View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 21:25



Reply to topic  [ 26 posts ] 
Kondensatorbyte med Sustain... 
Author Message

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Kondensatorbyte med Sustain...
Har nu bytt ut båda 40uF+40uF kondingarna i min Traynor YGL-3 topp. Upplever att undertonsdisten blev märkbart bättre, men inte helt borta. Får väl anse att det sista är vintage o RnR, o därmed helt i sin ordning... :twisted:

Stärkaren har sitt sound, ett sound jag inte kommer att röra. Sustain har den i massor, o den där tonen jag tar mot slutet i klippet, den hade helt säkert ringt än om jag hållt kvar... :shock:

Går det att förklara vad det är som gör att vissa stärkare/konstruktioner har det o andra inte?

Ingen kompressor på klippet, bara uppmickat.

https://soundcloud.com/mattias-hedman/kondensatorsustain?si=489075a9d2414b5681a1ba3fc0e7014e


29 Oct 2021, 15:40
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
Well, är lite underfiltrerad från start (type som vox AC30 var och fick samma bekymmer) .
Enligt mig har du två vägar att gå:
1. Öka filtreningen på första noden, på min har jag 68 uF , det i sin tur gör stärkan mer stiff.
2. byt ut R43 till en choke (samma som twin använder) .
Sen har jag alltid tyckt att Traynor är lite kul med A o B. Det vanliga är att A går till trafon och B går till skärm, men Traynors schema är omvänt :)

Om du vill att stärkan ska låta ännu bättre ? så hojta till, YGL-3 var min första stärkare jag började jobba med (min) så jag kan många knep o knop som (enligt mig) gör den bättre.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


29 Oct 2021, 17:23
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
Amp Healer II wrote:
1. Öka filtreningen på första noden, på min har jag 68 uF , det i sin tur gör stärkan mer stiff.
2. byt ut R43 till en choke (samma som twin använder) .
Sen har jag alltid tyckt att Traynor är lite kul med A o B. Det vanliga är att A går till trafon och B går till skärm, men Traynors schema är omvänt :)



Jo precis, tycker mig ha förstått att det oftast beror på underfiltrering, men jag är inte så sugen på att öka filtrering o göra den mer "stiff", gillar att den känns o låter som den gör när den komprimerar... Men jag skulle i för sig kunna testa bara för att ha gjort det... får se om jag gör ett litet experiment o kollar hur det känns o låter.

Det där med choke skulle jag ju kunna testa o se om det faller mig i smaken.

Hur verkar en choke för att minska tendensen till undertonsdistortion?

Annars är ljudet precis som jag vill ha det. 8)


29 Oct 2021, 18:18
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
toneking wrote:
Amp Healer II wrote:
1. Öka filtreningen på första noden, på min har jag 68 uF , det i sin tur gör stärkan mer stiff.
2. byt ut R43 till en choke (samma som twin använder) .
Sen har jag alltid tyckt att Traynor är lite kul med A o B. Det vanliga är att A går till trafon och B går till skärm, men Traynors schema är omvänt :)



Jo precis, tycker mig ha förstått att det oftast beror på underfiltrering, men jag är inte så sugen på att öka filtrering o göra den mer "stiff", gillar att den känns o låter som den gör när den komprimerar... Men jag skulle i för sig kunna testa bara för att ha gjort det... får se om jag gör ett litet experiment o kollar hur det känns o låter.

Det där med choke skulle jag ju kunna testa o se om det faller mig i smaken.

Hur verkar en choke för att minska tendensen till undertonsdistortion?

Annars är ljudet precis som jag vill ha det. 8)


En choke tar bort rippel , något som inte ett motstånd gör.
Fast gillar du att stärkan har en master o reverb som kommer på en gång ? och inte mer lite i taget .
Notera jag skrev BÄTTRE inte ÄNDRA. Jag kan denna stärkare så bra att jag göra ett schema av den i sömnen :)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


29 Oct 2021, 19:02
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2138
Location: Blekinge
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
Jag är egentligen absolut ingen expert på det här men jag hade testat ett extra filter innan första Anodspänningen kanske bara en en 15microfarad konding med ett 30ohmsmotstånd
Har inbillat mig att ripplet har minskat rejält men utan efterföljande stiffhet.
Skulle kunna vara placebo men så har jag upplevt det när jag gjort på det viset


29 Oct 2021, 20:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
Michael wrote:
Jag är egentligen absolut ingen expert på det här men jag hade testat ett extra filter innan första Anodspänningen kanske bara en en 15microfarad konding med ett 30ohmsmotstånd
Har inbillat mig att ripplet har minskat rejält men utan efterföljande stiffhet.
Skulle kunna vara placebo men så har jag upplevt det när jag gjort på det viset
Att introducera en resistor minskar absolut ripplet. Resistorn inducerar även ett spänningsdropp vilket i en klassAB förstärkare genererar så kallad sag vilket är motsatsen till stiff. Det optimala för ripple rejection ska vara att ställa högpasfiltret 10 ggr under rippelfrekvensen. Absolut värt att experimentera med.

_________________
Johan Hansson


29 Oct 2021, 21:44
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
Tubis wrote:
Michael wrote:
Jag är egentligen absolut ingen expert på det här men jag hade testat ett extra filter innan första Anodspänningen kanske bara en en 15microfarad konding med ett 30ohmsmotstånd
Har inbillat mig att ripplet har minskat rejält men utan efterföljande stiffhet.
Skulle kunna vara placebo men så har jag upplevt det när jag gjort på det viset
Att introducera en resistor minskar absolut ripplet. Resistorn inducerar även ett spänningsdropp vilket i en klassAB förstärkare genererar så kallad sag vilket är motsatsen till stiff. Det optimala för ripple rejection ska vara att ställa högpasfiltret 10 ggr under rippelfrekvensen. Absolut värt att experimentera med.

Ja men inte lika mycket som en choke

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


29 Oct 2021, 22:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
Amp Healer II wrote:
Ja men inte lika mycket som en choke
Beror ju på hur stor konding och hur mycket spänningsdropp från resistorn man är komfortabel med. En övervägning. Man kan även sätta en transistor och göra en så kallad "capacitance multiplier" och få i princip 0 rippel.

_________________
Johan Hansson


29 Oct 2021, 23:01
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
Otroligt nice sound tycker jag, om något är fel med det så behöver jag verkligen gå till Dr Öron....


29 Oct 2021, 23:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
En choke kan minska "sag", vilket i praktiken kan betyda mindre kompression.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


30 Oct 2021, 11:24
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
zoork_1 wrote:
Otroligt nice sound tycker jag, om något är fel med det så behöver jag verkligen gå till Dr Öron....


Jo jag håller med, stärkaren låter fantastiskt, o i det klippet hörs det absolut ingen undertonsdistortion.

Fenomenet uppstår o blir tydligt när jag pressar förstärkaren till djupare slutstegsdistortion, då uppstår det mörkare toner under den spelade tonen som påminner om effekten vid ringmodulation. Jag ska spela in ett klipp där det hörs tydligt o lägga upp, bara för att tydliggöra hur det låter...

Men som det är nu så kan jag leva med fenomenet. SKulle ju aldrig höras i mix, men letar man efter det så hör man det när man sitter o spelar själv på högre volym... Läste att det är vanligt att Trainwreck stärkare lider av samma fenomen, även de kanske är underfiltrerade o saknar choke... kanske... ?


30 Oct 2021, 13:55
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
Lynxtrap wrote:
En choke kan minska "sag", vilket i praktiken kan betyda mindre kompression.


Fast då får man nog ha extrema öron

I detta exempel pratar vi om byta motstånd på 470 OHM till en choke som brukar ha ett motstånd av 100 -200 Ohm .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


30 Oct 2021, 14:02
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
Ett push-pull slutsteg är normalt sett lite immunt mot rippel, i och med att det är balanserat. I extremfall finns det dock några faktorer som kan ge diverse fenomen, som "undertoner" exvis. Bland annat om slutrören inte är exakt matchade eller ligger lite olika biaserade, då kommer rippel att slå igenom. I ett olinjärt system (ett slutsteg som drivs hårt, typ), kommer det att uppstå summa- och skillnadsfrekvenser av allt som trycks igenom, även rippelfrekvensen kommer att bidra, om det finns tillräcklgt mycket rippel.

Bortfiltrering av rippel kan enkelt beskrivas som att man åstadkommer en spänningsdelare efter första filterkondingen, med ett motstånd eller en drossel + en filterkonding till (ett "pi-filter"). Spänningsdelningen, av rippelspänningen då, kommer förenklat att bli förhållandet mellan impedansen i serieresistorn (eller drosseln) och reaktansen i filterkonding nr 2. En resistor drar ner likspänning och växelspänning lika, medan en drossel med samma likströmsresistans som en resistor, har en betydligt högre impedans (reaktans) mot rippelspänningen (100 Hz) och är därmed betydligt effektivare mot rippel än en resistor.

Reaktansen för en drossel räknas ut med 6,28 x frekvensen x induktansen
Reaktansen för en konding räknas ut med 1 delat med [6,28 x frekvensen x kapacitansen]

Ett nätaggregat med minimalt "sag" får man om man har en drossel direkt efter likriktaren, men det är inte vanligt att man gör så. Det blir en lägre B+ än om man har kondingen först. "Bäst" mot rippel är väl C-L-C filter, men drosslar är dyra och tunga, så det blir väl oftast C-R-C.


30 Oct 2021, 14:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
Amp Healer II wrote:
Lynxtrap wrote:
En choke kan minska "sag", vilket i praktiken kan betyda mindre kompression.


Fast då får man nog ha extrema öron

I detta exempel pratar vi om byta motstånd på 470 OHM till en choke som brukar ha ett motstånd av 100 -200 Ohm .


Ok, jag kollade inte på schema för förstärkaren. Vanligen när man väger resistor mot choke handlar det om större skillnader, eftersom choken filtrerar effektivare men med mindre spänningsfall. En induktor jobbar ju inte riktigt som en resistor, vilket lampur beskriver utmärkt ovan.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


30 Oct 2021, 15:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
Fast nu pratar nog alla om olika saker här. Huvudfiltrering eller skärmgallerfiltret. Personligen menade jag huvudfiltreringen. Man ska inte vara blyg att testa ett vanligt motstånd där om man inte vill att stärkaren ska vara stiff men ändå ha bra rippelfiltrering.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 30 Oct 2021, 21:52, edited 1 time in total.



30 Oct 2021, 18:08
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
Jag kanske sköt snett här? För skärmgallren specifikt kan man ju anpassa efter att de drar rätt lite ström (jämfört med Ia...), men om anoderna drar ner hela B+ lär ju även skärmgallren påverkas. Det jag avsåg ovan rörde huvudfiltreringen, inte bara g2.


30 Oct 2021, 21:26
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
toneking wrote:
Jo jag håller med, stärkaren låter fantastiskt, o i det klippet hörs det absolut ingen undertonsdistortion.

Fenomenet uppstår o blir tydligt när jag pressar förstärkaren till djupare slutstegsdistortion, då uppstår det mörkare toner under den spelade tonen som påminner om effekten vid ringmodulation. Jag ska spela in ett klipp där det hörs tydligt o lägga upp, bara för att tydliggöra hur det låter...

Men som det är nu så kan jag leva med fenomenet. SKulle ju aldrig höras i mix, men letar man efter det så hör man det när man sitter o spelar själv på högre volym... Läste att det är vanligt att Trainwreck stärkare lider av samma fenomen, även de kanske är underfiltrerade o saknar choke... kanske... ?
Jag har haft problem med ett jobbigt bi-ljud när jag pressar mina AB763 Fenderstärkare. Efter att ha testat typ 20 högtalarelement och 10 lådor insåg jag att det antingen är öronen eller stärkarna. Efter att flickvännen nu identifierat samma ljud lutar det starkt åt förstärkeriet.... :cry: Vet inte vad undertonsdistortion är men det jag hör är något "skrapigt" jobbigt ljud på toppen av disten, eller lite bi-svärmaktigt. Svårt att beskriva, men störande som f...n... Låter dock ej lika irriterande på inspelningar.


30 Oct 2021, 21:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
zoork_1 wrote:
Jag har haft problem med ett jobbigt bi-ljud när jag pressar mina AB763 Fenderstärkare. Efter att ha testat typ 20 högtalarelement och 10 lådor insåg jag att det antingen är öronen eller stärkarna. Efter att flickvännen nu identifierat samma ljud lutar det starkt åt förstärkeriet.... :cry: Vet inte vad undertonsdistortion är men det jag hör är något "skrapigt" jobbigt ljud på toppen av disten, eller lite bi-svärmaktigt. Svårt att beskriva, men störande som f...n... Låter dock ej lika irriterande på inspelningar.


Låter mer som du upplever crossover dist, vilket inte skulle förvåna mig då du pressar stärkan.
Märker du mindre av det om du kör på normalkanalen ?
Glömde att fråga vilken AB763 du har ?
AB763 är en tidsperiod och inte EN modell, samma som flera säger : jag har en Marshall 800, trotts att Marshall hade över 20 modeller som det står 800 på.
Men nu var jag väl otrevlig igen ,då jag berättatade fakta ;9

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


02 Nov 2021, 18:04
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
Amp Healer II wrote:
Låter mer som du upplever crossover dist, vilket inte skulle förvåna mig då du pressar stärkan.
Märker du mindre av det om du kör på normalkanalen ?
Glömde att fråga vilken AB763 du har ?
AB763 är en tidsperiod och inte EN modell, samma som flera säger : jag har en Marshall 800, trotts att Marshall hade över 20 modeller som det står 800 på.
Men nu var jag väl otrevlig igen ,då jag berättatade fakta ;9
Tack för svar, det uppskattas 8)
Det märks även på normalkanalen, tror lite mindre men jag får nog kolla igen. Förstärkaren är från 1966.


02 Nov 2021, 20:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
Fender gjorde många modeller 1966, vad heter din stärkare ?
Ja , det spelar roll om stärkan har reverb eller inte .
Så kan du inte bara berätta vilken modell du så jag kan hjälpa dig bättre .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


03 Nov 2021, 01:36
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
Amp Healer II wrote:
Fender gjorde många modeller 1966, vad heter din stärkare ?
Ja , det spelar roll om stärkan har reverb eller inte .
Så kan du inte bara berätta vilken modell du så jag kan hjälpa dig bättre .
Det är en Deluxe Reverb.
Tänkte börja med att kolla biasen, kan vara lite snålt ställd....


03 Nov 2021, 20:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
zoork_1 wrote:
Amp Healer II wrote:
Fender gjorde många modeller 1966, vad heter din stärkare ?
Ja , det spelar roll om stärkan har reverb eller inte .
Så kan du inte bara berätta vilken modell du så jag kan hjälpa dig bättre .
Det är en Deluxe Reverb.
Tänkte börja med att kolla biasen, kan vara lite snålt ställd....


Tack.
Nä ställa bias mer varm kommer inte lösa dina problem , mer tvärtom i många fall.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


04 Nov 2021, 14:46
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
Jag är inte säker på att "undertonsdistorsion" är ett riktigt begrepp. Jag tolkar det som att man får oönskade frekvenser pga olinjäritet i förstärkaren, då kan det uppstå frekvenser under dem man spelar och, om man har mycket rippel (som avhandlades ovan), får man dessutom in en 100 Hz -komponent som ger extra "biljud".

Har man en otäck distorsion nånstans, så är det rätt hopplöst att komma nånvart med oplanerade åtgärder. Jag menar inte att man gör "fel grejer", men om man inte vet var i förstärkaren disten uppstår, blir det många olika grejer att prova, kan man säga - det kan ta en evig tid att komma nånvart. Har man möjlighet är det nog enklast att angripa med tongenerator, konstlast och oscilloskop och försöka utröna var vågformen tar stryk - det kan ju vara i försteg, PI eller slutsteg.


04 Nov 2021, 17:47
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
Låter sunt och strukturerat, sen får man se vad jag kan hitta själv och vad jag behöver ta hjälp till.


04 Nov 2021, 18:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
Det som zoork beskriver är enligt min erfarenhet väldigt vanligt. Sök på "fuldist" här på Bojen, and you shall find :lol:

Dessvärre har inte heller jag någon typisk diagnos eller lösning att kasta fram, annat än att det oftast verkar uppträda när slutsteg distar, dvs på hög volym.
Många gånger drunknar såna här ljud i rep- och livesituationer och man upptäcker det t.ex när man spelar in eller kopplar in en attenuator och lyssnar med låg volym.

Jag kan tänka mig att ni som jobbat mycket med service och inte minst Fender har en del erfarenhet av detta?

Som sagt, vill man inte kasta komponenter och rör på förstärkaren tills fenomenet försvinner så är lampurs råd de vettiga.
Ändå, råkar man sitta inne med extra slutstegsrör så skadar det inte att testa att byta dem.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


04 Nov 2021, 19:48
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Kondensatorbyte med Sustain...
Jag testar lite enkla grejor, rör och liknande innan jag drar till med släggan... :mrgreen:


05 Nov 2021, 21:31
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 26 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.