View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:19



Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hittade ett chassi i boden (bygg) 
Author Message

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Hittade ett chassi i boden (bygg)
Var ute i sambons sommarstuga för lite pyssel för vintern och fick syn på ett chassi i boden som jag köpt av en italiernare på ebay för 15-20 år sedan.

Det var någon sorts andrasortering, lite buggligt och kom med en faceplate med olika storlek på fonter och andra tokigheter.
Dessutom visade sig det vara ett stålchassi som väger ganska mycket.
Jag hade en trafo som jag köpt från "frag jan zuerst"i tyskland ungefär vid samma tid som jag tänkt använda i det för länge sedan men sen blev allt liggandes.
Nu tänkte jag att det kunde bli ett litet vinterprojekt att greja med, kanske under julhelgen. Det blir inte ett särskilt medvetet eller pretentöst bygge men kanske det roar någon och förhoppningsvis mig själv :o .

Chassit hade färdiga hål för stående trafo typ marshall 2204 men askjan trafon var av liggande modell så jag fick ta
vinkelslipen för att få ner den.
Här har jag satt i lite prylar för att se vad jag hade hemma som passade i (ursäkta lite mörka och halvdåliga bilder, klicka för större)

Image

Image

Vad tusan ska det bli då? Chassit verkar passa ett typ 2204 bygge men har en extra plats för ytterligare ett novalrör, samt finns det plats för ett tredje oktalrör om man t ex vill använda rörlikriktare. TRafon klarar en 50 wattare och det finns olika sekundärtappar så man kan få ut B+ på ca 450V. 370V eller 140V . Om man vill så skulle man kunna använda dem till någon sorts powerscaling i fasta steg.

Utfgångstrafon hade jag bytt till mig från en bojare mot några rör men jag hade ingen choke som passade i chassit så den fick jag köpa

Image


Lödtorn är ett byggsätt som jag aldrig använt tidigare (brukar bli "eyelets" eller PCB) men eftersom jag är lite av en skrotsamlare så har jag en massa lödtorn i lådor som jag köpt någon gång på någon loppis.

Image

Tänkte därför att det kunde vara ett bra tillfälle att testa och bekanta sig med lödtorn.

Jag tänkte börja med en befintig layout för 2204 för att se om alla gamla trafos låter och fungerar som de ska men eftersom det finns en extra rörplats till försteget så kanske det blir modifierat och ganska annorlunda i slutänden.
Jag googlade layouter och hittade en hos modulus i UK. Om den är bra eller har mest genomtänkt jordningslayout etc bryr jag mig inte så mycket om. Jag gillade dock att de sista filternoderna ligger separata på kortet och inte i kannor. Jag vill få ihop något användbart av delarna som ligger och kanske ha lite kul på vägen.

En massa hål måste borras för lödtornn Jag märkte upp ungefär var hålen skulle vara och sen frihandborrade jag med miniborrmaskin. Efter ett tag insåg jag att mina motstånd hade för korta ben för att passa på alla ställen så jag fick komplettera med fler hål och ytterligare torn.
Image

Sedan är det bara att knacka i lödtornen med ett speciellt verktyg.
Image

En förfärlig massa lödtorn blir det
Image

Sedan måste alla komponenterna lödas i
Image
EN liten bit på vägen.
Image

to be continued...


Last edited by Obi on 12 Dec 2021, 10:29, edited 1 time in total.



11 Dec 2021, 01:28
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Vad härligt med byggtråd :) Det mesta i förstärkareväg är över min kunskap men jag njuter ändå av dessa trådar särskilt eftersom de inte dyker upp så ofta längre.
Låt det fortsätta komma :)


11 Dec 2021, 12:24
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Kul att få följa med på denna resa och hur du tänker kring projektet!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


11 Dec 2021, 14:40
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
berra.b wrote:
Vad härligt med byggtråd :) Det mesta i förstärkareväg är över min kunskap men jag njuter ändå av dessa trådar särskilt eftersom de inte dyker upp så ofta längre.
Låt det fortsätta komma :)

Polytone wrote:
Kul att få följa med på denna resa och hur du tänker kring projektet!

Tack för postiva kommentarer och glada tillrop.

Det finns många gamla informativa ljudbojentrådar om ovanstående krets och många kunniga bojare som säkert plockat ner topologin ut och in i molekyler för att testa olika saker.
Jag kommer botanisera friskt i dessa gamla trådar med tips men är även öppen och tacksam för förslag och tankar om vad jag "borde göra.

Har testat nättrafon obelastat idag och tyckte den kanske lät och vibrerade lite mer än jag tycker att det brukar göra. Hoppas att det inte innebär problem. Spänningarna verkar dock stämma fast de ligger så klart högre obelastat.

Tittar man på scheman för tidiga 2204 så verkar man ett tag haft rätt låga spänningar, ie 365V på EL34orna
https://drtube.com/schematics/marshall/jcm800pw.gif
medan 100 wattaren som synes ligger på ca 470V. I 100 wattaren har man då istället 2 st 10k resistorer i serie som droppar ner spänningen till försteget.
I senare iterationer så har man mer liknande spänningar för både 50 och 100 wattaren men lustigt nog bara ett 10k motstånd i 2204 på samma ställe som borde inneära betydligt högre spänningar i försteget och det borde påverka ljudet.

Jag får intrycket att de flesta föredrar lite lägre spänningar i 2204.


11 Dec 2021, 23:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Kul bygge, och verkar bli snyggt!

I tonstacken, testa 250p och 56k isf 470p och 33k; det kan låta riktigt bra faktiskt.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


12 Dec 2021, 18:37
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Axewall wrote:
Kul bygge, och verkar bli snyggt!

I tonstacken, testa 250p och 56k isf 470p och 33k; det kan låta riktigt bra faktiskt.


Tack tack,härligt med tips :) . Ska prova med dina värden när det är så dags.


13 Dec 2021, 20:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 1968
Location: Linköping
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Härligt OBI -att du är påG igen. Följer tråden med stort intresse.
Detta blir spännande

_________________
Bojen sponsor


13 Dec 2021, 21:05
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Byggtrådar är kul! :D

_________________
/Lennart


17 Dec 2021, 11:35
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Kul!

Vad har du för målbild tonmässigt?

2204 lär ju vara den mest använda topologin för moddar och tweaks; Suhr, Bogner, Friedman, Cameron, José… listan är närmast oändlig.

Sen håller jag med Axewall att tonstackens diskantkonding och ”slope” gör skillnad - bara att byta från 470p till 250p flyttar mellanregistret ganska dramatiskt. I en krets med mycket emfas i högre mellanregistret redan innan tonstacken kan det vara helt rätt medicin.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


18 Dec 2021, 13:45
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
leffje wrote:
Härligt OBI -att du är påG igen. Följer tråden med stort intresse.
Detta blir spännande

Custom Sam wrote:
Byggtrådar är kul! :D

Tom-Andrew wrote:
Kul!

Vad har du för målbild tonmässigt?

2204 lär ju vara den mest använda topologin för moddar och tweaks; Suhr, Bogner, Friedman, Cameron, José… listan är närmast oändlig.
.

Tack allesmmans :) . Till och börja med så blir det "bara" en 2204 rakt upp och ner, en förstärkare som jag inte har någon direkt tidigare relation till och därför vill testa ett tag innan jag bestämmer vad jag tycker och ev vill ändra på. Och som du säger Tom-Andrew så finns det ju gott om inspiration att hämta på nätet om man vill labba med eller förändra en 2204 krets.
Jag har pysslat vidare lite (se nedan) och hoppas på ljud julveckan eller kring nyår så kanske det kan bli något klipp och lite funderingar som jag kan behöva hjälp med.

Image

to be contrinued


18 Dec 2021, 21:04
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Hej
Byggandet pågår för fullt.
Skulle lägga upp bilder men plötsligt fungerar inte det. Även om jag kopierar ett tidigare inlägg exakt på pricken lika där bilden syns så fungerar det inte.
Får länka till en bild istället.
Ok, jag hade glömt hur mycket jobb det är att bygga en förstärkare från scratch. Har som synes ett antal kablar på rörsocklarna att ansluta och en del lödningar på komponentbordet och några kabeldragningar är fn lite provisoriska. Något komponentvärde som ska parallellkopplas med ett motstånd till för att hamna rätt och lite andra kablar som ska lödas.
Förhoppningvis blir kvarvarande fixat ikväll. Sedan brukar jag gå genom alltsammans noga minst 2 ggr innan någon ström kolllas på.
Det brukar alltid smyga in sig något litet fel här och där etc
Har fixat en bättre faceplate som är mer 2204-mässig med masterkontorll etc. Börjar iaf se ljuset i tunneln nu 8)

https://www.bildtagg.se/file/fkpy2hredaxvzsvf3mmib5o1


02 Jan 2022, 11:53
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Väldigt snyggt och prydligt jobb Obi!

Vackert böjda anslutningar m.m. Kan ju inte annat än låta bra! :D

_________________
/Lennart


02 Jan 2022, 15:19
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Obi wrote:
Hej
Byggandet pågår för fullt.
Skulle lägga upp bilder men plötsligt fungerar inte det. Även om jag kopierar ett tidigare inlägg exakt på pricken lika där bilden syns så fungerar det inte.
Får länka till en bild istället.
Ok, jag hade glömt hur mycket jobb det är att bygga en förstärkare från scratch. Har som synes ett antal kablar på rörsocklarna att ansluta och en del lödningar på komponentbordet och några kabeldragningar är fn lite provisoriska. Något komponentvärde som ska parallellkopplas med ett motstånd till för att hamna rätt och lite andra kablar som ska lödas.
Förhoppningvis blir kvarvarande fixat ikväll. Sedan brukar jag gå genom alltsammans noga minst 2 ggr innan någon ström kolllas på.
Det brukar alltid smyga in sig något litet fel här och där etc
Har fixat en bättre faceplate som är mer 2204-mässig med masterkontorll etc. Börjar iaf se ljuset i tunneln nu 8)

https://www.bildtagg.se/file/fkpy2hredaxvzsvf3mmib5o1


Man får hoppas att det låter lika fint som det ser ut!!!

Hälsningar
//BoB


02 Jan 2022, 17:36
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Custom Sam wrote:
Väldigt snyggt och prydligt jobb Obi!
Vackert böjda anslutningar m.m. Kan ju inte annat än låta bra! :D

BlueOnBlue wrote:
Man får hoppas att det låter lika fint som det ser ut!!!

Hälsningar
//BoB


Man tackar. :) Man får hoppas att det inte blir ett antiklimax då :P . De råttbon man byggt ibland kan förståss låta bra de också men tyckte att det ändå är så mycket jobb med bygget så då kan man försöka hålla det hyfsat organiserat.
Allt är inlött och jag har börjat kontrollera allt noga. Har redan hittat en dålig lödning av 100k motståndet på sockeln. Hade säkert låtit otroligt dåligt med de 3.3 Mohm som den dåliga kontakten orsakade och skapat huvudvärk om jag inte hittat felet.
Jag tycker att förstärkarens layout från Modulus hade en intressant jordningsstragegi bl a med jordning till chassit i en enda punkt nära ingången. Päminner om ganla Tandbergbandare där hela rasket jordar via mikrofoningången. Hoppas att det är bra i praktiken också.

Edit: Det ena av mina test EL34 hade gett upp så jag får beställa ett par innan jag kommer vidare. Vill inte trycka i några fina gamla rör innan jag vet att allt fungerar 100%


02 Jan 2022, 21:18
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Axewall och Tom-Andrew, kan ni säga ngt om hur man upplever ljudskillnaderna när man ändrar värdena på tonestackens diskantkonding och slope-resistor enligt era förslag? Förstår att man rent tekniskt och frekvensmässigt kan se skillnaderna i Tone-Stack-Calculator, men det skulle vara kul att höra hur ni upplever det subjektivt och om det är värt besväret. Inser också att det bästa är att testa själv, men det är enklare/snabbare att fråga. Och det är intressant att höra om andras erfarenheter.


07 Jan 2022, 16:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
beneri wrote:
Axewall och Tom-Andrew, kan ni säga ngt om hur man upplever ljudskillnaderna när man ändrar värdena på tonestackens diskantkonding och slope-resistor enligt era förslag? Förstår att man rent tekniskt och frekvensmässigt kan se skillnaderna i Tone-Stack-Calculator, men det skulle vara kul att höra hur ni upplever det subjektivt och om det är värt besväret. Inser också att det bästa är att testa själv, men det är enklare/snabbare att fråga. Och det är intressant att höra om andras erfarenheter.


Jag vill säga att det blir något lägre ljudnivå och "mjukare" ljud över huvud taget; inte lika "in your face".
Beror på att midden sänks och diskantfokus flyttas längre upp i registret, bort från hög midd.

Om jag inte minns fel så hade åtminstone en del JTM100 "Black Flag" 33k slope men fortfarande 250p cap.
Det är ju lite tailoring det här innan det skickas vidare till slutsteget; märks väl mer om det distar mycket i försteget.

33k och 390p är också en variant, "slipar av" lite topp i disten.

För flera år sedan så byggde jag om en Peavey Valveking till typ 2204 och JTM45 omkopplingsbart.
Där föredrog ägaren 2204 med 56k slope och 250p cap.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


07 Jan 2022, 19:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Jag håller med om vad Axewall säger, särskilt det där med att det blir mindre ”in your face” med en 250pF diskantkonding.

Jag har inte labbat nåt med att ändra slopemotstånd (kör med 33k) men jag har skiftat fram och tillbaka mellan 250pF och 500pF. Mellanregistret skiftas från vad som verkligen låter MARSHALL till mer polerat med emfas i lägre mellanregistret.
Min multikanalare är en Suhr-liknande skapelse (typ OD100 Standard som är en rejält moddad 2203) och där hamnar mellanregistret ”rätt” med 250pF i tonstacken, med 500pF blir det för aggressivt.

En 2204:a har ju väldigt mycket emfas i övre mellanregistret med sina 470k//470p peakers samt 1n över gainratten (samt 2k7//680n på V1a) - här kan 33k/250p eller 56k/250p (eller varför inte 47k/250p… episkt finlir) hjälpa till att tämja lite honk.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


08 Jan 2022, 12:26
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Ok. Tack! Blir intressant att höra vad Obi kommer fram till så småningom.


08 Jan 2022, 15:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
beneri wrote:
Ok. Tack! Blir intressant att höra vad Obi kommer fram till så småningom.


Jag har ju inget slutsteg (än) men har dock kopplat in preampen i ett annat slutsteg från en combo och börjat labba lite.

Spänningarna till V1 är lite sänkta just nu. Förstärkaren har en B+ på ca 400-410V med det som ska vara 270v lindningar (ie 298V)

Av någon anledning så hade modulus layout combon 56k & 500p. Jag hittade ingen 56k så det blev 68k//220k=52k med 500p
Jag blev verkligen inte imponerad av det ljudet. Tyckte det blev för mycket emfas på fel frekvenser.

Har nu switchat till nära orignal 33k 500p och är väldigt nöjd med det ljudet så långt, Blev en helt annan förstärkare :)

COmbon har en högtalare med tillbakadragen diskant dock. SKa nog switcha till en G12H anniversary som har ett klarare ljud för att höra bättre vad som händer i diskanten. Ska säklart test med 250p+56k så snart som möjligt och återkommer.

Undrar över 100p mellan anod katod på V1 som en del layoyter har. Jag har det inte nu men känner inget behov av att kapa topp som jag antar att det gör.


09 Jan 2022, 11:24
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Man kan ju som bekant studera frekvensresponsen hos tonstacken m h a Duncans "Tone Stack Calculator". Där kan man se att mid-dippen flyttar sig i frekvens (kanske även i bredd och höjd) när man manipulerar slope-resistor och diskantkonding. Jag upplever inte förändringarna som jättedrastiska och det är svårt att veta hur det ska se ut för att låta bra. Är det någon av er som har en uppfattning om vid vilken frekvens dippen bör ligga för att det ska låta bra?


10 Jan 2022, 12:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
beneri wrote:
Man kan ju som bekant studera frekvensresponsen hos tonstacken m h a Duncans "Tone Stack Calculator". Där kan man se att mid-dippen flyttar sig i frekvens (kanske även i bredd och höjd) när man manipulerar slope-resistor och diskantkonding. Jag upplever inte förändringarna som jättedrastiska och det är svårt att veta hur det ska se ut för att låta bra. Är det någon av er som har en uppfattning om vid vilken frekvens dippen bör ligga för att det ska låta bra?


Bra tips där. Har inte svaret då jag nyss börjat experimentera med den här topologin. Viktigt att tänka på att man får en voicing främst efter det distande stegen och det förmodligen är minst lika viktigt vad som händer på vägen dit.t Dvs, att man formar/voicar frekvenserna i de tidigare preampstegen.
Om man ändrar för mycket dock så tappar man väl lite av det karakteristiska marshalltypiska.

Så långt kan jag tycka att halvskitigt ljud, crunch och distade powermackor låter underbart på marshallvis , speciellt med en tele. Bra strängseparation. Men jag tycker samtidigt inte att sololjudet blir riktigt så bra som jag vill ha det.
Det är ju en begränsning att det är så mycket gain och dist i så få steg utan att man dumpar särskilt mycket signal. Där finns det topologier som gör det bättre tror jag.
Det senare med reservation för att jag inte har ett rörslutsteg nu och inte kunna dra på så förslärkaren andas ordentligt. Kör med 4.7k på katoden coldclippern nu.

EN otroligt rolig förstärkare att sitta och noodla med måste jag säga :D


10 Jan 2022, 19:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Tjena kompis! Imponerad och inspirerad av detta nymornade byggryck. Ser skitsnyggt ut och med dina öron till bruks så kan det inte annat än landa i en liten rör-pärla. Behöver du test-rör så bidrar jag gärna. Superkul med en sån interaktiv byggtråd! Önskar jag kunde bidra, med typ 47pF. Men jag har liksom glömt var den skulle sitta. :wink: Hur som helst, snyggt jobbat! Johan

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


11 Jan 2022, 06:41
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Obi wrote:

Undrar över 100p mellan anod katod på V1 som en del layoyter har. Jag har det inte nu men känner inget behov av att kapa topp som jag antar att det gör.
Den är nog ditsatt som ett oscilleringsplåster eller radiofrekvensavstörning eftersom den tar ovan för människan hörbar frekvens.

_________________
Johan Hansson


11 Jan 2022, 11:52
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Tack johan (maglemer) och johan (Tubis)
Men då kanske man ska trycka dit den där 100pF då om den inte påverkar ljudet alls? Jag såg att det var beskriven som anti-oscillation någonstans men trodde att den tog längre ner i frekvens än den tydligen gör.


11 Jan 2022, 19:02
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Obi wrote:
Tack johan (maglemer) och johan (Tubis)
Men då kanske man ska trycka dit den där 100pF då om den inte påverkar ljudet alls? Jag såg att det var beskriven som anti-oscillation någonstans men trodde att den tog längre ner i frekvens än den tydligen gör.

Der fungerar bra att räkna på olastat steg med utresistansen https://www.ampbooks.com/mobile/amplifi ... alculator/ och sedan föra in den i låpgpassfilteruträkningen http://www.learningaboutelectronics.com ... ulator.php för att få ett hyfsat värde på stegets beteende. Efterföljande krets kan givetvis påverka resultatet något tex om det kommer mer kapacitans till jord.

_________________
Johan Hansson


12 Jan 2022, 20:39
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Tubis wrote:

Der fungerar bra att räkna på olastat steg med utresistansen https://www.ampbooks.com/mobile/amplifi ... alculator/ och sedan föra in den i låpgpassfilteruträkningen http://www.learningaboutelectronics.com ... ulator.php för att få ett hyfsat värde på stegets beteende. Efterföljande krets kan givetvis påverka resultatet något tex om det kommer mer kapacitans till jord.


Tack, ska kollas. Jag hade en enkel men hyfsad gratis simuleringsmjukvara, som gjorde livet lättare, för ett par datorer sedan men den går inte att köra i win 10.


12 Jan 2022, 22:19
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
För att fortsätta resonemanget om tone-stackens slope-resisitor och treble-konding. Kom på att jag har en stärk med variabel slope-resistor. En Laney LC15 med en tonestack med Marshall-värden (t ex 33k resp 470 pF för slope resp treble). Blev lite nyfiken och gjorde en snabbtest. Det händer verkligen mkt med ljudet när man ändrar slope-resistorn, mer än man kan tro från Tone-Stack-Calculator-körningar (TSC). Men det är rätt svårt att välja ett värde som man upplever som optimalt. Fastnade dock för värdet 71 kOhm. Enligt en gammal notering blev det 41k vid en liknande test för ett antal år sedan. Tyder väl i alla fall på att jag föredrar ett värde större än 33k (56k kanske?). Men detta kan säkert bero av en massa andra saker (hur man rattat tonestacken, mängden överstyrning, gitarrtyp, dagsform, akustik, ljudvolym, bandets övriga sound etc).

Har dock ännu inte provat andra värden på treble-kondingen. Enligt TSC verkar det som om MID-dippens läge i frekvensled är ungefär konstant om produkten av treble-kondingens och slope-resitorns värden är konstant. Dippen hamnar alltså ung på samma ställe för kombon 33k/470 pF som för 56k/250pF (men i amplitudled kan det nog skilja en aning). Så det känns som om det inte borde vara så stor skillnad mellan dessa båda uppsättningar. Men praktiken kan ju visa på ngt annat?

I mitt fall sjönk MID-dippens centerfrekvens (enl TSC) från 950 Hz till 650 Hz när jag gick från 33k till 71k. Intuitivt känns det som om man inte vill dämpa frekvenser runt 1 kHz, men vad vet jag? Är det inte dessa frekvenser som krävs för att uppfatta tal (och instrument?) på ett bra sätt t ex? För mig verkar det inte helt orimligt att flytta dippen till ett stycke under 1 kHz. Får för mig att man ofta i andra equalizing-sammanhang gärna gör sig av med frekvenser på några hundra Hz.

Ser fram mot Obis rapportering.


13 Jan 2022, 14:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
beneri wrote:
Har dock ännu inte provat andra värden på treble-kondingen. Enligt TSC verkar det som om MID-dippens läge i frekvensled är ungefär konstant om produkten av treble-kondingens och slope-resitorns värden är konstant. Dippen hamnar alltså ung på samma ställe för kombon 33k/470 pF som för 56k/250pF (men i amplitudled kan det nog skilja en aning). Så det känns som om det inte borde vara så stor skillnad mellan dessa båda uppsättningar. Men praktiken kan ju visa på ngt annat?


Du vidgar middens bandbredd med 56k/250pF samtidigt kommer baskontrollen ta längre ner i frek och diskankontrollen längre upp. Det mesta i denna typ av tonstack är interaktivt med varandra, du påverkar alla kontroller när du ändrar på slope eller diskantkonding eller midkonding.

_________________
Johan Hansson


13 Jan 2022, 17:45
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Ja så verkar det vara Tubis. Gjorde ytterligare en snabbkoll. Dock blir man lätt lite snurrig av alla kurvor (på olika höjd dessutom - skulle finnas en mastervolym oxå), när man ändrar komponentvärden och vrider på spakarna i TSC, och man vet snart varken in eller ut. Enda sättet är väl att prova praktiskt. Har du, och ni andra, ngn favoritkombo gällande slope-resistor och treble-konding?


13 Jan 2022, 20:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Hittade ett chassi i boden (bygg)
Jag använder TSC på flera sätt, en del är nog ganska oortodoxa; manipulerar t.ex. ofta hårt för att se lågpass- respektive högpassfilterkurvor. Där använder jag ofta James numera.

Tycker annars TSC är utmärkt för att se vad komponenterna gör i tonstackarna, olika värden och kombinationer.
Men lyssna får man göra ändå; allting innan tonstacken, såsom pre-shape, påverkar naturligtvis mycket, sen har vi ju allt efter också.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


14 Jan 2022, 22:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.