View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:34



Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Custom Sam wrote:

Ja just det, det är ju bara två rör i denna, och en sida av trafon per rör... Får tänka lite mer kring hur jag mäter spänningsfallet bara. :oops: :roll: :shock:

Kan konstateras att ett oscilloskop är väldigt användbart!

Du kan mäta upp respektive rör i en med 4 med genom att bara plocka ur rören och mäta ett eller två i taget.

Spänningsfallet mäter du genom att sätta voltmätarens stickor på respektive sida om lindningen.
Du använder inte oscilloskåpet till detta.
Det är lågt spänningsfall i ordningen enstaka volt så det fungerar inte så bra att mäta respektive sida till jord och subtrahera för det blir inte speciellt noggrant. Skåpet kommer inte ens märka skillnaden.
Men det gör voltmätaren över lindningen.

Kom ihåg när du mäter upp resistansen först att stärkaren ska vara urladdad.

_________________
Johan Hansson


24 Mar 2022, 12:41
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Tubis wrote:
Custom Sam wrote:

Ja just det, det är ju bara två rör i denna, och en sida av trafon per rör... Får tänka lite mer kring hur jag mäter spänningsfallet bara. :oops: :roll: :shock:

Kan konstateras att ett oscilloskop är väldigt användbart!

Du kan mäta upp respektive rör i en med 4 med genom att bara plocka ur rören och mäta ett eller två i taget.

Spänningsfallet mäter du genom att sätta voltmätarens stickor på respektive sida om lindningen.
Du använder inte oscilloskåpet till detta.
Det är lågt spänningsfall i ordningen enstaka volt så det fungerar inte så bra att mäta respektive sida till jord och subtrahera för det blir inte speciellt noggrant. Skåpet kommer inte ens märka skillnaden.
Men det gör voltmätaren över lindningen.

Kom ihåg när du mäter upp resistansen först att stärkaren ska vara urladdad.

Detta förefaller lifsfarligt !

Är det inte enklare att bryta upp katodförbindelsen och löda in ett 1 ohms ( eller 10 ) mellan katod och jord ?
Dessa motstånd ( 1/2 w filmtyp) fungerar dessutom som en blixtsnabb "säkring" om det blir
överslag i ett rör.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


24 Mar 2022, 18:18
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
peterh wrote:
Detta förefaller lifsfarligt !

Detta är inte livsfarligare än någon annan mätning man gör i en påslagen stärkare. Det är dessutom väldig låg potential mellan mätpinnarna till skillnad om du tex mäter anodspänningen mot jord. Om man dock vill gardera sig in absurdum kan man sätta textklämmor på mätpunkterna så behöver man bara vidröra on knappen.

_________________
Johan Hansson


24 Mar 2022, 18:49
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Tubis wrote:
peterh wrote:
Detta förefaller lifsfarligt !

Detta är inte livsfarligare än någon annan mätning man gör i en påslagen stärkare. Det är dessutom väldig låg potential mellan mätpinnarna till skillnad om du tex mäter anodspänningen mot jord. Om man dock vill gardera sig in absurdum kan man sätta textklämmor på mätpunkterna så behöver man bara vidröra on knappen.

Jo det är farligare än vanliga mätningar då man skall hålla 2 probar samtidigt dvs använda bägge händerna.

Den som mäter på detta sättet borda ha en närstående eller bekant kunnig i hjärt-lung räddning i närheten.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


24 Mar 2022, 19:45
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Prob med gripklo eller krokodilklämma kan rekommenderas. Häng på "plus" på B+ anslutningen (mitt-tappen) och mät sedan med "minus" på resp anod. Man behöver inte använda båda händerna samtidigt. Och grejerna ska givetvis vara isolerade så man inte riskerar att peta på metallytor med spänning. För ytterligare säkerhet kan man hänga på B+ proben innan man slår på apparaten och ta bort den först efter att man slagit ifrån igen.


24 Mar 2022, 22:41
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
peterh wrote:
Jo det är farligare än vanliga mätningar då man skall hålla 2 probar samtidigt dvs använda bägge händerna.

Den som mäter på detta sättet borda ha en närstående eller bekant kunnig i hjärt-lung räddning i närheten.

Det är som fågeln som sitter på kraftledningen. Du mäter på ungefär samma spänning med bägge händerna. Det är typ 1 -2 volt skillnad max. Betydligt farligare att mäta mellan anodspänning och nollan vilket jag kan lova dig att många gör med bägge händerna. Man får ju dock ha exemplariskt dåligt tillverkade mätpinnar om det ska generera tillräcklig ström genom hjärtat för att påverka en. Men vi kan ju säga urr säkerhetsaspekt att vi alltid använder fast installerad prope på den ena. Men då ska det gälla vid alla mätningar. Av någon anledning jag inte förtstår är det just denna mätning som varnas för.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 25 Mar 2022, 23:21, edited 1 time in total.



25 Mar 2022, 23:08
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Tubis wrote:
peterh wrote:
Jo det är farligare än vanliga mätningar då man skall hålla 2 probar samtidigt dvs använda bägge händerna.

Den som mäter på detta sättet borda ha en närstående eller bekant kunnig i hjärt-lung räddning i närheten.

Det är som fågeln som sitter på kraftledningen. Du mäter på ungefär samma spänning med bägge händerna. Betydligt farligare att mäta mellan anodspänning och nollan vilket jag kan lova dig att många gör med bägge händerna. Man får ju dock ha exemplariskt dåligt tillverkade mätpinnar om det ska generara tillräcklig ström genom hjärtat för att påverka en.


Till skillnad från fågeln står personen på ett golv, och kanske tar stöd mot chassiet .Fuktiga sockar på ett golv med
värmeslingor är en riskfaktor. 500 Volt och likström dessutom är inget att leka med och inget som en
jordfelsbrytare hjälper emo.

Jag tycker att man skall minimera riskerna när man håller på med höga spänningar. Att löda in
katodmotstånd känns som en mycket sökrare metod.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


25 Mar 2022, 23:20
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
peterh wrote:

Till skillnad från fågeln står personen på ett golv, och kanske tar stöd mot chassiet .Fuktiga sockar på ett golv med
värmeslingor är en riskfaktor. 500 Volt och likström dessutom är inget att leka med och inget som en
jordfelsbrytare hjälper emo.

Jag tycker att man skall minimera riskerna när man håller på med höga spänningar. Att löda in
katodmotstånd känns som en mycket sökrare metod.
Det gäller vid övriga mätningar med. Att du har bägge händer på en potentialskillnad på någon enstaka volt är inte värre än att hålla en hand på dito om du står med fötterna på blött golv. Man kan med andra ord inte mäta alls i en förstärkare som är påslagen genom att hålla med handen på en mätpinne

_________________
Johan Hansson


25 Mar 2022, 23:28
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
I en icke skyddsjordad apparat av det här slaget, har B+ (anodspänningen) ingen som helst förbindelse med ett fuktigt golv eller annat jordat föremål, eftersom nättrafon utgör en galvanisk isolation mellan inkommande 230 V och apparatens interna spänningar. Så mätningen är helt ofarlig, så länge man inte tar i chassiet eller annat som har med den interna minuspolen att göra. En skyddsjordad apparat, däremot, har förbindelse mellan chassi och det fuktiga golvet, och blir därför farligare att hantera med den här sortens verksamhet.

Man förutsätter, när man ger råd om mätningar eller annat, att den som tar emot rådet (den som ställer frågan), på egen hand betänker riskerna med det som vederbörande tänker syssla med. Det finns ingen möjlighet att driva denna sorts rådgivande forum med ett ansvar utlagt på dem, som bidrar med idéer och tankar om hur man löser problem. Det är självklart bra, om man påtalar dumma idéer och farliga procedurer, men när man sysslar med nätanslutna saker finns alltid en viss risk att man gör fel. Att syssla med apparater med inbyggda höga spänningar är en tillkommande risk. Ansvaret för eventuella missöden måste nog ändå hamna hos den som gör själva ingreppet, inte hos den som föreslår en viss procedur. En del av oss här på forumet har säkert formell utbildning på det här, andra kanske har skaffat sig kunskap på privat väg och det finns stora möjligheter till att något speciellt råd missuppfattas på ett eller annat sätt. Men det vore väl trist om vi inte kunde ge tips om hur man kan göra en felsökning, bara för att det finns möjlghet att nåt går snett?


26 Mar 2022, 00:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
nu har vi stulit tråden länge nog. Tillbaka till den misstänkta utgångstrafon !

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


26 Mar 2022, 08:51
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Tyvärr sitter jag fortfarande och väntar på den beställda trafon, " I lager" betyder tydligen att den finns i lager hos grossisten... :x :?

"Ojdå" blev svaret när jag påpekade.

Tröttsamt med sajter som inte hålls uppdaterade, som varande leverantör sedan många år av affärssystem för e-handlare vet jag ju att det egentligen inte kostar särskilt mycket att få det automatiserat.

Men men, då vet jag det...

_________________
/Lennart


30 Mar 2022, 13:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Trafon bytt, och det låter på sätt och vis likadant som förut. Men lite grynigare, kornigare spräck. Inte mjukt spräck som det var förut. Dvs det är skillnad på så sätt att det låter mer distinkt nu.

Dvs det är något ytterligare fel, trafon testades ju via effektloopens slutstegsingång, enligt instruktionerna på schemat. Och gav dels ganska stor skillnad i ohmtal, dels en tydlig "skada" på sinusvågen.

Får mäta spänningar tänker jag, så att all strömförsörjning funkar. Andra tankar?


Enligt en tjomme på nätet så är ett trafobyte iofs en av de större förbättringarna på denna stärkaren, så det är inte bortkastat, och det låter som sagt inte likadant. Något knas var det med den.

_________________
/Lennart


05 Apr 2022, 22:06
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Det var ju lite retligt att inte trafobytet gav ett bättre resultat.

Personligen skulle jag fokusera helt på fasvändare och slutsteg.

Ta ut slutrören. Mata in en känd signalspänning (0,1 till 1 V, säg 1000 Hz) på ingången till fasvändaren, gärna efter att ha brutit förbindelsen (på nåt sätt) med stegen före PI. Mät med oscilloskop på ingångsgallret på PI och på styrgallerpinnarna på slutrörens socklar. Verifiera att ingången till PI har snygg vågform och jämför sedan med det som matas till slutrören. Det som finns där ska vara förstärkt och i motfas på det ena röret och se precis lika snyggt ut som på ingången till PI. Öka inspänningen och försök bedöma när det börjar se distorderat ut på slutrören. Spänningen (topp-till-topp) måste vara i häradet 40 V för att kunna styra ut slutrören ordentligt. Notera om det klipper för tidigt och försök klura ut om det är klippning på positiva eller negativa "toppar". Det är känsligare om det klipper de positiva topparna mot slutrören, men normalt sett ska det inte klippa alls.

Om du har möjlighet kan du mäta med skåpet i DC-läget på vertikalförstärkarna på slutrören. Då ska svepet först (utan signal) gå neråt i enlighet med den negativa bias som rören ska ha. Sätt svepet på ett streck och se hur många streck nedåt det går. Multiplicera med det värde som syns i förstärkarens reglerratt (hur många Volt per skaldel) så ska du få ett vettigt biasvärde (kanske -30V?). Lägg sedan på signal och se hur det ser ut. Justera positionen på svepet vid behov för att se hela vågen. Detta kan göras på ett rör i taget, eller, om du har två lika prober kan du mäta bägge samtidigt (då bör motfasmatningen synas tydligt).

Sätt i slutrören och haka på en belastning på högtalarutgången (jag rekommenderar ett motstånd snarare än en högtalare, om du får det att funka kommer trumhinnorna inte att gilla läget). Gör om mätningen. Vågformerna ska se likadana ut. Om det då inte kommer ut vettig effekt (du kan mäta över lasten med skåpet eller med en multimeter på AC-läget) trots en ny utgångstrafo, är det nåt knas med just slutsteget.

Mät upp B+, spänningen på anoderna och på båda skärmgallren, samt matningsspänning till fasvändaren.

Anledningen till att jag föreslår att först fokusera på slutsteget och PI är att om dessa inte är helt OK, så blir det nästan hopplöst att gå vidare på nåt enkelt sätt (enligt min mening, andra kan jobba på annat sätt).


06 Apr 2022, 15:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
https://www.youtube.com/watch?v=E3QLMz634lc

Kolla denna innan du jobbar vidare ;)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


06 Apr 2022, 17:22
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Amp Healer II wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=E3QLMz634lc

Kolla denna innan du jobbar vidare ;)

En till för mer förstålse av denna stärkare : https://www.youtube.com/watch?v=0yO0WnJ42w4



_________________
Hälsningar
Owe Johnson


06 Apr 2022, 17:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Amp Healer II wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=E3QLMz634lc

Kolla denna innan du jobbar vidare ;)

En till för mer förstålse av denna stärkare : https://www.youtube.com/watch?v=0yO0WnJ42w4





Tusen tack för filmerna!

Den första har jag tittat på tidigare, gjort de flesta av de underhållssakerna, satt upp de stora motstånden från kretskortet m.m. MEN, det var den lilla kommentaren i början av klippet som jag inte vet om jag har tänkt på tidigare eller inte som gjorde tricket! Pinsamt, men jag har använt fel högtalarutgång.... :oops: Ganska säker på att det var inpluggat där när jag fick stärkaren till mig åxå. Och, kablarna går till det "första" jacket...

Har satt en tejpbit över det jacket nu på utsidan.

Alltså; förstärkare låter så det stora hela alldeles utmärkt, så då är det modtime!!! :D :P

TACK Owe!!

_________________
/Lennart


08 Apr 2022, 16:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
lampuradio wrote:
Det var ju lite retligt att inte trafobytet gav ett bättre resultat.

Personligen skulle jag fokusera helt på fasvändare och slutsteg.

Ta ut slutrören. Mata in en känd signalspänning (0,1 till 1 V, säg 1000 Hz) på ingången till fasvändaren, gärna efter att ha brutit förbindelsen (på nåt sätt) med stegen före PI. Mät med oscilloskop på ingångsgallret på PI och på styrgallerpinnarna på slutrörens socklar. Verifiera att ingången till PI har snygg vågform och jämför sedan med det som matas till slutrören. Det som finns där ska vara förstärkt och i motfas på det ena röret och se precis lika snyggt ut som på ingången till PI. Öka inspänningen och försök bedöma när det börjar se distorderat ut på slutrören. Spänningen (topp-till-topp) måste vara i häradet 40 V för att kunna styra ut slutrören ordentligt. Notera om det klipper för tidigt och försök klura ut om det är klippning på positiva eller negativa "toppar". Det är känsligare om det klipper de positiva topparna mot slutrören, men normalt sett ska det inte klippa alls.

Om du har möjlighet kan du mäta med skåpet i DC-läget på vertikalförstärkarna på slutrören. Då ska svepet först (utan signal) gå neråt i enlighet med den negativa bias som rören ska ha. Sätt svepet på ett streck och se hur många streck nedåt det går. Multiplicera med det värde som syns i förstärkarens reglerratt (hur många Volt per skaldel) så ska du få ett vettigt biasvärde (kanske -30V?). Lägg sedan på signal och se hur det ser ut. Justera positionen på svepet vid behov för att se hela vågen. Detta kan göras på ett rör i taget, eller, om du har två lika prober kan du mäta bägge samtidigt (då bör motfasmatningen synas tydligt).

Sätt i slutrören och haka på en belastning på högtalarutgången (jag rekommenderar ett motstånd snarare än en högtalare, om du får det att funka kommer trumhinnorna inte att gilla läget). Gör om mätningen. Vågformerna ska se likadana ut. Om det då inte kommer ut vettig effekt (du kan mäta över lasten med skåpet eller med en multimeter på AC-läget) trots en ny utgångstrafo, är det nåt knas med just slutsteget.

Mät upp B+, spänningen på anoderna och på båda skärmgallren, samt matningsspänning till fasvändaren.

Anledningen till att jag föreslår att först fokusera på slutsteget och PI är att om dessa inte är helt OK, så blir det nästan hopplöst att gå vidare på nåt enkelt sätt (enligt min mening, andra kan jobba på annat sätt).



Tack Lampuradio för kommentarerna! Nu slapp jag ju göra allt detta, men jag ska försöka torrsimma på Skåpet för att se så jag förstår hur du menar jag ska mäta till en annan gång. :)

_________________
/Lennart


08 Apr 2022, 16:46
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Custom Sam wrote:
Amp Healer II wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=E3QLMz634lc

Kolla denna innan du jobbar vidare ;)

En till för mer förstålse av denna stärkare : https://www.youtube.com/watch?v=0yO0WnJ42w4





Tusen tack för filmerna!

Den första har jag tittat på tidigare, gjort de flesta av de underhållssakerna, satt upp de stora motstånden från kretskortet m.m. MEN, det var den lilla kommentaren i början av klippet som jag inte vet om jag har tänkt på tidigare eller inte som gjorde tricket! Pinsamt, men jag har använt fel högtalarutgång.... :oops: Ganska säker på att det var inpluggat där när jag fick stärkaren till mig åxå. Och, kablarna går till det "första" jacket...

Har satt en tejpbit över det jacket nu på utsidan.

Alltså; förstärkare låter så det stora hela alldeles utmärkt, så då är det modtime!!! :D :P

TACK Owe!!


Jag hade en liten misstanke om det efter du hade bytt OT.
Hade en kund som kom hem till mig med en Fender 5E3 där volymen var låg, efter kollat ser jag att högtalaren satt i fel jack och vilket den var så från affär.
Jag sa ja tar inte betalt för SÅ små fel, men fick 300 kr ändå :)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


08 Apr 2022, 17:33
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Amp Healer II wrote:

Jag hade en liten misstanke om det efter du hade bytt OT.
Hade en kund som kom hem till mig med en Fender 5E3 där volymen var låg, efter kollat ser jag att högtalaren satt i fel jack och vilket den var så från affär.
Jag sa ja tar inte betalt för SÅ små fel, men fick 300 kr ändå :)



Ja, man känner sig rätt dum, minst sagt. Samtidigt, det står ingenstans på förstärkaren att det ena är standardutgång eller "extension speaker" som det brukar vara annars.

_________________
/Lennart


08 Apr 2022, 23:12
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Custom Sam wrote:
lampuradio wrote:
Det var ju lite retligt att inte trafobytet gav ett bättre resultat.

Personligen skulle jag fokusera helt på fasvändare och slutsteg.

Ta ut slutrören.....

.... Anledningen till att jag föreslår att först fokusera på slutsteget och PI är att om dessa inte är helt OK, så blir det nästan hopplöst att gå vidare på nåt enkelt sätt (enligt min mening, andra kan jobba på annat sätt).



Tack Lampuradio för kommentarerna! Nu slapp jag ju göra allt detta, men jag ska försöka torrsimma på Skåpet för att se så jag förstår hur du menar jag ska mäta till en annan gång. :)


Ingen orsak... alltid lite retligt att vara ute på cykeltur utan att komma i mål, men det var ju bra att det fixade sig på ett enkelt sätt :)


09 Apr 2022, 08:42
Profile WWW

Joined: 07 Feb 2008, 19:31
Posts: 199
Location:
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Hur blev ljudet med nya trafon?

var det värt att uppgradera eller skickade du tillbaka nya trafon och kör på den gamla? :D

jag behöver en trafo för 2 st 6l6 till min Moddade bugera V55 HD infinium topp

du kanske har en över?

kan för lite om OT´s men om du har en över så kanske den funkar i min stärk den har B+ på ca 470V

det kanske inte är optimalt man chansar lite här! :P

//jan


12 Oct 2022, 19:41
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Feb 2008, 19:31
Posts: 199
Location:
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
oops! :D

såg på schemat att det var 2,4,8, ohms tappar på original trafon

jag behöver trafo med 4,8,16 ohm prim nånstans mellan 2,3 - 5k OHM

utifall du/Någon har någon trafo till övers!!

//Jan


12 Oct 2022, 19:51
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Björbojanne wrote:
Hur blev ljudet med nya trafon?

var det värt att uppgradera eller skickade du tillbaka nya trafon och kör på den gamla? :D

jag behöver en trafo för 2 st 6l6 till min Moddade bugera V55 HD infinium topp

du kanske har en över?

kan för lite om OT´s men om du har en över så kanske den funkar i min stärk den har B+ på ca 470V

det kanske inte är optimalt man chansar lite här! :P

//jan


Det är alltid svårt att säga om ljudet blev bättre, men det "känns" så. Jag mätte upp konstigheter i den gamla trafon, både i Ohm och när jag körde en signal igenom den. Så den ligger och dräller i ett hörne än så länge.

Annars har jag inga transformatorer liggande. Däremot andra här på forumet kanske har? :)

_________________
/Lennart


13 Oct 2022, 09:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.