View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 07:15



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Jordfel? 
Author Message

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Jordfel?
Har en nyare AC30. När jag pluggar in min gamla strata från -78 i den så brummar det så fort jag släpper kontakten med strängarna. Misstänkte då att det var någon dålig jordning i gitarren, men när jag pluggar i den i en gammal Peaveyförstärkare från 70-talet så är brummet helt borta. Har provat flera gånger med samma resultat och undrar därför om det kan vara något i förstärkaren som spökar och vad det i så fall kan vara. Eller är det något i den gamla Peaveyförstärkaren som gör att brummet elimineras?
Peaveyförstärkaren är för övrigt en "hybrid" om det spelar någon roll.


27 Feb 2022, 12:44
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Jordfel?
I mån av möjlighet skulle jag föreslå, att du provar med en annan gitarr, och även med en tredje förstärkare. Då kanske det går att ringa in om det är guran eller förstärkaren som har ett problem. Det kan ju handla om kontaktproblem i nåt jack eller en tveksam kabel (inkl pluggarna) som får tillfälliga avbrott.


28 Feb 2022, 08:03
Profile WWW

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Jordfel?
Dodger wrote:
Har en nyare AC30. När jag pluggar in min gamla strata från -78 i den så brummar det så fort jag släpper kontakten med strängarna. Misstänkte då att det var någon dålig jordning i gitarren, men när jag pluggar i den i en gammal Peaveyförstärkare från 70-talet så är brummet helt borta. Har provat flera gånger med samma resultat och undrar därför om det kan vara något i förstärkaren som spökar och vad det i så fall kan vara. Eller är det något i den gamla Peaveyförstärkaren som gör att brummet elimineras?
Peaveyförstärkaren är för övrigt en "hybrid" om det spelar någon roll.



Rätta mig gärna om jag har fel men är inte stratan konstruerad på detta sättet att man själv funkar som jordningen? Har själv en vox hybrid hemma som är tystare än min min rörtraynor med stratan inkopplad.


28 Feb 2022, 12:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Jordfel?
berra.b wrote:


Rätta mig gärna om jag har fel men är inte stratan konstruerad på detta sättet att man själv funkar som jordningen? Har själv en vox hybrid hemma som är tystare än min min rörtraynor med stratan inkopplad.



Japp, så är det dock på många gitarrer, man har jordat strängarna så när du tar i dem så jordar du gitarren och minskar ev. brum.

Det går att ta bort den jordningen, jag har ingen jord på det hemmabygget jag hade en tråd om för ett par veckor sedan . Funkar utmärkt om man kopplar ordentligt och skärmar.

Fördelen är att det minskar risken att få en elchock av felaktiga/skadade kablar etc.

_________________
/Lennart


03 Mar 2022, 22:59
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Jordfel?
En signalkrets som exempelvis gitarrmikar, måste ha jord från förstärkaren, dvs i kabeln från stärkaren ska finnas signalledaren och jordledaren för signalkretsen. Den sistnämnda är normalt en skärm i kabeln och är väl sedan kopplad till metalldelar på/i gitarren - tydligen strängarna också på vissa modeller. När gitarristen tar i strängarna på en sån gitarr, blir vederbörande en extra signaljordad skärm, vilket kan dämpa störningar. Om det brummar påtagligt när man inte tar i strängarna är det nåt fel i jordning/skärmning nånstans.

En gitarristkropp som sådan kan inte agera "jord" eller skärmning, om den inte är ansluten till jord på nåt sätt. Det är bara att prova att ta i signalledaren in till förstärkaren - det brukar brumma rejält och det är kroppen som funkar som "antenn" för störningar.


04 Mar 2022, 10:05
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Jordfel?
lampuradio wrote:
En signalkrets som exempelvis gitarrmikar, måste ha jord från förstärkaren, dvs i kabeln från stärkaren ska finnas signalledaren och jordledaren för signalkretsen. Den sistnämnda är normalt en skärm i kabeln och är väl sedan kopplad till metalldelar på/i gitarren - tydligen strängarna också på vissa modeller. När gitarristen tar i strängarna på en sån gitarr, blir vederbörande en extra signaljordad skärm, vilket kan dämpa störningar. Om det brummar påtagligt när man inte tar i strängarna är det nåt fel i jordning/skärmning nånstans.

En gitarristkropp som sådan kan inte agera "jord" eller skärmning, om den inte är ansluten till jord på nåt sätt. Det är bara att prova att ta i signalledaren in till förstärkaren - det brukar brumma rejält och det är kroppen som funkar som "antenn" för störningar.


Ursäkta för dålig terminologi, jordningen ska förstås ske via skärmen på kabeln. Dock, som LampuR kan gitarristen hjälpa till att dämpa störningar, och det var det jag menade.

Man kan också ha en separat jordtråd, om man använder mikrofonkabel med två ledare kan både signal och jord ligga inom skärmen, och skärmen ska i det fallet enbart vara kopplad i ena ändens kontakt, nämligen i den ände som man sätter in i förstärkaren, medan den okopplade sätts i gitarren. Annars kan det bli lite mycket kapacitans.

Det som blir väldigt dåligt är om gitarren har strängarna jordade, samtidigt som gitarristen också jordar via en mikrofon etc, då kan det bli riktigt jobbigt om det är något elfel någonstans i kedjan. Därav att jag tycker att man ska inte behöva ha en kabel till strängarna.

_________________
/Lennart


05 Mar 2022, 16:45
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.