View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:33



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Brum brumeli brum från 6SL7 
Author Message

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Brum brumeli brum från 6SL7
Det var ett antal år sen jag var här och hälsade på och jag ser till min stora glädje att ni är kvar. :D
Jag har byggt några munspelsförstärkare vid det här laget och brukar ofta annvända en konstruktion med ett parallellkopplat 12AT7 som det ena ingångssteget. Det andra är en Pentod.
Nu har jag en med ett parallellkopplat 6SL7 som brummar.
Brummet låter som nätbrum och kommer när man drar på volymen.
Det blir tyst om jag jordar efter grid stop motståndet (68K) (Heter det skärmgaller på svenska?)
Jorden är en jordbuss som jag använt utan problem förut. Hela förförstärkaren är jordad via ingångsjackets jord.


10 Mar 2022, 11:23
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brum brumeli brum från 6SL7
6SL7 är en dubbeltriod - finns endast styrgaller i trioder.

Om det blir tyst på brummet när styrgallret jordas, så borde störningen komma in via ingångsledaren på nåt sätt. Finns det en gallerläcka (det borde finnas) och hur mår den? Värde?

Är det brum oavsett nåt sitter i ingången eller ej?


10 Mar 2022, 12:01
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Brum brumeli brum från 6SL7
Är katodresistorn fullt avkopplad med konding aka under 50Hz? Du kan ha glödströmsbrum som annars läcker in den vägen som sedan kopplas över till gallret. Och att sätta gallret till jord som du testat tar då bort det.

_________________
Johan Hansson


10 Mar 2022, 12:27
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Brum brumeli brum från 6SL7
Stort tack. Det är jobbigt med svenska beteckningar när man lärt sig 99% genom amerikanska kontakter.
Jag erkänner att jag är till stor del "monkey do what monkey says" men jag lär mig hela tiden och tar tillvara på mina nya kunskaper.
Gallerläckan är 4.7M som det är till kristallmikrofoner. Vad heter Grid stop? Den är hur som helst på 68K ett vanligt Hi-Lo kopplad ingång med 2 jack Switchcraft isolerade med sladd till jord istället för kontakten med chassiet.
Trioderna har gemensam katodresistor på 1K med 50Uf avkoppling.
Värden är rekommenderade av mina amerikanska och engelska kontakter.

Jag tror jag ska prova att sära på katoderna med varsin resistor. Det är något jag gjort förut på 5751:or som jag haft i några andra förstärkare. Då har trioderna fått olika värden på resistorer och avkopplingskondingar och resultatet är ett större ljud.
Ja,, munspelare är inte som andra.. :D :lol:

PS: Den andra kanalen med ett 6SJ7 pentodrör är helt tyst!


11 Mar 2022, 12:53
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brum brumeli brum från 6SL7
Du skriver att det blir tyst när du jordar efter gridstoppern (68k), vilket väl måste vara på rörsockeln i princip, men om du jordar bortom, dvs vad jag tänker är punkten där signalen kommer in från ingångsjacket, vad händer då?

Om du har ett annat 6SL7, kan du prova att växla rör. Skillnad?

Är glödströmskretsarna jordade (mittpunkt eller ena änden)?


11 Mar 2022, 17:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Brum brumeli brum från 6SL7
arnenym wrote:
Stort tack. Det är jobbigt med svenska beteckningar när man lärt sig 99% genom amerikanska kontakter.
Jag erkänner att jag är till stor del "monkey do what monkey says" men jag lär mig hela tiden och tar tillvara på mina nya kunskaper.
Gallerläckan är 4.7M som det är till kristallmikrofoner. Vad heter Grid stop? Den är hur som helst på 68K ett vanligt Hi-Lo kopplad ingång med 2 jack Switchcraft isolerade med sladd till jord istället för kontakten med chassiet.
Trioderna har gemensam katodresistor på 1K med 50Uf avkoppling.
Värden är rekommenderade av mina amerikanska och engelska kontakter.

Jag tror jag ska prova att sära på katoderna med varsin resistor. Det är något jag gjort förut på 5751:or som jag haft i några andra förstärkare. Då har trioderna fått olika värden på resistorer och avkopplingskondingar och resultatet är ett större ljud.
Ja,, munspelare är inte som andra.. :D :lol:

PS: Den andra kanalen med ett 6SJ7 pentodrör är helt tyst!


Jag är oxo lärd med engelska termer, men har lärt mig vissa under tidens gång.
Du är nära när du skriver Grid stop, Swenska termen är : Grind motstånd.

Vad händer om du byter rör på kanalerna ?
6SJ7 like EF86 kan vara lite : bra inte bra ;)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Mar 2022, 18:05
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Brum brumeli brum från 6SL7
Stort tack för input. :D :D
Jag var, precis som några andra här, också inne på input, jack jordloopar osv
Brummet ökade med impedansen på mikrofon också. En kristallmik brummade så förstärkaren hoppade på golvet.

Tubis var den som gav mig input att leta någon annan stans.
Jag kollade i andra ändan och såg att 100 ohms motstånden för glöden satt löst.
De var jordade i den där förnicklade sockeln på pilotlampan..
Skrapade rent där, bytte de dåliga motstånden som troligtvis var av 0,25W eller mindre och som någon bytt till i samband med att ägaren bytte pilotlampa och hållare, också det av nån anledning jag inte vet om.
Hursom så är det helt brumfritt nu. :D


11 Mar 2022, 18:09
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Brum brumeli brum från 6SL7
Amp Healer II wrote:
arnenym wrote:
Stort tack. Det är jobbigt med svenska beteckningar när man lärt sig 99% genom amerikanska kontakter.
Jag erkänner att jag är till stor del "monkey do what monkey says" men jag lär mig hela tiden och tar tillvara på mina nya kunskaper.
Gallerläckan är 4.7M som det är till kristallmikrofoner. Vad heter Grid stop? Den är hur som helst på 68K ett vanligt Hi-Lo kopplad ingång med 2 jack Switchcraft isolerade med sladd till jord istället för kontakten med chassiet.
Trioderna har gemensam katodresistor på 1K med 50Uf avkoppling.
Värden är rekommenderade av mina amerikanska och engelska kontakter.

Jag tror jag ska prova att sära på katoderna med varsin resistor. Det är något jag gjort förut på 5751:or som jag haft i några andra förstärkare. Då har trioderna fått olika värden på resistorer och avkopplingskondingar och resultatet är ett större ljud.
Ja,, munspelare är inte som andra.. :D :lol:

PS: Den andra kanalen med ett 6SJ7 pentodrör är helt tyst!


Jag är oxo lärd med engelska termer, men har lärt mig vissa under tidens gång.
Du är nära när du skriver Grid stop, Swenska termen är : Grind motstånd.

Vad händer om du byter rör på kanalerna ?
6SJ7 like EF86 kan vara lite : bra inte bra ;)


Katoderna är särade och glödströmsbummet som bara var i det röret är tyst nu :D
Det här var en av de första jag byggde och den var 6SJ7 efter min amerikanska väns förlaga. Sen dess har jag utvecklat den och provat både EF86 och 5879 som är grymma rör båda två. I en Combo föredrar jag 5SJ7 eller 5879 pga EF86:ans känslighet mot vibrationer. Framförallt 5879 är mycket mer tålig.


11 Mar 2022, 18:16
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.