View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:47



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Switchning utan plopp och nybörjarsmällar 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
Halloj rörisar! Det var ett tag sedan sist, men lödlusten kom visst tillbaka under sommaren. Bygger ihop ett försteg med tre gainsteg och katodföljare som driver tonstack. Men jag vill också kunna switcha in och ur det andra gainsteget samtidigt som jag kopplar in och ur mastern. Har installerat ett switchboard med fyra reläer. Men jag är inte så bra på hur man bäst designar switchningen så den blir tyst utan plopp och smällar. Vill göra det så enkelt det går. Tacksam om någon kan dirigera mig bort från onödiga misstag.

Kan man t ex göra så här? Bör/behöver man ha ngt motstånd mot jord före grid på V2A? Kan kretsen efter V1B lämnas öppen om man jordar gainstegets grid? Antar att gainpotarna interagerar med varandra, men hur gör man bäst för att minimera det?

Image

Efter tonstacken vill jag kunna koppla in och ur mastern samtidigt som jag "kanalswitchar". Kan jag klara det med ett relä (B) och acceptera att det finns resistans mot jord? Behöver det också vara en jordreferens före signalkondingen in mot PI för att undvika smällar när man switchar?

Image

Undrar Gunnar


06 Sep 2021, 14:45
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
Både V1B och V2A måste ha ett gallermotstånd, annars kommer gallret att flyta till en odefinierad spänning och sannolikt
ge knäppar när man växlar reläet.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


06 Sep 2021, 16:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
peterh wrote:
Både V1B och V2A måste ha ett gallermotstånd, annars kommer gallret att flyta till en odefinierad spänning och sannolikt
ge knäppar när man växlar reläet.


Okej, det var vad jag anade. Men det kan vara ett stort motstånd, typ 1M mot jord?


06 Sep 2021, 16:28
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
Izzy wrote:
peterh wrote:
Både V1B och V2A måste ha ett gallermotstånd, annars kommer gallret att flyta till en odefinierad spänning och sannolikt
ge knäppar när man växlar reläet.


Okej, det var vad jag anade. Men det kan vara ett stort motstånd, typ 1M mot jord?

Beror på vad det är för rör.
börja med 500k eller omkring.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


06 Sep 2021, 17:06
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
Resistor innan pi kondingen med. Köpte en jet city som switchar där utan resistor och det ploppet hördes på hög volym tills jag satte dit en.

Att tänka på är ju att man gör potarna mer log när man sätter en resistor efter dem och gör att högpassfiltret med tidigare kondingar ändras med läget på poten så det får designplaneras för.

Sen kommer det uppstå plopp ibland om man bryter mitt i ljudet med reläer oavsett eftersom högtalaren då går tvärt från ett läge till ett annat.

_________________
Johan Hansson


06 Sep 2021, 19:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
Sen kanske man skulle kunna tänka sig att växla innan pre amp potarna för att få noll interaktivitet mellan dem och högpassfiltret.

_________________
Johan Hansson


06 Sep 2021, 19:51
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
Tubis wrote:
Sen kanske man skulle kunna tänka sig att växla innan pre amp potarna för att få noll interaktivitet mellan dem och högpassfiltret.


JA.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


06 Sep 2021, 20:35
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
Tubis wrote:
Sen kanske man skulle kunna tänka sig att växla innan pre amp potarna för att få noll interaktivitet mellan dem och högpassfiltret.


Ja, jag tänkte på den möjligheten, det finns en poäng med det förstås. Men om man ska klara det med bara ett relä här missar man möjligheten att stänga V1B mot jord när man kopplar ur det steget. Gör det något att det så att säga står öppet både in och ut? Det blir helt urkopplat från den aktiva signalvägen.


06 Sep 2021, 21:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
Izzy wrote:
Tubis wrote:
Sen kanske man skulle kunna tänka sig att växla innan pre amp potarna för att få noll interaktivitet mellan dem och högpassfiltret.


Ja, jag tänkte på den möjligheten, det finns en poäng med det förstås. Men om man ska klara det med bara ett relä här missar man möjligheten att stänga V1B mot jord när man kopplar ur det steget. Gör det något att det så att säga står öppet både in och ut? Det blir helt urkopplat från den aktiva signalvägen.
Jag tror iofs inte att det kommer höras om det steget står och spökar för sig självt. Det blir en väldigt liten mängd gain som agerar på enbart störningar som nog inte kommer att blöda över. Ett annat alternativ är att att ha separata kondingar till respektive pot och sedan jorda bort det steget efteråt på samma ställe som du växlar. Fastän du då har full signal och gain i det steget blöder det inte över ändå det har jag testat.

_________________
Johan Hansson


06 Sep 2021, 22:29
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
Min erfarenhet säger att risken för överblödning beror på hur mkt fräs/signal man trycker in i reläet som växlar mellan kanaler. Ju tidigare i kretsen man växlar i/ur ett gainsteg, desto mindre risk för överblödning.
Jag tror som Tubis i denna fråga.

Mest problem med interaktivitet mellan gain-kontroller har jag haft när jag matat dessa från samma punkt, utan separering, och haft brightkondingar aktiverade över gainkontrollerna. Utan brightkondingar är det betydligt mindre interaktivitet.
Snålvarianten är således det du ritat upp, fast med gallerläcka vid punkten R2. (Suhr kommer undan med den lösningen i sina OD-100 av vad jag kunnat utröna.)
En mer optimerad lösning enligt bifogat.
Attachment:
408134FC-A0D3-4694-97E4-A8E9CD98D792.jpeg
408134FC-A0D3-4694-97E4-A8E9CD98D792.jpeg [ 96.13 KiB | Viewed 5226 times ]

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


08 Sep 2021, 09:56
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
Tom-Andrew wrote:
Min erfarenhet säger att risken för överblödning beror på hur mkt fräs/signal man trycker in i reläet som växlar mellan kanaler. Ju tidigare i kretsen man växlar i/ur ett gainsteg, desto mindre risk för överblödning.
Jag tror som Tubis i denna fråga.

Mest problem med interaktivitet mellan gain-kontroller har jag haft när jag matat dessa från samma punkt, utan separering, och haft brightkondingar aktiverade över gainkontrollerna. Utan brightkondingar är det betydligt mindre interaktivitet.
Snålvarianten är således det du ritat upp, fast med gallerläcka vid punkten R2. (Suhr kommer undan med den lösningen i sina OD-100 av vad jag kunnat utröna.)
En mer optimerad lösning enligt bifogat.
Attachment:
408134FC-A0D3-4694-97E4-A8E9CD98D792.jpeg


Tack :)


08 Sep 2021, 12:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
Har man 1M potar och små brightkondingar i storleken 100pF skulle jag vara så modig att säga att man inte behöver växla alls före. Det underlättar layouten. Reläet kan ju då både växla och döda bort det ena steget vid samma fysiska ställe i förstärkaren utan längre kabeldragning. Ska man ha gigantiska brightkondingar aka Marshall blir detta inte så bra dock.

_________________
Johan Hansson


08 Sep 2021, 19:59
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
Håller med igen. :)

Ett annat sätt att isolera potarna är ju med hjälp av motstånd före potarna. Eller medelst delade anodmotstånd (välj var du hämtar signalen till respektive läge - för max signal tar du ju signalen direkt från anoden eftersom anodmotstånden blir en spänningsdelare småsignalmässigt).
Allt detta ger ju dessutom fler möjligheter till voicing.

Ursäkta en kladdig skiss…

Attachment:
28A4C340-C81B-44D8-98B4-37DB0316DC05.jpeg
28A4C340-C81B-44D8-98B4-37DB0316DC05.jpeg [ 118.76 KiB | Viewed 5121 times ]

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


08 Sep 2021, 20:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
Dock när man har ett dubbelrelä kan man låta den ena switchen jorda bort det mest gainiga steget på samma ställe som det switchar över till det andra steget. Bara för att man ändå har den delen av reläet. Hatar överblivna funktioner som inte används....... :twisted:

_________________
Johan Hansson


08 Sep 2021, 20:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
Tubis wrote:
Dock när man har ett dubbelrelä kan man låta den ena switchen jorda bort det mest gainiga steget på samma ställe som det switchar över till det andra steget. Bara för att man ändå har den delen av reläet. Hatar överblivna funktioner som inte används....... :twisted:

:lol:

Gissa just hur störigt det var när det inte hjälpte att använda relät som bytte mellan distkanal(-er) och ren kanal för att jorda ner distkanalen i rena läget, utan jag fick stoppa in ett till bara för att jorda vid gainkontrollerna. :x

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


08 Sep 2021, 21:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
Tom-Andrew wrote:

Gissa just hur störigt det var när det inte hjälpte att använda relät som bytte mellan distkanal(-er) och ren kanal för att jorda ner distkanalen i rena läget, utan jag fick stoppa in ett till bara för att jorda vid gainkontrollerna. :x

Man får fundera på om det sista gemensamma steget delar rörflaska med ett tidigare steg på den andra kanalen. Då kan detta behöva tystas bort.

_________________
Johan Hansson


08 Sep 2021, 22:05
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
Tom-Andrew wrote:
Håller med igen. :)

Ett annat sätt att isolera potarna är ju med hjälp av motstånd före potarna. Eller medelst delade anodmotstånd (välj var du hämtar signalen till respektive läge - för max signal tar du ju signalen direkt från anoden eftersom anodmotstånden blir en spänningsdelare småsignalmässigt).
Allt detta ger ju dessutom fler möjligheter till voicing.

Ursäkta en kladdig skiss…

Attachment:
28A4C340-C81B-44D8-98B4-37DB0316DC05.jpeg


Tom-Andrew Din "eller" har jag inte sett innan. jag är väl bevandrad i att Ken F gjorde en fast lösing av detta, men inte sett din.
Om du inte har plankat lösingen från någon så cudos till dig, jag blir lite frusterad på mig själv att jag inte tänk på den , då den finns framför ögonen .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


10 Sep 2021, 18:53
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
Tack för de glada tillropen! :)

Jag har inte sett den lösningen i någon förstärkare, även om den kanske inte är helt originell.
Inspirationen kommer från Friedman BE100 och Cornford MK50II där båda hämtar signalen till rena kanalens tonstack mellan anodmotstånden.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


11 Sep 2021, 19:32
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
En tanke lite åt höger annars Gunnar är att du implementerar en omgång H11´or.
Dvs optos.

De har idag dels blivit djävligt tillförlitliga och dels kommit ner såpas i pris att de som jag ser det är ett alt. Å se med de på plats blir det tyst.
På riktigt. Inga adderade resistorer eller annat...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Sep 2021, 13:22
Profile

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Re: Switchning utan plopp och nybörjarsmällar
Går det inte att kapa jorden på mastern för att koppla ur den ur kretsen, istället för att gå förbi hela mastern?


22 Nov 2021, 22:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.