View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:40



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Marshall 2205 låg effekt 
Author Message

Joined: 20 Jun 2011, 14:07
Posts: 68
Location:
Post Marshall 2205 låg effekt
Jag servar e. n Marshall JCM800 50w som har tappat effekt. Jag får signal men den är väldigt låg. Alla rör är testade och jag har även provat nya rör på alla positioner.
Jag tycker jag får märkliga värden på första preampröret. första halvan visar 230V på anod pin1 och andra halvan bara 80V på pin6. Det kan väl inte stämma. Och i så fall har någon förslag på var jag ska leta. Jag har självklart provat att byta rör.


18 Oct 2021, 11:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Marshall 2205 låg effekt
Nä, det där stämmer inte.
Ryck röret till att börja med och mät igen. Du skall i det läget ha railspänning på rörets sida av resp anodmotstånd. Ca 300VDC+

Det är tom så att iom 10k katodresistorn skall spänningsfallet över röret vara mindre vid mätning på V1b än V1a. Kika på ifall ngt kortar där isf...
Kontrollmät anodmotstånden i sin tur.

Sen. Nota bene!
Även om det är kardinalfel och SKALL göras med skåp, om du har en någorlunda modern DMM och denna har min/max möjlighet så för allt i världen använd den att mäta signalnivå med. Nej. Det ger dig ABSOLUT inga definitiva värden men vad det gör är att ge dig en fingervisning om du har signal i rätt härad iaf.
Ta tex på ömse sida av PI´n. E ju lätt nog att se ifall antalet VAC ligger i samma linje som minst. Tillika i preampen i sin helhet. Visar DMM´n 1VAC där det rimligen skall vara 30VAC.. ja, du hajar.

Å jag säger det igen...på detta viset kan du INTE härleda definitiva värden men det är ett "quick n dirty" sätt att se om rimlig signal är där eller inte iaf..
Kort sagt ett sätt att spara tid.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Oct 2021, 13:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall 2205 låg effekt
På det schemat jag kollar på har v1b en 470k anodresistor och katodresistorn är bypassad med en diod vilken sätter biasen. 10k katodresistorn kan man bara borste från det är dioden som sköter det. Så det bör vara betydligt lägre spänning där än på v1a. När jag simulerar det får jag det dock till runt 90V om det andra rörsteget har 230V. Men simuleringen har ju perfekta värden på allt så i verkligheten kan ju detta variera på bägge steg.....Så jag tror det du mäter stämmer helt enkelt med vad som ska vara och det är inte felet du söker.

Schema https://www.thetubestore.com/lib/thetub ... ematic.pdf

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 18 Oct 2021, 19:42, edited 1 time in total.



18 Oct 2021, 14:39
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Marshall 2205 låg effekt
Tubis wrote:
På det schemat jag kollar på har v1b en 470k anodresistor och katodresistorn är bypassad med en diod vilken sätter biasen. 10k katodresistorn kan man bara borste från det är dioden som sköter det. Så det bör vara betydligt lägre spänning där än på v1a. När jag simulerar det får jag det dock till runt 90V om det andra röret har 230V men simuleringen har ju perfekta värden på allt.....så jag tror det stämmer helt enkelt.

Schema https://www.thetubestore.com/lib/thetub ... ematic.pdf


Ja du har rätt.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


18 Oct 2021, 18:22
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Marshall 2205 låg effekt
Stämmer.
Jag som i all hast läste 2203...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Oct 2021, 21:45
Profile

Joined: 20 Jun 2011, 14:07
Posts: 68
Location:
Post Re: Marshall 2205 låg effekt
Så är det någon av er rutinerade rävar som kan ge mig en knuff åt rätt hålll?


18 Oct 2021, 22:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall 2205 låg effekt
Samma fel på bägge kanaler? I sådana fall primärsuspekt... loopen..testa att att sätta en patchkabel i den och se om problemet kvarstår.

_________________
Johan Hansson


18 Oct 2021, 22:22
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Marshall 2205 låg effekt
Med tanke på att 2205/10 byggdes under (enligt mig) Marshalls sämsta period = där kretskort hänger i pottar som inte ämnade att göra det jobbet.
Så krävs det inte så att man pillar på kortet (eller tid) för att det kan uppstå problem med kontakt med pottar och där omkring.
Så kolla om verkligen alla pottar gör det jobb som dom ska.
Sen har bytt OT:n i ett par stycken med och om det har hänt kan du även få fenomenet låg vorlym.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


19 Oct 2021, 07:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.