View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:32



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Super Bass '76 - låter "Luddig" och volym går upp och ner 
Author Message

Joined: 12 Sep 2013, 13:15
Posts: 172
Post Super Bass '76 - låter "Luddig" och volym går upp och ner
De senaste två gigen har min Marshall Super Bass '76 tappat definition, låtit lite "luddig", liksom blivit av med det göttiga krutet och igår började den krångla rejält på gig. Den gick upp och ner i volym, typ 10-15 sekunder ner på svag volym (trodde först jag kommit åt volymen på min bas) och sen upp igen till normal volym och sen ner och upp igen. Stängde av den och fick använda min reservtopp som jag som tur var hade med. Inget annat konstigt, dvs ingen konstig doft eller flämtande pilotlampa.

Jag har lite basic skills så jag kan byta komponenter, ställa bias etc men skulle vilja höra med er vad ni tror det kan vara så jag inte behöver felsöka hela stärkaren.
Har googlat lite och dåliga förstegsrör verkar kunna skapa precis såna här problem. Verkar i så fall vara röret för kanal 1 som var den jag körde på.
Hur är förresten förstegsrören placerade, är det från vänster kanal 1, kanal 2, fasvändare?


08 May 2022, 09:17
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Super Bass '76 - låter "Luddig" och volym går upp och ne
Om det är samma rörtyp i de olika kanalerna, kan du ju byta emellan och se om felet uppstår på "den andra" kanalen. Eller om det faktiskt finns i bägge kanalerna är ju även det en ledtråd - kunde vara PI eller slutrör i så fal. Känns kanske lite mer som "glapp" än rörfel, för min del, eller nån konding som håller på att ge upp. Men har man rör hemma att byta med är det ju en enkel åtgärd. Lär ha varit klassisk amerikansk "felsökningsmetodik" på vissa radioapparater under WW2: man bytte alla rören, funkade apparaten då bytte man tillbaka ett efter ett tills den inte funkade igen - då hade man hittat det defekta röret. Inte så sofistikerat, men kanske snabbt att jobba så i fält.


09 May 2022, 15:44
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Super Bass '76 - låter "Luddig" och volym går upp och ne
Bägge kanaler går genom samma rörflaskor i aktuell föstärkare så man kan inte byta rör mellan kanalerna.

https://www.thetubestore.com/lib/thetub ... ematic.pdf

_________________
Johan Hansson


09 May 2022, 15:46
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Super Bass '76 - låter "Luddig" och volym går upp och ne
Där ser man...

Rörfel är hursom inte det första jag skulle misstänka. Jag skulle nog börja med koll/rengöring av potar, kontakter, omkopplare etc, samt motionera alla rör i sina hållare. Sen är det dags att börja kolla alla drivspänningar och därefter blir det mer komplext. Intermittenta fel finns det ingen tekniker som gillar...


09 May 2022, 21:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Super Bass '76 - låter "Luddig" och volym går upp och ne
Tror inte heller på rör fel, där emot hur friska är dina E- kondingar ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


10 May 2022, 07:21
Profile

Joined: 12 Sep 2013, 13:15
Posts: 172
Post Re: Super Bass '76 - låter "Luddig" och volym går upp och ne
Amp Healer II wrote:
Tror inte heller på rör fel, där emot hur friska är dina E- kondingar ?


Köpte den hösten 2015 och bytte då alla e-kondingar mot nya FT (dom stora) och Atom Sprague (på kretskortet)

Alla rör är från sent 2015, JJ-rör både i försteg och slutsteg. Kört hyfsat regelbundet, kanske 10 gig per år, så den har inte stått och "torkat".


10 May 2022, 13:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Super Bass '76 - låter "Luddig" och volym går upp och ne
Glöm inte kolla ohmväljaren på baksidan. Har varit med om flera sådana som glappat och gett det symptomet.

_________________
Johan Hansson


10 May 2022, 16:51
Profile

Joined: 12 Sep 2013, 13:15
Posts: 172
Post Re: Super Bass '76 - låter "Luddig" och volym går upp och ne
Tubis wrote:
Glöm inte kolla ohmväljaren på baksidan. Har varit med om flera sådana som glappat och gett det symptomet.


Har säkrat den tidigare genom att nypa ihop så pinnarna sitter hårt + gaffat den utvändigt så den inte kan röra sig;)


10 May 2022, 18:45
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Super Bass '76 - låter "Luddig" och volym går upp och ne
Dan the Man wrote:
Amp Healer II wrote:
Tror inte heller på rör fel, där emot hur friska är dina E- kondingar ?


Köpte den hösten 2015 och bytte då alla e-kondingar mot nya FT (dom stora) och Atom Sprague (på kretskortet)

Alla rör är från sent 2015, JJ-rör både i försteg och slutsteg. Kört hyfsat regelbundet, kanske 10 gig per år, så den har inte stått och "torkat".


Så bra, då verkar det du utesluta den felkällan :)
Sen har jag inte mycket överst för Sprague kondingar pga att dom är onödigt stora (vilket dom mevetet gör) och bidrar inte med något extra.

Jag skulle råda dig att följa Lasses råd, mäta späninga specielt när du märker volymen går ner, kan berätta mycket.
Har själv varit med om att on/off switchen har varit dålig, på stärkare som haft liknade problem.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


10 May 2022, 23:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Super Bass '76 - låter "Luddig" och volym går upp och ne
Dan the Man wrote:
Tubis wrote:
Glöm inte kolla ohmväljaren på baksidan. Har varit med om flera sådana som glappat och gett det symptomet.


Har säkrat den tidigare genom att nypa ihop så pinnarna sitter hårt + gaffat den utvändigt så den inte kan röra sig;)

Det är aldrig fel att motionera kontaktytor som inte är ihoplödda ibland. Eller varför inte bara löda ihop.

_________________
Johan Hansson


14 May 2022, 11:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.