View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 04:38



Reply to topic  [ 13 posts ] 
mätvärden på outputtrafot i en AC50? 
Author Message

Joined: 10 Dec 2008, 23:01
Posts: 377
Location:
Post mätvärden på outputtrafot i en AC50?
Hej!
Novis på rörmek har jag införskaffat mig en gammal Vox AC50 (mkII med likriktarrör).

När jag skulle se vilken av kablarna i sockerbiten som var till vilken impedans fann jag kortslutning på alla tre ställen. Dessutom en 33% för hög och bränd säkring vid PTns centertapp.
En massa vax under OTn. Utgår med andra ord från att OTn har gått och har hittat en omlindare som kunde tänka sig att göra ett försök till omlindning om jag skickar över den pronto. Han vill dock ha lite data så han vet vad han ska åstadkomma.

Så till frågorna:
1. Hur kan jag ta reda på vilken impedans som respektive rör ska möta mellan ena halvan och centertapp på OTns primärsida? EL34or i push-pull som opererar vid 480 volt vid plate enligt schema. Jordade anoder/fixed bias. Kan man räkna ut denna impedans på något fiffigt vis?
2. på sekundärsidan tänkte jag passa på att ist för 8- och 15-ohmstappar istället ha 4, 8, 16. Tror ni det går?
3. Antar att man måste linda effektmässig överkapacitet? Ska den klara 100w eller räcker mindre?

Tacksam för alla svar och reflektioner. God fortsättning!
/Cen

_________________
___________--_______--_________________--______________


28 Dec 2021, 15:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Dec 2008, 23:01
Posts: 377
Location:
Post Re: mätvärden på outputtrafot i en AC50?
...och jag tittade på andra sidor som gör ersättningstrafon (mercury magnetics, mod, någon till) och de anger ej på hemsidan specifikationer för resp. trafo. Annars hade man ju bara kunnat kopiera dessa specs.

PÅ ett forum hittade jag däremot detta inlägg men vet inte om man blir så behjälpt av det:
Quote:
OT (JV = Sept 64)
8 ohm ratio 1:21 (3k528 reflected load)
15 ohm ratio 1:15.2 (3k466 reflected load)
Primary resistances from CT measure 46 ohms (red) and 48.5 ohms (blue)
See before and after pics https://www.voxac50.org.uk/ac50_large_03.htm
Schematic (including minor mods) https://ibb.co/XJWKKLN

_________________
___________--_______--_________________--______________


28 Dec 2021, 15:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: mätvärden på outputtrafot i en AC50?
Hej
Du får nog förklara lite mer hur du kommit fram till dessa mätningar?
"33% för hög och bränd säkring " "kortslutning på 3 ställen" etc

Lindningarna på sekundärsidan består inte av så många varv och de olika impedanserna ut är ju bara tappningar på samma lindning
så de är i princip nästan kortslutna om du mäter resistans med vanlig multimeter. Mer avgörande om du har avbrott eller till synes kortis på primärsidan i så fall eller kontakt mellan primär o sekundär..

Impedanserna bestäms av lindningsförhållandet mellan primär och sekundärsida.
(Np/Ns)^2=Zp/Zs om jag minns rätt. Med en låg ac spänning så kan man t ex se hur spänningarna transfomeras mellan primär o sekundärsida.
Tycker dock du ska lämna den till en rörmek som kollar den innan saker förvärras.

Vax smälter vid 60 grader så det är ingen helt säker garanti eller indikator på att trafon är trasig även om det inte låter så bra.


28 Dec 2021, 17:18
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Dec 2008, 23:01
Posts: 377
Location:
Post Re: mätvärden på outputtrafot i en AC50?
Oj då! Stort tack för svar Obi
Då kanske jag har precis slitit ut trafon ur stärkaren i onödan! När du säger det låter det ju som sunt förnuft som jag borde tänkt på.

På primärsidan verkar mätningarna vara såsom det ska. jag har faktiskt inte vågat testa den.

Förtydligande från tidigare text: Primärtrafon har enligt schema en 750mA-säkring vid centertappen. Där satte en 1A som var blåst.

Nästa steg blir då istället att tillföra låg AC och se vad som kommer ut på andra sidan.

Skriver vidare när jag varit där och kollat igen (har stärken i repan).
/Cen

_________________
___________--_______--_________________--______________


28 Dec 2021, 21:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: mätvärden på outputtrafot i en AC50?
sluscen wrote:
Nästa steg blir då istället att tillföra låg AC och se vad som kommer ut på andra sidan.

/Cen


Eller tongenerator.
Rekommenderar rörmek som sagt. Men om du envist vill göra det själv för att lära dig så kolla någon sida eller youtube video som beskriver pedagogiskt hur du ska göra.
Det var rätt länge sedan jag gjorde detta själv. Du behöver nog ett seriemotstånd till primär och ett motstånd som lastimpedans.
Du vill inte bränna av primärlindningen av misstag. Det är tunn tråd där och den tål inte oändligt många mA

Fast det låter lite som om den inte är trasig.


Last edited by Obi on 28 Dec 2021, 23:26, edited 1 time in total.



28 Dec 2021, 23:14
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Dec 2008, 23:01
Posts: 377
Location:
Post Re: mätvärden på outputtrafot i en AC50?
Tack! Ja jag köpte den för att lära mej meka och har sett en del. Känner mig såklart dum när jag missade detta med sekundärlindningen. Får kolla om den funkar. Ev sätter jag dit provisoriskt när jag är vid stärkaren igen, annars en får jag fixa och sätta en låg spänning med låg effekt. Tror Uncle Doug kan ha någon video på ämnet, ska kolla runt lite. Tack återigen.

_________________
___________--_______--_________________--______________


28 Dec 2021, 23:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Dec 2008, 23:01
Posts: 377
Location:
Post Re: mätvärden på outputtrafot i en AC50?
Uppdatering:
Hann dit en sväng innan jag for på semester.
Körde ett test med variac och den fungerar. Med dålig multimeter fick jag ut ett ratio på runt 22:1 på det som varit 15-ohmslindningen.

Med 16ohms högtalarbelastning skulle det ge 16*22*22=7744 ohms impedans på primärsidan vilket enligt vad jag googlat fram verkar rätt OK för ett par EL34or i push-pull.

Så dumheten i min första mätning har gjort mig en erfarenhet rikare. Misstänker dock att det återstår flera fel (liksom lärdomar) innan AC50n snurrar och går igen.

Fortsättning följer...

_________________
___________--_______--_________________--______________


29 Dec 2021, 20:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: mätvärden på outputtrafot i en AC50?
Det låter lovande. En mätning som jag skulle förorda, är att mäta resistans mellan lindningarna (primär - sekundär) och mellan lindningarna och kärnan. Om du kan få tag i en megger (resistansmäter med hög spänning, typ 500 V) är det bra. Det ska vara isolation mellan resp lindningar och även mot kärnan.

Metod: Lindningarna losskopplade från allt annat. Mät mellan en valfri tapp på resp lindning, det ska vara isolation. Mät sedan från valfri tapp på en lindning i taget mot kärnan (metalldel som ser "ren" ut), där ska det också vara isolation. Fördelen med att mäta med en megger är att den avslöjar om det finns risk för överslag när anodspänningen kopplas till.


29 Dec 2021, 21:09
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: mätvärden på outputtrafot i en AC50?
sluscen wrote:
Uppdatering:
Hann dit en sväng innan jag for på semester.
Körde ett test med variac och den fungerar. Med dålig multimeter fick jag ut ett ratio på runt 22:1 på det som varit 15-ohmslindningen.

Med 16ohms högtalarbelastning skulle det ge 16*22*22=7744 ohms impedans på primärsidan vilket enligt vad jag googlat fram verkar rätt OK för ett par EL34or i push-pull.

Så dumheten i min första mätning har gjort mig en erfarenhet rikare. Misstänker dock att det återstår flera fel (liksom lärdomar) innan AC50n snurrar och går igen.

Fortsättning följer...


Bra jobbat men jag tycker värdena du hittade i någon forumtråd Ra-a på 3.4 - 3.5k låter vettigare (med reservation för begynnande senildemens)
Det är väl push-pull med fixed bias?
Visst kan höga spänningar påverka optimal Ra-a men inte så mycket.

Fast jag vet inte hur vox tänkte. Har dock mekat en ac50 ett par gånger men det var med brimistor och ingen rörlikriktare tror jag.


29 Dec 2021, 21:20
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: mätvärden på outputtrafot i en AC50?
Obi wrote:

Bra jobbat men jag tycker värdena du hittade i någon forumtråd Ra-a på 3.4 - 3.5k låter vettigare (med reservation för begynnande senildemens)
Det är väl push-pull med fixed bias?
Visst kan höga spänningar påverka optimal Ra-a men inte så mycket. Fast jag vet inte hur vox tänkte. Har dock mekat en ac50 ett par gånger men det var med brimistor och ingen rörlikriktare tror jag.
Mitt mullardatablad anger 6.5K vid katodbias 450V 40W. Så är det katodbias kan det vara i sin ordning.

_________________
Johan Hansson


29 Dec 2021, 21:38
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: mätvärden på outputtrafot i en AC50?
Om det nu är originaltrafon som sitter (satt?) i och den ska kollas, så kanske man kan hoppas, att konstruktörerna valt trafo med lite eftertanke och att den passar bra, om den är felfri...

En kontrollmetod man kan använda är att peta in glödspänning 6,3 V på högtalarlindningen (tappen för högst impedans blir nog bäst) och sedan mäta spänningarna man får på olika ställen. Anodlindningen kommer ju då att hålla en rätt hög växelspänning, så man får ju ta det lugnt. Det är viktigt att ändtapparna har lika spänning mot mittappen. Du har väl gjort liknande mätning redan, men den här metoden ger ofta rätt bra resultat. Det ska inte vara nån last inkopplad nånstans, utan bara spänning in och spänningsmätning på andra lindningen. Omsättningen i trafon ska inte påverkas av en last (i princip) och sådana här mätningar görs bäst i "tomgång".

Som nämnts:
Spänningsförhållandet mellan lindningar är = varvtalsförhållandet.
Impedansförhållandet mellan lindningar är = kvadraten på varvtalsförhållandet.

Sen verkar fabrikanterna ha en mängd olika förslag på kopplingar för EL34. Är trafon i gott skick kan du ju labba med att ansluta högtalaren till olika uttag. De angivna värdena på resp. uttag (4, 8, 16 Ω etc) är ju inte en verklig impedanssiffra, utan bara en fingervisning om vad lasten ska vara för att ge en viss belastning av slutrören. Det är trafons omsättning som avgör vad som händer.


30 Dec 2021, 15:40
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: mätvärden på outputtrafot i en AC50?
AC50 har funnits i flera utföranden men de scheman jag hittar är alla fixed bias.

Syftet med lite motstånd var inte att de behövs eller förbättrar mätningen utan min förhoppning var att det skulle bli mer förlåtande om man råkar koppla något fel om man inte är van.


30 Dec 2021, 19:53
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: mätvärden på outputtrafot i en AC50?
Obi wrote:
AC50 har funnits i flera utföranden men de scheman jag hittar är alla fixed bias.

Syftet med lite motstånd var inte att de behövs eller förbättrar mätningen utan min förhoppning var att det skulle bli mer förlåtande om man råkar koppla något fel om man inte är van.


Du har såklart helt rätt, det blir inte fel med lite last och det är bättre att vara försiktig än att vara sur för att nåt gått sönder... :)


30 Dec 2021, 20:10
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.