View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:11



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Byte från 6v6 till el84 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Byte från 6v6 till el84
Har ju haft en tråd om ett stärkarbyte där jag på grund av eget slarv letade brum o plågade er med frågor om hjälp.
Förstärkaren har nu inga brumproblem utan funkar bra.

Av ngn anledning har jag börjat fundera på att testa el84 i den.
Vet att det inte verkar särskilt vettigt men..... Lite för att lära mig och skaffa erfarenhet
Kanske skippa mod av denna men bygga en likadan fast med el84.
Så nu till frågan är det vettigt att i samband med detta byta anodmotstånden på PIn till 100 kohm och är det ngt mer som isf påverkas? Kan 470-kohmarna och 7.5-kohm lämnas lika eller?
Förstår att katodmotståndet till slutrören behöver bli mindre.

Länk till schemat nedan
https://www.bildtagg.se/bild/hs8lt6nhc0fgd19r3sfuj10


10 Apr 2021, 14:09
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Byte från 6v6 till el84
Jag skkulle inte tro att du behöver ändra nåt i PI bara för att du tar ett annat slutrör. Det gemensamma katodmotståndet i slutsteget kan behöva ändras, men åt vilket håll är osäkert. Rördata kan du hitta här:
https://tubedata.tubes.se/sheets62.html


10 Apr 2021, 14:49
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Byte från 6v6 till el84
Nä jag tror nog oxå att det kommer funka. Anledningen till frågan var jag läst att el84an har lite "gain" och inte behöver eller vill ha lika mycke insignal som 6V6an.
Om man nu ändrar anodmotstånd en i min PI för lite mindre förstärkning. Behöver jag ändra de andra med? De styr väl hur mycket som går in i steg 2 av min PI?


10 Apr 2021, 14:55
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Byte från 6v6 till el84
Fasvändaren bygger ju på att "ena fasen" förstärks en gång extra och den måste dämpas lika mycket som den förstärks. Byter du 470 k motstånden måste även 7,5 k motståndet anpassas för att uppnå samma läge. Personligen tycker jag det beror på om du bara "moddar" befintlig apparat, då skulle jag inte ändra nåt eftersom det ju bara är att minska input till PI om det blir för mycket förstärkning. Bygger du nytt kan det ju vara en annan sak. Sen är ju EL84 en pentod och 6V6 är en stråltetrod (Beam Power Tube), så deras karakteristik är olika; du måste nästan kolla lite på diagrammen för att hitta rätt katodmotstånd och så.


10 Apr 2021, 16:32
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Byte från 6v6 till el84
Det jobigaste med att byta i befintlig stärkare är att det är en annan sockel som kräver större hål i chassit.

_________________
Johan Hansson


10 Apr 2021, 19:07
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Byte från 6v6 till el84
Tubis wrote:
Det jobigaste med att byta i befintlig stärkare är att det är en annan sockel som kräver större hål i chassit.


Man skaffar en sån här :
https://www.amazon.com/EL84-socket-Vacu ... B07KPJY6L1

( det råkade bli amazon som första träff men det finns många som säljer sådant )

eller https://www.ebay.com/itm/1x-EL84-to-6V6 ... 2899421110
eller från england :
https://www.ebay.co.uk/itm/1x-Tube-adap ... 3180956938

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


10 Apr 2021, 19:29
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Byte från 6v6 till el84
Jo det praktiska med sockel byte o så har jag tänkt på. Har en adapter liknande den från Amazon och om det funkar bra så tänkte jag mig en mer permanent lösning med sockelbyte. Har en bricka för att montera noval istället för oktalen. Att katodmotståndet till slutrören skulle vara mindre för att få rätt gallerförspänning räknade jag med. Kanske neråt 100 ohm att testa först.

Det jag funderade på var just om det var läge att ändra på på förstärkningen i fasinverteraren för att kompensera mellan rörtyperna och vad jag isf behövde ändra i PIn.


10 Apr 2021, 19:53
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Byte från 6v6 till el84
Tubis wrote:
Det jobigaste med att byta i befintlig stärkare är att det är en annan sockel som kräver större hål i chassit.

Fast har ska det ju vara mindre hål i chassit.


10 Apr 2021, 20:03
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Byte från 6v6 till el84
En tanke jag hade var att om man minskar förstärkningen i PIn istället för att minska signalen in till den så hade bruset i stärkaren minskat en aning.
Försöker lära mig här. 8)
Stärkaren har ju ingen återkoppling som minskat sådant


10 Apr 2021, 20:08
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Byte från 6v6 till el84
Michael wrote:
En tanke jag hade var att om man minskar förstärkningen i PIn istället för att minska signalen in till den så hade bruset i stärkaren minskat en aning.
Försöker lära mig här. 8)
Stärkaren har ju ingen återkoppling som minskat sådant


Tanken med brus och så är ju rätt, i den mån brus som skapas i PI är så betydande att det hörs... Om du har ett klassiskt rör somECC8X, så är det nog inte så mycket att fundera över - det är nog inte mycket brus därifrån.

Skillnaden i känslighet mellan att driva två EL84 eller två 6L6 i klass AB är inte bedövande. För 10-15 W ut är det som skillnaden mellan 10 och 12 V (eff), vilket inte är så mycket. Rördatablad använder olika angivelser för insignal ibland, det kan stå "peak-to-peak input voltage" eller "input voltage Veff" eller så, och då är det dramatisk skillnad i siffrorna. Den första kan ange 28 V och den andra 10 V och det är precis samma spänning. Veff är effektivvärde och för ett visst effektivvärde finns en topp-till-toppspäninng som är 2,8 ggr högre. Så det gäller att läsa det finstilta...

Vad gäller katodmotståndet (Rk) så är värdet helt beroende av driftparametrarna för röret; du lär vara tvungen att ta en hint från nån rörhandbok för att hamna i rätt härad. Att ha ett aningen för stort Rk är ofarligt men kan ge dålig headroom, ett för litet Rk kan orsaka glödande anoder och rörbyte.


10 Apr 2021, 20:32
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Byte från 6v6 till el84
Ok tack, nu har jag lite att testa.


10 Apr 2021, 20:42
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Byte från 6v6 till el84
Hm. Varför mecka med nåt som funkar - PI:n är väl bra som den är? Stoppa i EL84:or, se vad som händer. Kvävs dom av insignalen (har svårt att tro att dom går i cutoff), labba isf med gallerläckorna in till EL84:orna så att mer signal från PI går till jord?


11 Apr 2021, 22:53
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Byte från 6v6 till el84
Ballz wrote:
Hm. Varför mecka med nåt som funkar - PI:n är väl bra som den är? Stoppa i EL84:or, se vad som händer. Kvävs dom av insignalen (har svårt att tro att dom går i cutoff), labba isf med gallerläckorna in till EL84:orna så att mer signal från PI går till jord?



Enig.

Vad vidare är Michael så är det med brum och brus mer en fråga om vad som händer tidigt i preampen. Kom ihåg att det som produceras tex i ingångssteget förstärks många ggr om innan det når slutrören.

Som jag ser det gör många fel i hur de designar detta. Rätt lösning är att se på det "bakifrån". Dvs, hur mkt sving behövs in på PI´ns galler för att få slutrören och OT´n att gå i full saturering.?
Det medför vidare att en klassisk och enkel lösning är att titta på amplituderna som ligger för handen när preampen gjort sitt. Inte ovanligt att man kan plocka ner det rejält utan ngn eg menlig effekt på användbart sound som kommer ut.
Ta tex som en seriell aktiv loop. Den har ett recovery, oavsett om rör eller trissa. Oftast kan du då plocka ner signalen påtagligt ut mot loopen, vilket får såväl brum som brus att minimeras.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Apr 2021, 13:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Byte från 6v6 till el84
Att inte ha mer förstärkning i slutsteget än vad som behövs ger ju några fördelar.

Volymkontroller blir inte ultrareaktiva utan fungerar bättre över hela sitt svep.

Även om brusnivån när man vrider upp volymen kommer från ingångssteget så blir det en viss brusnivå när du drar ner volymkontrollen eller nollar den. Kanske inte så påtagligt i en sådan här effektsvag maskin, du kanske måste lägga örat till för att höra det, men vill man att vara petig så......Och vissa tycker säker att varför bry sig det låter ju ändå mindre än när volymen är uppdragen. Men jag tycker det finns en viss tjusning i att det blir totalt dödstyst när volymen står på noll. Att vara petig med allt som det faktiskt går att vara petig med.

Utomsockens störningar kommer inte förstärkas lika mycket om de lyckas tränga in i din stärkare.

Designen tenderar att få mindre layoutproblem om det inte finns tokmycket förstärkning som ändå inte behövs.

_________________
Johan Hansson


13 Apr 2021, 20:20
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Byte från 6v6 till el84
Brus i slutsteg är lite av ett ämne för sig. Ofta kan man koppla ihop höga drivspänningar och pentoder (beam-rör) med ett visst grundbrus. Från en väl avvägd PI kommer nog inte mycket. Brus kommer heller inte alltid från rören, utan det är nåt som kan vara kopplat till vissa komponenter, särskilt motstånd som följs av hög förstärkning. Typiskt för konstruktioner med stora anodmotstånd, gallerläckor med hög resistans. Vissa typer av motstånd brusar mer än andra.

Detta var lite sidospår. Jag tänker att en enkel PI, som AC kopplad "Long-taild pair" ( http://www.valvewizard.co.uk/acltp.html ) inte kommer att skapa mycket brus till ett slutsteg med två EL84 eller 6V6, i jämförelse med vad de rören själva bidrar med, om de drivs i närheten av sina maxparametrar. Det är väl inte ovanligt att man ser PI och slutrören som en enhet i ett push-pull slutsteg, dvs man gör ingen signalbehandling mellan ingången till PI och utgången från slutrören. Slutstegsdist hänger på slutrörens driftparametrar och känsligheten från ingången till PI får man ta hänsyn till i stegen före PI. Självklart kan man också få olika gain i en PI som baseras på en dubbeltriod, beroende på vilken modell man väljer, och vilket rör...


13 Apr 2021, 21:17
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Byte från 6v6 till el84
I aktuellt fall är det väl 220k ingångsresistorn som är den dominanta bruskällan i slutsteget.

_________________
Johan Hansson


13 Apr 2021, 21:45
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Byte från 6v6 till el84
Tubis wrote:
Att inte ha mer förstärkning i slutsteget än vad som behövs ger ju några fördelar.

Volymkontroller blir inte ultrareaktiva utan fungerar bättre över hela sitt svep.

Även om brusnivån när man vrider upp volymen kommer från ingångssteget så blir det en viss brusnivå när du drar ner volymkontrollen eller nollar den. Kanske inte så påtagligt i en sådan här effektsvag maskin, du kanske måste lägga örat till för att höra det, men vill man att vara petig så......Och vissa tycker säker att varför bry sig det låter ju ändå mindre än när volymen är uppdragen. Men jag tycker det finns en viss tjusning i att det blir totalt dödstyst när volymen står på noll. Att vara petig med allt som det faktiskt går att vara petig med.

Utomsockens störningar kommer inte förstärkas lika mycket om de lyckas tränga in i din stärkare.

Designen tenderar att få mindre layoutproblem om det inte finns tokmycket förstärkning som ändå inte behövs.


Enig Johan, och personligen kunde jag se det som önskvärt att många fler tog till sig av vad du skriver där vad avser signalamplituder för kråkorna.
Det medför ÄVEN att man på sitt sätt öppnar luckan till Pandoras box eftersom en konsekvens av det blir att man nu har en direkt myriad av flaskor att välja ifrån eftersom flaskans absoluta mu blir underordnat.
Finns mången fördel i tänket, det skall stå helt klart.

Tyvärr ser vi allt för ofta "apa se, apa gör" istället för att man genuint tänker efter kring vad designen man fiskar efter skall möta för kravspec.
Å se..då blir det fel. Eller, det kunde iaf som slutresultat blivit bra fan mkt bättre.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Apr 2021, 08:32
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Byte från 6v6 till el84
Tack för alla inlägg, synpunkter mm.
Trevligt att läsa och man lär sig hela tiden.
I mitt bygge minskade jag anodmotstånd en i PI'n till 100k
för lite mindre gain och testade fram o tillbaka 6V6or och el84.
Tyckte inte att förändringen till el84 gjorde mig lyckligare utan föredrog 6V6orna som fick sitta kvar.
Förändringen i PI'n får däremot stanna. Slutrören drivs alldeles tillräckligt hårt och volymrattarna får lite bättre svep.
Funderar just nu på hur små mixresistorn in i PI'n kan vara och vad skillnaden blir om jag minskar dem? Fattar att kanalerna kommer påverka varandra mer, men.....

Den låter riktigt bra i nuläget och någon kommer säkert undra varför ändra. Men det är ju roligt att testa, man lär sig.


17 Apr 2021, 09:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.