View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:41



Reply to topic  [ 8 posts ] 
EZ81 likriktarrör 
Author Message
User avatar

Joined: 12 Oct 2010, 22:03
Posts: 276
Location: oxelösund
Post EZ81 likriktarrör
Hej jag håller på med en echolette M40, som har 2st EZ81 som likriktning.
När jag spänningssätter maskinen så blixtrar det till i ett av rören och säkringen går på 230V sidan. Det tar 10 sekunder innan säk går, och strömmen ligger på 0,67A.
Det är nya likriktarrör och slutstegsrören är urtagna.
Är det så enkelt att ett rör är dåligt, det finns inget annat som spökar?
Rören är Elecro harmonix 6CA4 EH.


19 Jan 2022, 18:07
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: EZ81 likriktarrör
Vilken ström ligger på 0,67 A? Även om det är primärströmmen är det lite väl mycket om inte slutrören är isatta. Kortis i nån filterkonding?


19 Jan 2022, 21:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: EZ81 likriktarrör
holken wrote:
Hej jag håller på med en echolette M40, som har 2st EZ81 som likriktning.
När jag spänningssätter maskinen så blixtrar det till i ett av rören och säkringen går på 230V sidan. Det tar 10 sekunder innan säk går, och strömmen ligger på 0,67A.
Det är nya likriktarrör och slutstegsrören är urtagna.
Är det så enkelt att ett rör är dåligt, det finns inget annat som spökar?
Rören är Elecro harmonix 6CA4 EH.

Du kan nog betrakta EZ81 som blixtrade som förbrukat.
Du kan ha en dålig filterkonding eller något annat som drar mycket ström. Jag hade dragit ur EZ81 och anslutit
ett DC-aggregat med variable utspänning och sakta ökat spänningen under tiden som jag kollar strömmen.
Om det drar för mycket ström kan man kanske mäta vad som drar ström , i alla fall slipper man paja
säkringar och rör under felsökningen.

Saknar du DC aggregat kan du koppla ett 10w motstånd direkt efter likriktaren ( 10k ?) för att kunna
spänningssätta utan att säkringen går. Med urdragna slutrör kommer det inte att dra så mycket ström.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


19 Jan 2022, 23:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Oct 2010, 22:03
Posts: 276
Location: oxelösund
Post Re: EZ81 likriktarrör
Hej, jag har bytt ut första filterkondingarna 2st 2x50. Och nu är 230V strömmen nera på 0,16A.
Är det någon skillnad att montera axiella mindre i storlek fysiskt men med samma värden, jämfört med större kannor (fysiskt)? Dom har ju samma värden.


20 Jan 2022, 16:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: EZ81 likriktarrör
holken wrote:
Hej, jag har bytt ut första filterkondingarna 2st 2x50. Och nu är 230V strömmen nera på 0,16A.
Är det någon skillnad att montera axiella mindre i storlek fysiskt men med samma värden, jämfört med större kannor (fysiskt)? Dom har ju samma värden.


Nya komponenter är normalt mindre än gamla i storlek, med samma värden. Så det är helt OK så länge det är samma värden.

_________________
/Lennart


20 Jan 2022, 16:43
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: EZ81 likriktarrör
För att mest lufta min mening, aldrig fattat vitsen med hur M40´n är kopplad vad avser det där.
Hade kunnat se det om spänningsdubblering låg på tallriken men som det är..?
Nu är det samtidigt så att herrarna på Klemt säkerligen hade bättre koll än jag.. så jag viker mig. Men hade gärna fått det förklarat.

Att märka i sammanhanget är att jag är STOR beundrare av Klemt och deras konstruktioner.
Ta som S-40 och BS-40 i sina första tappningar. Kretsen e samma som vilken Plexi som helst (om än Klemt maskinerna ngr år tidigare), handlar bara om att sätta om div värden framför allt kring PI´n.
Å det till trots då med chassi i lågvärdigt rostfritt stål, med "säkra skott" mellan avdelningarna.. I S-40´ns fall tom med LYSRÖR invid fronten! :shock:
Så.. Kan man skapa riktigt välljudande Plexis av de? Ja, det skall man väl eg inte orda om för högt, men visst kan man det.
Å då till tonen av att i skillnad Marshall burken så väger dessa Klemt 9,5kg.. LOL

DÄREMOT skulle det lagstadgas att tyskar ALDRIG får designa ljud för råkkänråll!!
Vad de än producerat låter det kallt och hårt, som nedskruvat från en stolpe i nazi Tyskland! :shock:

Tekniskt däremot. E som deras bilar, å se det finns bara ett enda folkslag i världen som bygger en bil färdigt.
Så enkelt e re bara.

Edit; Varför lågvärdigt rostfritt? Jo, för att det innehåller ferritiskt material och därmed blir.. skärm. :wink:
Gossarna där på Klemt skojar man fan inte bort. Värt att notera är att Klem S-40 lanserades 1963. Ritades mao innan det, och använder ECC-808 i preampen. Går ju knappt att lösa för pengar idag, men går utmärkt att stifta om till antingen vanliga 83´or eller än hellre 6n2p.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Jan 2022, 09:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: EZ81 likriktarrör
Racing wrote:
För att mest lufta min mening, aldrig fattat vitsen med hur M40´n är kopplad vad avser det där.

Är inte poängen med parallellkopplingen att minska spänningsfall/sag från likriktaren?

_________________
Johan Hansson


28 Jan 2022, 20:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: EZ81 likriktarrör
Jadu Johan, som sagt..
Är övertygad om att herrarna på Klemt hade mer koll än jag, så.. möjligt.?
Samtidigt isf så finns det ju andra, vettigare, lösningar kan jag tycka? Ta som ett GZ-34/5AR-4 isf? Spänningsfall likt EZ-81 men med en kapacitet, ledigt, på 225mA.
Torde ju dessutom vara billigare som installation från fabrik med ett GZ än två EZ?

Ja.. du fattar..

Nä. jag vet faktiskt inte. Tycker bara grundtanken är direkt märklig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Feb 2022, 00:20
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.