View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:03



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Route 66 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Route 66
Image

Håller på och sätter ihop en dylik av en gammal Bäckström. Arbetsordern innebär EL-34´or samt en PPIMV bla.

Vad har ni andra för tankar som lattja med denna krets? Jag kan känna att den e väl simpel? Men enkelt kanske e bra?

Har i princip rensat Bäckisen fullständigt invändigt, utgår ifrån ett tomt papper så att säga. Tänkt addera en switch så man får valbart att använda rörlikriktare alt dioder.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 May 2021, 12:07
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Route 66
Har kikat på den kretsen och funderat på ett bygge. Fast isf med ett par el84 istället för el34.
Kollar man recensioner av route 66 så verkar folk vara lyriska. Men ska bli kul att höra va du tycker ifall du bygger.


09 May 2021, 15:48
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Route 66
Bygg den som den är först, och utforska den med singlecoils och P90. Du kommer bli förvånad. Sen går det ju att köra den med både KT66, 6V6 och EL34 - lite beroende på vad du har för spänningar från nättrafon. Du kan få allt från KT mighty rumble till 6V6 kompression och över till glasklart sprill från EL34:orna.

Sen går det ju att mecka med EF86:an (komponenterna kring katoden)

I sista hand kan du ju bygga en gammal Fender tweed-kanal och stoppa in i andra sidan fasvändaren...så blir det mer att välja på :-)


09 May 2021, 18:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Route 66
Fyller ingångsresistorn 68k någon större funktion mer än att skapa brus när man har en pentod som ingångssteg? Det är ju galet lägre kapacitans mellan a-g1 än mellan a och g i typ ett ecc83.

_________________
Johan Hansson


09 May 2021, 18:45
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Route 66
Image

Om och när?
Nänä. Den e uppe å går, spänningar ungefär på par. Kvar e pottar,jack och tonkontroll.

Men som synes, milt sagt gott om utrymme. Även kopplad UL, som schema.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 May 2021, 23:40
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Route 66
Det gick fort.
Hur låter den då?


10 May 2021, 07:43
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Route 66
Ja, jo.
Men det är en mkt enkel krets med rent praktiskt.

Du, som jag skriver ovan.. Pottar, jack och tonkontroll saknas ffa.
Så vet inte än.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 May 2021, 13:42
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Route 66
Ballz wrote:
Bygg den som den är först, och utforska den med singlecoils och P90. Du kommer bli förvånad. Sen går det ju att köra den med både KT66, 6V6 och EL34 - lite beroende på vad du har för spänningar från nättrafon. Du kan få allt från KT mighty rumble till 6V6 kompression och över till glasklart sprill från EL34:orna.

Sen går det ju att mecka med EF86:an (komponenterna kring katoden)

I sista hand kan du ju bygga en gammal Fender tweed-kanal och stoppa in i andra sidan fasvändaren...så blir det mer att välja på :-)


I stort sett vad jag har, fast det är en Blackface-kanal på andra sidan.
Z- kanalen är det inget fel på, intressant med tonkontrollerna osv.
Men måste medge att Fender-kanalen får mera speltid.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


10 May 2021, 14:03
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Route 66
Racing wrote:
Image

Om och när?
Nänä. Den e uppe å går, spänningar ungefär på par. Kvar e pottar,jack och tonkontroll.

Men som synes, milt sagt gott om utrymme. Även kopplad UL, som schema.


Om jag ändå hade dina flinka fingrar och tja inte all men åtminstone lite av din kunskap Jesper :)
Du får förklara lite grejer nästa gång jag tittar förbi med min Traynor, det är åtminstone alltid några grejer som går in.


10 May 2021, 14:50
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Route 66
Hellre än gärna.

Då har vi oss en fungerande Route 66.
Skulle sagt, som en riktigt bra Plexi fast med mer separation.
Kan inte låta bli att undra hur den skulle funka med 330k anod och 2,2M SGM.
Mao med ännu mer sving ut.
Vet ju sedan tidigare att pentoderna är extremt linjära i vad de gör så...

I sin tur, hade det varit till mig hade jag tveklöst dyngat dit min egen ECC-81 drivna loop.
Hade enbart breddat den i min mening.

Hur som helst, en gammal Bäckis fungerar utmärkt som plattform för en Route 66. Bara att köra i min mening..
Lätt att bygga, går fort att få ihop, låter väldigt klassiskt och delarna i en Bäckis är av hög kvalitet.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 May 2021, 18:03
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Route 66
Image

Jaha. Hur summerar man en Route 66 som bygge då?
Ja, till att börja med förstår jag som sagt varför den är berömd. Bäckisen i sin tur utgör en utmärkt plattform för att skapa en, vilket innebär att vi här i landet har stor tillgång på gamla Bäckisar än idag varför det att bygga en Route 66 blir billigt.

Är den nått att ha? Ja, tveklöst så. Som sagt, som en bra Plexi fast med mer separation. Kan kanske låta märkligt men jag vet faktiskt inte annat hur beskriva den.
Mao producerar den "old school" dist, och det förtjänstfullt. Vill man ha mer ur den antar jag skäligt att en OD framför lär skapa vad man jagar.

Har provat den med Pålle med PAF, Pålle med P90 och en Tele. Som alla BRA rörförstärkare svarar den starkt på vad man sätter framför den, som i vilken gitarr.

Image

Som ni kan se längst upp är Route 66 en mkt enkel krets. Inte mkt krusiduller utan pang på rödbetan. Vad den där EF-86 flaskan för med sig är lite olika saker...
Till att börja med, normalt, ungefär dubbla förstärkningsfaktorn vs en normal triod vilket gör att trots att den bara är enkanalig så har man mycket spänst i volymreglaget. Från mild till vild helt enkelt.
I sin tur, som effekt av högst begränsat antal gainsteg, så är den extremt tyst i tomgång. Pentoden ger vidare en "touch" kapacitet som helt klart, som alltid, är mkt högre hos en pentod vs en triod och till sist, som vi alla vet, så producerar pentoden en större brukbar bandvidd.

Image

E det här för alla? Nä, det finns det i min mening ingen rörförstärkare som är. Men samtidigt, med det sagt, så är min erfarenhet att de gamla klassiska sounden - som i detta fallet Plexi attityden den besitter, ofta får ett bredare användningsområde än maskiner som är mer "riktade" i vad de gör.
Typ..Slo, 5150 osv.

Men tveklöst vet vi nu att det fungerar alldeles utmärkt att skapa en Route 66 av en Bäckis, med det enda abret att likriktarröret behöver ändras till ett 5U4. Ett rör som än idag kan fås nytt.

Samtidigt. I MITT tycke så blommar kretsen inte ut förrän den får "svettas" lite. Ja. Detta ÄVEN med PPIMV inblandat i smeten. Det är först när vi når repvolym som maskinen börjar visa vad den är gjord för.

Mao ingen maskin för att sitta å vela hemma på kammaren utan en maskin tänkt för praktisk användning vid rep och gig.

Inte min grej som sagt, den har för lite komplexitet i sin dist för det, och hade maskin varit till mig hade jag tveklöst adderat "min" ECC-81 drivna seriella loop.
Den hade gett det som behövs för mer just komplexitet i disten, vilket JAG då föredrar. Men.. intressant att ha färdigställt en. En av de få berömda scheman jag får ge kredit för att jag förstår hypen. Helt klart.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 15 May 2021, 03:58, edited 1 time in total.



10 May 2021, 21:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Route 66
Mao tillbaka till grunderna och starta om i ny riktning. Det brukar väcka kreativiteten från ide.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


12 May 2021, 17:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Route 66
Kul !
Men vill du har mer drag , så skippa EQ:n där den är nu och sätt dit treble cut and bass cut efter fasvändaren.
Har gjort detta på UL stärkare o funkar väldigt bra.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


12 May 2021, 18:19
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Route 66
Dog nu tråden för jag gav ett förslag ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


14 May 2021, 17:57
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Route 66
Inte alls Owe.
För min del, ptja.. läs ovan.
Helt ok maskin men inget jag kommer lägga ngn tyngre energi i. Lägger min tid på andra vägar sedan länge. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 May 2021, 03:56
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Route 66
Amp Healer wrote:
Kul !
Men vill du har mer drag , så skippa EQ:n där den är nu och sätt dit treble cut and bass cut efter fasvändaren.
Har gjort detta på UL stärkare o funkar väldigt bra.


Å andra sidan har den där EQ egenskaper som är en del av "grejen" med förstärkaren.
Reglagen får ju en något större påverkan på gain än i många andra kretsar.
Dvs det händer intressanta saker när man rattar alla 3 potarna tillsammans/interaktivt - om man gillar sånt.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


17 May 2021, 14:29
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Route 66
På tal om EQ så finns den med två små variationer i Z-28.
I mitt bygge gjorde jag 250pF och 1000pF valbart med brytare.
Givetvis ingen enorm skillnad, och nu är det väldigt länge sen, men har för mig att jag gillade 250pF mer.

Attachment:
z28.jpg
z28.jpg [ 37.08 KiB | Viewed 5071 times ]

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


17 May 2021, 14:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.