View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:43



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Sätta in ECC81 i stället för ECC83 i mickpreamp... ? 
Author Message

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Sätta in ECC81 i stället för ECC83 i mickpreamp... ?
Finns det några generella regler när det gäller att sätta in ett ECC81 (12at7) rör i en krets som original är försedd med ett ECC83 (12ax7)?

Jag prövade att göra det i min mickpreamp, en Demeter HM-1, o kunde konstigt nog konstatera att det inte påverkade gain negativt, vilket jag trodde att det skulle göra. Tycker nog att det lät exakt likadant, möjligtvis mindre brus, men jag behöver testa mer.

- Min huvudfråga är alltså, finns det risk att det kan skada röret (kan det 12at7 rör som man sätter in skadas?)

... jag förstår ju om det kan vara svårt att säga något om hur röret mår i Demeterpreampen, men kanske går det att säga något om ändå.

Demeter HM1 är en hybridpreamp som har ett 12ax7 direkt efter ingångstrafon, sen är drivkretsen för utsignalen silicon/op amp. Men troligtvis så har HM1 ett släktskap med Demeter VTMP-2, i så fall så är det ev samma krets direkt efter ingångstrafon i HM1 som i nedanstående schema.

Schema Demeter VTMP-2: https://music-electronics-forum.com/filedata/fetch?id=917952&d=1605135635


12 Nov 2021, 12:51
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Sätta in ECC81 i stället för ECC83 i mickpreamp... ?
ECC81 är robustare än ECC83, det tål större katodström och större anodförlust. Det har större branthet, men lägre µ. I ett vanligt motståndskopplat förstärkarsteg blir det en liten skillnad i förstärkning, men inte gigantisk. Det förefaller otroligt att man skulle skada ECC81 i en krets för ECC83.


12 Nov 2021, 18:11
Profile WWW

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Sätta in ECC81 i stället för ECC83 i mickpreamp... ?
lampuradio wrote:
ECC81 är robustare än ECC83, det tål större katodström och större anodförlust. Det har större branthet, men lägre µ. I ett vanligt motståndskopplat förstärkarsteg blir det en liten skillnad i förstärkning, men inte gigantisk. Det förefaller otroligt att man skulle skada ECC81 i en krets för ECC83.


Tack för svar! :D


12 Nov 2021, 18:18
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Sätta in ECC81 i stället för ECC83 i mickpreamp... ?
Tror Lasse glömmer att ett 81 drar mer stöm än ett 83, så det kan vara kritiskt om inte trafon har förmåga att leverera .
Minns när jag labbade med brossans Bassman och bytter en 81 till 83 och B+ gick upp 15 Volt.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


18 Nov 2021, 15:38
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Sätta in ECC81 i stället för ECC83 i mickpreamp... ?
Om man tänker inbyte av ett ECC81 i en krets som är byggd för ECC83 (vi talar motståndskopplade förstärkare för AF), så bestäms anodströmmen hursomhelst nästan helt av anodresistorn. Ofta är dessa ju i häradet 47 - 220 kΩ och de har därmed en starkt begränsande effekt på strömmen genom röret. Om man tänker B+ på runt 250 V, så har vi ju i extremfallet (röret är kortslutet) en variation mellan 5 och 1 mA (ungefär). Om det är fråga om katodbias (och fungerande rör), så kommer ju rörets strömstyrning in i bilden också. Med en katodresistor på kanske 1 kΩ, så kommer ett ECC81 att bromsa anodströmmen till typ 3,5 mA även om anodresistorn är noll Ohm. Jag vidhåller att man inte kan skada ett ECC81 genom att sätta det i en krets för ECC83. Om det är en väldigt ovanlig krets för en ljudförstärkare, kan man kanske dra väsentligt mer anodström än förväntat, men detaljer om den saken kan inte besvaras utan att få ett schema att titta på.


18 Nov 2021, 22:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Sätta in ECC81 i stället för ECC83 i mickpreamp... ?
lampuradio wrote:
Om man tänker inbyte av ett ECC81 i en krets som är byggd för ECC83 (vi talar motståndskopplade förstärkare för AF), så bestäms anodströmmen hursomhelst nästan helt av anodresistorn. Ofta är dessa ju i häradet 47 - 220 kΩ och de har därmed en starkt begränsande effekt på strömmen genom röret. Om man tänker B+ på runt 250 V, så har vi ju i extremfallet (röret är kortslutet) en variation mellan 5 och 1 mA (ungefär). Om det är fråga om katodbias (och fungerande rör), så kommer ju rörets strömstyrning in i bilden också. Med en katodresistor på kanske 1 kΩ, så kommer ett ECC81 att bromsa anodströmmen till typ 3,5 mA även om anodresistorn är noll Ohm. Jag vidhåller att man inte kan skada ett ECC81 genom att sätta det i en krets för ECC83. Om det är en väldigt ovanlig krets för en ljudförstärkare, kan man kanske dra väsentligt mer anodström än förväntat, men detaljer om den saken kan inte besvaras utan att få ett schema att titta på.


Möjligt jag missförstår dig nu Lasse ? men,

1. AF ?
2. Bestäms av anodresistorn,,, Humm, men databladen tydligt säger ett 83 drar 1,2mA och ett 81 drar 10 mA, ganska stor skillnad vill jag mena.
Har man en mickpreamp med okänd data på vad trafon kan leverera , så ska man nog inte slänga in ett 81 utan veta. Vill man ha lägre förstärkning så är ett 5751 ett bättre val enligt mig.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


22 Nov 2021, 21:29
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Sätta in ECC81 i stället för ECC83 i mickpreamp... ?
AF = Audio Frequency

Om du har ett ECC83 i en koppling med säg 100 kΩ anodresistor och B+ 300 V, så kan det aldrig gå mer än 3 mA genom kretsen/röret. Sätter man i ett ECC81 där, så kommer strömmen att ändras en del pga rörets egenskaper, men anodresistorn sätter gränsen ändå, till 3 mA.


22 Nov 2021, 21:53
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Sätta in ECC81 i stället för ECC83 i mickpreamp... ?
Amp Healer II wrote:
lampuradio wrote:
Om man tänker inbyte av ett ECC81 i en krets som är byggd för ECC83 (vi talar motståndskopplade förstärkare för AF), så bestäms anodströmmen hursomhelst nästan helt av anodresistorn. Ofta är dessa ju i häradet 47 - 220 kΩ och de har därmed en starkt begränsande effekt på strömmen genom röret. Om man tänker B+ på runt 250 V, så har vi ju i extremfallet (röret är kortslutet) en variation mellan 5 och 1 mA (ungefär). Om det är fråga om katodbias (och fungerande rör), så kommer ju rörets strömstyrning in i bilden också. Med en katodresistor på kanske 1 kΩ, så kommer ett ECC81 att bromsa anodströmmen till typ 3,5 mA även om anodresistorn är noll Ohm. Jag vidhåller att man inte kan skada ett ECC81 genom att sätta det i en krets för ECC83. Om det är en väldigt ovanlig krets för en ljudförstärkare, kan man kanske dra väsentligt mer anodström än förväntat, men detaljer om den saken kan inte besvaras utan att få ett schema att titta på.


Möjligt jag missförstår dig nu Lasse ? men,

1. AF ?
2. Bestäms av anodresistorn,,, Humm, men databladen tydligt säger ett 83 drar 1,2mA och ett 81 drar 10 mA, ganska stor skillnad vill jag mena.
Har man en mickpreamp med okänd data på vad trafon kan leverera , så ska man nog inte slänga in ett 81 utan veta. Vill man ha lägre förstärkning så är ett 5751 ett bättre val enligt mig.


Detta kan vara en missläsning av rördiagrammen. Det är sant, att ECC81 drar c:a 10 mA vid B+ 250 V och en gallerspänning på -2 V, men det är då en koppling där det inte finns en resistans i anodkretsen (typ transformatorkopplat steg, slutsteg), dvs likströmmen bestäms endast av B+ och rörets gallerspänning. I en mickpreamp trodde jag nog att man hade motståndskopplade förstärkarsteg, och då kommer arbetspunkten inte att hamna på "samma ställe". Arbetspunkten, med 100 kΩ anodresistor som exempel, kommer att hamna på en lutande linje mellan B+ 250 V på X-axeln och 2,5 mA på Y-axeln. Ställer man in -2 V även där på gallret, hamnar man på en anodström runt 1 mA.

Här finns en bra illustration av vad jag försöker säga:
http://www.valvewizard.co.uk/localfeedback.html
Där syns belastningslinjen för ett motståndskopplat steg med 100 kΩ anodresistor. Sen beskrivs en del annat också.


23 Nov 2021, 10:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Sätta in ECC81 i stället för ECC83 i mickpreamp... ?
Bara för klarhetens skull, schema för apparaten det handlar om finns i trådstarten, dvs första inlägget.

Och så hade vi ju den här tråden för en tid sen :) http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=128195

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


23 Nov 2021, 10:42
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Sätta in ECC81 i stället för ECC83 i mickpreamp... ?
Oops.. schemat hade jag helt missat. Tack för heads-up! Men nu när jag tittat, så ser man att det 12AX7 (ECC83) som finns däri, utan minsta risk kan ersättas med ett ECC81. Huruvida det blir "bättre" ver jag ju inte, men nån risk för rör eller strömförsörjning lär det inte vara.


25 Nov 2021, 00:22
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Sätta in ECC81 i stället för ECC83 i mickpreamp... ?
Det är ju dock inte schemat
"Men troligtvis så har HM1 ett släktskap med Demeter VTMP-2, i så fall så är det ev samma krets"

_________________
Johan Hansson


25 Nov 2021, 13:33
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Sätta in ECC81 i stället för ECC83 i mickpreamp... ?
Min tur att säga Oops! Jag hade tydligen inte heller läst inlägget tillräckligt noggrant. Men det verkar väl i alla fall som att Toneking bedömer att det är en snarlik eller samma krets.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


25 Nov 2021, 16:59
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.