View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:59



Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!! 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Lynxtrap wrote:
Ja intressant det där! Men den lokala motkopplingen verkar väl inte på frekvenser över den brytpunkt som ställs med kondingens värde? Dvs menar du att steget blir mer linjärt över hela frekvensspektrumet ändå?
Som sagt "Effekterna gäller givetvis i den frekvensen man med partiell avkoppling inte avkopplat"
Lynxtrap wrote:
Som jag uppfattar det så är en fullt avkopplad och centerställd triod, säg ECC83, Ra 100k, Rk 1.5k och Ck 25uF väldigt linjär. Labbar man i stället med motstånden (och kondingar) i olika kombinationer så kan man rätt enkelt få till olinjära egenskaper med övertoner som kan bygga upp en fin overdrive över 3-4 steg.

Centerställd får högre plus minus sving innan klippning. Det finns dock distortion med långt innan klippning. Du hör det inte som overdrive. Den distortion dämpas om man inte avkopplar. Den dämpas även med större katodresistor. Men innebär det assymetriskt steg så klipper det ju tidigare. Fast eftersom det även förstärker mindre så blir det inte direkt så med samma insignal.

Så, nog trådkapat.

_________________
Johan Hansson


11 Sep 2022, 08:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Lynxtrap wrote:
Ja intressant det där! Men den lokala motkopplingen verkar väl inte på frekvenser över den brytpunkt som ställs med kondingens värde? Dvs menar du att steget blir mer linjärt över hela frekvensspektrumet ändå?
Som sagt "Effekterna gäller givetvis i den frekvensen man med partiell avkoppling inte avkopplat"
Lynxtrap wrote:
Som jag uppfattar det så är en fullt avkopplad och centerställd triod, säg ECC83, Ra 100k, Rk 1.5k och Ck 25uF väldigt linjär. Labbar man i stället med motstånden (och kondingar) i olika kombinationer så kan man rätt enkelt få till olinjära egenskaper med övertoner som kan bygga upp en fin overdrive över 3-4 steg.

Centerställd får högre plus minus sving innan klippning. Det finns dock distortion med långt innan klippning. Du hör det inte som overdrive. Den distortion dämpas om man inte avkopplar. Den dämpas även med större katodresistor. Men innebär det assymetriskt steg så klipper det ju tidigare. Fast eftersom det även förstärker mindre så blir det inte direkt så med samma insignal.

Så, nog trådkapat.

_________________
Johan Hansson


11 Sep 2022, 08:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Inga som helst problem med trådkapning, jag sa ju att jag funderar på hur jag gör det hela mindre bumligt. :D

Det är ställbar katodkonding på V2A, mellan 22 uF och 1 uF. Det är en ganska subtil skillnad, lite mindre bumlighet. Med att ha den omkopplingsbar blir det väldigt tydligt om det verkligen är någon skillnad eller inte.

Skillnad finns dock, och det som skulle vara en möjlighet är att sätta en opto som kopplar bort 22uF när de extra diststegen slår på, och kopplar på den igen när det är en vanlig Fender. Då blir det automatiskt så att säga.

På det steget som jag kallar för Marshall har jag ju 2,7k och 0,68 uF, och det låter ju faktiskt rocknroll på ett helt annat sätt.

Så, ja, det är ett sätt, annars skulle ju mindre kopplingskondingar vara en annan variant.

Katodmotstånd, jag har haft 820 Ohm omkopplingsbart med 1,5kOhm, och det blir ett lite mjukare ljud med 820 ohm. Det är en mycket trevligare kant av svinget att komprimera på än neråt x-axeln, dvs Soldano 39 kOhm. Hårt och kantigt.
Det har jag också haft in/urkopplingsbart. Förstår att en del gillar det, man kan flippra runt hur som helst och allt låter ok. Mycket förlåtande men tråkigt, det blir ju väldigt komprimerat.

Jag har satt 820 ohm på V1B, dvs andra steget i det rena ljudet, det blir lite softare attack. det är dessuom ett ECC82 i den rörhalvan som jag nämnde tidigare i tråden.

Hade faktiskt för mig att jag hade 820 även på V2A, men det visade sig vara 1,5 kOhm. (Det var den jag hade omkopplingsbar en gång i tiden).


Jag har minskat serieresistansen på ingående till V4A, från 330 + 100 kOhm till 100+100 kOhm. (100 kOhm sitter före shuntvolymen på det steget, dvs "ställbar styrström") Vidare satt en konding på 100 pF över volympotten på seriekopplingen av de två extra gainstegen.


Om vi tänker oss att jag satte mindre kopplingskondingar 0,01 t.ex på de två stegen före V2A skulle det vara en mindre basig signal som kommer in till V2A, men frågan är förstås om det är efter V2A eller ännu längre bak man ska skära. Dock, det är egentligen crunchljudet direkt in på V2A som jag är allra mest nöjd med, och det kanske lite synd att rota med det. Om det nu märks att det är en mindre kopplingskonding på crunch-frekvenserna...

Eftersom optosar inte är så tåliga tror jag inte att jag ska använda sådana för att switcha kopplingskondingar.... Det är nog en mer subtil effekt dessutom, mer att summan av mindre katodkondingar samt mindre kopplingskondingar kan ge en mindre basig ljudbild.

Eller vad säger experterna?

_________________
/Lennart


11 Sep 2022, 17:47
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Angående värde på katodkonding så är det väl i princip först nedåt 2-1uF som den nämnvärt börjar påverka frekvenser som är av något större intresse, om ens hörbart, för gitarr. Och då handlar det ju inte om allt eller inget under brytpunkten, utan en gradvis minskning nedåt (6dB per oktav, om jag minns rätt).

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


11 Sep 2022, 19:03
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Katodavkoppling ger ett hyllfilter med en övre och undre gränsfrekvens. Gainskillnaden blir större ju högre resistans man kopplar av aka mer effekt av att koppla av en större katodresistor. När man klipper rörsteg får man en massiv kompression därav upplever man basskillnaden när man kapar dito i ett steg som subtil. Det blir mer en känsla av mindre bumlighet och mer tighthet/rapphet. Å andra sidan tappar man fyllighet i disten https://www.ampbooks.com/mobile/amplifi ... alculator/

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 11 Sep 2022, 21:04, edited 1 time in total.



11 Sep 2022, 20:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Tack båda för input!

Grafen är ju väldigt informativ, och det är ju helt klart så att det inte blir lika mycket bas in till V2A med mindre katodkondingar. Det ena steget har ju just 0,68 uF, och det låter mer RnR. Samtidigt vill jag ha en skillnad mellan de två stegen, vilket iofs löses via brightkondingar m.m. Kanske sätta 1 uF för att rensa bort det värsta på det återstående extrasteget??

Jag hade ett parallellkopplat motstånd på 330 kOhm över volympotten för Hi Gain, dvs mellan de två extrastegen som jag upptäckte när jag rotade runt i stärkaren, jag har väl tidigare tyckt att det blir för mycket tryck in i steg två. Detta hade jag glömt faktiskt!
Testade utan motstånd, och det blev ju massiv gain förstås, och även med nerskruvad gain på potten blev det lite för "köttigt" eller vad man ska säga. Satte ett 1M parallellt över potten som en kompromiss, då jag vill ha en del mer kräm men inte så mycket som med hela 1Mohm-potten. Kan vara resistansen i potten som tog bort en del klarhet? Jag har igår satt en brightkonding på 100pF över denna potten.

Sedan, kopplingskondingen ut från distkanalen är 0,1uF, en go Mustard jag hittade ngnstans. Jag borde väl sätta 0,022 uF som det är på resten av stegen i den kanalen tänker jag mig?

Rent allmänt så har jag inte jättemycket dist fastän jag har upp till fem gainsteg, det är mer att jag vill att varje steg ska dista/komprimera lite till, och nästa lite till....

_________________
/Lennart


11 Sep 2022, 21:03
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Custom Sam wrote:

Grafen är ju väldigt informativ,
Notera att det är kalkylator där du kan föra in dina egna värden. Ifall du missade det. Ett otroligt värdefullt verktyg.

_________________
Johan Hansson


11 Sep 2022, 21:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Tubis wrote:
Custom Sam wrote:

Grafen är ju väldigt informativ,
Notera att det är kalkylator där du kan föra in dina egna värden. Ifall du missade det. Ett otroligt värdefullt verktyg.


Jodå, det såg jag, tack!
Testade med olika värden, lite synd att man inte kan spara bilden för jämförelse vid förändrade värden. Skärmdump, javisst.

Jag provade också på kalkylatorn för kopplingskonding, och såg att det var ganska stor skillnad på 0,022 och 0,1...
Det får nog bytas på sista kopplingskondingen efter V4 som jag skrivit ovan.

Samtidigt, jag kommer inte ifrån tanken att det är något som har förändrats, inte bara att jag skulle ha en annan ljuduppfattning pga låg volym. Även om det blir mycket bättre när jag höjer volymen. Som om att det är någon styrkabel som ligger i kontakt med någon annan som gör att någon opto öppnar vid fel tillfälle.

_________________
/Lennart


12 Sep 2022, 10:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Ovan skrev jag följande; "Samtidigt, jag kommer inte ifrån tanken att det är något som har förändrats, inte bara att jag skulle ha en annan ljuduppfattning pga låg volym. Även om det blir mycket bättre när jag höjer volymen. Som om att det är någon styrkabel som ligger i kontakt med någon annan som gör att någon opto öppnar vid fel tillfälle."

När gick hem under lunchen kom jag helt plötsligt att tänka på att det blir mindre påverkan när jag höjer optovolymen på extradiststegen. Att höja volymen är lika med att sänka spänningen till optosarna. Vilket i sin tur indikerar att optovolymströmmen läcker över till några andra optosar, så att dessa öppnar vid fel tillfälle...

Att en höjning av optovolymen gav denna effekten upptäckte jag för länge sedan, men det var nu som poletten trillade ner. Har dock inte hunnit testa ännu, av förklarliga skäl. Ibland är jag trög. :oops:

Inte så att jag vet att det är detta, men det låter ju sannolikt.

_________________
/Lennart


12 Sep 2022, 13:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Nä, nu får jag sluta jaga spöken. Tack för er input!

Kan konstateras att på låg volym, och då pratar vi runt två på mastervolymen så låter det inte bra med att sänka starkare kanalers input med shuntmetoden. Oavsett optosar eller vanliga pottar, båda är testade.

Ökar man volymen något, som kanske är aningens högt för träningsspel hemma låter det utmärkt. Bytte sista kopplingskondingen efter V4 till 0,022 och det låter bättre som jag uppfattar det, mindre bumlande.

Det som jag eventuellt funderar på är att sätta tre mastervolymer med pottar i stället, som styrs med optosar. Dvs ett ljud= opto öppnar till den potten som är kopplad som volympottar normalt är kopplade. På det sättet kan jag sänka till en lägre volym än annars och troligen med bra ljud. Eller?

Jag har dock några lediga optotrådar, så det kan kanske bli något kul med dem... :D :?

Som sagt, tack för input!

Ska nog spela lite gitarr nu....

_________________
/Lennart


13 Sep 2022, 19:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.