View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:39



Reply to topic  [ 16 posts ] 
B+ genom 5Y3 utan uppvärmning? 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post B+ genom 5Y3 utan uppvärmning?
Jag har guidat en bekant på distans med hans bygge av en 5f2a, men har stött på ett märkligt problem som får mig att klia mig i huvudet och inte fatta någonting.
Vi har haft kontakt via videochat och sett honom göra följande:

1, Mätt upp 5VAC glödspänning till pin 2 och 8 utan röret i.
2, Mätt upp 380VAC till pin 4 och 6 utan röret i.

Men när han sätter i röret får han +400VDC till första noden direkt efter påslag.
Vad är det som händer!?

Utifrån vad jag kan se när han filmar plus foton han skickat så är allt korrekt kopplat. Jag är helt lost.
Jag har också låtit honom mäta kontinuitet mellan 2 och 8 på röret vilket finns, och inte heller någon kortis från pin 4 eller 6 till annan pin.

Någon som har något bra tips?

_________________
David


27 May 2022, 16:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: B+ genom 5Y3 utan uppvärmning?
David Wikström wrote:
Jag har guidat en bekant på distans med hans bygge av en 5f2a, men har stött på ett märkligt problem som får mig att klia mig i huvudet och inte fatta någonting.
Vi har haft kontakt via videochat och sett honom göra följande:

1, Mätt upp 5VAC glödspänning till pin 2 och 8 utan röret i.
2, Mätt upp 380VAC till pin 4 och 6 utan röret i.

Men när han sätter i röret får han +400VDC till första noden direkt efter påslag.
Vad är det som händer!?

Utifrån vad jag kan se när han filmar plus foton han skickat så är allt korrekt kopplat. Jag är helt lost.
Jag har också låtit honom mäta kontinuitet mellan 2 och 8 på röret vilket finns, och inte heller någon kortis från pin 4 eller 6 till annan pin.

Någon som har något bra tips?


5Y3 är direktuppvärmt, det kan alltså börja likrikta innan en sekund. Det enda som begränsar spänningens stigtid
är kondensatorn efter röret-

Så begreppet "direkt" är någt luddigt.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


27 May 2022, 20:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: B+ genom 5Y3 utan uppvärmning?
Jaså, är det? Hade ingen aning. Inte verkar det vara lätt att googla info heller. Men det är klart att det blir svårt när man hittar sådana här svar på nätet:

Quote:
The 5Y3GT has that 'in-rush current limiting' characteristic because it has an indirectly heated cathode. A GZ34 is the same. However, for other tube rectifiers with directly heated cathodes, like the 5U4G, the startup surge is more instantaneous, and you want filter caps rated to take the maximum voltages that you get in these circuits.

_________________
David


27 May 2022, 21:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: B+ genom 5Y3 utan uppvärmning?
David Wikström wrote:
Jaså, är det? Hade ingen aning. Inte verkar det vara lätt att googla info heller. Men det är klart att det blir svårt när man hittar sådana här svar på nätet:

Quote:
The 5Y3GT has that 'in-rush current limiting' characteristic because it has an indirectly heated cathode. A GZ34 is the same. However, for other tube rectifiers with directly heated cathodes, like the 5U4G, the startup surge is more instantaneous, and you want filter caps rated to take the maximum voltages that you get in these circuits.

5Y3(GT) är en direktupphettad diod, och börjar fungera snabbt. ( den är inte "indirekt" upphättad som david skriver)
Se https://frank.pocnet.net/sheets/093/5/5Y3GT.pdf

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


27 May 2022, 22:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: B+ genom 5Y3 utan uppvärmning?
Databladet var det första jag tittade på. Men vart någonstans läser man den infon? Jag hittar inte något mer än att spänningen är 5V, att den drar 2 amp och att den är "cathode-coated" vad det nu innebär.

_________________
David


27 May 2022, 23:47
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: B+ genom 5Y3 utan uppvärmning?
Direktupphettade rör har en annan symbol för katoden, det är normalt sett bara en "båge" eller en liten vinkel med anslutningarna ut till pinnarna. Indirekt upphettade rör har en glödtrådssymbol ("bågen") och en katodsymbol (som ett "tak" över bågen).

"Cathode coated" är lite konstigt uttryckt, men glödtråden är täckt med samma substans som en "vanlig katod" för att ge god emission. Alternativet är att glödtråden är av torierad wolfram, men det är lite exotiskt och förekommer bara i rejäla högeffektrör- de lyser som lampor när de är igång.


28 May 2022, 09:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: B+ genom 5Y3 utan uppvärmning?
lampuradio wrote:
Direktupphettade rör har en annan symbol för katoden, det är normalt sett bara en "båge" eller en liten vinkel med anslutningarna ut till pinnarna. Indirekt upphettade rör har en glödtrådssymbol ("bågen") och en katodsymbol (som ett "tak" över bågen).

"Cathode coated" är lite konstigt uttryckt, men glödtråden är täckt med samma substans som en "vanlig katod" för att ge god emission. Alternativet är att glödtråden är av torierad wolfram, men det är lite exotiskt och förekommer bara i rejäla högeffektrör- de lyser som lampor när de är igång.

Tack för info. :)

_________________
David


28 May 2022, 09:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: B+ genom 5Y3 utan uppvärmning?
David Wikström wrote:
Databladet var det första jag tittade på. Men vart någonstans läser man den infon? Jag hittar inte något mer än att spänningen är 5V, att den drar 2 amp och att den är "cathode-coated" vad det nu innebär.


Det står inte explicit, i GE's datablad står det "filamentary twin-diode"
För GZ 34 som är indirekt upphettad ( alltså med en yttre katod och glöden inuti) står det "heater-cathode"

Bilderna däremot visar det hela, GZ34 har en katod utritad, som saknas på 5Y3


Ryktena på "nätet" säger ibland att 5Y3 fanns indirekt upphettad från någon leverantör.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


28 May 2022, 09:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: B+ genom 5Y3 utan uppvärmning?
Jag har inga kunskaper om rör och förstärkare men kollade lite på Internet.

TubeTown har en beskrivning av JJ 5Y3S i säljtexten, men inget liknande för övriga 5Y3 varianter:
https://www.tube-town.net/ttstore/jj-5y3gt.html

5Y3S is an octal rectifier diode with a true directly heated cathode. Provides dynamic and robust performance.

Wikipedia, har lite olika info om varianter indirekt/direkt upphettade rör. Om någon litar på W:
https://en.wikipedia.org/wiki/5Y3


28 May 2022, 12:25
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: B+ genom 5Y3 utan uppvärmning?
arinihsd wrote:
Jag har inga kunskaper om rör och förstärkare men kollade lite på Internet.

TubeTown har en beskrivning av JJ 5Y3S i säljtexten, men inget liknande för övriga 5Y3 varianter:
https://www.tube-town.net/ttstore/jj-5y3gt.html

5Y3S is an octal rectifier diode with a true directly heated cathode. Provides dynamic and robust performance.

Wikipedia, har lite olika info om varianter indirekt/direkt upphettade rör. Om någon litar på W:
https://en.wikipedia.org/wiki/5Y3


Roligt att du säger så :)
Nä, många gånger ska man nog inte lita på W.
Har själv märkt fakta fel när det gäller Magnus Samuelsson, (någon jag haft på tävling en gång i tiden)
Det står han har som max lyft i mark 375 kg :lol:
Mark var alltid Mangus sämsta gren, som mest klarade han 320 kg på tävling, men oftas lägre.

Förlåt OT,,,
300kg i bänk är oxså omdiskuterat .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


28 May 2022, 12:55
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: B+ genom 5Y3 utan uppvärmning?
David Wikström wrote:
Jaså, är det? Hade ingen aning. Inte verkar det vara lätt att googla info heller. Men det är klart att det blir svårt när man hittar sådana här svar på nätet:

Quote:
The 5Y3GT has that 'in-rush current limiting' characteristic because it has an indirectly heated cathode. A GZ34 is the same. However, for other tube rectifiers with directly heated cathodes, like the 5U4G, the startup surge is more instantaneous, and you want filter caps rated to take the maximum voltages that you get in these circuits.

Det du citerar är tyvärr exkrement från manligt nötkreatur, det finns beklagligtvis en del figurer som skriver mer på känn än på fakta. Man måste ALLTID ha filterkondingar som klarar full B+ utan belastning, oavsett likriktningsmetod. "In-rush current" är ett fenomen, som avser strömspiken när man slår igång en apparat med halvledarlikriktare; det kan bli enorma strömmar i nån hundradels sekund när filterkondingarna är tomma och det plötsligt är flera hundra Volt från nättrafon. Även en indirekt upphettad katod tar en stund att bli varm, tillräcklgt för att det inte ska bli den sortens spik, i alla fall. Varför man har skapat likriktarrör med bara en glödtråd (snabba) och andra som har en vanlig rörkatod utanför en särskild glödtråd (lite långsammare), är jag inte säker på, förutom i de fall man har nåt i stil med EZ81, där det är en indirekt uphettad katod, som är isolerad från glödtråden; då kan man slippa undan den särskllda lindningen för likriktarröret.

I direktupphettade likriktarrör är glödtråden oftast ett band av nickel, täckt av samma vita substans som finns på en ihålig katod (indirekt upphettad). Glödtråden i ett indirekt upphettat rör är nästan alltid av wolfram, täckt med nån form av keramiskt material för att isolera den från själva katoden. I äldre typer av likriktarrör kopplade man ändå ihop glöden med katoden, eftersom spänningen på katoden är såpass hög (B+) att isoleringen skulle bli rätt ansträngd om glöden låg på jord.


29 May 2022, 16:35
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: B+ genom 5Y3 utan uppvärmning?
Jag hoppas verkligen ingen missförstod mitt inlägg. Kritiken (en smula explicit, kanske) riktas mot den text som hittats på nätet. Den texten verkar helt fristående från verkligheten. Både 5U4 och 5Y3 är direktupphettade ("snabba") likriktarrör. "GT" och liknande ("G, GTA, whatever") är suffix som oftast anger hur glaskroppen ser ut och andra designfinesser, inte dramatiskt olika byggnad av rörets interna delar. GZ34 är, till skillnad från de andra nämnda rören, utrustat med en indirekt upphettad katod och lämnar därför B+ först efter några tiotals sekunder.

Att koppla likriktarrörets karakteristik med val av spänningståligheten på filterkondingarna motiverar rött kort och bör ignoreras totalt.


02 Jun 2022, 18:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: B+ genom 5Y3 utan uppvärmning?
lampuradio wrote:
Jag hoppas verkligen ingen missförstod mitt inlägg. Kritiken (en smula explicit, kanske) riktas mot den text som hittats på nätet. Den texten verkar helt fristående från verkligheten. Både 5U4 och 5Y3 är direktupphettade ("snabba") likriktarrör. "GT" och liknande ("G, GTA, whatever") är suffix som oftast anger hur glaskroppen ser ut och andra designfinesser, inte dramatiskt olika byggnad av rörets interna delar. GZ34 är, till skillnad från de andra nämnda rören, utrustat med en indirekt upphettad katod och lämnar därför B+ först efter några tiotals sekunder.

Att koppla likriktarrörets karakteristik med val av spänningståligheten på filterkondingarna motiverar rött kort och bör ignoreras totalt.

Oj. Har missat att du skrivit. Sorry.
Jag tror jag vågar tala för samtliga när jag säger att ingen missförstod din kritik, så det behöver du inte oroa dig för.

Men medan vi ändå är inne på ämnet: Vilka likriktarrör var det som använde centertapp på glöden och varför?
Det var väl lite därför jag tog förgivet att alla likriktartyper som används idag var indirekt uppvärmda för att jag hade fått för mig att direkt uppvärmda innefattade någon annan koppling med centertapp.
(Hammond tillverkar ju sina trafos med denna centertapp)

_________________
David


11 Jun 2022, 10:52
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: B+ genom 5Y3 utan uppvärmning?
Menar du centertapp på 6,3 V -lindningen? Den är bra att jorda, för att minimera risk för brum från glöd till förstegen.

De flesta "äldre" likriktarrör drevs med 4 v (AZ-serien) eller 5 V (alla 5? rör och GZ-serien). Bland dessa finns direkt upphettade (5R4/GY, 5U4 etc) och indirekt upphettade, fast med katoden kopplad till glödtråden (5Z4, GZ34). Gemensamt här är att de behöver en helt egen glödlindning, eftersom den kommer att hamna på B+ i och med att den är kopplad till katoden.

Sen finns gruppen med isolerad katod, där likriktarröret kan sitta på samma glödlindning som de andra rören (6AX5, 6X4, EZ80 etc). Där krävs god isolation mellan glödtråd och katod, men rören är ju byggda för att jobba så.

Likritarrör med centertapp på glödtråden är sällsynta. Jag har en rätt hyfsad katalog och de enda jag kan hitta är rätt okända saker (36AM3, någon?). Av exempelschemat i katalogen kan man se, att de troligen är likritarrör till gamla allströmsapparater (AC/DC, inte bandet...) som kunde användas i en glödtrådskedja med endera 300 mA eller 150 mA serieström, liknande de europeiska P- och U-serierören.


11 Jun 2022, 13:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: B+ genom 5Y3 utan uppvärmning?
Ja nej, alltså 5V CT. Kopplar man den till jord när man kör ett GZ34 blir det inget bra alls. Har tyvärr testat. :oops:

_________________
David


11 Jun 2022, 14:42
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: B+ genom 5Y3 utan uppvärmning?
David Wikström wrote:
Ja nej, alltså 5V CT. Kopplar man den till jord när man kör ett GZ34 blir det inget bra alls. Har tyvärr testat. :oops:

Hmm... :shock: nej det låter lite destruktivt. Orsaken till CT på en "spänningssatt glödlindning" är mycket oklar för mig, om det inte är så att det är en 4 V tapp, för de konstruktörer som gillar old-school likriktarrör (AZ-serien). Kan nog inte vara många som utnyttjar detta...


11 Jun 2022, 18:16
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.