View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:04



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Kåseri 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Kåseri
Utan riktning.
Mm. Så har det utvecklats.

Under årens lopp har närvaron här på Bojen varit mig.. allt. Vägen har varit omfattande, krokig och brokig. Många av er har jag blivit genuin vän med, vilket är direkt obetalbart.

Det jag lärt mig är helt sjuka mängder, men givetvis finns MASSOR kvar att lära än. Parallellt med att jag utvecklats med mina kära rör har jag även växt rejält som gitarrist och musiker, under denna min väg tillbaka så att säga. (Jag la ju ifrån mig gitarren i drygt 25 år)

Vill, ärligt, framföra ett hjärtligt tack till er för utan er hade detta inte varit möjligt, och de musiker jag mött på vägen.. dessa fantastiska musiker.. Ja jöss säger jag bara.

Aleks i sin tur har med tiden utvecklats till en av mina riktigt nära vänner. Jag är otroligt bortskämd i det, och i lika Sven, Richard mfl har det handlat lika mkt om livet i sin helhet som rörförstärkeri när vi snackas vid, vilket är ofta. Tacksam för det.

För drygt 2 år sedan fick jag ju så knåpat ihop en ny krets/maskin till mig själv. En lösning jag grunnat på en stund, och som föll väldigt bra ut i mitt tycke. En jag använder än idag, och som jag märkligt nog aldrig känt ngt större behov av att tweaka. Aldrig funnits anledning.
E den där grönfärgade gamla Champion GM-25 smällan med ett EF-12 i näbben på ena kanalen, ett par EL-12 för effekt och i sin tur valbart likriktning med dioder eller ett AZ-12.
En maskin/krets jag är uppriktigt stolt över, den levererar och tröttnar liksom aldrig. Varit med mig på de gig som nu varit under det här djävla Corona tjafset. Ja, innan Corona med så.. den har sett otal gig vid detta laget.

Jag lirar ju numer lead i 2 band och det har precis börjat röra på sig med spelningar för oss med, som för många andra. Behövligt.

Men? Den huvudsakliga anledningen till att jag skriver är att jag känner mig inspirationslös vad avser förstärkarbiten. Musiken i sig, där arrar jag om som aldrig förr.
Sista greppet nu e att jag slåss med Sweets gamla "Action", och det är väl det som rent musikaliskt blivit lite signum. Att likt Black-Ingvars arrangera om musik så det får ett helt annat utseende, och gigmässigt överleva på "igenkänningsfaktorn" i texter alla känner till. Dock inga barnvisor eller dansbandsdängor. Men tex gjort hårdrock av ett antal Nationalteatern låtar mm. Kents dängor osv.

Det där med pedalbord som kräver utbildning i rysk kosackdans har aldrig varit min grej. Om än nu att "den lille gröne" har en väldigt bra rördriven global loop (den e ju hardwired tvåkanalig) så är i princip den enda effekt jag använder ett T-Rex delay, som jag är tycker är riktigt bra och jag är riktigt glad i.

Men som sagt, inspirationslös. Känner att jag behöver idéer, väl medveten om att det finns hur mkt som helst att upptäcka men jag hittar liksom inte fram. Hittar inte dit.

Avskyr i grunden att upprepa mig, men den där kretsen i den lille gröne.... har i skrivande stund fast beställning på 7st burkar av samma snitt. E tom tänkt att den skall produceras av en av killarna i svängen i USA tids nog. Kretsen alltså.

Ni som hängt med en stund vet ju att jag med tiden utvecklats mer och mer mot bruk av småsignalspentoder bland annat. Gillar vad de för med sig, och den lille gröne är inget undantag.
Det med "heffa dist" har väl aldrig riktigt varit min grej, det gör tex Zven som Hasse Tapp som Hermansson bra mkt bättre än jag, om än att jag faktiskt har två sådana projekt ståendes det kanske är dags att utveckla vidare.?
Utgått ifrån gamla Dynacord PT´s som ger mig ca 800VDC+ att leka med, vilket jag vet ger en alldeles väldig respons i grejerna -vilket jag tror kan vara en ny infallsvinkel i den svängen. Hade fö garanterat funkat lika bra med PT´s ifrån svenska Centrums "F" maskiner, om än då att man isf får jaga OT med vettig primär - med anodspänningen i tanke.

Samtidigt så ÄR klassisk rock och hårdrock min hemvist. Fan, första LP´n jag köpte i mitt liv var Deep Purples Burn...så inte så konstigt kanske.
I bjärt kontrast till det dock så ledsnar jag i omgångar nått så in i helvete på att LYSSNA på rock eftersom det är vad jag primärt spelar att när jag LYSSNAR blir det oftast klassisk musik faktiskt.
Mycket riktigt är ju steget mellan klassiskt och hårdrock kanske inte så långt alla gånger.

Kåserande, indeed. Har inte ni andra "sprungit i väggen" där ni upplever brist på fantasi att skapa nytt? Nån av er iaf?
Känns som jag står där att jag inte riktigt vet vad hitta på vad avser kretsar å lösningar för tiden.? Fan vet varför? Rent praktiskt är ju vägen vidöppen liksom?

Som många av er vet tog jag ju upp en gammal hobby i meningen skytte igen och även det då har utvecklats, men där var (och ÄR) inte tanken ngt annat än ren hobby.
Men sanningen att säga, iom att jag är medveten om hur bortskämd jag är, så är det mig en ren tillgång att efter att ha suttit och lödat 4h i sträck så ögona går i kors kunna lägga ifrån mig pennan och gå bort i svarven eller fräsen och tillverka ngt tex till en gammal revolver eller liknande.
Meeeen.. det har ju ballat ur det med, så för tiden handlar den biten primärt om att lära sig säga nej till folk som vill ha hjälp. Förstärkarna går först. Som sagt, hobby.. och FÅR inte lov att bli annat. (Gamla svartkrutsvapen enbart denna ggn ut fö - så långt)
Jag och gammal vän skjuter fö SM med ett gammalt franskt mynningsladdat 45 kalibrigt gevär som team i år. Kul!

Skyttet är fostrande i meningen fokus för mig, vilket då gör det mig än märkligare att jag nu inte hittar "fokus" med förstärkeriet.? Faktiskt inte en aning om varför, vilket som sagt är anledningen att jag skriver detta.

Hur har ni andra det på denna fronten? När det liksom landar där att det känns som man står still och bara trampar vatten. Många av er vet ju med vilken takt det sprutat byggen ur mig tidigare... men.. nä.
Är det jag som begär för mkt?

En av musikervännerna kom med förslaget att skapa en total kontrast till den gröne. En burk med on/off och en enda stor ratt för gain bara. Ptja, åsså pottar för loop och PPIMV baktill.
Men en burk, rent estetiskt, med enbart "mer" eller "mindre".

Antar att vad jag summerat säger är att jag söker nya utmaningar i det vi sysslar med vänner och att jag är vidöppen för förslag.

// J

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Aug 2021, 08:13
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Kåseri
Nu är jag väl inte direkt forumets mest produktiva byggare, men eftersom ingen annan hakat på så kan jag försöka tillföra 5 cent :wink:

Jag kan väl tänka att man kanske behöver en paus ibland också? Man måste ju inte ständigt ha nåt nytt på bänken om inte inspirationen finns. Förmodligen kommer den tillbaka förr eller senare, kanske med nya idéer. Och där är det knappast så dumt att ägna sig mer åt just spelande, vilket i sig brukar medföra tankar också om ljud och grejer.

Själv är jag "periodare", så det kan gå ett bra tag innan jag över huvudtaget tänker på förstärkare, följt av en period då jag snöar in mig igen och får inspiration till byggen, moddar m.m.

För egen del har jag på senare tid hittat inspiration i annat än "vanliga" förstärkare. Det jag ritat och byggt den senaste tiden är en baspreamp, en gitarrpreamp/distpedal som började med att en kompis i förbifarten undrade om det inte finns en rörpedal som låter "Marshall", samt en 1-2 wattare baserad på en Tweed Bassman plus en overdrivekanal och med 12AU7 i push-pull som slutsteg (i byggfasen just nu).

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


16 Aug 2021, 21:06
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Kåseri
Inspirationen kommer och går, men intresset består. Så är det för mig iaf.
Jag är också periodare; förstärkarna varvas med HPD-gitarrer, pedalköp, gitarrspelande.

Jag hänger här och på SloClone, sen blir det lite googlande om jag letar efter nåt specifikt.
I mitt fall konstruerar jag inget eget från scratch (sällan iaf) utan är nyfiken på hur kretsen bakom förstärkaren/ljudet ser ut.
När jag sen får feeling implementeras nåt av det i ett bygge.

Genom åren har det blivit en ombyggd Fender Bassman-topp (2004?) ett 18WTMB-bygge från Weber (2006?) som byggdes om till en 1987-krets för att sen haverera på fullt ställ i replokalen. Därefter bidde det en Weber Java (2007?) som sedermera byggdes om till en Bogner blue.
Nånstans där (2014) kände jag mig redo för ett scratchbygge med ren kanal och distad kanal med dubbla gain-/volymkontroller och effektloop. Jag baserade den på en BF normalkanal och idéer lånade från Friedman och Bogner, men blev aldrig riktigt nöjd med den. Den meckades om sommaren 2015, sen stod den ofärdig i ett par år i brist på inspiration men blev aldrig riktigt bra då heller.
Nu i sommar tog jag tag i det igen och bestämde mig för att ta det steg för steg. Den här gången har jag lärt mig fantastiskt mycket och fått en del aha-upplevelser.
Nu är det dags att låta åbäket stå ihopskruvat en tid och se om känslan att den får vara klar nu håller i sig. :)

Moroten att bli färdig med multikanalaren var att jag fick hem ett LX18-kit från Tube-Town. Den här blir dock inte en LX18, den blir istället en Suhr Bella med 6V6:or i slutsteget, pedalplattform med effektloop, alla anslutningar på framsidan.

Nästa bygge är redan planerat: jag saknar en Vox-inspirerad historia i maskinparken.
Planen är att utgå från ett 18W-chassi, men trycka in större transformatorer och fyra EL84. Troligen med diodlikriktare och utan drossel. Vi får se.

Det blev således ett kåseri även från mig. :)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


17 Aug 2021, 14:56
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Kåseri
Eftesom jag inte spelar själv, har jag ju mest gjort rep och justeringar åt folk som kan spela. Byggen jag ägnat mig åt är mest åt HiFi-hållet, dvs "rak frekvensgång, ingen distorsion"... Men jag har ett par idéer jag tänkte kunde vara kul att testa till gitarrförstärkare, varav den ena är en kompressor/expander med en heptod (6L7) som jag hittade i en rörhandbok, och det andra är en "distorsionsmodul". Den senare var tänkt att vara uppbyggd med variabelt förspända dioder och lite filterelement (för att kunna "mjuka upp" kurvformerna vid klippning). Just nu är jag inne i en period med lödkramp, dock, varför inget blir gjort vid arbetsbänken. I stället för musicerande blir det lite amatörradio - det är kul ibland det också.


17 Aug 2021, 17:55
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Kåseri
En enda ratt kanske är lite väl enkelt, men jag tycker ju fortfarande att Dynacorden du byggde åt mig nog är den mest användbara stärkare jag äger! Så jag tror absolut att du kan ge dig på enklare byggen utan massa klockan och visslor, och bara ett par klockrena sound i.


17 Aug 2021, 18:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Kåseri
Tack för feedback som omtanke killar!
Mkt nyttigt för en annan just nu...

En grej som ligger i pipelinen är att jag skall prova att göra en maskin som använder "ett av var" som slutrör.
Japp. Helt vansinnigt, men jag vill prova.

Dvs en "50 wattare" med ett EL-34 och ett 6L6. En "20 wattare" med ett EL84 och ett 6V6. Vill uppleva vad som kommer ur det.

Sen. En sådan där "enratts maskin" blir det. Kommer göra så att jag för att skapa justermån installerar dipswitchar invändigt har jag tänkt.
Som det ser ut just nu blir den 1a av de 50 wattaren. Tänkt använda IR termometer för att se vad som händer kring OT´n iom obalansen tex.

@ Robert.
Tack! :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Aug 2021, 13:37
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Kåseri
Racing wrote:
Tack för feedback som omtanke killar!
Mkt nyttigt för en annan just nu...

En grej som ligger i pipelinen är att jag skall prova att göra en maskin som använder "ett av var" som slutrör.
Japp. Helt vansinnigt, men jag vill prova.

Dvs en "50 wattare" med ett EL-34 och ett 6L6. En "20 wattare" med ett EL84 och ett 6V6. Vill uppleva vad som kommer ur det.

Sen. En sådan där "enratts maskin" blir det. Kommer göra så att jag för att skapa justermån installerar dipswitchar invändigt har jag tänkt.
Som det ser ut just nu blir den 1a av de 50 wattaren. Tänkt använda IR termometer för att se vad som händer kring OT´n iom obalansen tex.

@ Robert.
Tack! :D
Hmm Egnater Rebel 20 använder ju både EL84 och 6V6.

Vet inte om det funkar som inspiration, men här är ett par länkar…
https://el34world.com/charts/Schematics ... bel_20.pdf
https://www.18watt.com/viewtopic.php?t=25528

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


19 Aug 2021, 16:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Kåseri
Nä.
Bruce är iofs en djävla hygglig karl, men det jag avser har han inte gjort.
Att blanda slutrör med en given trafo.

Vet faktiskt inte vad jag förväntar mig ur det men vill prova.

Alltså, en trafo med två olika typer av slutrör.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Aug 2021, 23:22
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Kåseri
Tror jag läst att Kevin Oconnor har gjort ngt sådant.
Står nog på hans hemsida eller i någon av böckerna.
Står nog iofs inte hur det låter utan bara att man kan göra det.
Åtminstone minns jag det så.


20 Aug 2021, 13:09
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.