View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 10:12



Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Prisutvecklingen på nytillverkade rör 
Author Message

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Prisutvecklingen på nytillverkade rör
Whats up with that?

Exempel med ett prisbilligt standardrör som JJ ECC83S

Köpte JJ ECC83s för 10,77 EUR 14 augusti 2021
Köpte JJ ECC83s den 28 Nov 2021 på samma ställe och fick då betala 13.13 EUR
KOllar nu i mars 19,43 EUR för samma

Vad är på väg att hända och varför? Berör det bara JJ?


05 Mar 2022, 17:11
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
Beror kanske på var JJ får sina rör ifrån. Mycket har ju stigit i pris, inte minst frakter, både till lands och till sjöss. Måhända finns även material i rören som börjar stiga i pris pga den expanderande sektorn med exotiska metaller som ska användas i "grön teknologi".


05 Mar 2022, 18:30
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
lampuradio wrote:
Beror kanske på var JJ får sina rör ifrån. Mycket har ju stigit i pris, inte minst frakter, både till lands och till sjöss. Måhända finns även material i rören som börjar stiga i pris pga den expanderande sektorn med exotiska metaller som ska användas i "grön teknologi".


Tack för input. Jag trodde att JJ var en av få kvarvarande tillverkare och att de gjorde alla sina egna rör i fabriken i Slovakien.


05 Mar 2022, 20:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
Obi wrote:
lampuradio wrote:
Beror kanske på var JJ får sina rör ifrån. Mycket har ju stigit i pris, inte minst frakter, både till lands och till sjöss. Måhända finns även material i rören som börjar stiga i pris pga den expanderande sektorn med exotiska metaller som ska användas i "grön teknologi".


Tack för input. Jag trodde att JJ var en av få kvarvarande tillverkare och att de gjorde alla sina egna rör i fabriken i Slovakien.

JJ gör alla sina rör i cadca slovakien.
Prishöjningen ( som även jag sett ) kan nog skyllas på att slovakien är ett "tillväxtland" och löner etc stiger snabbare där än hos oss.
Ändå uppfattar jag priserna som rimliga.
Du skall nog köpa dina ECC83S hos tubular-well .se där kostar de 162:- st inklusive moms om du söker annan leverantör

( ursäkta reklamen men jag tyckte detta borde besvaras )

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


05 Mar 2022, 20:22
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
Men detta är väl klassisk marknadsekonomi, som ju alla vill ha? Produktionskostnaderna hamnar på prislappen. Kunden betalar, that's it. Marginalerna sätts efter hur mycket en vara efterfrågas i förhållande till tillgången.

Sen finns kvalitetsaspekt (man vill leta efter NOS, kanske) och tidsaspekt (det finns troligen massor att hitta via småannonser här och där).

https://wordpress.radiomuseet.se/omraden/radioror/

som ett exempel.
Troligen finns en del privatpersoner här o var som kanske har ett antal rör liggande, men som inte kommer till skott att annonsera, dessutom.


05 Mar 2022, 22:45
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
lampuradio wrote:
Men detta är väl klassisk marknadsekonomi, som ju alla vill ha? Produktionskostnaderna hamnar på prislappen. Kunden betalar, that's it. Marginalerna sätts efter hur mycket en vara efterfrågas i förhållande till tillgången.

Sen finns kvalitetsaspekt (man vill leta efter NOS, kanske) och tidsaspekt (det finns troligen massor att hitta via småannonser här och där).

https://wordpress.radiomuseet.se/omraden/radioror/

som ett exempel.
Troligen finns en del privatpersoner här o var som kanske har ett antal rör liggande, men som inte kommer till skott att annonsera, dessutom.


Jodå, jag är helt med på att priset måste få gå upp men här är det nära en fördubbling på 6-7 månader. DÅ blir ju konkurrensen betydligt större för produkten också och kanske inte ett givet val i de situationer då man tidigare valde och köpte den.


06 Mar 2022, 09:41
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
Det är inte någon udda jordartsmetall eller annat sällsynt råvara som finns med i rörtillverkning? sådant har ju dragit iväg våldsamt....

_________________
/Lennart


06 Mar 2022, 18:13
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
Custom Sam wrote:
Det är inte någon udda jordartsmetall eller annat sällsynt råvara som finns med i rörtillverkning? sådant har ju dragit iväg våldsamt....

Vad jag vet är det tämligen vanliga metaller, järn koppar nickel tungsten men kanske med hög grad av renhet.
Katodmaterial är någon sorts mix med bariumoxid.
Inte heller finns det "farliga" eller svartlistade material, inga problem att klara nuvarande EU direktiv.

Så materialet är nog underordnat arbetsinsatsen, det betalas löner även i slovakien och rören är till stora delar
handgjorda.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


06 Mar 2022, 18:50
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
Jag vet inte hur det är med wolfram (tungsten är det engelska namnet, lustigt nog inlånat från svenskans "tung sten", som man kallade malmen) till glödtrådarna, men när man nu gör färre glödlampor borde det inte vara ett problem, knappast nickel, koppar etc heller. Har för mig att det kan vara molybden (som legeringsmetall) i vissa gallertrådar, men är lite osäker. Mängderna är ju rätt små, trots allt.

peterh är nog inne på rätt spår med lönekostnader misstänker jag...


06 Mar 2022, 20:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
Kan bara bekräfta att JJ höjer priserna, har fått en nya priser av dem. Detta påverkar naturligtvis tubular-well's priser men
bara på de typer jag beställer nu.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


08 Mar 2022, 09:48
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
lampuradio wrote:
Jag vet inte hur det är med wolfram (tungsten är det engelska namnet, lustigt nog inlånat från svenskans "tung sten", som man kallade malmen) till glödtrådarna, men när man nu gör färre glödlampor borde det inte vara ett problem, knappast nickel, koppar etc heller. Har för mig att det kan vara molybden (som legeringsmetall) i vissa gallertrådar, men är lite osäker. Mängderna är ju rätt små, trots allt.

peterh är nog inne på rätt spår med lönekostnader misstänker jag...


Nickel har ökat med typ 250% på ett kort tag. Ryssland är en av de stora producenterna.

_________________
/Lennart


08 Mar 2022, 15:57
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
Har förstått att det är riktigt illa nu.

Den största fabriken Shuguang påbörjade en flytt 2019 till större fabrikslokaler. De har dock inte fått tillstånd på 2 senaste åren att börja tillverka på platsen
så därfifrån kommer inga nya rör.

Den näst största fabriken i ryssland där de gör nyprodukton av EH, Sovtek och Tung-sol m fl har hamnat under nuvarande blockad och inga mer rör kommer ut ur ryssland för närvarande.

Den tredje och minsta fabriken i SLovakien JJ ligger redan efter 18-20 månader från beställning av rör innan sanktionerna mot ryssland. Det kommer förmodligen bli flera års levveranstid till åf för nybeställningar. därifrån framöver.


21 Mar 2022, 19:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
Obi wrote:
Har förstått att det är riktigt illa nu.

Den näst största fabriken i ryssland där de gör nyprodukton av EH, Sovtek och Tung-sol m fl har hamnat under nuvarande blockad och inga mer rör kommer ut ur ryssland för närvarande.


Jag kommer gladeligen bara spela på min HH ic-100 resten av livet om det gagnar fred i Ukraina !

_________________
pudas


22 Mar 2022, 17:58
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
pudas wrote:
Jag kommer gladeligen bara spela på min HH ic-100 resten av livet om det gagnar fred i Ukraina !


hear! hear!

Tänkte mig dock bara att det är en given del av förklaringen till de höjda priserna. Den som föreslog marknadseknomin med tilllgång och efterfrågan nog fick rätt ändå.


22 Mar 2022, 19:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
Obi wrote:
Har förstått att det är riktigt illa nu.

Den största fabriken Shuguang påbörjade en flytt 2019 till större fabrikslokaler. De har dock inte fått tillstånd på 2 senaste åren att börja tillverka på platsen
så därfifrån kommer inga nya rör.

Den näst största fabriken i ryssland där de gör nyprodukton av EH, Sovtek och Tung-sol m fl har hamnat under nuvarande blockad och inga mer rör kommer ut ur ryssland för närvarande.

Den tredje och minsta fabriken i SLovakien JJ ligger redan efter 18-20 månader från beställning av rör innan sanktionerna mot ryssland. Det kommer förmodligen bli flera års levveranstid till åf för nybeställningar. därifrån framöver.

jag fick en stor leverans från JJ i dag, beställde för 2 veckor sedan ...

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


22 Mar 2022, 20:16
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
peterh wrote:
jag fick en stor leverans från JJ i dag, beställde för 2 veckor sedan ...


Märkligt.
Jag vet bara att dethär är info från som jag fick nyss från tube amp doctor. De skriver
"This leaves only JJ as the smallest of the three big manufacturers. And their delivery time was already up to 18-20 months, even before the Russian sanctions."

Kollar man på tube-town så kan de inte leverera t ex JJ ECC83s föränn tidigast i september i år. Det preliminära priset är nu 32,56 EUR.

Betyder de att tyskarna har en annan leverantörskanal än du har kanske eller gäller det bara vissa rörtyper?


22 Mar 2022, 20:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
Obi wrote:
peterh wrote:
jag fick en stor leverans från JJ i dag, beställde för 2 veckor sedan ...


Märkligt.
Jag vet bara att dethär är info från som jag fick nyss från tube amp doctor. De skriver
"This leaves only JJ as the smallest of the three big manufacturers. And their delivery time was already up to 18-20 months, even before the Russian sanctions."

Kollar man på tube-town så kan de inte leverera t ex JJ ECC83s föränn tidigast i september i år. Det preliminära priset är nu 32,56 EUR.

Betyder de att tyskarna har en annan leverantörskanal än du har kanske eller gäller det bara vissa rörtyper?

Har ingen aning om tube-town. Jag köper av JJ och har en annan stor sändning av bl.a. ECC83S
på väg.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


22 Mar 2022, 22:03
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
peterh wrote:
Har ingen aning om tube-town. Jag köper av JJ och har en annan stor sändning av bl.a. ECC83S
på väg.


Tack för info. Man kan ju bara spekulera.

Antingen är det försäljnings mumbojumbo från TAD eller så har JJ inga problem att leverera mindre poster om några hundra eller tusen rör medan
TAD och tubetown kanske handlar så många hundratusentals rör åt gången att det tar många månader att producera.


23 Mar 2022, 07:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
Jag fick just bekräftelse att ytterligare 200 rör skickas från JJ till tubular-well. Jag ser inga symptom
på att JJ har långa leveranstider.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


26 Mar 2022, 09:03
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
peterh wrote:
Jag fick just bekräftelse att ytterligare 200 rör skickas från JJ till tubular-well. Jag ser inga symptom
på att JJ har långa leveranstider.

Kolla själva på tex JJ 12ax7 hos dessa större handlare. Vad är din förklaring då?

https://www.tubeampdoctor.com/roehren-z ... &n=24&f=26

https://www.tube-town.net/ttstore/advan ... c_subcat=1


26 Mar 2022, 09:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
Obi wrote:
peterh wrote:
Jag fick just bekräftelse att ytterligare 200 rör skickas från JJ till tubular-well. Jag ser inga symptom
på att JJ har långa leveranstider.

Kolla själva på tex JJ 12ax7 hos dessa större handlare. Vad är din förklaring då?

https://www.tubeampdoctor.com/roehren-z ... &n=24&f=26

https://www.tube-town.net/ttstore/advan ... c_subcat=1

Kolla vadå ?
Jag vet inte hur dessa skaffar sina rör och vilka villkor de försöker upprätthålla. Jag säger bara att
jag för närvarande inte har problem med leveranser.

Det kan ju vara så att tyskarna försöker jacka upp priserna genom att försöka göra troligt om leveransproblem.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


26 Mar 2022, 11:30
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
peterh wrote:
Kolla vadå ?
.

Ibland måste man lyfta blicken lite, annars ser man bara sitt eget navelludd. :roll:


https://guitar.com/features/interviews/ ... ry-crisis/


26 Mar 2022, 14:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
Obi wrote:
peterh wrote:
Kolla vadå ?
.

Ibland måste man lyfta blicken lite, annars ser man bara sitt eget navelludd. :roll:


https://guitar.com/features/interviews/ ... ry-crisis/

Det får du utveckla.
Jag ser ingen orsak att höja priset på JJ rör, och känner mig (just nu) lugn med leveranser.
Om andra har problem så får det stå för dem, inget som jag kommenterar. Det finns nog med spekulationer och
jag önskar inte bidra till en spekulationsvåg. Låt fakta tala för sig själv.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


26 Mar 2022, 17:07
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
peterh wrote:
Det får du utveckla.
Jag ser ingen orsak att höja priset på JJ rör, och känner mig (just nu) lugn med leveranser.
Om andra har problem så får det stå för dem, inget som jag kommenterar. Det finns nog med spekulationer och
jag önskar inte bidra till en spekulationsvåg. Låt fakta tala för sig själv.


Efter flera inlägg med samma innehåll så har nog alla Ljudbojare som orkat läsa uppfattat att du har rör på ingång som du kan kränga i din hobbyfirma. Kul för dig! Men skicka hellre den infon till dina kunder i nyhetsbrev eller skriv det på hemsidan. Jag är ingen potentiell kund så jag behöver inte den infon. SÄtt gärma priset som du vill. Det var inte särksilt lågt till att börja med så varför höja?

Följande kan man dock läsa på JJ:s egen hemsida (jjtubes.eu):

NOTICE :

Due to the situation in the world, we are unable to process your orders immediately, as you were used to.

Orders will be processed continuously as soon as the goods are in stock. Delivery time will be extended to 1 month or more. We cannot guarantee the processing of all orders.
Companies with orders of 20 or more pieces have a longer waiting period of 6 months


26 Mar 2022, 21:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
Obi wrote:
peterh wrote:
Det får du utveckla.
Jag ser ingen orsak att höja priset på JJ rör, och känner mig (just nu) lugn med leveranser.
Om andra har problem så får det stå för dem, inget som jag kommenterar. Det finns nog med spekulationer och
jag önskar inte bidra till en spekulationsvåg. Låt fakta tala för sig själv.


Efter flera inlägg med samma innehåll så har nog alla Ljudbojare som orkat läsa uppfattat att du har rör på ingång som du kan kränga i din hobbyfirma. Kul för dig! Men skicka hellre den infon till dina kunder i nyhetsbrev eller skriv det på hemsidan. Jag är ingen potentiell kund så jag behöver inte den infon. SÄtt gärma priset som du vill. Det var inte särksilt lågt till att börja med så varför höja?

Följande kan man dock läsa på JJ:s egen hemsida (jjtubes.eu):

NOTICE :

Due to the situation in the world, we are unable to process your orders immediately, as you were used to.

Orders will be processed continuously as soon as the goods are in stock. Delivery time will be extended to 1 month or more. We cannot guarantee the processing of all orders.
Companies with orders of 20 or more pieces have a longer waiting period of 6 months


Jag har rör på LAGER och dessutom mer på ingående. Men jag skickar inte spam, och finner det helt
meningslöst att på tubular-well explicit berätta att jag har rör . Skulle jag ha brist nämner jag det.

Vad är din poäng oni ?

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


26 Mar 2022, 22:01
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
Det låter bra du Peter. All lycka med försäljningen.
I rest my case.


26 Mar 2022, 23:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
Fick just en leverans om 200 nya rör från JJ

Apropos diskussionen om "brist på rör".

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


30 Mar 2022, 10:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
150 rör till väntas inom någon vecka, mina priser är oförändrade. ( skall vara 250 )

Och jag skickar ALDRIG utskick / SPAM. Har jag något att meddela så finns det på tubular-well.se

( trött på alla j-a företag som via mail meddelar saker man inte frågat efter )

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


25 Apr 2022, 09:32
Profile WWW

Joined: 03 Feb 2008, 21:49
Posts: 88
Location:
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör
Rören kommer nog inte att bli billigare .

att läsa om läget

https://www.gearnews.com/the-electro-ha ... what-cost/

https://www.gearnews.com/mike-matthews- ... s-in-2022/

https://guitar.com/news/industry-news/r ... tar-tubes/


28 Apr 2022, 22:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Prisutvecklingen på nytillverkade rör

Jag hoppas att jag kan lugna alla rör-konsumenter, det finns ingen orsak till oro, ingen orsak att hamstra
eller köpa rör till asttronomiska priser av obskyra Internet källor. Det finns rör så det räcker till alla.

Under tiden fortsätter tubular-well.se att sälja JJ rör till priser som enbart justeras med inflationen.
JJ tillverkas i slovakien som finns inom EU, har inget med ryssland att göra.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


28 Apr 2022, 23:18
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.