View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:34



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Dumble-dore 
Author Message

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Dumble-dore
Bojare Leffjes Dumble har inte varit sig lik ett tag. Den har varit inne hos racing som hastigast som gjorde ett bra jobb med att fixa lite trötta lödningar och konstaterade även att 2 förstegsrör var ganska slut.
När Leif väl fick hem nya rör och testade lät den fortfarande som en trasig fuzzbox så något mer än slitna rör har hänt. Den kom hem till mig nyligen då vi bor i samma stad.
Ljudet var som en högtalare med permanent cone-cry ungefär.

Nu låter den lite bättre efter pyssel men vet faktiskt inte exakt vad som var felet. Oxid i socklar eller reläer som inte funkat optimalt kanske?

Gjorde en liten trudelutt och en testrunda. Kanske att det livar upp på en ganska avsomnad Ljudboj. Nej jag kan fortfarande inte spela med Les Paul-mensur (lite sura bends) men det är sen gammalt :lol:

https://soundcloud.com/bo-h-784873336/stilllead


28 Mar 2022, 09:40
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Dumble-dore
Lite svårt att bedöma med en hel del dist, även om en Dumble är tänkt att dista rejält.

Av tre förstärkare som jag har blivit ombedd att fixa har två haft kass OT, med knepigt, distat pappigt ljud som effekt. Kan vara något sådant, visar sig även i en ganska stor dos kraftlöshet.

Spelet var det inget fel på, tvärtom.... :)

_________________
/Lennart


29 Mar 2022, 08:17
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Dumble-dore
Custom Sam wrote:
Lite svårt att bedöma med en hel del dist, även om en Dumble är tänkt att dista rejält.

Av tre förstärkare som jag har blivit ombedd att fixa har två haft kass OT, med knepigt, distat pappigt ljud som effekt. Kan vara något sådant, visar sig även i en ganska stor dos kraftlöshet.



Tack för god tanke. Jag får kolla det. Tycker dock att det verkar vara gott om uteffekt om det säger något.
Här låter den inte så illa som det var från början dock men kanske mindre "fett" än jag minns när den var nygjord. Kanske beror på vilka rör som sitter i dock och sen är Dumblen ganska svårskruvad + G12H30 anniversary är notoriskt bright högtalare.


29 Mar 2022, 08:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Dumble-dore
Vilken Dumble är den byggd efter ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


29 Mar 2022, 19:57
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Dumble-dore
Amp Healer II wrote:
Vilken Dumble är den byggd efter ?


Det är löst baserad på #124 fast 50W. Har ändrat lite mindre saker.
Så det är inte med den lilla tonstacken efter diststegen soom kom senare. Den är byggd 2012 så den har iaf 10 år på nacken och någon period har den varit magasinerad.

Observera att i ljudtrudelutten i ovan så hade i princip felet försvunnit utan att jag vet varför så det var inte för att påvisa felet. Eventuell missljud handlar mer om min oförmåga att spela in och för låg ljudvolym i så fall :D Sen upptäckte jag att någon chanelstrip i ljudkortet var påslagen på mikrofonen av misstag med lite compressor och reverb-

Det finns en video om den aktuella stärkaren här:
https://www.youtube.com/watch?v=e0bHItdQC3Q

och här vid 1:49
https://www.youtube.com/watch?v=pZ9iwazBZpA


29 Mar 2022, 20:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Dumble-dore
Trevlig stärkare! Vem har byggt den?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


29 Mar 2022, 23:11
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Dumble-dore
Polytone wrote:
Trevlig stärkare! Vem har byggt den?


Det ska väl vara jag då :oops:

Allt i den, låda och förstärkare och p2p kort etc är byggt från scratch (Inga kit) så det är en riktig "one of"

Fast för 10 år sen var man lite mer aktiv med förstärkarpulandet.


29 Mar 2022, 23:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Dumble-dore
Obi wrote:
Amp Healer II wrote:
Vilken Dumble är den byggd efter ?


Det är löst baserad på #124 fast 50W. Har ändrat lite mindre saker.
Så det är inte med den lilla tonstacken efter diststegen soom kom senare. Den är byggd 2012 så den har iaf 10 år på nacken och någon period har den varit magasinerad.

Observera att i ljudtrudelutten i ovan så hade i princip felet försvunnit utan att jag vet varför så det var inte för att påvisa felet. Eventuell missljud handlar mer om min oförmåga att spela in och för låg ljudvolym i så fall :D Sen upptäckte jag att någon chanelstrip i ljudkortet var påslagen på mikrofonen av misstag med lite compressor och reverb-



Well, 10 år på nacken och varit magasinerad (vilket är det sämsta man kan göra för hälsan på en stärkare) så kan det ju vara E-kondingar som spökar och nu när den fått mer "körtid" så KAN ju E-kondingar ha självläkt.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


30 Mar 2022, 15:51
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Dumble-dore
Obi wrote:
Polytone wrote:
Trevlig stärkare! Vem har byggt den?


Det ska väl vara jag då :oops:

Allt i den, låda och förstärkare och p2p kort etc är byggt från scratch (Inga kit) så det är en riktig "one of"

Fast för 10 år sen var man lite mer aktiv med förstärkarpulandet.


Nähä, utan bilder på insidan tro vi det är mest snack :lol: :lol:

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


30 Mar 2022, 15:53
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Dumble-dore
Amp Healer II wrote:

Nähä, utan bilder på insidan tro vi det är mest snack :lol: :lol:


Finns iaf en bild från insidan tidigt under bygget i forumtråden
http://www.ljudbojen.se/viewtopic.php?f ... 39#p445783

Inte så många förstärkarkit som har trämönstrade komponentkort av någon sorts perstorpplatta väl? :wink:
Ser nu att jag fuskade lite med tube-town reläkort dock. :oops:

Det började med en ombyggd bassman och sen blev det en mer komplett Dumble i dumblechassi med samma bassmantrafos. Några år senare byttes bassmanjärnen mot Hammondtrafos (då bassmanen skulle säljas) och då tycker jag alltsammans fick ett lyft till det bättre.

Ser också att bygget nog är från 2011

Amp Healer II wrote:
Well, 10 år på nacken och varit magasinerad (vilket är det sämsta man kan göra för hälsan på en stärkare) så kan det ju vara E-kondingar som spökar och nu när den fått mer "körtid" så KAN ju E-kondingar ha självläkt.


Jo det slog mig också men den borde varit på en del sen magasineringen innan den kom till mig men kanske som du säge....
Sen tror jag den hade äldre rör, telefunken eller mullard i tidigare och möjligen distade de lite snyggare än de ryska tungsol som sitter där nu..
Tycker jag får lite olika resultat när jag testar olika rör, blir ju lite olika spänningar automatiskt då också.


Last edited by Obi on 30 Mar 2022, 18:37, edited 2 times in total.



30 Mar 2022, 16:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Dumble-dore
Obi wrote:
Amp Healer II wrote:

Nähä, utan bilder på insidan tro vi det är mest snack :lol: :lol:


Finns iaf en bild från insidan tidigt under bygget i forumtråden
http://www.ljudbojen.se/viewtopic.php?f ... 39#p445783

Inte så många förstärkarkit som har trämönstrade komponentkort av någon sorts perstorpplatta väl? :wink:
Ser nu att jag fuskade lite med tube-town reläkort dock. :oops:

Det började med en ombyggd bassman och sen blev det en mer komplett Dumble i dumblechassi med samma bassmantrafos. Några år senare byttes bassmanjärnen mot Hammondtrafos (då bassmanen skulle säljas) och då tycker jag alltsammans fick ett lyft till det bättre.

Ser också att bygget nog är från 2011

Ser bra ut !
Reläkort var nog nytt för den tiden. Nu hittar man reläkort fär arduino för nästan inga pengar alls.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


30 Mar 2022, 17:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Dumble-dore
Hej Bosse!

Glad att se du inte gått på myten o mojon om orange drops, personligen har gått från dom skulle vara "the holy grale" till att tycka dom :
1.kostar för mycket
2. Är för stora o klumpiga.
3. Tillför ingen som mindre o billigare kondingar kan.
Xicon är en personlig favorit, låter bra, är mindre, o kostar mindre.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


02 Apr 2022, 16:49
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Dumble-dore
Amp Healer II wrote:
Hej Bosse!

Glad att se du inte gått på myten o mojon om orange drops, personligen har gått från dom skulle vara "the holy grale" till att tycka dom :
1.kostar för mycket
2. Är för stora o klumpiga. när man säger
3. Tillför ingen som mindre o billigare kondingar kan.
Xicon är en personlig favorit, låter bra, är mindre, o kostar mindre.


Hej Owe!

Den listan kan man ju skriva under på :)

Annars har jag inget direkt mot orange drop mer än att de oftast är för dyra. Dessutom finns ju OD som både är polyester och andra som är polyropylen samt med eller utan ädlare metaller i komponentbenen. Därför lite oklart vad man menar med bara namnet orange drop. EN del vill ju att innehållet inte bara ska låta som Dumble utan även se "rätt ut" (minus goop då)

Hursomhelst så är det orange drop i 6PS serien (polyester med kopparben) som Alexander Dumble själv brukade använda men jag tror bara att det var det som fanns lätttillgängligt i närmaste Radio Schack butik :wink:

Dessutom brukar en del som är petiga vända OD så att det yttersta folielagret hamnar på "lågimpedanssidan" i signalflödet.
http://www.aikenamps.com/index.php/wher ... capacitors


03 Apr 2022, 07:15
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.