View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:16



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Fattar inte denna PPIMV 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Fattar inte denna PPIMV
Det blir på ett PCB så jag tänkte planera i förväg så jag
Kan lägga till extragrejor senare när det är klart.
Spanade på PPIMV och hittade denna.
Vad är hemligheten?
Är det tänkt att poten ska funka åt fel håll?

Är det något som är bra att tänka på eller är det bara att sno
denna rakt av?
Attachment:
IMG_20220810_211034.jpg [148.65 KiB]
Not downloaded yet


10 Aug 2022, 21:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Fattar inte denna PPIMV
Litet förvirrande det där med "wipers are at 0 ohm full CCW".
På bilden där det visas hur potarna är kopplade så är det ändå kopplat som en vanlig volympot med tredje benet till jord.

Och hur den funkar, ja den dumpar tydligen signal till jord som en vanlig volympot, fast på båda linjerna från fasvändaren samtidigt.
De extra kondingarna (efter mastern) håller bort biasströmmen (-V) från poten, medan resistorerna "33K to 100K" möjligen är tänkta att minska potarnas samverkan med kondingarna.

Det man kan tänka på är att alla PPIMV trollar med den negativa feedbackloopen. Ju mer du skruvar av ljudet på mastern desto mindre negativ återkoppling tillbaka till PI i förhållande till signalen som kommer från preampen in i PI. Om det sitter en Presence i loopen så kan den bli mer verkningslös när mastern skruvas ner. Men det verkar ju inte störa folk som installerar den här typen av mastervolymer.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


11 Aug 2022, 16:21
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Fattar inte denna PPIMV
Skit schysst!
Tack!
Jag sitter och klurar just nu.
Är det helt galet att ansluta presence och PPIMV
via kontakter i PCB?
Det känns inte helt ultimat men det vore smidigt när man ska
meka med den.



Hur ser folk på denna saken?
Jag löder nog antagligen men vore intressant att höra om
någon kontakt-trixar med sånt här.


11 Aug 2022, 19:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Fattar inte denna PPIMV
Denna är en gammal classiker av PPIMV och en av dom bättre.

Dock har Bruce C missat en sak och lagt till en sak.

Kondingarna efter pottarna ska vara 10 gånger större än dom som kommer innan, för att inte påverka basfrekvesen lika mycket.

Motstånden efter sitter pottarna är bra, då dessa i sin tur hjälper till med att just inte påverka bas när man drar ner volymen.
Detta är nog något som Bruce C kommit fram till själv, då man ser dessa sällan där på andra scheman.

Numera har denna mastern blivet den som blivet mest populär : https://guitarrista.com/phpbbforum/view ... 40&t=24602

Dom 2,2M motstånden som sitter på denna har två funktioner:

1. Med 2,2M på pottarna så får en 250K pot värdet av 220K vilket är värdet på motstånden man tar bort.
2. Motstånden förhindrar att eventuellt glapp i pottarna inte tappar referens och bränner rören.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


20 Aug 2022, 14:27
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Fattar inte denna PPIMV
Jag är inte helt säker på om jag fattar rätt.
Är det 220k motstånden från bias-kretsen man flyttar direkt till potarna istället?

Har nyss etsat ett PCB till slutsteg med plats för PPIMV, precense, switch till feedback.
Jag funderar på att ha både vanlig master och PPIMV bara för att kunna jämföra skillnaden.

Precense ska vara rätt värdelöst när man har PPIMV skrev någon. Varför har jag inte hunnit fatta än så jag tar mer än gärna emot en förklaring om någon har lust.

För övrigt förstår jag nu varför folk kör point to npoint
Etsning blir ju alltid skit hur man än försöker :D


21 Aug 2022, 12:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Fattar inte denna PPIMV
tokfan wrote:
Jag är inte helt säker på om jag fattar rätt.
1. Är det 220k motstånden från bias-kretsen man flyttar direkt till potarna istället?

Har nyss etsat ett PCB till slutsteg med plats för PPIMV, precense, switch till feedback.

2. Jag funderar på att ha både vanlig master och PPIMV bara för att kunna jämföra skillnaden.

3. Precense ska vara rätt värdelöst när man har PPIMV skrev någon. Varför har jag inte hunnit fatta än så jag tar mer än gärna emot en förklaring om någon har lust.

4. För övrigt förstår jag nu varför folk kör point to npoint

Etsning blir ju alltid skit hur man än försöker :D


1. Ja
2. Att ha bägge har sina fördelar då du kan ställ in hur mycket du vill fasvändaren ska dista.
3. Med PPIMV kommer bara precense funka 100% när mastern står på fullt, ju mer du sänker volymen med mastern ju minder signal får du tillbaka från feedbacken och därför funkar precense sämre o sämre ju mer du sänker mastern.

4.Nu vet jag inte om du menar "ricktig" PTP (= där merpart komponeterna löds direkt på rörsocklen eller att man använder lödöron/torn ?
Om du menar sistnämda, så finns det fördelar med detta sätt speciellt om man gör en ny design .
1. Lättare att byta o testa olika komponenter, där PCB inte gillar( håller) att man löder på samma ställe.
2. Sen kan man flyta tårar runt för att hör där man får minst brum, störningar mm.

Men har man ett färdigt konsept och har tillräkliga kopparbanor som håller för servis och bra jord, så har jag inget emot PCB

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


21 Aug 2022, 13:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Fattar inte denna PPIMV
tokfan wrote:

För övrigt förstår jag nu varför folk kör point to npoint
Etsning blir ju alltid skit hur man än försöker :D

Tät utskrift på OH papper, måste bli ordentligt svart, många skrivare klarar inte detta. Brukar skriva ut två och lägga på varandra för min skrivare är sådär.
UV-Exponering med lysrör 2 minuter viktigt att inte överexponera. OH filmen ska tryckas hårt mot laminatet med tex en skiva plexiglas.
Framkallning med 2%(vikt) kaustiksoda. Viktigt att inte framkalla för länge annars börjar man lösa upp även det som ska vara kvar. Brukar ta upp och spola av kortet efter bara ganska snabbt bad då brukar det som ska bort försvinna utan att ligga i för länge. Man kan eventuellt göra ett till snabbdopp om inte allt försvunnit. En del använder en mjuk borste för att skonsamt avlägsna. Förr väntade jag tills kortet såg helt färdigt ut i badet men då hade det tagit för hårt.
Etsa i etstank med värme ca 15 minuter med natriumpersulfat. Detta moment klantar man sällan till. Det är de tidigare momenten man gjort fel.
Gör man alla moment korrekt blir det bra varje gång. Felen jag gjorde förr när det bara blev bra ibland var. 1.För dålig utskrift 2.Utskriften låg inte mot laminatet ordentligt 3.UV-exponerade för länge 4.Framkallade för länge.

_________________
Johan Hansson


21 Aug 2022, 14:29
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Fattar inte denna PPIMV
tokfan wrote:
Precense ska vara rätt värdelöst när man har PPIMV skrev någon. Varför har jag inte hunnit fatta än så jag tar mer än gärna emot en förklaring om någon har lust.


Det var väl jag som skrev om det, och för en något utförligare beskrivning:

NFB-loopen i detta fall tar ju signal från högtalarutgången/OT:s sekundärsida och sänder en del av signalen tillbaka till fasvändaren. NFB-signalen är i motfas till signalen som kommer från preamp till PI och släcker där en del signal/distorsion.

Presence-poten är kopplad till NFB på så sätt att den reglerar hur mycket av de högsta frekvenserna som släcks ut.

Låt säga att styrkeförhållandet mellan signalen från preamp till PI kontra NFB-signalen är 100:10 utan mastervolym (siffror tagna ur luften bara som illustration).

När du installerar en PPIMV och drar ner mastern så minskar ju signalen från PI till slutsteg och därmed minskar också NFB-signalen.

Men signalen från preamp till PI påverkas ju inte av mastervolymen. Så då kan du ha förhållandet 100:1 i stället = NFB-signalen blir så liten i förhållande till preampsignalen att den nästan inte släcker ut nånting alls. Och när NFB-signalen blir verkningslös så blir också presence-poten det i samma grad.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


21 Aug 2022, 15:07
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Fattar inte denna PPIMV
Tät utskrift på OH papper, måste bli ordentligt svart, många skrivare klarar inte detta. Brukar skriva ut två och lägga på varandra för min skrivare är sådär.
UV-Exponering med lysrör 2 minuter viktigt att inte överexponera. OH filmen ska tryckas hårt mot laminatet med tex en skiva plexiglas.
Framkallning med 2%(vikt) kaustiksoda. Viktigt att inte framkalla för länge annars börjar man lösa upp även det som ska vara kvar. Brukar ta upp och spola av kortet efter bara ganska snabbt bad då brukar det som ska bort försvinna utan att ligga i för länge. Man kan eventuellt göra ett till snabbdopp om inte allt försvunnit. En del använder en mjuk borste för att skonsamt avlägsna. Förr väntade jag tills kortet såg helt färdigt ut i badet men då hade det tagit för hårt.
Etsa i etstank med värme ca 15 minuter med natriumpersulfat. Detta moment klantar man sällan till. Det är de tidigare momenten man gjort fel.
Gör man alla moment korrekt blir det bra varje gång. Felen jag gjorde förr när det bara blev bra ibland var. 1.För dålig utskrift 2.Utskriften låg inte mot laminatet ordentligt 3.UV-exponerade för länge 4.Framkallade för länge.[/quote]

Ja fasen jag gick tillbaka i min gamla träd och läste vad du skrivit om etsning.
Jag testade 2min först. Då fick jag inte bort fotoresisten.
Labbade mig till slut fram till ca 6min.
När det väl var skarpt läge blev det suddigt.
Klurar på om oh-filmen låg dåligt.
Hade lampor på undersidan och lade en bok på för att få det right.
Måste utveckla metoden seriöst nån gång.
Får satsa på plexiglas.
Fick även syn på din länk till kalkylator för kopparbanor efter att jag var klar. Det var tur annars hade jag etsat bort rubbet om jag gjort tunnare. :D

Tack för bra förklaringar amphealer och lynxtrap. Nu är jag med på noterna.


22 Aug 2022, 20:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Fattar inte denna PPIMV
tokfan wrote:
Jag testade 2min först. Då fick jag inte bort fotoresisten.
Labbade mig till slut fram till ca 6min.

Men lysrören är det 2 minuter. Har ingen aning vad som gäller med en uv-lampa. Skulle jag köra 6 minuter med lysrör skulle det bli helt förstört

_________________
Johan Hansson


22 Aug 2022, 21:11
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Fattar inte denna PPIMV
https://drive.google.com/file/d/1Ly0dTe ... p=drivesdk

Den kör jag med.
Köpt beg och aldrig bytt lysrör.
(Kort från electrokit om nu korten funkar olika).
Dubbla oh-filmer utskrivna på jobbets mönsterskrivare.


22 Aug 2022, 23:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Fattar inte denna PPIMV
tokfan wrote:
https://drive.google.com/file/d/1Ly0dTed2nSkEJCpV_HksP8g_hyTiEZ2V/view?usp=drivesdk

Den kör jag med.
Köpt beg och aldrig bytt lysrör.
(Kort från electrokit om nu korten funkar olika).
Dubbla oh-filmer utskrivna på jobbets mönsterskrivare.
Lyckas inte öppna länken. Men om rören är på ålderns höst blir det givetvis längre exponeringstid. Nej korten fungerar inte olika. Har använt kort från flera olika leverantörer och det är precis samma.

_________________
Johan Hansson


22 Aug 2022, 23:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.