ut. Manualen fanns kvar!

Ett par invändningar har jag dock mot den. Slutsteget distar typ aldrig. Gillar känslan av sag och slutstegdist rätt tidigt ju. Vad skulle ni som är mer tekniskt bevandrade göra på denna stärkare för att få ner headroom en aning?
Reverbet är OK, men inte så glassigt som en sf Deluxe Reverb direkt. Oxå nåt jag undrat över. Å andra sidan, reverbet är tystare än dr, det med! Vill man ju inte förstöra.
Tonen är bra, eq:n ger möjligheten till väldigt mkt mer mid än nämnda sf Deluxe Reverb kan leverera, om så önskas. Å andra sidan kan jag även här sakna den mjuka välavvägda briliansen på sf DR. Vad göra på detta område?

Övriga tips på denna modell?


08 Apr 2021, 21:22
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
Min allra första fundering är om du har rätt rörtyper i den överallt. Den stärkaren är inte känd för att vara beskedlig direkt - kolla t ex hr Segeborns video på Youtube där han matar den med en Tele och utan pedaler. Kanske har nån petat i 6L6or eller nåt annat (som kräver mer drivning) i ditt exemplar?

Sen finns det ju - som du säkert sett - tiotusen moddar av varierande nyttighet på nätet. En som är rätt simpel är att flytta den vertikalt monterade reverbtanken till botten av stärkaren.

Börja med basics. Har den rätt rör överallt?


08 Apr 2021, 22:48
Profile

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
Det sitter 6v6 i som sig bör. Testade vända stärkaren på sidan vid ett tillfälle för att höra om reverbet lät annorlunda, hörde inte jättestor skillnad.
Vet att en modd som rekommenderas är att ta bort två "snubber caps" från preamprören.


08 Apr 2021, 23:53
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
Ett tips...



Köp en Catalinbread Belle Epoch. Justera up trycket innuti lite grann ( Inte för mycket men så det märks).
Ha minimalt med delay eller så bara undermedvetna märker det.

Dessa reissues tycker jag börjar låta point to point.
Med just denna "justering".

Vill du ha mera tryck sätt en Analogman King of Tone.
Framför detta.


09 Apr 2021, 00:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
isak wrote:
Fender Princeton Reverb II är en jättebra stärkare, den är t.ex. både den lättaste och den tystaste rörförstärkaren jag ägt.

salesman wrote:

Dessa reissues tycker jag börjar låta point to point.
Med just denna "justering".


Fender Princeton Reverb II är väl ingen reissue utan en sån där Rivera-era förstärkare från Fender (designed by Ed Jahns dock)
och dessutom är den väl byggd enligt p2p.
Slut på messerschmittandet :wink:


09 Apr 2021, 10:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
Den där är lite knepig kan jag tycka. Antar att "lead"-läget inte är så kul...?
Om man inte vill göra stora ingrepp blir det kanske lite småfixar här och var - om du som Ballz skriver kollat att det inte är nåt direkt fel på den, kollat bias osv.

Snabbt kollat på schemat - som är lika rörigt som chassit troligen är inuti:
- 68K gallerbromsen på ingången kan sänkas åtminstone till 22K.
- Reverbmixen 3.3M torde kunna sänkas avsevärt, jag skulle nog våga prova ända ned mot 1M.
- Ja det sitter ett slags feedback/snubbers om 500pf mellan anod och katod på de första stegen. Torde endast påverka hög diskant, men man kan säkert testa att lyfta dem.
- Tredje steget verkar sakna katodavkoppling vilket torde minska gain.
- Några anodmatningar är lite lustiga där, med två resistorer i serie och tappningar däremellan. Jag är osäker på detta, men generellt kan man hotta till ett steg lite med en resistans om säg 220K på anod.
- Negativa feedbackloopen kan man förstås höja resistans på eller t.o.m lyfta, men då påverkas/elimineras precensekontrollen.
- Mastern kunde man göra om till att sitta efter fasvändaren, men här sitter en ytterligare krets till leadmastern ihop med den, och det vågar jag inte uttala mig om.

Observera att ovanstående funderingar innehåller en del frågetecken som förhoppningsvis andra kan räta ut i tråden.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Apr 2021, 11:43
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
Förresten, här finns schemat: http://www.stratopastor.org.uk/strato/a ... matic.html

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Apr 2021, 15:56
Profile

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
Obi wrote:
isak wrote:
Fender Princeton Reverb II är en jättebra stärkare, den är t.ex. både den lättaste och den tystaste rörförstärkaren jag ägt.

salesman wrote:

Dessa reissues tycker jag börjar låta point to point.
Med just denna "justering".


Fender Princeton Reverb II är väl ingen reissue utan en sån där Rivera-era förstärkare från Fender (designed by Ed Jahns dock)
och dessutom är den väl byggd enligt p2p.
Slut på messerschmittandet :wink:


Stämmer bra!


10 Apr 2021, 17:08
Profile

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
Lynxtrap wrote:
Snabbt kollat på schemat - som är lika rörigt som chassit troligen är inuti:
- 68K gallerbromsen på ingången kan sänkas åtminstone till 22K.
- Reverbmixen 3.3M torde kunna sänkas avsevärt, jag skulle nog våga prova ända ned mot 1M.
- Ja det sitter ett slags feedback/snubbers om 500pf mellan anod och katod på de första stegen. Torde endast påverka hög diskant, men man kan säkert testa att lyfta dem.
- Tredje steget verkar sakna katodavkoppling vilket torde minska gain.
- Några anodmatningar är lite lustiga där, med två resistorer i serie och tappningar däremellan. Jag är osäker på detta, men generellt kan man hotta till ett steg lite med en resistans om säg 220K på anod.
- Negativa feedbackloopen kan man förstås höja resistans på eller t.o.m lyfta, men då påverkas/elimineras precensekontrollen.
- Mastern kunde man göra om till att sitta efter fasvändaren, men här sitter en ytterligare krets till leadmastern ihop med den, och det vågar jag inte uttala mig om.

Observera att ovanstående funderingar innehåller en del frågetecken som förhoppningsvis andra kan räta ut i tråden.


Tack. Det jag funderat mest på är om det kan göras nåt åt att slutsteget har så högt headroom. Som en twin reverb! Jämfört med tex en vibrolux custom, som är 40w mot PR:s 20w, och ändå distar på mänskliga nivåer.
Har ett svagt minne av att jag läst att slutstegsrören drivs hett och därför är det en clean machine men kan inte hitta den tråden. Någon sanning i detta?


10 Apr 2021, 17:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
isak wrote:
Har ett svagt minne av att jag läst att slutstegsrören drivs hett och därför är det en clean machine men kan inte hitta den tråden. Någon sanning i detta?

På schemat länkat i denna tråd står det -33V på gallerförspänningen vilket när jag kollar på datablad för 6v6 verkar snarare vara extremt isigt förhållande.

_________________
Johan Hansson


10 Apr 2021, 17:30
Profile

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
Tubis wrote:
På schemat länkat i denna tråd står det -33V på gallerförspänningen vilket när jag kollar på datablad för 6v6 verkar snarare vara extremt isigt förhållande.


Aha, och därav inte så benägen att dista i slutsteget?


11 Apr 2021, 13:35
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
isak wrote:
Tubis wrote:
På schemat länkat i denna tråd står det -33V på gallerförspänningen vilket när jag kollar på datablad för 6v6 verkar snarare vara extremt isigt förhållande.


Aha, och därav inte så benägen att dista i slutsteget?


Med den förspänningen är rören praktiskt taget i klass B. Spännande... tror inte det är så vanligt? Det ger dock god förutsättning för att man ska få ut bra mycket effekt innan det börjar bli dist i själva slutsteget.


11 Apr 2021, 17:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
Det blir väl nästan till att installera justerbar bias om det ska åtgärdas.
Kan samtidigt noteras att t.ex i schema för en blackface Deluxe Reverb så rekommenderas -35V med en anodspänning om 420V.

Iofs ska anodspänningen vara 400 på Princeton II enligt schema.
Skulle inte förvåna mig om den är högre i verkligheten, men eventuellt kan ju biasmatningen också vara högre (på minus då alltså).
Sen har skärmgaller tydligen en egen matning om 390V också.

Vore intressant att mäta spänningarna som ett första steg - om du har kunskapen att utföra det säkert.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


11 Apr 2021, 19:55
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
Tog en titt på schemat och just det där med anodmotstånden (100k+47k resp. 100k+22k) är ju s.k. ”split plate-load”.
När man tar signalen mellan motstånden som man gör här så agerar 100k+47k spänningsdelare för AC-signalen.
Om man istället tar signalen direkt från anoden så får man mer signal in i nästa steg.

Jag hade börjat med att mecka bort 500pF-kondingarna mellan anod/katod, en i taget, för att få lite mer sprill.
För att få lite mer tryck hade jag tagit signalen direkt från anoden i i alla fall ett av stegen. Om inte det räcker så i båda.

(Att anodmotstånden är totalt 147k resp 122k bör ge lite mer gain i resp steg, så det hade jag låtit vara kvar.)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


11 Apr 2021, 22:00
Profile

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
Lynxtrap wrote:
Det blir väl nästan till att installera justerbar bias om det ska åtgärdas.
Kan samtidigt noteras att t.ex i schema för en blackface Deluxe Reverb så rekommenderas -35V med en anodspänning om 420V.

Iofs ska anodspänningen vara 400 på Princeton II enligt schema.
Skulle inte förvåna mig om den är högre i verkligheten, men eventuellt kan ju biasmatningen också vara högre (på minus då alltså).
Sen har skärmgaller tydligen en egen matning om 390V också.

Vore intressant att mäta spänningarna som ett första steg - om du har kunskapen att utföra det säkert.


Vad betyder det som jämförelse mot DR; att det är stor skillnad eller inte så stor?
Nej saknar nog den kunskapen, lyssnar och lär och så får vi se.


13 Apr 2021, 00:39
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
isak wrote:
Vad betyder det som jämförelse mot DR; att det är stor skillnad eller inte så stor?
Nej saknar nog den kunskapen, lyssnar och lär och så får vi se.


Ser man bara på spänningar angivna på schemat så borde det inte vara SÅ himla stor skillnad.
Men då ska man väl komma ihåg att tillverkarna antagligen rekommenderar eller förinställer en hyfsat kall bias.

Många gitarrförstärkare, och Deluxe Reverb är ett känt exempel, kör 6V6 långt utanför de parametrar som anges i datablad.
Framför allt gäller det anodspänning som är väldigt hög. Och ska man köra 6v6 på >400V på anoden följer också att biasmatningen (gallerförspänning) måste vara hög (på minussidan) för att hålla bias / "dissipation" på rimlig nivå.
Sen finns ju också en "motrörelse": med högre gallerförspänning (=kallare bias) stiger även anodspänning något eftersom röret då drar mindre ström.

För att säga något exakt om hur rören opererar i din specifika förstärkare måste man mäta, och då också mäta bias på ett eller annat sätt.

Det typiska många nog skulle göra i detta fall är att löda in 1 ohms motstånd mellan rörens katoder och jord för att mäta över, samt installera justerbar bias.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


13 Apr 2021, 11:32
Profile

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
Tom-Andrew wrote:
Tog en titt på schemat och just det där med anodmotstånden (100k+47k resp. 100k+22k) är ju s.k. ”split plate-load”.
När man tar signalen mellan motstånden som man gör här så agerar 100k+47k spänningsdelare för AC-signalen.
Om man istället tar signalen direkt från anoden så får man mer signal in i nästa steg.


Det är ju en poäng men det är ändå tre steg innan fasvändare i rena kanalen (plus det parallellkopplade reverbdrivarsteget som kopplas in som extra gainsteg i leadkanalen!!), så borde ju kunna räcka till att få ett slutsteg på 20w att dista. Har testat med power soak och nääästan maxat både volym och master, händer inte mkt. Så lutar mer åt det folk säger om för isig bias på slutsteg.


13 Apr 2021, 16:33
Profile

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
Lynxtrap wrote:
Ser man bara på spänningar angivna på schemat så borde det inte vara SÅ himla stor skillnad.
Men då ska man väl komma ihåg att tillverkarna antagligen rekommenderar eller förinställer en hyfsat kall bias.

Många gitarrförstärkare, och Deluxe Reverb är ett känt exempel, kör 6V6 långt utanför de parametrar som anges i datablad.
Framför allt gäller det anodspänning som är väldigt hög. Och ska man köra 6v6 på >400V på anoden följer också att biasmatningen (gallerförspänning) måste vara hög (på minussidan) för att hålla bias / "dissipation" på rimlig nivå.
Sen finns ju också en "motrörelse": med högre gallerförspänning (=kallare bias) stiger även anodspänning något eftersom röret då drar mindre ström.


Spännande!


13 Apr 2021, 16:36
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
isak wrote:
Tom-Andrew wrote:
Tog en titt på schemat och just det där med anodmotstånden (100k+47k resp. 100k+22k) är ju s.k. ”split plate-load”.
När man tar signalen mellan motstånden som man gör här så agerar 100k+47k spänningsdelare för AC-signalen.
Om man istället tar signalen direkt från anoden så får man mer signal in i nästa steg.


Det är ju en poäng men det är ändå tre steg innan fasvändare i rena kanalen (plus det parallellkopplade reverbdrivarsteget som kopplas in som extra gainsteg i leadkanalen!!), så borde ju kunna räcka till att få ett slutsteg på 20w att dista. Har testat med power soak och nääästan maxat både volym och master, händer inte mkt. Så lutar mer åt det folk säger om för isig bias på slutsteg.


Nja... "för isig" inställning av bias är kanske att ta i... Om man går till högre tomgångsström (dvs lite "varmare"), så finns risken att slutrören hamnar på väldigt hög värmeutveckling i och med att det är hög anodspänning. Det är ju valfritt hur ofta man vill byta slutrör, men för min del känns det lite konstigt att tänka att man ska böka till ett slutsteg som "är för bra", dvs inte distar, genom att bränna slutrören snabbare. Dessutom är det kanske lite risk med att lägga sig på för hög tomgångsström genom att nätaggregatet kanske inte har den uthålligheten. Ett sätt att minska "headroom" skulle ju vara att prova med att sänka skärmgallerspänningen, det är "ofarligt".


13 Apr 2021, 20:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
Om du kört på med fullt ställ så borde åtminstone fasvändaren dista rejält tycker man, oavsett hur kalla slutrören skulle går. Skulle tyda på att problemet sitter i preampen.

Var det min skulle jag börja med slutrören och bias för att veta att det är ok.

Sen skulle jag börja titta på de olika saker som redan nämnts i tråden, en grej i taget.
Men först av allt, givetvist, kolla så att allt funkar som det ska.- alla komponenter funkar som se ska och har rätt värden, rören är friska, elektrolyterna fräscha osv.

Lämna den till en tekniker om du själv inte kan göra sånt här på ett säkert sätt! Han kan också ha ett oscilloskop som visar var den tappar signal.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


13 Apr 2021, 22:17
Profile

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
Lynxtrap wrote:
Om du kört på med fullt ställ så borde åtminstone fasvändaren dista rejält tycker man, oavsett hur kalla slutrören skulle går. Skulle tyda på att problemet sitter i preampen.


Samtidigt så är ju stärkaren otroligt högljudd för att vara 20w, som jag sa inledningsvis, en vibrolux custom distar på betydligt lägre volym som jag uppfattade det. Då kanske det inte fattas volym in i slutsteget ändå?


14 Apr 2021, 00:41
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
isak wrote:
Samtidigt så är ju stärkaren otroligt högljudd för att vara 20w, som jag sa inledningsvis, en vibrolux custom distar på betydligt lägre volym som jag uppfattade det. Då kanske det inte fattas volym in i slutsteget ändå?


Det krävs inga otroliga mängder gain i tidigare steg för att få ut volym ur slutsteget. Snarare tvärtom - en optimering i varje steg för att minimera överstyrning och komprimering = max ren volym.
Och det har ju redan konstaterats att det sammantaget blir mindre gain i försteget här, av flera anledningar, jämfört med klassisk blackface-krets.

Det behöver inte heller vara så att slutsteget distar först i Vibroluxen, utan det kan vara fasvändaren.

Som sagt så tror jag det är dags för hands on av tekniker för att kontrollera att hela maskinen funkar som den ska och sedan ev. vidta åtgärder där behov konstateras.

Att t.ex spekulera i hur kallt eller varmt slutrören går är ganska meningslöst när det inte finns mätresultat.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


14 Apr 2021, 10:03
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
isak wrote:
Lynxtrap wrote:
Om du kört på med fullt ställ så borde åtminstone fasvändaren dista rejält tycker man, oavsett hur kalla slutrören skulle går. Skulle tyda på att problemet sitter i preampen.


Samtidigt så är ju stärkaren otroligt högljudd för att vara 20w, som jag sa inledningsvis, en vibrolux custom distar på betydligt lägre volym som jag uppfattade det. Då kanske det inte fattas volym in i slutsteget ändå?

Custom Vibrolux är väl en lite speciell Fender iom att den saknar negativ återkoppling (NFB) i slutsteget som därmed knäar lite tidigare?

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


14 Apr 2021, 18:35
Profile

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Re: Fender Princeton Reverb II; moddar?
Lynxtrap wrote:
Som sagt så tror jag det är dags för hands on av tekniker för att kontrollera att hela maskinen funkar som den ska och sedan ev. vidta åtgärder där behov konstateras.


Låter såklart som en bra idé. Ska bara hitta nån som vill ta sig an det i gbg till skälig penning.


15 Apr 2021, 21:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.