View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:16



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Oscilloscope? "Måste" man ha ett som nybörjare... 
Author Message

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Oscilloscope? "Måste" man ha ett som nybörjare...
fler nybörjarfrågor :mrgreen:

Hur är det med oscilloscope?
Måste man ha ett och om det är så vad ska man ha?
Det finns från kaffepengar till vulgärt dyra.

Man får ju ofta vad man betalar för och jag tänker att en riktigt billig från Amazon eller liknande kanske fungerar för en pedal där det inte är så många volt- men inte förstärkare?

Och ja, det är kul med prylar... :oops:


14 Sep 2022, 21:55
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Oscilloscope? "Måste" man ha ett som nybörjare...
Såhär tycker jag, eller snarare, så har jag gjort:

För att komma igång med att bygga och modda behöver man inte ha ett. Allra först behöver man böcker tycker jag (Merlin Blencowe och Kevin O'Connors t.ex.)

Det finns i princip färdiga "close enough" lösningar för nästan allt man kan tänka sig knåpa ihop hemma i verkstaden (dvs det mesta är uppfunnet redan). Man läser sig till hur en krets fungerar, dvs vilken roll alla komponenter spelar och hur olika värden osv inverkar, plöjer scheman på kända och okända förstärkare m.m.

På så vis lär man sig också vilka ändringar som kan vara vettiga och intressanta att prova när man håller på. Då vet man tillräckligt för att inte vara farlig, och så använder man öronen till att kolla om det blev bra. Plus att det finns ju fina experter på detta (och andra) forum också. Börjar bli oroväckande få här på bojen tyvärr.

Men visst kan det vara bra, t.ex om man är väldigt intresserad av att studera kretsar ingående så kan det förstås vara intressant. Och ska man börja felsöka riktigt på allvar och kanske ta in utomstående mekjobb så behöver man nog ett.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


14 Sep 2022, 22:48
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Oscilloscope? "Måste" man ha ett som nybörjare...
Ett oscilloskop är bra att ha. Till saken hör dock att man får extremt mycket mer nytta av ett "skåp" om man har lite grepp om vad det faktiskt kan göra - det är inte lika "enkelt" som en multimeter.

För enklare mätningar, och för att lära sig apparaten, skulle jag nästan föreslå ett begagnat. Man kan hitta "old-school" med katodstrålerör för mycket bra priser (tradera och liknande), sådana som en gång i tiden var värstingprylar, och som lätt klarar allt man vill göra med en normal förstärkare.

Nya, enklare digitala, finns kanske för rimliga priser. Kan funka.

Finns också PICO-serien med enheter som utnyttjar en PC för att göra sånt som ett oscilloskop kan göra.

Men jag misstänker att en äldre Tektronix-enhet går att få för under en tusenlapp och mer behövs inte.


14 Sep 2022, 22:51
Profile WWW
Online
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Oscilloscope? "Måste" man ha ett som nybörjare...
lampuradio wrote:
Ett oscilloskop är bra att ha. Till saken hör dock att man får extremt mycket mer nytta av ett "skåp" om man har lite grepp om vad det faktiskt kan göra - det är inte lika "enkelt" som en multimeter.

För enklare mätningar, och för att lära sig apparaten, skulle jag nästan föreslå ett begagnat. Man kan hitta "old-school" med katodstrålerör för mycket bra priser (tradera och liknande), sådana som en gång i tiden var värstingprylar, och som lätt klarar allt man vill göra med en normal förstärkare.

Nya, enklare digitala, finns kanske för rimliga priser. Kan funka.

Finns också PICO-serien med enheter som utnyttjar en PC för att göra sånt som ett oscilloskop kan göra.

Men jag misstänker att en äldre Tektronix-enhet går att få för under en tusenlapp och mer behövs inte.

Instämmer helt.

Dessutom bör man ha en 1:100 probe ( de klarar ofta > 500 Volt ) så att man slipper steka ingången. Dessa
säljs ofta på tradera med eller utan skåp.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


15 Sep 2022, 08:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Oscilloscope? "Måste" man ha ett som nybörjare...
lampuradio wrote:
Man kan hitta "old-school" med katodstrålerör för mycket bra priser (tradera och liknande), sådana som en gång i tiden var värstingprylar, och som lätt klarar allt man vill göra med en normal förstärkare.


Ett sånt kom jag över på loppis för nåt år sen, men tröskeln har känts litet hög för att sätta igång och börja lära sig. Och det är väl kondensatorer m.m. som kan behöva bytas i såna gamla prylar också?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Sep 2022, 20:55
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Oscilloscope? "Måste" man ha ett som nybörjare...
Det mest jobbiga med gamla scope är att de är enorma på djupet. Jag blev starkt avrådd från att köpa ett modernt digitalt när jag var i ditt läge men jag gjorde det ändå och jag har inte ångrat mig alls. Köpte till en 1:100 probe bara. Det jag gillar är alla mätningar av spänningen man kan lägga till i fönstret och att man kan filtrera bort frekvenser med olika digitala filter.

_________________
Johan Hansson


15 Sep 2022, 21:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Oscilloscope? "Måste" man ha ett som nybörjare...
Lynxtrap wrote:
lampuradio wrote:
Man kan hitta "old-school" med katodstrålerör för mycket bra priser (tradera och liknande), sådana som en gång i tiden var värstingprylar, och som lätt klarar allt man vill göra med en normal förstärkare.


Ett sånt kom jag över på loppis för nåt år sen, men tröskeln har känts litet hög för att sätta igång och börja lära sig. Och det är väl kondensatorer m.m. som kan behöva bytas i såna gamla prylar också?



Ja, samma här. Fick ett gammalt Tektronixskåp av en kompis när de rensade ut på hans jobb. Jag tror att det fungerar felfritt, och jag har försökt att komma igång att använda det. Har blivit några saker, bl.a kontrollmätte jag en utgångstrafo som jag kunde se att den förändrade vågformen på sinusvågen... Klart intressant!

Men, det är en ganska rejäl backe för att komma igång känns det som, precis som du säger Lynxtrap.

det sitter dock en DMM på den, DM 44 som mäter resistans upp till 20 MOhm, vilket kan vara användbart när man som jag grejar med optosar, som man gärna vill kontrollmäta ibland, och de ligger uppe i det häradet.

Jag har Blencowes "Designing Tube preamps for guitar and bass" och sitter faktiskt och läser i den just nu. Det jag saknar för egen del är någon grundläggande bok, helst på svenska, om en del elektronikbegrepp, mina grundkunskaper är tyvärr inte så mycket att hurra för.
För att läsa Blencowe kan i alla fall jag känna som att han förutsätter att man förstår en del saker.

För min del har det varit en hel del läsande av scheman för att hitta saker att testa, och sedan testat för att se ifall det är något som jag vill behålla eller inte.

_________________
/Lennart


15 Sep 2022, 21:48
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Oscilloscope? "Måste" man ha ett som nybörjare...
Lynxtrap wrote:
lampuradio wrote:
Man kan hitta "old-school" med katodstrålerör för mycket bra priser (tradera och liknande), sådana som en gång i tiden var värstingprylar, och som lätt klarar allt man vill göra med en normal förstärkare.


Ett sånt kom jag över på loppis för nåt år sen, men tröskeln har känts litet hög för att sätta igång och börja lära sig. Och det är väl kondensatorer m.m. som kan behöva bytas i såna gamla prylar också?


Många äldre "skåp" byggdes ofta med lite mer långtidsperspektiv än vanlig konsumentelektronik och komponentkvaliteten är därefter. Visst kan nån ellyt krångla, men inte så himla ofta trots allt. Ett transistoriserat oscilloskop som Tektronix 467 eller vad det heter verkar väldigt långlivat exempelvis.

Jag tror att om man ska bli virtuos på oscilloskop och kunna göra alla möjliga mätningar (fasvinkel, frekvensbestämning etc etc) så tar det tid att komma dit. Att utnyttja skåpet som en sorts "visualiserande multimeter" är dock inte så hemskt svårt. Det man måste veta, är hur man får horisontalsvepet ("X") att frisvänga och hur man sen tvingar det i synk med insignalen. Sen ställer man in känsligheten på vertikalingången ("Y", V/cm) och rattar svepfrekvensen tills man ser nåt vettigt. En enkel tongenerator är utmärkt övningsobjekt och till stor hjälp i vidare arbete. Många oscilloskop har en kalibreringstapp, med 1 V fyrkant, som man kan använda att träna med också.

Min erfarenhet av digitala oscilloskop är tyvärr från 1990-talet och då var de inte kul att jobba med. Förhoppningsvis är det bättre idag...


16 Sep 2022, 15:49
Profile WWW

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Re: Oscilloscope? "Måste" man ha ett som nybörjare...
Tack för bra svar och fin input :D

Det låter som att jag ska börja med litteratur och kanske "amazons" billigaste för att bara kolla vad det rör sig om.

Så det är proben som sänker signalen?
Fungerar det så att ett 1:100 probe sänker 500V -> 5V, en 1:10 500V -> 50V osv?


17 Sep 2022, 12:44
Profile
Online
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Oscilloscope? "Måste" man ha ett som nybörjare...
AndreasO wrote:
Tack för bra svar och fin input :D

Det låter som att jag ska börja med litteratur och kanske "amazons" billigaste för att bara kolla vad det rör sig om.

Så det är proben som sänker signalen?
Fungerar det så att ett 1:100 probe sänker 500V -> 5V, en 1:10 500V -> 50V osv?

Ja, proben är en spänningsdelare.

Ett billigt begagnat analogt skåp från t.ex. tradera är en bra start.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


18 Sep 2022, 08:44
Profile WWW

Joined: 15 Jun 2016, 21:07
Posts: 25
Post Re: Oscilloscope? "Måste" man ha ett som nybörjare...
Inget hemmalab är komplett utan ett oscilloskop - tycker jag. Har man en gång skaffat ett oscilloskop och börjat använda det så blir det gärna så att det alltid startas när man börjar greja med något.
Det ger så mycket mer att titta på signaler jämfört med att bara ha en multimeter.
Håller helt klart med om att man klarar sig enormt långt med något gammalt analogt oscilloskop. Själv har jag haft massor av olika modeller och har gett bort en hel del till andra entusiaster gratis. Om man håller på med ljudgrejer så duger i stort sett vad som helst. Mitt allra första var ett gigantiskt rörbestyckat Philips med klassiskt runt bildrör. Det var i högstadieåldern och det öppnade en ny värld inom elektronik. Nästa var ett något kompaktare Tektronix 515A. Även det enkanals, rörbestyckat och med runt bildrör. Mitt nuvarande som används för det mesta är ett fyrkanals 100 MHz analogt Iwatsu som jag fått gratis. Har även ett digitalt Tektronix från sent 80-tal som även det var gratis. Som någon skrev tidigare är äldre digitala lite småjobbiga och det kan jag hålla med om. Därför används så gott som alltid mitt Iwatsu. Riktigt gamla rörbestyckade kan ha lite trista triggmöjligheter och blir därför lite jobbiga men då är det verkligen gamla saker. Analoga oscillioskop som stått oanvända länge brukar kräva lite motionering/kontaktsprej på omkopplare för att funka bra. Betala inte för mycket för ett äldre analogt. På "proffsmarknaden" är de iskalla. Förutom funktion bör det vara avgörande för betalningsviljan att man får med fungerande prober, manualer mm. Dock oftast inga som helst problem att ta prober från ett annat oscilloskop, bör dock justeras in mot det nya med hjälp av kalibratorn som oftast finns inbyggd så man får snygg fyrkantsrespons. Standard brukar vara 1:10 probe, håller man på med rörbestyckade grejer kan det vara bra att också ha 1:100 probe som klarar lite högre spänning. Annars är audiosignaler så simpla att det egentligen oftast inte är något problem att mata in direkt, med reservation för ev. DC-komponent på signalen (typ anodspänning).

Annars är det faktiskt inte så dumt med ett modernt digitalt. Tar knappt någon plats alls på djupet och det är inte så dumt att kunna spara vågformer till ett USB-minne som man sedan kan dela med sig på ett forum för att diskutera sina problem med.

Har dåliga erfarenheter från lite äldre portabla digitala oscilloskop (Typ Tektronix och Philips/Fluke Scopemeter). Klart attraktivt med små kompakta och batteridrivna saker men de tidiga bildskärmarna var verkligen bedrövliga att titta på jämfört med ett riktigt bildrör. Mycket bättre nu. Titta alltid före köp.


19 Sep 2022, 07:35
Profile

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Re: Oscilloscope? "Måste" man ha ett som nybörjare...
Tack för bra information, det uppskattas verkligen!


20 Sep 2022, 12:45
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.