View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:36



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Spänningsfall "i väggen"=Knaster/knatter i förstärkaren 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Spänningsfall "i väggen"=Knaster/knatter i förstärkaren
Hej,

För nåt halvår sedan fick jag ett märkligt missljud i min förstärkare. Det knattrande/knastrade med jämna mellanrum, vilket var otroligt störande.

Jag förutsatte givetvis att det var nåt med förstärkaren och felsökte som en galning, men för att göra en lång historia kort så sitter faktiskt problemet i "de 2 hålen i väggen": Problemet finns i varje förstärkare jag kopplar in här hemma, medan det inte finns några problem alls med någon av förstärkarna på annan plats.

Har konstaterat att spänningen i uttagen faller ca 4v (från 226v till 222v) medan missljudet hörs, och när ljudet försvinner så mäter det 226v igen.
Har provat att koppla in mig i andra jordade uttag i huset, som ligger på andra grupper, men det är ingen skillnad.

Vi har inga nya vitvaror/ingen ny elektronik el annat som skulle kunna vara orsaken till att det här plötsligt dök upp.

Ska prova att stänga av olika säkringar/grupper i huset för att se ifall fenomenet kan knytas till någon specifik del av huset.

Någon som har några tips?


14 Oct 2021, 09:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Spänningsfall "i väggen"=Knaster/knatter i förstärkaren
Tycker ändå att det verkar som om något störningsalstrande ligger inkopplat i nätet, möjligen då så att detta också sänker spänningen när det startar. Om det inte är något i huset så blir väl frågan hur/var du bor, ifall boven finns i näromgivningen.

Att flera olika förstärkare skulle börja knattra och knastra av ett 4V spänningsfall i nätet verkar mycket osannolikt tycker jag.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


14 Oct 2021, 13:03
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Spänningsfall "i väggen"=Knaster/knatter i förstärkaren
Jo, jag förstår ju att det inte är spänningsfallet i sig som är boven, men det var ändå intressant att det även gick att SE - förutom att höra - att något förändrades när missljudet kom.

Har lyckats lokalisera fenomenet till en viss säkring/grupp samt kontaktat en elektriker jag känner så får vi se som han kan göra nåt.
Intressant att konstatera är att inget nytt kommit till som ligger på denna säkring/grupp.

Skumt är det i alla fall...


14 Oct 2021, 13:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Spänningsfall "i väggen"=Knaster/knatter i förstärkaren
En tanke här är elektromekanik.

I systemet i ditt hus/lgh finns ett antal, ofta skruvade, förbindningar av kabel. Med tiden oxiderar och lever det fan det med. Inte sällan kan rent av momentet på skruvarna ge sig..
Åsså får vi tex spänningsfall, men märk väl även problem med att överföra effekt (Ohms andra)

I verkstan min tex, som är byggd -31, har jag mellan en skyddsjordad röris och en icke skyddsjordad transistormaskin mätt en potentialskillnad av 7VAC mellan deras chassin under last.

I verkstan är detta, i kombination med alla djävla lysrör mm, BRA. Bra för att det som är tyst och uppträder vettigt på min arbetsbänk gör det tamigfan var som helst... :mrgreen:

Hur som helst. Denna formen av problem vill jag mena är direkt vanligt.
"Vi har dålig ström i repan!"

Mm...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Oct 2021, 14:21
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Spänningsfall "i väggen"=Knaster/knatter i förstärkaren
Tror jag hittat problemet: En trasig termostat på el-elementet uppe på vinden.
Termostaten står och blinkar medan värmen går på max oberoende av temperaturinställning.

Elementet är 14 år och måhända är det livslängden på ett sådant.

Kommer allt närmre en lösning i alla fall :-)

Det har varit så frustrerande att jaga de där sista procenten i soundet med mina moddar, men sen bara ha en massa missljud när jag väl spelade på mina skapelser.
Har fullständigt tagit bort glädjen med det hela...

Nu går det nog att komma runt tänker jag.


Last edited by polifemo on 15 Oct 2021, 10:18, edited 1 time in total.



14 Oct 2021, 14:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Spänningsfall "i väggen"=Knaster/knatter i förstärkaren
:D :D
Gött!

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Oct 2021, 17:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.