View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:18



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Olika typer av resistorer (Lär en newbie) 
Author Message

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Olika typer av resistorer (Lär en newbie)
Då var det dags att fördjupa sig i ämnet motstånd.

Det finns ju en uppsjö av varianter, men vad är bra till vad?
Läste på nån sida att den personen valde kol-film eftersom det var en bra kompromiss mellan metallfilm, som är tysta, och kol-komposit som är "brusiga men tonfulla"

Ligger det något i detta eller är det återigen mojo?

Jag köper att man kanske inte kan göra ett motstånd som tål 10W med något material, att det ligger någon begränsning där osv...

men det typer som jag antar är vanligast är väl:

Oxid, antingen kol eller metall
Komposit, kol eller metall här också
Film, återigen kol eller metall.

Sedan finns ju specialare så klart.

Vad gör en Tantalum? pris på dessa verkar ju väldigt högt..

Tack på förhand :D


09 Aug 2022, 15:07
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Olika typer av resistorer (Lär en newbie)
Ja det där är ju ett riktigt kaninhål det :lol:

Rationellt och generellt sett så finns det väl egentligen bara två anledningar till att använda kolmassa i en förstärkare:
- Man vill ersätta en resistor i en vintageförstärkare med en likadan som suttit där.
- Man tror att kol låter bättre än metall (hur de anses "låta" verkar variera, vissa anser att t.ex att de distar medan andra anser att de låter renare).

Det vore intressant att veta om någon lyckats bevisa att resistorer "låter" olika. Det finns många som tror och tycker men tunt med belägg (likadant med kondensatorer).

Kol brusar mer, men hur mycket beror på vilken funktion resistorn har i kretsen och hur hög resistansen är (anodresistor är en typisk "brusig" funktion). De har generellt större kast vad gäller tolerans (dvs resistansen varierar med t.ex 5-10% från ex till ex). Resistansen tenderar också att drifta med tiden.

Metallfilm är tysta, precisa, konsistenta och driftsäkra.

Blir man en lyckligare människa av att använda kolmassa eller kolfilm så ska man givetvis göra det, kanske då att rekommendera att begränsa det till signalvägen ifall man tror att de "låter" bättre.

Det är i varje fall mina 5 cent i frågan.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Aug 2022, 18:04
Profile

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Re: Olika typer av resistorer (Lär en newbie)
Tack :D Riktigt bra fem cent tycker jag, det är bara att konstatera att det finns mycket magi och mojo i denna bransch. Mojo är ju förvisso kul, men just nu rätt så förvirrande.


10 Aug 2022, 06:24
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Olika typer av resistorer (Lär en newbie)
Det finns inte nåt att invända mot tidigare kommentar, men jag kan lägga till från egen erfarenhet.

Man köper de resistorer (fast vi brukade säga "motstånd" när jag började leka med sån't här) som finns, i de värden man behöver och i den formfaktor man vill ha (dvs med axiella ledare, eller nån annan lösning) OCH man väljer större effekttålighet än man egentligen behöver. Dvs är det en krets där det knappast utvecklas nån effekt (tonkontroll etc), väljer man ändå ½ eller 1/4 Watt, för att de är enklare att hantera och om man lägger sig tydligt över verkligt behov (alltså 1W fast det kanske bara behövs ½W), så håller grejerna längre. De håller sig svalare (eftersom de är större) och brusar mindre.

Sen bör man fundera över hur noga det är med värdet. Behöver man 2% eller 5% eller räcker det med 10% noggrannhet?

Tekniken (film, massa...) lär man knappast märka nåt av...


10 Aug 2022, 22:00
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Olika typer av resistorer (Lär en newbie)
Fastna inte i komponentmojoträsket. Fokusera på topologin i kretsen och layouten. Det är där den verkliga mojon finns.

_________________
Johan Hansson


10 Aug 2022, 22:44
Profile

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Re: Olika typer av resistorer (Lär en newbie)
Quote:
Fastna inte i komponentmojoträsket

Skönt, då kan jag släppa det! Detta betyder ju att "alla" motstånd kan vara av samma märke och då se estetiskt fint ut. (ja, jag veet.... :oops: )



Quote:
Sen bör man fundera över hur noga det är med värdet. Behöver man 2% eller 5% eller räcker det med 10% noggrannhet?


Detta har jag funderat på, dels hur f.a.n. man räknar ut varför det ska vara ett visst värde (men det känns som någon form av empirisk kunnskap som kommer med tiden) men också hur noga man måste vara.

Jag roade mig med att plocka ihop komponenter till en "18-watt" marshall-ish, detta gäller förvisso en kondensator men principen är ju den samma (hoppas jag)

Schemat säger 500pf +-5%

Detta ger ju en range med 25 åt varje håll, dvs 475pf - 525pf

I just detta fall hittade jag ingen sådan, det fanns 470pf och sedan hoppade det till 510pf, men dessa har +-1% och då hamnar ju 510-varianten inom gränsen. 504.9 - 515.1
Detta är ju uppenbarligen inte 500 men väl innanför 5%.

Kan man tänka så?


11 Aug 2022, 06:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Olika typer av resistorer (Lär en newbie)
Jag skulle hävda att du inte hör skillnad på 500pf och 470pf. Att det blir extremt fladdermusöronpetigt.

_________________
Johan Hansson


11 Aug 2022, 17:47
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Olika typer av resistorer (Lär en newbie)
lampuradio wrote:
(fast vi brukade säga "motstånd" när jag började leka med sån't här)


:) Samma här, men det verkar som alla pratar om resistorer numera. Är det svengelska eller korrekt?
Känns som att det blir tydligare vad man skriver om när man skriver resistor och resistans, än motstånd och motstånd..

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


11 Aug 2022, 18:18
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Olika typer av resistorer (Lär en newbie)
:D Jag tror att man numer anser det viktigt att skilja mellan resistivt motstånd och reaktivt motstånd, reaktans (som från en induktans eller en kapacitans), medan man förr lite mer självklart talade om motstånd, spolar och kondingar, eftersom det var så man tänkte på komponenterna. Känns inte som nåt att kriga för, det brukar ju gå att bli förstådd i de flesta fall...

Vad gäller noggrannheten är det min personliga uppfattning att för resistorer kan man oftast välja 5%, eftersom det helt enkelt är fråga om ett bättre urval av tillverkningsbatchen än tioprocentarna. Mer noga än så är nog inget schema i den här branschen.

För kondingar i tonkontrollkretsar (filter, tonstackar etc) gäller att de samspelar med nån form av resistor (!) för att få en viss frekvensgång. Om det är verkligt noga, får man helt enkelt välja ett antal små kondingar med god noggrannhet och parallell- eller seriekoppla för att få det precisa värdet, men då måste man ju vara precis lika noga med övriga komponenter i kretsen, annars är det ogjort arbete. Det enda fall där jag faktiskt gjort så, är när jag skulle realisera ett RIAA-filter efter ett recept på en seriös sajt; de angivna värdena fanns inte att få tag i, så då får man fixa lite.


11 Aug 2022, 21:11
Profile WWW

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Re: Olika typer av resistorer (Lär en newbie)
Tack igen :)
Jag är uppvuxen med "motstånd" men tänkte att resistor är en mera korrekt namn på komponenten, men som skrivet, det är svårt att skapa missförstånd mellan dessa namn, Till och med för mig :D Det är allt annat som är klurigt!


12 Aug 2022, 06:33
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Olika typer av resistorer (Lär en newbie)
AndreasO wrote:
Tack :D Riktigt bra fem cent tycker jag, det är bara att konstatera att det finns mycket magi och mojo i denna bransch. Mojo är ju förvisso kul, men just nu rätt så förvirrande.


Tyvärr Andreas så var det inte några bra fem cent när det gäller kolmassamotstånd (KM) och att dessa skulle göra något ljudmässigt.
Många är ute o hojar när det gäller KM och har inte läst på i ämnet.

Mojo är sånt som handlar om tyckande och inte som regel är mätbart.
Fast när det kommer till KM så ÄR detta mätbart och finns även med på spec av KM.

Så vad är det speciella med KM till skillnad mot andra motstånd ?

Jo, KM ger resistor distortion om det finns 100 volt över moståndet,detta ger en second harmonic distortion vilket i sin tur vanligtvis inte är hörbart, men gör ändå att KM ger en rundande/sweetning efekt som är hörbart, när dessa använd på "rättsätt" .

Och för den som nu tvivlar mig så finns det att läsa i :Radiotron Designer's Handbook, 4th Edition sida 1345. :wink:

Sen blev jag förvånad över att rörrävar som Johan o Lasse inte verkar känna till detta :o :wink:

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


03 Sep 2022, 10:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Olika typer av resistorer (Lär en newbie)
Amp Healer II wrote:
Jo, KM ger resistor distortion om det finns 100 volt över moståndet,detta ger en second harmonic distortion vilket i sin tur vanligtvis inte är hörbart, men gör ändå att KM ger en rundande/sweetning efekt som är hörbart, när dessa använd på "rättsätt" .

Och för den som nu tvivlar mig så finns det att läsa i :Radiotron Designer's Handbook, 4th Edition sida 1345. :wink:

Sen blev jag förvånad över att rörrävar som Johan o Lasse inte verkar känna till detta :o :wink:

Vilket även ett triodsteg gör som inte är optimerat för låg distortion aka ett vanligt steg i en gitarrstärkare. Man får en tydlig second order dist långt innan steget klipper. Den så kallade rörvärmen. Även ingångssteget i de flesta gitarrförstärkare är så skitet så även den låga gitarrsignalen lyckas producera detta. Jag känner väl till det du beskriver du har sagt det förr på detta forum. Jag hävdar ändå att det är bättre att fokusera på topologi och layout i stället för subtila effekter av ett motstånd.

_________________
Johan Hansson


03 Sep 2022, 10:26
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Olika typer av resistorer (Lär en newbie)
Tubis wrote:
Amp Healer II wrote:
Jo, KM ger resistor distortion om det finns 100 volt över moståndet,detta ger en second harmonic distortion vilket i sin tur vanligtvis inte är hörbart, men gör ändå att KM ger en rundande/sweetning efekt som är hörbart, när dessa använd på "rättsätt" .

Och för den som nu tvivlar mig så finns det att läsa i :Radiotron Designer's Handbook, 4th Edition sida 1345. :wink:

Sen blev jag förvånad över att rörrävar som Johan o Lasse inte verkar känna till detta :o :wink:

Vilket även ett triodsteg gör som inte är optimerat för låg distortion aka ett vanligt steg i en gitarrstärkare. Man får en tydlig second order dist långt innan steget klipper. Den så kallade rörvärmen. Även ingångssteget i de flesta gitarrförstärkare är så skitet så även den låga gitarrsignalen lyckas producera detta. Jag känner väl till det du beskriver du har sagt det förr på detta forum. Jag hävdar ändå att det är bättre att fokusera på topologi och layout i stället för subtila effekter av ett motstånd.



Minnet är bra men kort, brukar man ju säga, och jag har nog nämt detta innan fast för länge sen :)

Sen är det nog så Johan att du jag labbar med lite olika topologier. Du brukar ju labba med 4+ gainsteg och jag mer 4- gainsteg (mest trestegare) och det har ju betydelse hurvida man vill labba med KM eller ej. Personligen skulle jag ju inte ha KM i typ en Soldano krets.

Sen stämmer det inte att ett triodsteg inte skulle höras skillnad.
Om du tar en Fender Super Reverb, så har man 410 Volt som matarspäning och det blir 130V över motståndet i pre-ampen, så där finns förutsättningen att KM gör skillnad.
Och jag har provat med byta ut att KM till metallfilm i ovan stärkare, och det är vädigt hörbart.
Med metallfilm blir ljudet tydligare o mer klart medans KM låter mer runt o vitnage, så det är ju en smaksak.
I den stärkan var det långt mer än subtilt.

Men min poäng är KM inte är Mojo, då det är mätbart (och hörbart).
Sen är jag helt enig med dig att fokusera på topologi och layout när man bygger ny krets.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


03 Sep 2022, 13:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Olika typer av resistorer (Lär en newbie)
Amp Healer II wrote:
Med metallfilm blir ljudet tydligare o mer klart medans KM låter mer runt o vitnage, så det är ju en smaksak.
I den stärkan var det långt mer än subtilt.

Men min poäng är KM inte är Mojo, då det är mätbart (och hörbart).
Sen är jag helt enig med dig att fokusera på topologi och layout när man bygger ny krets.
Min poäng var att man med topologi kan göra exakt samma sak aka göra det mer runt och vintage. Genom att öka second order harmonics via topologin. Tex genom att ha ett högre värde på katodresistorn avkopplad. Designar man på det sättet blir resultatet mer förutsägbart. Kolmassa har inte den bästa toleransen och de tenderar att drifta ganska redigt över tid. Sen ska man lyckas hitta dem på marknaden med.

_________________
Johan Hansson


03 Sep 2022, 20:57
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Olika typer av resistorer (Lär en newbie)
Amp Healer II wrote:

Tyvärr Andreas så var det inte några bra fem cent när det gäller kolmassamotstånd (KM) och att dessa skulle göra något ljudmässigt.
Många är ute o hojar när det gäller KM och har inte läst på i ämnet.

Mojo är sånt som handlar om tyckande och inte som regel är mätbart.
Fast när det kommer till KM så ÄR detta mätbart och finns även med på spec av KM.

Så vad är det speciella med KM till skillnad mot andra motstånd ?

Jo, KM ger resistor distortion om det finns 100 volt över moståndet,detta ger en second harmonic distortion vilket i sin tur vanligtvis inte är hörbart, men gör ändå att KM ger en rundande/sweetning efekt som är hörbart, när dessa använd på "rättsätt" .

Och för den som nu tvivlar mig så finns det att läsa i :Radiotron Designer's Handbook, 4th Edition sida 1345. :wink:

Sen blev jag förvånad över att rörrävar som Johan o Lasse inte verkar känna till detta :o :wink:


Det var väl mina 5 cent som åsyftas, så ok:

Dvs om man placerar ett kolmassamotstånd i den position där det alstrar som mest brus, dvs som anodresistor i en preamp, så får man en distortion (som vanligtvis inte är hörbar) och detta ger en rundande effekt om det används "på rätt sätt"? Kan du ge exempel på ett "rätt sätt"?

Men som jag skrev, blir man lycklig av att använda kolmassa så ska man givetvis göra det. Fast i motsats till vad jag skrev så är det uppenbarligen ingen vits att använda dem i signalvägen om det krävs >100VDC.

Jag blev annars nyfiken och kollade i Radiotron 4th edition s. 1345, men hittade bara information om resistans/temperatur/spänning..?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


04 Sep 2022, 20:10
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Olika typer av resistorer (Lär en newbie)
AndreasO wrote:
Då var det dags att fördjupa sig i ämnet motstånd.
Jag köper att man kanske inte kan göra ett motstånd som tål 10W med något material, att det ligger någon begränsning där osv...


Det går att göra motstånd som tål hur mycket effekt som helst. Trådlindade motstånd som tål 100W+ är vanligt.

Se här t.ex:
https://www.electrokit.com/produkt-kate ... nd/effekt/

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


08 Sep 2022, 12:45
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Olika typer av resistorer (Lär en newbie)
Som sagts ovan finns ingen direkt gräns för vad ett "motstånd" kan hantera effektmässigt, det beror på hur komponenten ser ut... En elkamin på 2 kW är i princip bara ett mostånd, där man tar vara på värmen.

Trådlindade motstånd är vanliga för högre effekter. De har dock oftast en påtaglig induktans (de är också en spole), vilket kan ställa till det i vissa fall. Det finns särskilda induktansfria motstånd för hundratals W, men de kräver kylfläns och är inte alltid så billiga (används t.ex för radiosändare som "fejk-antenn").

Den speciella naturen hos just kolmassamotstånd har troligen sin förklaring i att det är en stor mängd korn av kol, som gränsar till varandra i "massan". Vid högre spänningar kommer fenomen som har att göra med ledningsförmågan just i gränserna mellan kornen att få stor betydelse. Jag tycker man ska använda de komponenter man gillar - rätt eller fel har inte med saken att göra. Det är ändå så, att om man vill ha maximal linjäritet i sin stärkare, får man kanske ta till nåt annat, men det finns ju många sätt att koka sin soppa så den faller en i smaken.


08 Sep 2022, 18:27
Profile WWW

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Re: Olika typer av resistorer (Lär en newbie)
Åter igen, tack snälla för värdefull input!


11 Sep 2022, 13:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.