View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:21



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen??? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen???
Som jag nämnt tidigare har jag en Fender Hotrod Deluxe på arbetsbänken, väntar fortfarande på den där trafon som fanns "på lager".

Det var egentligen för att få förstärkaren klarare och mer Fenderaktig som projektet startades, samt förstås byta de stora elektrolyterna. Vi vet inte riktigt hur gammal förstärkaren. Har gjort en del andra underhållsåtgärder också.

Mycket av grejorna har jag hämtat från denna sajten, https://ryanthiggins.live/2016/11/15/my-tonequest-modding-a-fender-hot-rod-deluxe/ . Jag har inte gjort alla de sakerna, men de flesta.


En sak som jag har gjort är att ta bort C11, som sitter över mastervolymen ner till jord. På den modellen jag fixar med är det en 1000 pf förbi mastervolymen.

Det måste vara ganska långt ner i frekvenserna som all diskant skickas ner i backen???? Inte märkligt att disten låter otroligt instängt och luddigt på dessa förstärkarna.

Hur tänkte Fender här? Någon som gjort något liknande på en av dessa?

_________________
/Lennart


04 Apr 2022, 21:04
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen???
Custom Sam wrote:
Som jag nämnt tidigare har jag en Fender Hotrod Deluxe på arbetsbänken, väntar fortfarande på den där trafon som fanns "på lager".

Det var egentligen för att få förstärkaren klarare och mer Fenderaktig som projektet startades, samt förstås byta de stora elektrolyterna. Vi vet inte riktigt hur gammal förstärkaren. Har gjort en del andra underhållsåtgärder också.

Mycket av grejorna har jag hämtat från denna sajten, https://ryanthiggins.live/2016/11/15/my-tonequest-modding-a-fender-hot-rod-deluxe/ . Jag har inte gjort alla de sakerna, men de flesta.


En sak som jag har gjort är att ta bort C11, som sitter över mastervolymen ner till jord. På den modellen jag fixar med är det en 1000 pf förbi mastervolymen.

Det måste vara ganska långt ner i frekvenserna som all diskant skickas ner i backen???? Inte märkligt att disten låter otroligt instängt och luddigt på dessa förstärkarna.

Hur tänkte Fender här? Någon som gjort något liknande på en av dessa?


Hej Lennart !

Tycker nog Mr: Ryan inte ricktigt har koll på läget och han hänvisar till : Gerald Weber’s book “A Desktop Reference of Hip Vintage Guitar Amps.” så förstår jag att det är så.

Bryan börjar med att säga :I found that it was too bassy-midrangey sounding.

Första modden med att minsta signal kondingen till fasvändarn är bra.
Att byta C1 från 47 uf till 25 uf och påstå det påverkar ljudbilden med en gitarr känns mer som : "jag tror det spelar roll därför hör jag det" gitarrens lägsta rekvens är 82 Hz och kolla detta så ser du att det spelare inte roll :http://www.valvewizard.co.uk/OtherStuff.html

Sen kommer vi till C11 som enligt schemat ska vara 390pF och inte 1000pF som du har.
Ja, det finns många sätt att hantera för mycket diskant, är det det "bäst" ? , men jag kan säga din analys så har annat påverkan än mer C11.

modd 3.
Detta är personen som tycker :I found that it was too bassy-midrangey sounding.
Okej, men alla moddes han föreslår är motsatts till det.
EQ orginal har mindre bas.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


06 Apr 2022, 18:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen???
Standardschemat med 390pf är den frekvensen man brukar rulla av för att få bort fizz på toppen. Om 1nF är för mycket beror ju på om man även ändrat resistanserna eller ej. Om man ens behöver rulla av med 390pf beror ju på hur mycket dist man kranar ut. För att få en mer jämt sound över olika distinställningar är ju en treblebleed över drivepoten något att testa innan man klipper bort 390pf. Treblebleed över 250k drivepot är 470pF med finjustering upp eller ner i värde.

_________________
Johan Hansson


06 Apr 2022, 21:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen???
Amp Healer II wrote:

Hej Lennart !

Tycker nog Mr: Ryan inte ricktigt har koll på läget och han hänvisar till : Gerald Weber’s book “A Desktop Reference of Hip Vintage Guitar Amps.” så förstår jag att det är så.

Bryan börjar med att säga :I found that it was too bassy-midrangey sounding.

Första modden med att minsta signal kondingen till fasvändarn är bra.
Att byta C1 från 47 uf till 25 uf och påstå det påverkar ljudbilden med en gitarr känns mer som : "jag tror det spelar roll därför hör jag det" gitarrens lägsta rekvens är 82 Hz och kolla detta så ser du att det spelare inte roll :http://www.valvewizard.co.uk/OtherStuff.html

Sen kommer vi till C11 som enligt schemat ska vara 390pF och inte 1000pF som du har.
Ja, det finns många sätt att hantera för mycket diskant, är det det "bäst" ? , men jag kan säga din analys så har annat påverkan än mer C11.

modd 3.
Detta är personen som tycker :I found that it was too bassy-midrangey sounding.
Okej, men alla moddes han föreslår är motsatts till det.
EQ orginal har mindre bas.


Tack för input Owe!

Jag har på min egen Fender så att jag kan växla katodkondingen på V2A mellan 25uf och 10 uf, det blir något mindre bas men inte så där enormt. Ska det hända något så är det kanske typ 2,7uf som väl är typiskt Marshall?

Jag har kommit fram till att jag först ser till att få stärkaren fungerande, sedan moddar.

Ägaren har AC/DC som favoriter, och vill ha ett klart distljud med måttlig mängd dist. Dvs kanske inte så mycket fräsframkallande.

_________________
/Lennart


08 Apr 2022, 12:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen???
Tubis wrote:
Standardschemat med 390pf är den frekvensen man brukar rulla av för att få bort fizz på toppen. Om 1nF är för mycket beror ju på om man även ändrat resistanserna eller ej. Om man ens behöver rulla av med 390pf beror ju på hur mycket dist man kranar ut. För att få en mer jämt sound över olika distinställningar är ju en treblebleed över drivepoten något att testa innan man klipper bort 390pf. Treblebleed över 250k drivepot är 470pF med finjustering upp eller ner i värde.



Tack för info Johan!

Ok, känns lite knepigt med treblebleed på ett ställe och treblebleed till jord på ett annat, men det viktiga är ju förstås att det låter bra!

Tack för värdena! Jag ska som jag skrev till Owe i svaret ovan se till att få igång stärkaren ordentligt först, sedan får vi se vad som görs.

_________________
/Lennart


08 Apr 2022, 12:48
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen???
Custom Sam wrote:
Amp Healer II wrote:

Hej Lennart !

Tycker nog Mr: Ryan inte ricktigt har koll på läget och han hänvisar till : Gerald Weber’s book “A Desktop Reference of Hip Vintage Guitar Amps.” så förstår jag att det är så.

Bryan börjar med att säga :I found that it was too bassy-midrangey sounding.

Första modden med att minsta signal kondingen till fasvändarn är bra.
Att byta C1 från 47 uf till 25 uf och påstå det påverkar ljudbilden med en gitarr känns mer som : "jag tror det spelar roll därför hör jag det" gitarrens lägsta rekvens är 82 Hz och kolla detta så ser du att det spelare inte roll :http://www.valvewizard.co.uk/OtherStuff.html

Sen kommer vi till C11 som enligt schemat ska vara 390pF och inte 1000pF som du har.
Ja, det finns många sätt att hantera för mycket diskant, är det det "bäst" ? , men jag kan säga din analys så har annat påverkan än mer C11.

modd 3.
Detta är personen som tycker :I found that it was too bassy-midrangey sounding.
Okej, men alla moddes han föreslår är motsatts till det.
EQ orginal har mindre bas.


Tack för input Owe!

Jag har på min egen Fender så att jag kan växla katodkondingen på V2A mellan 25uf och 10 uf, det blir något mindre bas men inte så där enormt. Ska det hända något så är det kanske typ 2,7uf som väl är typiskt Marshall?

Jag har kommit fram till att jag först ser till att få stärkaren fungerande, sedan moddar.

Ägaren har AC/DC som favoriter, och vill ha ett klart distljud med måttlig mängd dist. Dvs kanske inte så mycket fräsframkallande.


Ja gå från 25 uF till 10 uF gör inte mycket , 5 uF/ 1,5 k är max man behöver för hålla sig inom gitarr frekvenser.
Typisk Marshall, är 2,7K motstånd på katoden med konding på 0,68 uF. Tror du minns 2,7 men inte att det var katodmontstånd ;)

Hoppas du har kollat på You tube klippen jag skickat, tror dom kan hjälpa dig med felsökning.

När du väl får stärkan att funka, så kan jag hjälpa dig med att komma in i AC/DC området.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


08 Apr 2022, 15:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen???
Efter att ha skrivit ett låååångt inlägg om diverse saker kring moddning av sagda förstärkare satte jag upp foten på datorchassit, utan att tänka på att on/offknappen sitter där. Har en fullstor burk. Swips, alles gone...

Kort sammanfattat, och det kanske är bättre:

Förstärkaren låter bra men bumlig i basen fortfarande. Disten låter med lätt gainpådrag ganska klar och fin, väldigt lite fräs. Drar man på ytterligare blir det lite fräsigt, men inte överdrivet. Disten är dock ganska bumlig i nedre mellanregistret/basen, låter odefinierad. Det finns alldeles för mycket dist i stärkaren, överdrivet känslig.

Har kollat med Tone stack calculatorn, mellanregisterkondingen på 0,047 gör nytta när jag sätter tonkontrollerna på 6-6-2, diskant till bas. Så den blir kvar.

Tänker mig att göra den rena delen lite krispigare, så att man kan få bort fisslighet från disten med trebleratten utan att den rena sidan blir dov. tankar kring det?
Och minska ner drivet i basen generellt, och främst på det enda steget som är separat för distkanalen, rör V2B. Detta för bättre definition vid dist.

1. Byta kopplingskonding till PI till 0,01 från 0,022, hade ingen hemma tidigare så därför inte gjort.

2. Minska katodkondingar på V1 A och B til 5-1 uf. Original 47 uf. nu 22 uf, men det är fortfarande onödigt mycket bas.

3. Minska katodkondingen på V2B till 0,68 uf från 22 uf (C9). Dvs diströret.

4. Minska kopplingskondingen efter V2B till 0,022 istf 0,047 (C10).

5. Sätta en brightkonding över den rena volympotten på 390pf.

Vad säger hjärntrusten om detta?

Vad gäller att sätta en debrigtkonding över mastervolymen till jord tänker jag mig spara det tills ägaren kommer hit över Påsk, så får han tycka.

_________________
/Lennart


08 Apr 2022, 18:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen???
Att sänka kondingen in mot pi från 22nf till 10nf gör inget. Det är väldigt hög inresistans där mycket högre än 1M eftersom ingången är lyft.
10nF på 1M ger -3dB vid 16Hz alltså långt långt under aktuella frekvenser. Den väl beprövade gången att ta bort bumlighet i diststeg är att göra det i början av preampen och inte efter.
(Vissa sänker kondingarna efter pi men det är inte för att ta bort bas för de sitter inom en motkoppling som ändå jämnar ut det. Dessa sänks för att motverka blocking distortion.)

Du har inte ett diststeg här du har tre. Därav kanske lite mer mättat dist än AC/DC.

_________________
Johan Hansson


08 Apr 2022, 18:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen???
Tubis wrote:
Att sänka kondingen in mot pi från 22nf till 10nf gör inget. Det är väldigt hög inresistans där mycket högre än 1M eftersom ingången är lyft.
10nF på 1M ger -3dB vid 16Hz alltså långt långt under aktuella frekvenser. Den väl beprövade gången att ta bort bumlighet i diststeg är att göra det i början av preampen och inte efter.
(Vissa sänker kondingarna efter pi men det är inte för att ta bort bas för de sitter inom en motkoppling som ändå jämnar ut det. Dessa sänks för att motverka blocking distortion.)

Du har inte ett diststeg här du har tre. Därav kanske lite mer mättat dist än AC/DC.


Tack för kommentarerna Johan!

Det vill säga, steg ett som jag skrev i föregående inlägg är i praktiken onödigt, OK. Men de andra då, som ju är i preampen? Jag håller med om att det är bättre att fixa vid källan än att försöka rätta till sedan.

Som du säger, det är tre gainsteg som distar, vissa ganska rejält. V1B borde väl iofs inte generera så mycket dist i sig? Jag skrev i det inlägget som försvann att det känns som att spela med anodresistorer på typ 220kohm, väldigt hög känslighet.


Edit; har funderat ett tag på nattkröken, och kom fram till en justerad lösning ifall någon läst mitt inlägg sent på fredag.

V2A är väl det förstärkarsteg som får ta emot mest tryck, så där borde en minskning av den ingående signalen göra att röret får en möjlighet att andas.

Före V2A sitter det en gallerläcka som är kopplat via en väldigt liten konding, C3 på 250pf. Om jag inte är helt fel ute innebär detta att det blir en rejäl signal som går in i V2A förutom de allra högsta frekvenserna?

Sedan, dessutom ett relä uppe i det hela som, om jag tolkar schemat rätt innebär att vid rent ljud används gallerläckan på 1M, och vid dist så jordas 250pf. Dvs vid dist går hela signalen in utom diskanten, men vid rent ljud så är det 1M som håller emot på de högsta frekvenserna. Men de frekvenserna som ligger under kondingens brytfrekvens går även vid rent ljud rätt in i röret utan någon gallerläcka pga kondingen.

Det rena ljudet är bra, men man får ju använda LO-ingången för att det inte ska dista för mycket på rent ljud. Det skulle inte göra något om rena ljudet inte var fullt så "gainigt".

En idé jag fick är detta;

En resistor på typ 470 kohm parallellt med kondingen på 250pf.

Gallerläckan på 1Mohm kopplas in före kondingen, så att hela frekvensen har en gallerläcka till jord. Detta innebär att det rena ljudet blir något diskantrikare, som jag vill ha det. Hur mycket är svårt att förutse, får prova helt enkelt. Jag har tyvärr inte de teoretiska kunskaperna för att räkna ut det. Signalen borde även bli något svagare, eftersom hela frekvenskurvan nu har en gallerläcka.

Vid dist slås reläet till, och 470 kohm och 1 Mohm parallellkopplas, resulterande i ca 330 kohm som gallerläcka, och 250pf till jord. Ev fräs jordas bort.

Om även den permanenta gallerläckan ska minskas till något annat typ 470 kohm kan testas, men jag tror att det kan vara OK med denna lösningen till att börja med.

Nu har jag inte tittat på kretskortet hur det ser ut att komma åt att koppla på detta sätt, men det borde vara görbart.

Vad tror ni om detta?


Grid stoppern på V1B, 10 kohm är ju rätt futtig, 220 kohm den med? Även de andra är på 100kohm, öka dem? De har väl iofs egentligen mest funktionen att hindra radiostörningar etc och då är de tillräckligt stora. Och det brukar låta bäst med mindre seriemotstånd i signalkedjan enligt min erfarenhet.

Sedan, ett par av de saker som föll bort då jag tyvärr råkade stänga av datorn var detta med R12, som i original är 130kohm men jag har sänkt den till vanliga Fendervärdet på 100 kohm. Detta ökar basen något, så detta är väl lika bra att återställa.

Och R105, som ligger till jord från baspotten, borde jag också återställa? Dvs den ger mindre bas?

Men, det kanske egentligen inte är för mycket bas, utan för mycket dist i hela konstruktionen som förstärker basen överdrivet?

Som sagt, tack för synpunkterna, intressant diskussion! :)

_________________
/Lennart


08 Apr 2022, 22:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen???
Custom Sam wrote:

Grid stoppern på V1B, 10 kohm är ju rätt futtig
Det är allt som behövs för att stabilisera en layout som annars kanske oscillerar.

_________________
Johan Hansson


09 Apr 2022, 22:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen???
Ok, tack Johan för info! Då rör jag inte de komponenterna.


Jag har nu på morgonen gjort V2A-modden som jag skissade på ovan, med gott resultat! Det blir en betydligt mindre grötig dist, även om en del element av bumlighet finns kvar. Dock, den "bumligheten" finns även på det rena ljudet, dvs det får tas hand om som en generell fråga och inte i distmängden.

Det rena ljudet är lite svårare att bedöma skillnaden på, men något mindre hyperkänslighet uppfattar jag det som. Dvs tidigare distade det till för väldigt lite anslagstryck.

Jag har dock justerat värdena något jämfört med det jag skissade på ovan.

R27, gallerläckan för det rena ljudet har jag minskat till 470 kohm från 1 Mohm.

Den nya parallellkopplade motståndet över C3 satte jag till 470kohm, precis som i grundförslaget.

Innebär att det vid rent ljud är en gallerläcka på 470 kohm, utan någon konding. Vid dist är det två parallellkopplade 470kohm, dvs 235kohm som är gallerläcka, med en parallellkopplad konding på 250 pf som tar bort diskantfräs.


Vad gäller den återstående "bumligheten" tänker jag mig att genom att minska C1 till 1 uf borde detta vara löst.

Sedan kanske någon brightkonding över volympottarna, eller om den där 250 pf-kondingen för att ta bort fräs ryker. Men C1 och brightkondingar får vänta tills ägaren kommer hit, så får han med fräscha öron bedöma vad han vill ha.

Oavsett låter förstärkaren avsevärt bättre nu än när jag fick hit den. Har satt ett par zeners som SGM dessutom.

Synpunkter? :)

_________________
/Lennart


10 Apr 2022, 11:43
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen???
Custom Sam wrote:

Ägaren har AC/DC som favoriter, och vill ha ett klart distljud med måttlig mängd dist. Dvs kanske inte så mycket fräsframkallande.


Hej Lennart !

Om ägaren har AC/DC som favoriter, så hade jag gått en annan väg , än den du går nu.
Gillar man AC/DC så tänker jag små distat på komp och mer drive på solo.
Du verkar gå mer mot ett rent ljud och ett distat .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


13 Apr 2022, 19:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen???
Amp Healer II wrote:

Hej Lennart !

Om ägaren har AC/DC som favoriter, så hade jag gått en annan väg , än den du går nu.
Gillar man AC/DC så tänker jag små distat på komp och mer drive på solo.
Du verkar gå mer mot ett rent ljud och ett distat .



Hej Owe, tack för kommentaren!

Ja, det är så vi tänker, han gillar att spela många olika sorters stilar. Så ett helt rent ljud är bra att ha också.

Det finns ju dessutom en boostfunktion på "distkanalen" som sparkar in 12 db via fottramp, så det ju en enkel solobost att ta till. Alternativt pedaler, det har han några stycken.

Jag tog precis bort 250 pf som jordar höga frekvenser på V2A, dvs det kopplades in via kanalväxlingsreläet vid dist. Detta för att få ett klarare distljud, det är ganska näsigt med den kondingen på plats.

Sedan, det går ju att göra som så om man absolut vill ha en skitig och en ännu skitigare kanal att man drar på den "rena" kanalen/volymen (det är ju inga riktiga kanaler egentligen) till önskad distnivå och sedan kranar på distkanalen till önskad solodistnivå, och justerar volymen ut via Mastern på den. Då vill man nog ha en attenuator eller en master även på det "rena" ljudet eftersom det lär vara ganska högt. :-)

Det sistnämnda funkar ju egentligen bättre på en Hotrod i standardutförande, då den rena kanalen där distar väldigt enkelt. Sedan att distkanalen justeras ungefär som jag gjort, för att få en inte fullt så sönderdistad ton.

Sedan är det ju klart intressant med hur du tänker, det kan ju vara några saker som skulle vara användbara även med denna setupen. I nuläget är Drive på distkanlen på typ 3-4 när det är lagom dist. Och skalan går till 12! Så det kan vara så att man ska minska ner på trycket på andra ställen också?

_________________
/Lennart


14 Apr 2022, 15:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen???
Japp, att knipsa bort 250 pf-kondingen, C3, på gallerläckan på V1A var helt klart ett lyft.

Nu är förstärkaren helt OK; går utmärkt att få halvspräckta rockljud m.m. och More gain-funktionen fungerar som tänkt, som en soloknapp.

MEEN, det ligger hela tiden ett lågt fuzzljud under framför allt de tjockare strängarna. Både på rent och smådistat ljud.

Har dragit åt skruvarna till högtalaren. samma luddighet finns kvar. Någon som känner igen?

Tackar för synpunkter!


Edit; Ser att det finns en del komponenter i strömförsörjningen till reläerna etc som jag inte har bytt ännu, kan tydligen ställa till med lite av varje. Alla switchningar verkar funka utom brightswitchen, som inte har någon effekt, kan bero på komponentfel. Det är en udda variant på brightswitch, ändrar mängden avkoppling av katodkondingen vad jag kan förstå. Mycket skumt i den förstärkaren...

Nu är ägaren klart nöjd med förstärkaren i övrigt, men det hade varit trevligt att få bort detta fuzzande.

_________________
/Lennart


15 Apr 2022, 17:35
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen???
HRDL...
Prova att backa ut lite från ditt resonemang och tankar istället lite Lennart.

Till att börja med.
Owe e 100% rätt ute. När vi talar maskin för scenbruk, framför allt, så blir allt mer än 4,7uF över ett katodmotstånd i min mening rena tramset. Marshall typiska 680n i sin tur KAN (beroende på layout) visa sig bli fattigt, som kontrast.
Så Owe har mer rätt i det där med de 4,7uF än du anar..

I sin tur e det Johan ställer fram med ingångsimpedans på en konventionell long tailed pair lika sant det. Faktum är att det närmast universella bruket av antingen 22nF in (Marshall) alt 100nF in (Fender) rena djävla tramset.
Om du räknar på det blir, faktiskt, allt över 2,2nF för gitarrbruk ren överkurs eg. Fast.. så var det det där med över och undertoner då.
Men skit sak samma, finessen är att du tar till dig att i det närmaste alla maskiner för gitarrbruk som använder en LTP kör värden in som är rent skrattretande stora.

Sen en som jag ser det viktig infallsvinkel.
Att man strävar efter en clean och en.. skall vi kalla det lead, i en maskin som delar steg kan ha sina sidor. Ofta pga att det gärna blir en djävla massa halvsanningar och messyrer.
En tanke som ofta förbises, tycker jag, är gitarristens ansvar. Att tex rekommendera denne att installera sk treble bleeds i sin gitarr och de facto använda de där volympottarna som sitter på guran till det de är avsedda för e kanske en tanke ibland.. hallå! :lol:
Saken i sin natur är att då gör det helt plötsligt inte så mkt om "clean" har lite knorr för det kan snubben (eller snubbetten) justera alldeles utmärkt själv, och vad mera är dessutom addera bruket av volym på gitarren till sitt spel vilket bara breddar kapaciteten än mer.

Om det funkar bra?
Ptja. Låt mig svara såhär.. Du vet ju att jag lever som jag lär och bygger mina egna burkar. På det tror jag att jag äger typ ett 40tal gitarrer och med ngt lysande undantag har de ALLA bleeds installerat. Distboxar å andra modernt övergående hittepåer som innehåller kisel å andra äckligheter använder ju inte en annan, varför skulle jag när jag är förmögen att bygga in allt jag vill ha i burken ifråga.?
Faktum är, det jag använder i effekter live är tidsbaserade diton som delay osv, annars nada.
Å det gör att jag är en av de gitarrister som faktiskt sliter ut mina volympottar på gitarren. Jag använder de MYCKET, vilket även återspeglas i mitt spel.
Säger inte att det är för alla, men i VART fall värt att prova.. och kanske framför ALLT mot maskiner med just "delade" gainsteg eftersom det ger för handen att du inte behöver kompromissa lika hårt invändigt.
Mao?
Se yxan, slangen, burken och lådan med trattar som ett PAKET - för det är ju vad det är.

Sen. Om AC/DC står på agendan så får det nog till lite annat än det beskrivet ovan är jag rädd. Meeeen.. e jag det då.

Hur som.
Ta till dig av både det Owe och Johan skriver för det stämmer till 100%. Prova. Sätt 4,7uF där du anser det behövs, ersätt ingående på PI´n med ngt bra mkt mindre än 22nF skall du se..
Chansen är STOR att du (och ägaren) kommer uppskatta den bra mkt fastare botten det för med sig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 May 2022, 08:29
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen???
Sen Lennart.
Var heller inte blind för vad den "bortre" kondningen mot backen ger i en LTP. Du styr allt en del vad avser botten med den med.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 May 2022, 08:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen???
Racing wrote:
HRDL...
Prova att backa ut lite från ditt resonemang och tankar istället lite Lennart.

Till att börja med.
Owe e 100% rätt ute. När vi talar maskin för scenbruk, framför allt, så blir allt mer än 4,7uF över ett katodmotstånd i min mening rena tramset. Marshall typiska 680n i sin tur KAN (beroende på layout) visa sig bli fattigt, som kontrast.
Så Owe har mer rätt i det där med de 4,7uF än du anar..

I sin tur e det Johan ställer fram med ingångsimpedans på en konventionell long tailed pair lika sant det. Faktum är att det närmast universella bruket av antingen 22nF in (Marshall) alt 100nF in (Fender) rena djävla tramset.
Om du räknar på det blir, faktiskt, allt över 2,2nF för gitarrbruk ren överkurs eg. Fast.. så var det det där med över och undertoner då.
Men skit sak samma, finessen är att du tar till dig att i det närmaste alla maskiner för gitarrbruk som använder en LTP kör värden in som är rent skrattretande stora.

Sen en som jag ser det viktig infallsvinkel.
Att man strävar efter en clean och en.. skall vi kalla det lead, i en maskin som delar steg kan ha sina sidor. Ofta pga att det gärna blir en djävla massa halvsanningar och messyrer.
En tanke som ofta förbises, tycker jag, är gitarristens ansvar. Att tex rekommendera denne att installera sk treble bleeds i sin gitarr och de facto använda de där volympottarna som sitter på guran till det de är avsedda för e kanske en tanke ibland.. hallå! :lol:
Saken i sin natur är att då gör det helt plötsligt inte så mkt om "clean" har lite knorr för det kan snubben (eller snubbetten) justera alldeles utmärkt själv, och vad mera är dessutom addera bruket av volym på gitarren till sitt spel vilket bara breddar kapaciteten än mer.

Om det funkar bra?
Ptja. Låt mig svara såhär.. Du vet ju att jag lever som jag lär och bygger mina egna burkar. På det tror jag att jag äger typ ett 40tal gitarrer och med ngt lysande undantag har de ALLA bleeds installerat. Distboxar å andra modernt övergående hittepåer som innehåller kisel å andra äckligheter använder ju inte en annan, varför skulle jag när jag är förmögen att bygga in allt jag vill ha i burken ifråga.?
Faktum är, det jag använder i effekter live är tidsbaserade diton som delay osv, annars nada.
Å det gör att jag är en av de gitarrister som faktiskt sliter ut mina volympottar på gitarren. Jag använder de MYCKET, vilket även återspeglas i mitt spel.
Säger inte att det är för alla, men i VART fall värt att prova.. och kanske framför ALLT mot maskiner med just "delade" gainsteg eftersom det ger för handen att du inte behöver kompromissa lika hårt invändigt.
Mao?
Se yxan, slangen, burken och lådan med trattar som ett PAKET - för det är ju vad det är.

Sen. Om AC/DC står på agendan så får det nog till lite annat än det beskrivet ovan är jag rädd. Meeeen.. e jag det då.

Hur som.
Ta till dig av både det Owe och Johan skriver för det stämmer till 100%. Prova. Sätt 4,7uF där du anser det behövs, ersätt ingående på PI´n med ngt bra mkt mindre än 22nF skall du se..
Chansen är STOR att du (och ägaren) kommer uppskatta den bra mkt fastare botten det för med sig.



Tack Jesper för kommentarerna! :D

Sent svar, men jag har faktiskt varit sjuk pga för höga volymer, och en smäll från ett visst reverb som jag avhandlat tidigare. Därav min frånvaro på forumet. Det blir för omständligt att gå igenom, men balanssinnet fick sig en kyss.

Men, nu är jag tillbaka!

Ok, jag läser och funderar. Det var kanske synd att jag nämnde AC/DC, det är hans favoritband men han spelar allt möjligt, inkl country, så han vill ha möjlighet till rent ljud. Dagens ungdom....

Har bytt de flesta komponenterna i strömförsörjningen till reläerna, och det gjorde gott, en liten fuzzighet på det rena ljudet försvann. Dvs förmodligen var switchningen inte hundra.

Ja, bluddrigheten är betydligt bättre, men det skulle nog inte skada att dra ner kondingen på katoden på första röret i alla fall ytterligare.

Vad gäller volympotten på gitarren, jag vet faktiskt inte hur han gör där. Ska ställa frågan.

För egen del använder jag mer anslaget, normal kraft som jag håller plektrumet med är ofta precis så att jag inte tappar det, ger ett betydligt bättre framför allt ackordljud än om man håller plektrumet hårt. Och snabbt anslag, ger mer briljans. Sedan vid solo så kan man använda den kraft man vill för att få fram det man känner för. Ofta mer kraft för ett rundare ljud. Och halsmiken över 12 bandet ungefär...

Sedan, coil split är också en bra variant för att sänka ljudet för att få mindre kräm.

Jag är väl lite skadad, men om jag skulle reglera disten med potten skulle jag troligen inte göra annat än vrida upp och ner, och inte vara riktigt nöjd. Därför har jag fyra presets med dist i min egen förstärkare, samt ett HELT rent ljud. Det är också lite olika karaktär på de ljuden så det finns den orsaken också. Men anslaget är som sagt en väldigt viktig parameter för mig i alla fall.

_________________
/Lennart


12 Jun 2022, 22:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen???
En "slutrapport" hoppas jag om denna förstärkaren.

Det blev en 1 uF på första gainsteget, det gjorde gott. Och faktiskt 390 pF över mastervolymen på dist"kanalen" för att ta bort fräs och en massa konstiga pip och annat.

Förstärkaren är betydligt mindre basig, och disten är kontrollerbar, klarare, och går att få hela vägen ner till en bra crunchdist vilket inte gick förut.

De sista komponenterna bytte jag genom att klippa loss de gamla och sedan löda dit de nya på de små metallstumpar som var kvar. Detta för att försöka undvika att det eländiga kretskortets kopparbanor skulle lossna. Ingen favorit att jobba med, minst sagt!!!

Tack för tips och uppmuntrande tillrop under processen!

_________________
/Lennart


03 Nov 2022, 23:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.