View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:47



Reply to topic  [ 1 post ] 
Sista humdeterna... 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Sista humdeterna...
:mrgreen:

Jo, jag nämnde ju det att det är dags att prova ett "x-breed" slutsteg.
Kandidaten blir en gammal Geloso som i original använder 6L6´or. Närmare bestämt 6L6G ifrån början (alltså de gamla "19 watt" Coca-Cola flaskorna).

Första jag gör blir att mäta utväxlingen i OT´n så jag får ett praktisk hum om var vi är och rör oss (tänker då framför allt att utgångsimpedansen hamnar i rätt härad iaf, inte alltid så givet med äldre grejer)
Lite av poängen är att Geloso prylarna ofta är överdimensionerade, vilket jag hoppas skall säkra mig "längre" utifall att.. På det blir det en säkring på ngr mA mot CT´n på trafon har jag tänkt. Kanske vore idé med ngr dioder mot jord med?

Men. Maskin ifråga har redan separata bias bottar, som har vettigt slag, så det blir rakt i med ett 6L6 och ett EL-34. Om inte minnet sviker är det en gammal 226 som har allt nytt invändigt.

Planen är att lira på eländet med ett par 6L6 på plats, och spela in, varefter det blir ett "mixed" slutsteg med ett 6L6 och ett EL-34.
Givetvis antar jag att OM där finns vettigt hörbara skillnader lär det ske när vi ser "obalans" i det att OT´n börjar gå i saturering. Dvs när vi börjar ta ut lite effekt.

Så lite gissningar kanske e på sin plats mina herrar?! :mrgreen:
Vad tror vi blir utfallet?

Nån annan med udda tankar som realiserat de? Typ som nu detta med två olika slutrör för en och samma utgångstrafo, ja... eller ngt liknande totalt korkat.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Oct 2021, 23:01
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.