View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:57



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Hotrod Dlx switchning 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Hotrod Dlx switchning
Hoj. Sitter på en Hot rod Deluxe med lite aviga problem.
Det är den allra första utgåvan och har inte gått många timmar. P-trafom hade gått hädan. Troligen av risigt slutrör. Bytte rör o trafo. Funkar fint.
Hade tänkte byta de två 470 Ohm. 5W resistorerna som mynnar ut i +/- 16 v railen, men hejdade mej då de inte verkar ha gått så varma att de bränt kretskortet, vilket brukar vara det stora problemet i dessa. (Räcker med att flytta upp dem några mm)
P-trafon är en Hammond 290 UEX för 240c ac, vilket medför att den levererar något lägre spänning på sek.sidan. 16v uttagen visar ca 1 v lägre tex.
Hittade ingen 230v till rimlig frakttid.
Switchningen verkar leva ett litet eget liv nu.
Förstår att det ändå är 5-wattarna som spökar. Har inga hemma men läste att man med fördel kan byta ut dem mot 330 Ohm 5W.
Lite osäker på vad de gör där. Har inga 330 Ohm men däremot ett gäng 270 Ohm 5w hemma.
Så frågan är: Kan jag byta ut 470 Ohmarna till 270Ohm utan större problem?

https://blueguitar.net/new/schem/fender/hotrod_deluxe.pdf

_________________
Hasse.


08 Sep 2021, 10:09
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Hotrod Dlx switchning
Det verkar vara en enkel stabiliseringskrets med 470 Ω -resistorerna och ett par Zenerdioder. Om du nästan halverar resistansen, går det mer ström genom Zenerdioderna, vilket dessa kanske inte gillar (högre effektförlust). Om motstånden överhettas har de för låg effekttålighet för sitt jobb, så ett par nya med rätt resistans och kanske 10 W vore bästa lösningen.


08 Sep 2021, 10:49
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hotrod Dlx switchning
5W ska inte gå för varma om det inte skett något fel. 5W(4.9) uppnås enbart vid total kortis till jord tex om en zenerdiod kortsluter vilket mig veterligen brukar ske i just denna pjäs. Kortar en av zenerna så tappar du halva matningen och saker börjar bete sig lite märkligt.
Om allt fungerar KAN det inte bli mer än 2.18W över motståndet eftersom spänningsdroppet pga zenerdioden är 48-16V över dito.

_________________
Johan Hansson


08 Sep 2021, 11:24
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Hotrod Dlx switchning
Tack för svar och ber om ursäkt för seg respons... Har fasiken inte haft tid att svara.
Tror inte det är knas med z-dioderna, då jag har 15,något v på utgången. Resistorerna blir varma/heta pga förlusterna i dem. Inget konstigt med det.
Problemet är att de ligger dikt emot kretskortet och tids nog förstör de, de under all kritik, tunna kopparbanorna och dess närliggande lödpunkter.
Rådet jag läst om på fler än ett ställe är att byta dem mot 330 Ohm. Och frågan är vad det skulle utgöra för förbättring enl. dem? Jag har på tok för dåliga kunskaper om detta, trots rel. enkel ellära och min tidigare utbildning...
Ska beställa 470 Ohm 10 W o sätta dit. Dessutom en bit, några mm, ovanför kretskortet.

_________________
Hasse.


11 Sep 2021, 11:42
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hotrod Dlx switchning
5 wattare klarar den uppgiften, är inte där problemet sitter.

Som du själv är inne på, dilemmat är värme. Åtgärden är så vanlig att den får ses som ett rent serviceåtagande i dessa maskiner, tyvärr.

Om du vill vara lite extra anal i sammanhanget så använder du små keramer som "stand offs", dvs distanser.

Poängen e att det att bara flytta ut resistorerna i sin tur gör att de hänger i sina ben, och det är nog fan ingen komponent av den typen tänkt till.
Så ngn form av stöd för benen, som tex keramer, är en god idé.

Å ja. Det löser uppgiften. Jag brukar ta i rätt rejält. Typ 5mm eller mer.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Sep 2021, 13:20
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Hotrod Dlx switchning
Problemet jag hade visade sig vara att ett av 5 wattarnas ena ben hade lossnat och utgjorde ett intermittent fastsatt motstånd. Lödde om det och passade på att flytta upp dem 1-2 mm.
Jag passade dessutom på att strypa bas i första rörets katod (47uf-25uf) och öka gainen en aning medelst parallellkoppla 1,5 kOhm med ett likadant. Dessutom bytte jag kopplingskondingen in till slutsteget: 0,022-0,01uf.
Nu är den stabil och låter mer som en Fender ska göra.

_________________
Hasse.


20 Sep 2021, 21:29
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Hotrod Dlx switchning
HasseA wrote:
Problemet jag hade visade sig vara att ett av 5 wattarnas ena ben hade lossnat och utgjorde ett intermittent fastsatt motstånd. Lödde om det och passade på att flytta upp dem 1-2 mm.
Jag passade dessutom på att strypa bas i första rörets katod (47uf-25uf) och öka gainen en aning medelst parallellkoppla 1,5 kOhm med ett likadant. Dessutom bytte jag kopplingskondingen in till slutsteget: 0,022-0,01uf.
Nu är den stabil och låter mer som en Fender ska göra.


Tyvärr Hasse så blev stryp vid första katoden då 47uf/1,5 k och 25uf/750 ohm har samma brytfrekvens.
Ska du ner till girarrens frekvenser med 1,5k so blir kondingen 5 uf ,så i ditt fall blir 750 ohm/10 uf.

Men minska C24 stryper ju basen, så det nog det dumärker av.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


21 Sep 2021, 07:34
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Hotrod Dlx switchning
Aha! Stort tack :D

_________________
Hasse.


21 Sep 2021, 09:54
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Hotrod Dlx switchning
HasseA wrote:
Aha! Stort tack :D



Hasse, klart man hjälper en gammal rörplankare :)

Här är link som kan vara av nytta : https://www.ampbooks.com/mobile/amplifi ... alculator/

Tänk på att lägsta frekensen på en gura är 82 Hz

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


21 Sep 2021, 17:19
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Hotrod Dlx switchning
Tack Owe. Du är grym! :D

_________________
Hasse.


21 Sep 2021, 19:00
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.