View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:50



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Fundering på tonkontrollens placering 
Author Message

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Fundering på tonkontrollens placering
Hej allihop.
jag sitter och funderar på att sätta in en Baxandall tonkontroll i en 5E3.
Men då hamnar ju tonkontrollen efter volympotarna.
Jag har bara använt den typen av tonkontroll på enkanalare förut och då är det ju inga problem att ha tonkontrollen direkt efter röret/gainsteg 1. steg1 - ton-vol- steg 2 upphämtning..


05 Apr 2022, 21:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Fundering på tonkontrollens placering
arnenym wrote:
Hej allihop.
jag sitter och funderar på att sätta in en Baxandall tonkontroll i en 5E3.
Men då hamnar ju tonkontrollen efter volympotarna.
Jag har bara använt den typen av tonkontroll på enkanalare förut och då är det ju inga problem att ha tonkontrollen direkt efter röret/gainsteg 1. steg1 - ton-vol- steg 2 upphämtning..


???
Och varför skulle dom det nödvändigtvis ?
Du kan sätta EQ före volym och även i fasvändarn om du vill testa det?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


06 Apr 2022, 17:26
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Fundering på tonkontrollens placering
Jo, jag har provat att ha den på lite olika ställen men det har varit tonkontroller av tweed-typ eller en treblecut. Då fungerar det bra med tonkontrollen efter volympotarna. Men jag tycker det blir lite annorlunda, mjukare karaktär om man har den direkt efter röret, före volymen, på enkanalsförstärkare.
Kanske är inbillning? Mmen Bassman har ju tonstacken efter katodföljaren för att den ska få större basrespons. Då funderade jag på att motståndet i en volympot varierar. Läckan varierar efter hur mycket volymen är uppskruvad. Det borde ju påverka tonstacken?


06 Apr 2022, 20:41
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Fundering på tonkontrollens placering
Eftersom tonkontroller som jobbar i mid-diskant-området påverkar just högre frekvenser, så spelar det väl en viss roll om de sitter där signalen är "ren" (lågnivå) eller där distorsion redan har introducerats. Detta i och med att distorsion ofta handlar om att det skapas övertoner...


06 Apr 2022, 22:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Fundering på tonkontrollens placering
@ Arnenym.

Om du inte brottats med Bax tidigare så avråder jag det bottnande i att det kräver en del insikter innan man "känner" vad som ev behöver förändras för att passa en given krets.
I det jag labbat en del med Bax, framför allt på Aleks initiativ - och därmed milt sagt haft ngn att hålla i handen, så vet jag idag vad den för med sig till bordet och i MIN mening kan det väldigt lätt bli lite för mycket.

Av bla den anledningen lade jag istället krutet på att luska vidare i dess passiva kusin, James.

De må se hyggligt lika ut på papper men deras tillvägagångssätt är milt sagt skillnad på. Men för oss vanliga dödliga blir de "fönster" man behöver träffa vad avser komponentval avsevärt mer förlåtande för en James än en Bax.
Om det var ngt jag kom att konstatera med Bax var det att det faktiskt går att få en FÖR aktiv tonreglering, vilket kräver djävligt mkt kunskap att tämja (som designer).

Idag?
Ja. Idag löser jag det nog vs för bara säg 5 år sedan. Må vara, men å andra sidan kan jag tryggt kvittera att mina öden och äventyr med James kontrollen fallit så väl ut att.. en Bax hade idag, som jag ser det, krävt att jag mer eller mindre designade om kretsen i sig. Iofs inget jag är främmande för..

Om du tar ett råd blir det därför ifrån min sida att utforska James närmare. Även James kan fås att skapa en ENORM spännvidd, såpas att en konventionell sk stack inte bara inte är med i matchen, den hamnar inte ens på samma resultatsida i Aftonbladet.
Ja.
Skillnaden kan göras SÅ stor, men det kräver att du vågar gå utanför vad som "står på pappret" när vi talar James i konventionell mening.
Min lösning här är tänkt att hängas på ett konventionellt gainsteg. Men.. prova gärna även en CF om du vill det..

Sen e Lampur, jag höll på å säga i vanlig ordning, rätt ute. Det påverkar givetvis var du implementerar en tonkontroll i en krets, men sedan är ju en annan femma om det är BRA eller inte.
"Om det låter bra så ÄR det bra". Ja, jofan. Aldrig att förglömma, varför det som jag ser det är klokt att inte ta ut ngt i framkant. Låt tester avgöra det för den aktuella kretsen.

Nu är inte jag, och lär aldrig bli, ngn speciellt "hemlig" kille varför jag ärligt inser att jag misslyckats till grad med att få er andra här att testa en utbyggd James i större omfattning än vad som skett. Vilket är förbannat synd, för som sagt..spännvidd. HALLÅ!

Så?
Hm.
Som tips. Sätt upp en James på totalt 4 rattar. En av de som 6 läges switch. Om du öppnar TSC och studerar hur James är satt där och har det som utgångspunkt landar du vettigt, men rent praktiskt..
Sätt tonkontrollen så att du kan implementera den mellan vilka steg som helst, vilka du önskar. Mao en kabel in, en kabel ut för att genom det mkt enkelt kunna testa var du tycker den blir "bäst". Ngt som är mkt enkelt med en James iom dess rent tekniska layout (å för all del då även Baxandall).

Så.
1M log som diskant. 1M log som bas. 1M lin ISTÄLLET för "separations resistorn" mellan pottarna.

Använd ffa 10k mot backen för bas och använd 100k som slope. Ta nu... 100pF/220pF/330pF/500pF/1nF/2,2nF och sätt de på 6 läges switchen. En ingång som du skapar genom att koppla samman de fria benen på samtliga kondningar (de ben som inte leder ner i resp läge på switchen mao) i en klump helt rått bara. Kan du alltid snygga till i bakkant om du gillar utfallet (tanken från min sida är ju att få dig att testa en "utbyggd" James)
Utgången från switchen skall ledas in på diskantpotten. Alltså på pottens högra ben bakifrån sett. Mao kan du nu via 6 läges variera kapacitans in på diskant. Ut från diskant kan du välja mellan 1nF - 4,7nF. Your call. (Prova 2,2nF som start tex)

Den andra förändringen du gör vs det du ser i TSC är att kondningen mot backen från bas sätter du till 22nF (ffa som i TSC 470pF alt 500pF in).

Kom ihåg att ersätta "separationsresistorn" med 1M lin pot.. och sätt denna linpot som en variabel resistor. Diskant och ut på wipern. Mao så du kan variera resistans mellan bas och diskantpottarnas wipers från noll Ohm till 1M Ohm. Kom ihåg att ta ut signalen på diskantsidan (wipern)...
Resten av komponenterna fäster du, provisoriskt, bara baktill på pottarna.

Gör inga andra förändringar, börja där. Denna lösning stjäl en del signal så bli inte förvånad över om du tycker bättre om att ha kontrollen lite senare i kretsen, därmed inte sagt var.

Men. 4 rattar alltså, varav en av de är en 6 läges. Rätt uppsatt så har denna tonkontroll alltså en kabel in och en kabel ut. Jordningen för de två pottarna drar du samman och kopplar i chassi valfritt. Koppla in detta mellan valfria steg... å ratta sedan. I "100pF" läge kan jag meddela att du får ett så scoopat sound att du undrar vad som pågår och i andra änden, "22nF läget" så har du en ren mid HUMP - Marshall can go fuck themselves (rent av).
Prova som sagt att låta den "gripa" emellan lite olika gainsteg, så som du ser lämpligt. Den orkar, oavsett var du kopplar in den.

Det jag beskriver ovan, om du behöver kan jag göra en snabb kladd för dig som princip skiss. E enklare än du tror.. men JÖSSES redan denna "enkelt" utbyggda James spöar levande skiten ur allt vad "stackar" heter.
Jag 101% garanterar, OCH en bi-finess är att du i det närmaste har direkt SVÅRT att skruva bort dig. Det hela blir väldigt intuitivt och väldigt enkelt att hitta rätt i.

Så.. testa. Kan man sätta ihop en fungerande stack kan man sätta upp denna "utbyggda" James, tveklöst. Du behöver initialt inte förstå hur den arbetar, det kan vi reda ut i bakkant och där är som jag ser det TSC en bra grej men iom variablerna i sammanhanget så får man ha skallen lite på skaft isf iom att TSC bara löser att iterera en setup (läs - kapacitans) åt gången.

De nu 4 rattarna har jag döpt till;
Treble
Bass
Character (6 läges)
Bias (separation)

Å tycker nog det stämmer rätt väl för 6 läges förändrar verkligen karaktären och bias i sin tur.. handlar ju just om ifall man vill ha bas eller diskantpotten som dominanten i sammanhanget.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 May 2022, 07:51
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.