View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:13



Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!! 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Är på sluttampen med mitt eviga ombyggnadsprojekt, min Fender Dual Showman som jag byggt om från och till i snart 15 år...

Har bytt reverbtank, och också gjort den ombyggnad för att slippa smällar vid kanalväxling som jag skrivit om tidigare. Allt funkar som det ska, inga smällar m.m. Så, då är dem som jag vill ha den! :D

Men, helt plötsligt har några av distljuden tappat all diskant! Det låter kattskit helt enkelt. Väldigt dovt och bumligt, ful fräsig dist.

Enkelt uttryckt är det en Fenderstärkare med ett extra rör före Vibratokanalen, som kan kopplas in på olika sätt via optokopplare. Om jag spelar med rent ljud via Normalkanalen låter den som vanligt, och även med dist/vibratokanalen utan extrarör. Det vill säga, det är något som har med extraröret att göra. Med hjälp av det röret finns det tre olika distljud som kan skapas som sedan matar på det vanliga V2A i Vibratokanalen.

Konstruktionen är inte ändrad på dessa ställena på ett bra tag, och det lät bra nyligen. Därefter har jag tagit bort några optokopplare eftersom de inte behövs mer, och städat lite, dvs permanentat diverse testkopplingar. Detta låter förstås misstänkt, men jag har inte varit och rört nära dessa delarna i förstärkaren. Har tittat över förstärkaren med förstorningsglas efter felaktig anliggning m.m.

Jag har funderat på om det kan bli denna effekten om någon komponent skulle lägga av? Det är signalen som passerar genom ett rör, dvs två halvor- Jag har bytt rör och det låter likadant.

Har även gått igenom optokopplarna och strömförsörjningen till dem, de verkar funka. Spänningen ligger stabilt oavsett vilka ljud och effekter jag kopplar in. Men, kan en optokopplare haverera ljudmässigt så att säga, och ändå släppa igenom signal??

Det är väldigt få optosar som används till alla tre ljuden. Vad jag kan se är det två stycken som finns med i alla tre ljuden, de används som volympottar genom att de shuntar signal till jord.

Eller kan det vara något annat komponenthaveri som kan ge denna effekten? Känns nästan som att det är ngn konding som kortar till jord....

Någon som har något förslag? Emottages med stor tacksamhet!!!

_________________
/Lennart


04 Aug 2022, 19:33
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Du skriver det inte , men utgår från att du har bytt rör ?
För med trötta rör blir det ju som du beskriver.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


05 Aug 2022, 17:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Amp Healer II wrote:
Du skriver det inte , men utgår från att du har bytt rör ?
För med trötta rör blir det ju som du beskriver.


Tack för kommentaren Owe!

Jo, röret är bytt, det står uppe i all text lite otydligt, ursäkta! Det låter likadant oavsett.

Jag funderar på att koppla upp förstärkaren på arbetsbänken, och sedan testa att bygla varje optokopplare allt efter som för att se ifall det är någon av de. Samtidigt, det är väldigt få som finns med i alla ljud... :(

_________________
/Lennart


05 Aug 2022, 19:01
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Råkar det finnas ett schema där man ser hur det hela är kopplat..?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


06 Aug 2022, 21:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Lynxtrap wrote:
Råkar det finnas ett schema där man ser hur det hela är kopplat..?



Ja, det ska nog gå att skaka fram, men detta är något som fungerat i typ 12-13 år. Och sedan gör det inte det längre.

Det är en Fender Dual Showman, dvs = Twin reverb -76. Med ett extra rör före Vibratokanalen, som jag skrev först i tråden.

Det är EN sak som jag vet att jag gjort som kan påverkat detta om jag gjort något fel, och det är att jag tog bort tappningen av reverbsignal från Vibratokanalen och satte den efter Mastervolymen, eftersom den numera enbart är kanalmaster så att säga. Det rena ljudet går rakt från Normalkanalen till slutsteget. Denna operationen skrev jag om i en tråd nyligen, hur jag fick bort att det smällde något förfärligt när jag växlade mellan rent/dist.

När jag flyttade reverbtappningen flyttade jag också kondingen på 500 pF, annars skulle man kunna tro att den låg och släppte till jord...

Anodmotstånden är metallfolie vad jag minns, men det kan väl inte ge sådana här effekter ifall ett sådant lagt av? Slapp rörsockel?

Har för övrigt testat att byta alla rör i preampen, ett efter ett, ingen skillnad.

_________________
/Lennart


21 Aug 2022, 15:33
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Så, då har jag rotat runt en hel del i stärkaren.

Först körde jag en 1kHz-signal genom optokopplarna, mätte med Skåpet. allt såg bra ut. Dock, det är diskanten som har försvunnit på vissa delar så 1 kHz kanske inte var rätt signal att testa med.

Har efter en massa testande kommit fram till att en sak som käkade ton var att det finns två mixermotstånd så att säga, dels det gamla före mastervolymen, och dels det nya efter mastervolymen.

Efter att ha bryggat det gamla med en tåt kan konstateras att det låter klart bättre, klarare. Det var bara ett motstånd på 220 kOhm, men det gjorde skillnad.

Jag är inte helt säker på att jag har hittat allt tondödande.

Det som inte riktigt funkar fortfarande är den optovolym som jag har på Vibrato/distkanalen, för att kunna få samma volym ut med tre, fyra eller fem gainsteg.

Det är alltså en optokopplare som shuntar signal till jord beroende på hur jag ställer ett par pottar på mitt pedalbord. En pot till fyra gainsteg, en pot till fem gainsteg. När jag växlar över till de olika ljuden kopplas de två pottarna in allt efter den valda konfigurationen.

Det kan ha att göra med att det ska vara ett motstånd i serie före optokopplaren, och nu har jag tagit bort 220 kOhm moxermotståndet. Det kan dock vara ett betydligt mindre motstånd, typ 10-20 kOhm i stället så det bör inte märkas ljudmässigt?

Här är schema på dessa delarna i stärkaren, Normalkanalen samt mixerdelarna med mastervolymen och optovolymen. I schemat är fortfarande det dubbla mixermotståndet med.
Attachment:
File comment: Normalkanalen samt reverb och mixerdel.
Normalkanal+reverb.png [29.08 KiB]
Not downloaded yet


Om någon har ngn idé varför inte optovolymen svarar som jag är van vid tar jag gärna tips....

Tack på förhand!

_________________
/Lennart


22 Aug 2022, 22:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Jaha. Tillbaka till arbetsbänken.

Jag har testat att koppla bort optokopplarvolymen, oljudet kvarstår. Jag har även testat att koppla bort reverbtappen som jag gjort för distkanalen, ingen skillnad, funkar bra. Har dessutom testat funktionaliteten i optokopplarvolymen med "torrsim", och den fungerar som den ska, motståndet i opton ändras så fint när jag vrider på pottarna..

Jag har dessutom bytt anodmotstånd på V2, som ett test. För ett par år sedan hade anodmotstånden på V1 givit upp, och en test var ifall det kanske var samma sak.

Kan konstateras att efter alla dessa test kvarstår det fula ljudet på de ljud som har med mitt extrarör att göra, V 1,5 som jag kallar det, det sitter fysiskt placerat mellan V1 och V2, snett innanför. Det jag också kan konstatera är att när jag seriekopplar rörhalva ett och två blir det MINDRE dist, detta är normalt Highgainläget.
Något kring detta är det som felar, och jag förstår att det är väldigt svårt att komma med några tips.

Det är typ 15 optokopplare i stärkaren, en del av dessa är nu cirka 15 år gamla. Vet inte om det kan vara något som kan ställa till det, har de en begränsad livslängd?

Min tanke är att bygla optokopplarna för att se ifall det är något som vaknar till liv. Dessutom att se ifall det finns någon kallödning etc kring detta röret. Eftersom det sitter en massa optosar i stärkaren så är den väldigt knökad med styrkablar hit och dit så det blir ett pyssel...

Här är schemat på distkanalen
Attachment:
Dist-Vibratokanal.png [31.51 KiB]
Not downloaded yet
. (Det som inte är med i de två scheman jag lagt ut är det biasmodulerande vibratot som ersatt optokopplarvibratot. Låter väldigt bra... dessutom uppbyggnaden på styrningen av switcharna, men den vill ni nog inte läsa :shock: :D )

Som sagt, om någon har ngt tips på bra felsökningsmetodik så tar jag gärna sådana!!! Tack!

_________________
/Lennart


24 Aug 2022, 22:22
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Hej Lennart !

Kul att se ditt schema och några lösningar jag inte sett innan :)
Det där med swichbart anod motstånd och ställbar styrström var något nytt för mina ögon .

Angånde felkälla så blir min gissning någon komponent som inte gillar läget längre.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


27 Aug 2022, 14:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Lite mycket som händer här samtidigt så orkar inte analysera men tänk på att det kanske inte är så att det är optos som ska vara PÅ som inte fungerar utan även optos som ska vara AV som spökar. Dvs en optos som ska vara AV kanske är PÅ eller läcker och kopplar därmed iväg signalen på ett märkligt sätt samtidigt. Då räcker det inte att du bara kopplar förbi dem som ska vara PÅ som är direkt i den kanal du har problem med. Du måste även koppla bort dem som ska vara AV för att testa. Jag skulle dock först bara resistansmätt samtliga optosarna. Ser ut som de flesta skulle kunna påverka tonen när det extra diststeget är inkopplat på ett eller annat sätt.

_________________
Johan Hansson


27 Aug 2022, 14:52
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Så där många switchar har nog inte ens Randall Smith sett på en och samma gång :wink: :D
Går det att bypassa rubbet för att kolla så full signal når extraröret och att röret jobbar som det ska?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Aug 2022, 16:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Amp Healer II wrote:
Hej Lennart !

Kul att se ditt schema och några lösningar jag inte sett innan :)
Det där med swichbart anod motstånd och ställbar styrström var något nytt för mina ögon .

Angånde felkälla så blir min gissning någon komponent som inte gillar läget längre.



Roligt om jag kan ge tillbaka lite ideer som tack för all hjälp jag fått här på forumet genom åren. :)

För att switcha anodmotståndet så använder jag mastervolymswitchen som finns på en massa silver facestärkare, det sitter ett 100 k motstånd över switchens lödöron. Bruten kontakt = 200 k anod, sluten kontakt så kopplas anodmotståndet förbi. Klart användbart, jag velar fram och tillbaka kring just den kopplingen, vilken jag föredrar varierar över tid.

Detta med att kunna använda en opto som volym via shuntning till jord är inte dumt, utan någon styrström så "finns" inte volympotten, med lite styrström så sänker den ljudet utifrån den mängd ström som LEDen får. Det är ett transparent ljud i en optovolym, tar inte bort diskanten på samma sätt som en vanlig pott gör.

En lite subtil modd som jag gjort på Normalkanalen är ett katodmotstånd på 820 ohm, och ett V1-rör som är ett 12DW7 / ECC832, dvs ett ECC83 på första halvan och ett ECC82 på andra halvan. Blir ett väldigt rent, klockaktigt ljud.

Tubis wrote:
Lite mycket som händer här samtidigt så orkar inte analysera men tänk på att det kanske inte är så att det är optos som ska vara PÅ som inte fungerar utan även optos som ska vara AV som spökar. Dvs en optos som ska vara AV kanske är PÅ eller läcker och kopplar därmed iväg signalen på ett märkligt sätt samtidigt. Då räcker det inte att du bara kopplar förbi dem som ska vara PÅ som är direkt i den kanal du har problem med. Du måste även koppla bort dem som ska vara AV för att testa. Jag skulle dock först bara resistansmätt samtliga optosarna. Ser ut som de flesta skulle kunna påverka tonen när det extra diststeget är inkopplat på ett eller annat sätt.


Tack för synpunkten Johan, det ska jag tänka på! Och ja, alla de som sitter i den första delen behövs för att det ska funka. Om någon gör något den inte ska så blir det galet...

Lynxtrap wrote:
Så där många switchar har nog inte ens Randall Smith sett på en och samma gång :wink: :D
Går det att bypassa rubbet för att kolla så full signal når extraröret och att röret jobbar som det ska?


Ja, det är ganska många, då har jag ändå tagit bort fem stycken i samband med att jag gjorde om reverblösningen.

Att styra alla är inte helt enkelt, som jag skrev tidigare, det schemat vill ni inte se. Det kan också vara så att det blivit fel i mängden ström som någon opto får m.m.....

Det går att att koppla förbi alla switchar på något sätt, borde gå...

Det är väl bara att börja mäta då. :shock:

_________________
/Lennart


28 Aug 2022, 19:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Custom Sam wrote:

För att switcha anodmotståndet så använder jag mastervolymswitchen som finns på en massa silver facestärkare, det sitter ett 100 k motstånd över switchens lödöron. Bruten kontakt = 200 k anod, sluten kontakt så kopplas anodmotståndet förbi. Klart användbart, jag velar fram och tillbaka kring just den kopplingen, vilken jag föredrar varierar över tid.

Är den switchen rated för att hantera B+ spänning? Det känns som något som inte skulle passera en elsäkerhetsinspektion av apparaten?

_________________
Johan Hansson


28 Aug 2022, 20:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Tubis wrote:
Custom Sam wrote:

För att switcha anodmotståndet så använder jag mastervolymswitchen som finns på en massa silver facestärkare, det sitter ett 100 k motstånd över switchens lödöron. Bruten kontakt = 200 k anod, sluten kontakt så kopplas anodmotståndet förbi. Klart användbart, jag velar fram och tillbaka kring just den kopplingen, vilken jag föredrar varierar över tid.

Är den switchen rated för att hantera B+ spänning? Det känns som något som inte skulle passera en elsäkerhetsinspektion av apparaten?


Hm, ja det är inte alls otroligt att du har rätt Johan. Det är ju en stabil sak, typ denna: https://www.tubeampdoctor.com/en/cts-push/pull-pot-1m-log-vintage-audio-taper-6.3mm-solid-shaft?c=335
Men någon rating vad gäller volt ser jag dock inte. I schemat används den för att jorda bl.a reverbet, lite oklar på hur den där mastervolymswitchfunktionen egentligen fungerade.
Det är +225V på anoden på V2.

Har för övrigt mätt upp alla optosar, och de öppnar och stänger lite hur som. Jag misstänker att jag kommit åt något i optostyrningen som kortar.

_________________
/Lennart


28 Aug 2022, 21:00
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
En av bilderna på poten/switchen visar att det i plasten är markeringen 5A 125 V AC. Det är troligen brytförmågan och inte så intressant här. Det som potentiellt är intressant är isolationsförmågan mellan brytaren och resten av mojängen (och chassit), men där får man ingen info. Men om den sitter i chassit är väl riskerna för operatören rätt små.


28 Aug 2022, 22:49
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Ah, det såg jag inte tack för det Lampuradio!

Det är en amerikansk switch, så för dem är det normala 110V i väggen. Dvs jag kan tänka mig att det skulle vara ok som lampkontakt i USA vid den tiden. Om nu någon skulle få för sig att använda en pott som strömbrytare.

Den är ganska gediget gjord, men det kan säkert vara så som Johan säger, Semko eller dess efterträdare skulle inte acceptera den. Jag har en standbyswitch som jag har förstått är helt överflödig, den skulle man ju kunna ta iofs...


Nu har jag mätt och mätt, och kan konstatera att alla styrspänningar är korrekta, alla dioder i styrningen är också hela (en drös för att inte ge backströmmar i olika lägen), samt det kommer rätt ström fram till optosarna. Men de öppnar och stänger lite som de vill...

Det låter som att Owes gissning är korrekt, det är komponenter som lagt av så sakta. Och till slut blir det uppenbart, då det är någon som ligger på fel ställe i kedjan. Vissa av dem spelar inte så stor roll att det är öppna när de inte ska var det, medan andra är helt fundamentala i funktionen.

Det är åtta Vactroler som sitter på ett litet perf-boardkort, har börjat byta ut dem. Minst sagt pilligt. Det blir ett gäng Silonexoptosar jag har liggande, ganska lika i funktionen men inte fullt så kraftiga både i spänningstålighet och storlek.

Återkommer med rapport när det är klart! Tack för tipsen så långt! :D

_________________
/Lennart


29 Aug 2022, 21:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Tänk på att vid AV läge kan kringresistanser/vägar göra att man inte mäter den som AV. Vid PÅ läge gäller inte detta eftersom den ska uppvisa rejält låg resistans oavsett.

_________________
Johan Hansson


29 Aug 2022, 22:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Tubis wrote:
Tänk på att vid AV läge kan kringresistanser/vägar göra att man inte mäter den som AV. Vid PÅ läge gäller inte detta eftersom den ska uppvisa rejält låg resistans oavsett.


Tack för den utmärkta synpunkten Johan!

Ja, det är förstås så det är, och om jag har lyckats ändra någon ledningsväg av misstag någonstans kan det förstås få denna effekten.

Hm, mätning av resistans med ena benet lyft skulle väl vara det bästa sättet att säkerställa detta.Tål att tänkas på. :(

_________________
/Lennart


30 Aug 2022, 13:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Jaha, de två optosar som jag bytte till fungerar på samma sätt som de jag ersatte, så det är något mer...

Pust. Till slut går det runt i huvudet på mig av alla möjliga varianter som jag testat. Inget mer i kväll i alla fall....

_________________
/Lennart


30 Aug 2022, 22:08
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Det här med optos är inte min grej. Men går det t.ex att tjuvkoppla VR1 direkt till ingången (styrgaller) på V1,5B? På så vis borde man väl kunna kolla så att röret jobbar som det ska och kanske avgränsa felet?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


31 Aug 2022, 13:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Lynxtrap wrote:
Det här med optos är inte min grej. Men går det t.ex att tjuvkoppla VR1 direkt till ingången (styrgaller) på V1,5B? På så vis borde man väl kunna kolla så att röret jobbar som det ska och kanske avgränsa felet?


Ja, det är enkelt att tjuvkoppla, bara att göra liten bygling mellan de två polerna på brytarsidan. Kan göras med vilken metallbit som helst, en skruvmejsel etc. :D

Optosar är egentligen väldigt enkelt, men har man byggt avancerade lösningar som inte är helt enkla att följa alltid så blir det svårt... det kan dessutom mycket väl vara en helt annan komponent som har givit upp! Det var därför jag bytte några anodmotstånd t.ex.


Denna förstärkaren har jag hållit på och ändrat och justerat på under bortåt 15 år, och nu är jag i stort sett nöjd. ( i alla fall nu...) Eftersom det varit mycket provande fram och tillbaka genom åren har en del kopplingar gjorts lite "ickepermanenta", inte jättesnygga eftersom jag kanske inte ska ha den kopplingen, det har varit ett experiment just då. Eller så har jag tagit det jag haft tillhands i kabelväg. Har till exempel skärmade jordkablar på en hel del saker för att uppnå stjärnjordning, kanske överdrivet? I alla fall är de kablarna nästan i mikrofonkabelklass, dvs de tar massor av plats och är i vägen rent allmänt... Där är sådant som jag gärna skulle snygga till, men först ska nog funktionen vara på plats så att jag inte rotar överallt samtidigt.

Det blir nog en del byglande till kvällen!

_________________
/Lennart


31 Aug 2022, 14:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Nu ska ni få reda på vad mitt problem beror på!

Jag spelar för LÅGT! Vet inte om någon uppfattade det på försommaren, men jag var borta från forumet någon månad eller två, fick något som troligen var en infektion på balansnerven, och som ju är tätt ihop med hörseln. det var jobbigt med starka ljud.

Efter det har jag tagit det lite försiktigt med volymen på gitarrspelandet, och inte spelat så högt. Och då fått detta med den knepiga tonen på mina mer distade kanaler så att säga.

Det är optovolymerna, som vid låga resistanser inte är linjära längre, utan då blir olinjära och gör om ljudet lite hur som. Vi pratar då resistanser på ett par tre kiloOhm.

När jag drar på lite mer på volymen, och jag då samtidigt ökar motstånden i optosarna låter det som vanligt!


Jag tänker mig att jag sätter in var sin opto som ska öppna för de två olika nivåerna jag vill styra, fyra eller fem gainsteg och sedan två vanliga pottar som shuntar på samma sätt som optosarna gjort, men då med kolbana... Detta för att inte få den olinjära effekten.


Jag har en Standbyswitch som, om jag förstod en diskussion för ett tag sedan rätt, är helt överflödig. Där har jag ett hål i baksidan av förstärkaren. Sedan får jag väl borra ett till... jag har ett par minipottar som borde funka bra.

Tänk så mycket letande till ingen nytta, jo, jag har hittat en del konstigheter som jag har snyggat till...

Kommentarer? :)

Edit: Efter att ha testat kan jag konstatera att sättet att sänka volym med shunt funkar utmärkt på lite starkare volym, men på låg volym blir det med eller utan opto samma resultat, konstigt bumligt dovt ljud.

Så antingen låter jag det vara som det är och spelar lite högre, eller så får jag hitta på en annan lösning med mer "normal" pottuppsättning. Blir kanske lite bök att få till, flera parallella volympottar borde väl sänka krämen??

Andra förslag?

_________________
/Lennart


05 Sep 2022, 19:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Vad jag förstått ska optosar ge mindre distortion vid lägre resistans. Om man inte överskrider max spänning över dem då ska det bli dåligt.

_________________
Johan Hansson


06 Sep 2022, 09:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Det måste ju vara en interaktion som sker mellan dina olika volymoptosar och kanalkretsar. Om du enbart hade en kanal i kedjan med en optos efter som volym sker detta då med?

_________________
Johan Hansson


06 Sep 2022, 09:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Tubis wrote:
Vad jag förstått ska optosar ge mindre distortion vid lägre resistans. Om man inte överskrider max spänning över dem då ska det bli dåligt.


Ja, det är ser jag när man bara dämpar ett par tre db som det blir distorsion, i mitt fall är det ganska mycket. Och det blir klarare ljud när jag så att säga höjer volymen, dvs minskar dämpningen.

Då läser jag här: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiNmOTZxoD6AhUMiYsKHVwMDLoQFnoECAQQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.advancedphotonix.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F08%2FAudio-level-Control.pdf&usg=AOvVaw0r63OICczLldXRd1Jf9xUx

Tydligen heter Silonex Luna nu.

Och igår kväll funkade inte optovolymen alls, minst sagt tröttsamt....


Tubis wrote:
Det måste ju vara en interaktion som sker mellan dina olika volymoptosar och kanalkretsar. Om du enbart hade en kanal i kedjan med en optos efter som volym sker detta då med?


Ja, du har säkert rätt här. Jag har en optovolym som sitter så att säga ensam, och det är den som sitter precis innan V4 i Vibratokanalsschemat ovan. Den funkar som den ska. Den gäller både vid fyra och fem gainsteg.

När jag mäter optosarna som sköter kanalswitchningen utan någon ström påslagen är det en opto som går ner till ca 600 kOhm, nr 5 i Vibratoschemat. Jag mäter då på de två utgående benen från opton, och då är det normalt typ 20 Mohm om den inte är i en krets.

På schemat finns en alternativ väg, dvs baklänges från komponenten så att säga. Där är det 1470 kOhm totalt den vägen enligt schemat. Men då är motståndet mätt genom optokopplaren i så fall, och det låter klartmärkligt om det skulle gå igenom. Jag får mäta på helt enkelt....

_________________
/Lennart


06 Sep 2022, 19:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Jahop, nu funkar i alla fall optovolymen, en kabel till strömförsörjningen av potten som inte riktigt ville fästa visade det sig när jag lödde om styrkabeln mellan pedalbord och förstärkare.

Det är en kabel 10x 0,75, som är kopplad med D-subkontakt på baksidan av förstärkaren och en likadan i pedalbordet. Det ger åtta styrkablar plus en jord.

Tror det är två lediga nu, kan användas till något kul....

Förstärkaren låter som sagt klart bättre på lite högre volym, något jag inte riktigt känner igen. Och det är betydligt basigare så fort de extra gainstegen kopplas in. Detta är väl iofs normalt med mer gain, men skillnaden är stor, känner inte riktigt igen ljudet.

Om jag kommer fram till att det inte är något knas någonstans i styrningen så kommer jag nog med en ny tråd om hur man balanserar bas med olika mängd gain.

_________________
/Lennart


08 Sep 2022, 22:38
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Noterade på schemat att det är 22-25uF på katoderna i nästan alla steg, lite ovanligt i en distmaskin. Där finns väl möjlighet att kapa en del bas.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Sep 2022, 10:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Lynxtrap wrote:
Noterade på schemat att det är 22-25uF på katoderna i nästan alla steg, lite ovanligt i en distmaskin. Där finns väl möjlighet att kapa en del bas.

Lite olika skolor där. Det finns många distmaskiner som har helavkopplade katoder och i stället kapar bas mellan stegen. Ett exempel här. https://www.thetubestore.com/lib/thetub ... ematic.pdf
Engl maskiner kör även ofta med helavkopplade katoder. Finns inga bra scheman att visa dock men har rotat i dem.

_________________
Johan Hansson


09 Sep 2022, 19:06
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Tubis wrote:
Lite olika skolor där. Det finns många distmaskiner som har helavkopplade katoder och i stället kapar bas mellan stegen. Ett exempel här. https://www.thetubestore.com/lib/thetub ... ematic.pdf
Engl maskiner kör även ofta med helavkopplade katoder. Finns inga bra scheman att visa dock men har rotat i dem.


Jo så är det säkert, även om jag inte riktigt begriper vad man skulle åstadkomma med helavkoppling.
En rad med centerbiaserade (ett nytt svenskt ord?) trioder (dvs 100k anod och 1.5k katod) är heller inte vad jag skulle köra på instinktivt, men även där finns det förstås olika skolor.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Sep 2022, 21:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Lynxtrap wrote:
Tubis wrote:
Lite olika skolor där. Det finns många distmaskiner som har helavkopplade katoder och i stället kapar bas mellan stegen. Ett exempel här. https://www.thetubestore.com/lib/thetub ... ematic.pdf
Engl maskiner kör även ofta med helavkopplade katoder. Finns inga bra scheman att visa dock men har rotat i dem.


Jo så är det säkert, även om jag inte riktigt begriper vad man skulle åstadkomma med helavkoppling.
En rad med centerbiaserade (ett nytt svenskt ord?) trioder (dvs 100k anod och 1.5k katod) är heller inte vad jag skulle köra på instinktivt, men även där finns det förstås olika skolor.

Det skiljer ju sig åt på några punkter. Mata in lägre signal och förstärka upp vs mata in högre signal och förstärka mindre. Partiell avkopplad katod har en lokal motkoppling som ger mer linjär operation upp till klippning och vad jag kunnat mäta även lägre kompression men det säger jag inte med säkerhet. Partiell avkopplad katod har högre utimpedans vilket man givetvis kan kompensera för men bra att veta. Partiell avkopplat katod ger ett hyllfilter vilket skiljer sig markant från att ha ett avrullningsfilter i form av ett RC högpassfilter mellan stegen. Effekterna gäller givetvis i den frekvensen man med partiell avkoppling inte avkopplat. Allt tillsammas påverkar säkerligen både markanta och subtila skillnader.

_________________
Johan Hansson


09 Sep 2022, 22:00
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Vad är det som helt plötsligt käkar TON????!!!
Tubis wrote:
Det skiljer ju sig åt på några punkter. Mata in lägre signal och förstärka upp vs mata in högre signal och förstärka mindre. Partiell avkopplad katod har en lokal motkoppling som ger mer linjär operation upp till klippning och vad jag kunnat mäta även lägre kompression men det säger jag inte med säkerhet. Partiell avkopplad katod har högre utimpedans vilket man givetvis kan kompensera för men bra att veta. Partiell avkopplat katod ger ett hyllfilter vilket skiljer sig markant från att ha ett avrullningsfilter i form av ett RC högpassfilter mellan stegen. Effekterna gäller givetvis i den frekvensen man med partiell avkoppling inte avkopplat. Allt tillsammas påverkar säkerligen både markanta och subtila skillnader.


Ja intressant det där! Men den lokala motkopplingen verkar väl inte på frekvenser över den brytpunkt som ställs med kondingens värde? Dvs menar du att steget blir mer linjärt över hela frekvensspektrumet ändå?

Som jag uppfattar det så är en fullt avkopplad och centerställd triod, säg ECC83, Ra 100k, Rk 1.5k och Ck 25uF väldigt linjär. Labbar man i stället med motstånden (och kondingar) i olika kombinationer så kan man rätt enkelt få till olinjära egenskaper med övertoner som kan bygga upp en fin overdrive över 3-4 steg.

Min erfarenhet av distkretsar där man sätter upp en radda med sådana här "skolboksinställda" trioder är att det inte brukar bli riktig kul, men det beror förstås på kretsen i övrigt och vilket ljud man är ute efter också. Det kan säkert göras så att det låter bra med hjälp av omkringliggande topologi.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


11 Sep 2022, 00:00
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.