View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:46



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ? 
Author Message

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ?
Mitt senaste Traynorinköp har en liten benägenhet att producera "ghost notes" eller lägre/mörkare skuggtoner under tonen som spelas (alltså det låter lite svag ringmodulator under vissa toner), speciellt om man hugger i lite när man spelar med ett ljud som gränsar till rent ljud, om ni förstår vad jag menar.

Sökte därför info på nätet o hittade nedan, som säkert kan stämma väl med min stärk eftersom alla elektrolyter är original o med det rätt gamla o möjligtvis rätt trötta...

http://www.mercurymagnetics.com/dealing-with-ghost-notes-courtesy-of-doug-roccaforte/

Vilka är era erfarenheter av fenomenet?


08 Oct 2021, 10:44
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ?
Ja, elektrolyterna/filtreringen brukar ju vara det första man misstänker, och som nämns i artikeln så är vissa förstärkare "underfiltrerade" från fabrik i det här avseendet.
I sällsynta fall kan de väl också vara överfiltrerade, men det har åtminstone inte jag stött på i detta sammanhang.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


08 Oct 2021, 16:34
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ?
Lynxtrap wrote:
Ja, elektrolyterna/filtreringen brukar ju vara det första man misstänker, och som nämns i artikeln så är vissa förstärkare "underfiltrerade" från fabrik i det här avseendet.
I sällsynta fall kan de väl också vara överfiltrerade, men det har åtminstone inte jag stött på i detta sammanhang.


Tack för svar, misstänkte nästan det. Har prövat byta rör men nada skillnad... Så det blir till att göra en order på en uppsättning elektrolyter.


08 Oct 2021, 17:16
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ?
Filterkondingar (elektrolyter) kan ha en onödigt hög induktans beroende på deras inre uppbyggnad. Att överkoppla dem med en vanlig kopplingskondensator på 0,1 - 1,0 µF (och rätt spänningstålighet) är normalt en rätt bra idé.

Att signalkondingar skulle ha olika "ljud" beroende på om de är fyrkantiga eller runda vill jag se nån form av stöd för innan jag tror på det. Den länkade texten var en lustig blandning av vettiga kommentarer och vimsiga kommentarer.

Att få "undertonsdistorsion" känns lite oväntat och jag kan inte påstå att jag erfarit detta. Om det är ett verkligt problem, så skulle jag nog inte bara byta komponenter rakt av, utan det skulle nog mätas en del först. I första hand att alla arbetspunkter och spänningar på rören är OK, i andra hand med tongenerator och oscilloskop...


08 Oct 2021, 18:20
Profile WWW

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ?
Fenomenet med "Ghost notes" verkar tydligen vara vanligt, sarskilt pa starkare som har designats med mindre filterkapacitans pa B+ Traynor YGL3 har val ratt lite fran start o nu nar kondingarna aldrats sa ar det val rimligt att tanka sig att de stora i borjan av B+ inte langre riktigt orkar gora jobbet. Fanns flera tradar i amnet pa TGP

https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/what-causes-dissonant-sounding-ghost-notes.712547/

... sitter pa engelskt tangentbord o lyckas inte andra till svenskt pa datorn... :mrgreen:


09 Oct 2021, 09:59
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ?
lampuradio wrote:
... "undertonsdistorsion" känns lite oväntat och jag kan inte påstå att jag erfarit detta. Om det är ett verkligt problem, så skulle jag nog inte bara byta komponenter rakt av, utan det skulle nog mätas en del först. I första hand att alla arbetspunkter och spänningar på rören är OK, i andra hand med tongenerator och oscilloskop...


Har nu matt en del med voltmeter o det stammar nog sa bra med de varden som angetts i schema. Sa jag borjar nog med att se over de storre paret filterkondingar.


09 Oct 2021, 16:37
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ?
Det där med e-lyter är det ju en ständigt återkommande diskussion, debatt och dialog kring.

Många vet numer att man inte bara mäter kapacitans utan även ESR, som ett första steg. Sedan som Lampur skriver, det med induktans.. sure, men ngt väldigt många missar är att det för närmast allt i e-lyter finns en specad vikt.
Väl känt är att skapa den totalt förseglade e-lyten är en myt och även om vissa fabrikat kan vara bättre än andra ur det hänseendet så ÄR elektrolyter även specade för såväl rimligt liv som MTBF mm.

Japp. Jag mäter själv de här bitarna, väl medveten om att många kanske inte besitter utrustning därför. Men faktum kvarstår, elektrolyter har ett serviceliv och tyvärr är det massor av mekar som inte tar detta på tillräckligt allvar.
Man talar om att formatera om osv, men ofta då just utan att ta hänsyn till vikt - som en kvittens på mängden elektrolytvätska som är kvar i burken.
Personligen anser jag därför många ggr att hellre byta en ggn för mkt än en ggn för lite. Som sagt, det ÄR servicedetaljer och som sådana ser jag MÅNGA maskiner där detta sköts/skötts direkt illa.

Renoverade i veckan som gick en -69 Marshall JMP (mao precis efter "Plexi") och där sprang jag på ett annat åldersrelaterat problem, som kanske inte är så vanligt, och det är en bräda som är konduktiv. (Låg ca 15VDC ut mot stacken bla)
Med det sagt att det ibland inte är det mest uppenbara som är felkälla, men.. lytar.. not so. Bara byt skiten och var färdig med det.

Som Owe mfl många ggr framfört, "en gammal Ford -32´a är skitcool men inte fan åker du omkring med original däcken, bensin eller batteri i den om du använder den".
Mjo.
Precis så faktiskt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Oct 2021, 20:30
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ?
Märk väl, och det kan kanske vara en vettig kvittens att ta upp.

Jag har vid tillfällen öppnat gamla lytar, som tex Rifa..Ducati mfl, och även om de kan mäta vettigt vad avser kapacitans så är de bokstavligt snustorra invändigt. Det som möter en är den "rulle" med material de har och that´s it.

Mao, även rent fysiskt inser man snabbt att loppet är kört och att lyta må mäta men inte fan når den spec. Inte ens i närheten faktiskt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Oct 2021, 20:32
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ?
Ska tilläggas att en ESR-mätare kan köpas på t ex Ebay för ett par hundralappar. Bra verktyg för en rörpulare, och speciellt för dom som tycker att man ska låta gammalt skit sitta kvar :-)


10 Oct 2021, 21:25
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ?
Ballz wrote:
Ska tilläggas att en ESR-mätare kan köpas på t ex Ebay för ett par hundralappar. Bra verktyg för en rörpulare, och speciellt för dom som tycker att man ska låta gammalt skit sitta kvar :-)

Men om en gammal konding mäter bra enligt en ESR-mätare, vad gör man då? Byter likt förbannat för att den är gammal? :?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


10 Oct 2021, 22:54
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ?
Då kollar man om man läst ESR-värdet (och referenstabellen) rätt först. Om den är gammal byter man ändå. Varför snåla på 20 spänn?


10 Oct 2021, 23:01
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ?
Polytone wrote:
Ballz wrote:
Ska tilläggas att en ESR-mätare kan köpas på t ex Ebay för ett par hundralappar. Bra verktyg för en rörpulare, och speciellt för dom som tycker att man ska låta gammalt skit sitta kvar :-)

Men om en gammal konding mäter bra enligt en ESR-mätare, vad gör man då? Byter likt förbannat för att den är gammal? :?


Japp. Som Ballz säger, vad är det att spara på i ljuset av att du VET att lyten ifråga har ett serviceliv.?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Oct 2021, 00:05
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ?
Ballz wrote:
Då kollar man om man läst ESR-värdet (och referenstabellen) rätt först. Om den är gammal byter man ändå. Varför snåla på 20 spänn?

Så då köper man en ESR-mätare för att i första hand mäta på nyare kondingar?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


11 Oct 2021, 07:40
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ?
Nä, man mäter *alla* kondingar. Nya kondingar med läckage finns också, tyvärr.


11 Oct 2021, 09:20
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ?
Tack för ditt inlägg Racing. Förstår det som att capacitansmäta äldre kondingar inte nödvändigtvis säger nått om funktion, o kan man misstänka att kondingarna med råge har paserat bäst före datum (som i min stärk), så är det bättre att helt enkelt bara byta ut dem, än att krångla till det...

Vilken konding rekomenderar ni av dessa...

https://www.banzaimusic.com/47uF-450V-axial.html

https://www.banzaimusic.com/Weber-Elyti ... LARGE.html

https://www.banzaimusic.com/F-T-47uF-450V.html


Det lutar åt att jag beställer webers eftersom de har de exakta värden som jag behöver köpa till min (), sen är den intressant nog tyngst... om det nu säger något om kvalitet o funktion i detta fall?

... att vikt kan vara en faktor att räkna med hade jag ingen aning om...


Last edited by toneking on 11 Oct 2021, 11:15, edited 1 time in total.



11 Oct 2021, 09:26
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ?
Jag slängde iväg en order o det blev Webers kondingar förutom 10uF 450v som bara fanns hemma i F + T. Kostnad ca 250kr... Inte allt för dyrt när jag nu byter själv.

Jag tänkte försöka gröpa ur de snyggt orangea 40uF+40uF som sitter där original, o stoppa in 2st Weber 40uF i papperstuben, får se hur det går. Kan återkomma med uppdatering när jag påbörjat bytet av filterkondingar.

Nån som har tips på hur man enklast tömmer de gamla orangea papperselektrolyterna på innehåll, är det något man ska/kan tänka på?


11 Oct 2021, 10:57
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ?
När det gäller undertonstistortion/"ghost notes" på stärkaren så kanske jag ska förtydliga att problemet enbart framträder när volymen är så pass hög att slutsteget pressas mot att klippa, inte annars. Så med ett helrent ljud i lagom nivå så finns det ingen tendens alls till fula undertoner hur mycket jag än trycker till med plektrum, etc. O med den erfarenheten så dristar jag mig till att tänka att de första filterkondingarna är trolig felkälla, att de efter alla år inte längre är fit for fight att göra jobbet när större strömmar ska levereras till slutrören. Blir intressant att se om problemet minskar/försvinner med nya kondingar? Känns ju inte fel att byta i alla fall.


11 Oct 2021, 11:25
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ?
Om ni letar efter udda eller specialkondingar, som t ex i Ampeg Jet eller liknande USA-stärkare, så har Jan rätt mycket.

http://askjanfirst.de/eindex.htm

Han har sjyssta plastkondingar också. Och mycket annat kul.


11 Oct 2021, 14:19
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Ghost notes, tendens till oönskad ringmodulation... ?
Ballz wrote:
Om ni letar efter udda eller specialkondingar, som t ex i Ampeg Jet eller liknande USA-stärkare, så har Jan rätt mycket.

http://askjanfirst.de/eindex.htm

Han har sjyssta plastkondingar också. Och mycket annat kul.


Tack för tipset!


11 Oct 2021, 21:00
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.