View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 10:09



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Stor silverfläck på insidan av glaset 
Author Message

Joined: 30 Jun 2008, 13:04
Posts: 205
Location:
Post Stor silverfläck på insidan av glaset
Har en gammal Bassman-topp där båda slutrören ser ut som bilden nedan. Det är som en stor silvrig fläck med lite mörkare (brända?) kanter. Rören glöder, säkringen är hel och förstärkaren låter fint men ger ifrån sig diverse intermittenta missljud, framför allt ett lågfrekvent brum. Det är hög tid för förstärkaren att få sig en rejäl översyn av någon som vet vad hen gör, men jag ville bara först kolla med er om det skulle vara lönt att köpa nya slutrör först eller om det är normalt att rören ser ut så här.

Är det en dum fråga så är det bara för att jag har lyckats ta mig ända till medelåldern utan att snappa upp nästan något alls om rörförstärkare. :)

Image


25 Apr 2021, 16:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Stor silverfläck på insidan av glaset
broddiet wrote:
Har en gammal Bassman-topp där båda slutrören ser ut som bilden nedan. Det är som en stor silvrig fläck med lite mörkare (brända?) kanter. Rören glöder, säkringen är hel och förstärkaren låter fint men ger ifrån sig diverse intermittenta missljud, framför allt ett lågfrekvent brum. Det är hög tid för förstärkaren att få sig en rejäl översyn av någon som vet vad hen gör, men jag ville bara först kolla med er om det skulle vara lönt att köpa nya slutrör först eller om det är normalt att rören ser ut så här.

Är det en dum fråga så är det bara för att jag har lyckats ta mig ända till medelåldern utan att snappa upp nästan något alls om rörförstärkare. :)

Image

Rören ser gamla ut, skall antagligen bytas MEN:
om du lämnar in den hos en duktig mekare är det bättre att han gör bytet med rör han är van vid.
Det finns inget värre för en mekare än att ta hand om ett "halvlagat vrak".

Berätta var du bor så hör nog en mekare av sig.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


25 Apr 2021, 16:12
Profile WWW

Joined: 30 Jun 2008, 13:04
Posts: 205
Location:
Post Re: Stor silverfläck på insidan av glaset
Tack för svaret, Peter. Jag bor i Skellefteå och förstärkaren är från 1964 om jag förstår stämpeln rätt. Den är inte ett halvlagat vrak, men ett halvmoddat dito. Någon tidigare ägare har satt en potentiometer där jack nr 2 ska vara (normala kanalen). Oklart i vilket syfte, för den reagerar inte öht på att man vrider på den.

Så finns det någon duktig mek i mina trakter på Bojen så är det bara att höra av sig.


25 Apr 2021, 16:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Sep 2004, 15:08
Posts: 71
Location: Skogen i Norrland
Post Re: Stor silverfläck på insidan av glaset
Tjena, kolla med Audio & Musikservice.
https://www.audiomusikservice.se/

M v h. Guitarman66.


25 Apr 2021, 18:06
Profile WWW

Joined: 30 Jun 2008, 13:04
Posts: 205
Location:
Post Re: Stor silverfläck på insidan av glaset
Tackar!


25 Apr 2021, 18:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Stor silverfläck på insidan av glaset
"Fläcken" är nästan säkert extra gettermaterial. Det är magnesium eller barium som placeras på en särskild hållare inuti röret och efter vakuumpumpningen hettas upp till förångning. Det bildar då en speglande beläggning på insidan av glaset och absorberar obehörig gas. Sylvania, USA-tillverkade... troligen ett extra getter förutom det i toppen. Troligen inte ett dåligt tecken i sig självt... men röret kan säklart vara slut ändå. Kan du inte få det/dem provade?


25 Apr 2021, 22:38
Profile WWW

Joined: 30 Jun 2008, 13:04
Posts: 205
Location:
Post Re: Stor silverfläck på insidan av glaset
Tack för svaret. Känner tyvärr ingen som har en rörtestare, men hittar jag nån som kan gamla rörförstärkare här i stan så ska jag såklart låta testa rören (och även förstegsrören förstås).

lampuradio wrote:
"Fläcken" är nästan säkert extra gettermaterial. Det är magnesium eller barium som placeras på en särskild hållare inuti röret och efter vakuumpumpningen hettas upp till förångning. Det bildar då en speglande beläggning på insidan av glaset och absorberar obehörig gas. Sylvania, USA-tillverkade... troligen ett extra getter förutom det i toppen. Troligen inte ett dåligt tecken i sig självt... men röret kan säklart vara slut ändå. Kan du inte få det/dem provade?


26 Apr 2021, 01:07
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.