View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:43



Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Ren preamp 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Ren preamp
Det var ju tänkt att bli en hel förstärkare med KT66 för steelgitarr (i en tidigare tråd).
Nu vill "beställaren" emellertid nöja sig med en preamp tillsvidare, och har blivit intresserad av 6SL7 som används i nån custompreamp för pedal steel som ska vara bra.

Om den vet jag inte mycket mer än att den ska vara influerad av Ampeg B15 och att den har en tvåpottars tonstack av typ Fender.

Min föreställning är ändå att en James skulle funka bra i det här fallet, och tänker att man med midkontrollen mellan de första två stegen kan "scoopa" mellanregistret åt Fenderhållet utan att att behöva maxa potarna i Jamesen. Har testat bägge i tonestack calculator och i teorin ser det bra ut.

Det tredje steget är möjligtvis onödigt, men jag har fått för mig i tidigare preamp-byggen att det sitter bra med ett sånt ganska linjärt steg som ett slags substitut för fasvändare eller slutsteg.

Centralt är ändå att preampen ska vara ren, och han vill gärna ha mycket "svep" i volymkontollen. Har övervägt en 500k pot, men man får ju testa mer när bygget är igång.

Trafon är en T30 från Tubetown med 200VAC på sekundären, alternativt en T47 för 250VAC.

Tror ni att nåt åt det här hållet kan funka som utgångspunkt? Alla kommentarer välkomna!

Attachment:
Steel Pre schematic_rev1.png [231.45 KiB]
Not downloaded yet

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


16 Sep 2022, 15:52
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Ren preamp
Ett par funderingar bara...
6SL7 har ju en efterföljare i ECC83 och de är väldigt lika, tveksamt om det blir nån avgörande skillnad - det mesta ligger nog i kringkomponenterna. Själv är jag mycket förtjust i oktalrör allmänt och 6SL7 och 6SN7 är ett par favoriter, mycket användbara.

En fråga är varför du vill lämna katoden i steg 1 oavkopplad. Det tar ner gain, men ger ingen färgning, dock finns alltid risken att störningar från glöden kommer att märkas mer när katoden inte är signalmässigt jordad. Om du bara vill hålla nere gain i det steget, skulle det ju funka även med ett annat anodmotstånd (typ 47 kΩ eller så) och runt 1 kΩ på katoden (avkopplat).


19 Sep 2022, 15:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Ren preamp
lampuradio wrote:
Ett par funderingar bara...
6SL7 har ju en efterföljare i ECC83 och de är väldigt lika, tveksamt om det blir nån avgörande skillnad - det mesta ligger nog i kringkomponenterna. Själv är jag mycket förtjust i oktalrör allmänt och 6SL7 och 6SN7 är ett par favoriter, mycket användbara.

En fråga är varför du vill lämna katoden i steg 1 oavkopplad. Det tar ner gain, men ger ingen färgning, dock finns alltid risken att störningar från glöden kommer att märkas mer när katoden inte är signalmässigt jordad. Om du bara vill hålla nere gain i det steget, skulle det ju funka även med ett annat anodmotstånd (typ 47 kΩ eller så) och runt 1 kΩ på katoden (avkopplat).


Tack för kommentarerna och tipsen!

Valet av 6SL7 var ett önskemål, och jag är själv också nyfiken på dem. Det sägs att de ska "låta" lite annorlunda, men som sagt, det kan ju vara kringkomponenter också. Ampegförstärkaren som denna delvis är baserad på använder också 6SL7.

Jo det är med tanke på gain/negativ återkoppling som steg 1 är oavkopplat, men intressant med störningarna, har inte tänkt på den aspekten. Oktalrören är väl mer benägna till glödbrum?

Ampegen kör oavkopplat på steg 1 och 2, men det betyder förstås inte att det måste vara så.

Ingångssteget på Ampeg ligger på 470k anod, 5.6k katod och 5.6M gallerläcka!

En pedal steel ger ut stark signal (även om den varierar mycket då volympedal används hela tiden). Jag har inte mätt på instrumentet, men pickupen kan ligga på en DC resistans om 15-20k.

Har även funderat kring impedansen på ingången och t.o.m att göra den justerbar, men man vill kanske inte gå under 1M på gallerläckan?

Vi har testat med en baspreamp jag byggt (där en av kanalerna också är baserad på Ampeg fast med ECC83) och den distar fortare med steelgitarren än med en normal bas, för att inte tala om elgitarr.

Jag börjar också blir mer tveksam till om steg 3 gör någon nytta här.

En grej jag också undrar lite över är resistorn till jord på utgången. När jag har använt den här katodföljaren i andra byggen har jag utan större eftertanke hängt 1M där samt en .1uF konding över anodresistorn som i den Engl (om jag minns rätt) där effektloopen drivs av en sån här följare.

Nu kikade jag istället i Merlin Blencows bok om gitarrpreamps där han visar denna följaren just som line out, men utan konding över anoden och med en volympot om endast 10k i den position där jag nu har en 15k resistor.
Det är ju en enorm skillnad på 10-15k och 1M, men vad innebär det i praktiken?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Sep 2022, 16:51
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Ren preamp
Jag vet inte om oktalrör är generellt mer benägna till glödbrum, men glödmatningen kan ju "fånga upp" annat som då läcker över till katoderna. I högnivåsteg är det inte så noga, men första steget kan vara lite känsligare.

Gallerläckan på ingången kan du sätta till vad du behagar. Jag skulle dock ha en konding först, för att utesluta att nån DC ställer till det med bias där. Värdet på kondingen måste förstås korrelera med gallerläckan för att inte begränsa frekvensgången nedåt. Man kan ha en valbar ingångslast direkt på ingångskontakten, följd av en 0,1 µF och en gallerläcka på typ 270 kΩ eller nåt. För hög resistans i gallerläcken är ibland obra, även om 1 M är helt OK för de flesta rör.

En resistor till jord på utgången är bra praxis, för att säkerställa att utgången ligger på noll Volt. Annars kommer den att riskera att ligga på lite plus DC pga läckage genom kondingen och det kan bli rejäla "knäppar" om man kopplar in ett aktivt slutsteg. Speciellt med en elektrolyt på utgången...


19 Sep 2022, 18:33
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Ren preamp
Lynxtrap wrote:

Nu kikade jag istället i Merlin Blencows bok om gitarrpreamps där han visar denna följaren just som line out, men utan konding över anoden och med en volympot om endast 10k i den position där jag nu har en 15k resistor.
Det är ju en enorm skillnad på 10-15k och 1M, men vad innebär det i praktiken?
När man är nere på låg signalnivå igen som vid en line out nivå så innebär 1M pot att det blir dåligt brus till signal förhållande. Detta är ju en övervägning angående om det går att driva ett lägre värde på potten. Att inte avkoppla anoden ger rejält lägre signal ut samtidigt som du har en stor signal på anoden som sänder ut helt i onödan. Det skapar ju dessutom millereffekt helt i onödan. Jag kanske missar något men ser inte varför Merlin gjort så.

_________________
Johan Hansson


19 Sep 2022, 19:13
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Ren preamp
Tubis wrote:
När man är nere på låg signalnivå igen som vid en line out nivå så innebär 1M pot att det blir dåligt brus till signal förhållande. Detta är ju en övervägning angående om det går att driva ett lägre värde på potten. Att inte avkoppla anoden ger rejält lägre signal ut samtidigt som du har en stor signal på anoden som sänder ut helt i onödan. Det skapar ju dessutom millereffekt helt i onödan. Jag kanske missar något men ser inte varför Merlin gjort så.


Du menar att en rejäl konding över anoden gör ungefär detsamma i detta fall som katodbypass gör på en anodföljare?

Möjligtvis tänker han att trioden samtidigt kan användas som gainsteg. I nuvarande utförande är det ju faktiskt ett gainsteg som kunde utföra två uppgifter om man även tar signal från anoden. Ganska praktiskt som effect send i förstärkare.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


20 Sep 2022, 12:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Ren preamp
Lynxtrap wrote:
Du menar att en rejäl konding över anoden gör ungefär detsamma i detta fall som katodbypass gör på en anodföljare?

Vet inte fysiken bakom vem bara att det är vad som sker.

_________________
Johan Hansson


20 Sep 2022, 12:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Ren preamp
Angående störning på oavkopplad katod från glöd kan man alltid köra en spänningsdubblare på 6.3 glöden vilket ger dubbel DC spänning minus dioddropp och sedan stabba den till 12V vilket ger extremt lågt rippel och den smutsiga elen från nätet är bortfiltrerad.

_________________
Johan Hansson


20 Sep 2022, 19:31
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Ren preamp
Tubis wrote:
Lynxtrap wrote:
Du menar att en rejäl konding över anoden gör ungefär detsamma i detta fall som katodbypass gör på en anodföljare?

Vet inte fysiken bakom vem bara att det är vad som sker.


Utgångsspänningen beror ju av strömmen (strömändringen) genom katodmoståndet. Med ett anodmotstånd med i kretsen blir strömändringen genom röret mindre för en viss gallerspänningsändring = mindre utspänning. Man kan få en bild av detta om man använder Ia/Ua -diagrammet. I ena fallet har man 0 Ohm anodresistor och då blir "belastningslinjen" vertikal, medan en anodresistor ger en lutande belastningslinje. Varierande gallerspänning ger då en betydligt mindre variation i anodströmmen, men däremot en stor variation av anodspänningen (som man ju använder i ett "normalt" förstärkarsteg).


20 Sep 2022, 19:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Ren preamp
lampuradio wrote:
Ett par funderingar bara...
6SL7 har ju en efterföljare i ECC83 och de är väldigt lika, tveksamt om det blir nån avgörande skillnad - det mesta ligger nog i kringkomponenterna. Själv är jag mycket förtjust i oktalrör allmänt och 6SL7 och 6SN7 är ett par favoriter, mycket användbara.

En fråga är varför du vill lämna katoden i steg 1 oavkopplad. Det tar ner gain, men ger ingen färgning, dock finns alltid risken att störningar från glöden kommer att märkas mer när katoden inte är signalmässigt jordad. Om du bara vill hålla nere gain i det steget, skulle det ju funka även med ett annat anodmotstånd (typ 47 kΩ eller så) och runt 1 kΩ på katoden (avkopplat).


Nej Richard, det är tydlig o hörbar skillnad mellan just dessa rör.

Jag vet detta då jag hade nöjet att få höra Sixtens stärkare = en Fender delux 5E3 som han hade både 12ax7 och 6SL7 i preampen.
Dessa var kopplade med en swich så man kunde välja mellan dom, med för övrigt samma värden.

Och 6SL7 låter "större" och mer odistinkta och det är tydligt.
Sen hade det givetvis varit mer "rättvist" om det varit 5751 och 6SL7 då dessa har samma förstärkning.

Så Tom kommer nog få labba en del med olika värden på avkoplings kondingar o signalkondingar för att få till ett tydligt ljud för steelguitar om han ska använda 6SL7.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


24 Sep 2022, 13:16
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Ren preamp
Amp Healer II wrote:

Nej Richard, det är tydlig o hörbar skillnad mellan just dessa rör.

Jag vet detta då jag hade nöjet att få höra Sixtens stärkare = en Fender delux 5E3 som han hade både 12ax7 och 6SL7 i preampen.
Dessa var kopplade med en swich så man kunde välja mellan dom, med för övrigt samma värden.

Och 6SL7 låter "större" och mer odistinkta och det är tydligt.
Sen hade det givetvis varit mer "rättvist" om det varit 5751 och 6SL7 då dessa har samma förstärkning.

Så Tom kommer nog få labba en del med olika värden på avkoplings kondingar o signalkondingar för att få till ett tydligt ljud för steelguitar om han ska använda 6SL7.


Tack för funderingar alla!
"Odistinkt" låter ju inte så bra för ändamålet nej. Jag har alltså ingen som helst egen erfarenhet av de här rören utan har bara läst om andras erfarenheter. "Större" känner jag igen, men har också fått för mig att de skulle vara "stadigare" på nåt sätt, men det är ju motsatsen till odistinkt...

Och jo det kommer garanterat att labbas med den här kretsen en hel del när man får ljud i den, schemat är mest för att fastslå en grundtopologi.

DC-glöd kan övervägas om det blir oöverstigliga brumproblem, tänkte börja så här, trappa upp med en balanspot och ta till DC som sista utväg...

Om oktalen inte visar sig funka eller gå att få till så får man helt enkelt slänga ut den. 5751 eller kanske 12AY7 skulle säkert funka minst lika bra.

Nytt instrument och nytt rör, man får treva sig fram lite här.

Uttryckte mig lite diffust i ett tidigare inlägg angående oavkopplad katod på första steget. Det är ju egentligen headroom på ingången jag vill säkerställa, överskott av gain kan man alltid bli av med längre fram.

Beträffande anoden på katodföljaren så jo det blir ju "swing" på katoden i samverkan med anodresistorn. En 0.1uF konding över anodresistorn antar jag att släcker i stort sett all relevant AC på anoden, och tydligen blir det då mer signal på katoden...? Vore kul att veta hur det funkar det där.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


24 Sep 2022, 14:09
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Ren preamp
När det gäller katodföljare, används de i de flesta fall som impedansomvandlare. Förstärkningen är något mindre än 1, men man får en låg utimpedans, vilket är användbart i en del fall, exempelvis ett utgångssteg i en separat förförstärkare. Låg utimpedans gör inverkan av lite längre kablar mindre, till exempel (kabelkapacitansen kan inte äta diskant på samma sätt som i en högimpedanskrets).

Lite generellt behöver man inte ha någon anodresistor alls. Om man av nåt skäl ändå vill ha det (för spänningsanpassning eller så), så kan det ju avkopplas så som nämns för att få anoden "signaljordad".

Det enklaste sättet att visualisera hur anodresistorn inverkar på utspänningen från en katodföljare, är nog ändå att använda Ua/Ia -diagrammet. Man ritar in lastlinjen för den anodresistor som man (hypotetiskt) sätter in i anodkretsen och markerar vilopunkten som man får med den valda katodresistorn (biaspunkten). Sen följer man lastlinjen rent grafiskt och ser hur anodspänning och anodström kommer att ändras under signalsvinget. Detta är inte helt exakt vetenskapligt angreppssätt, men man får ändå bilden av hur spänningar och strömmar ändras med inkommande signal. Grundprincipen är att utspänningen ändras utefter strömändringen genom röret. Med en anodresistor blir strömändringen mindre än utan (eller med en avkopplad resistor) och följaktligen blir då utspänningen (över katodmotståndet) mindre. Här finns ju en bra beskrivning:
http://www.valvewizard.co.uk/accf.html

Här finns ju allt om lastlinjer etc:
http://www.valvewizard.co.uk/Common_Gain_Stage.pdf

Sen vore det nog dumt att gå in i polemik om hur olika rör låter. Rör är inte ens identiska på individnivå, även om de har samma märkning. Jag nöjer mig med att konstatera, att både ECC83 och 6SL7 och alla de andra godingarna är användbara mellan DC och många MHz, beroende på kretsdesignen, normalt sett tänker man sig nog inte att en viss rörtyp har en viss frekvensgång i sig själv. Jag kan nog ha överdrivit likheterna mellan ECC83 och 6SL7; växlar man mellan dem i exakt sama krets kan det säkert låta olika.


24 Sep 2022, 14:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Ren preamp
Tackar för det!
Det är väl lika så väl att sätta dit kondingen på anoden.
Kan f.ö noteras att det är just Valvewizard som rekommenderar den här följaren som line out, i en av hans böcker. Han har då en 10k pot över utgången som volymkontroll, så utgående från det ritade jag in en fast 15k resistor eftersom jag har "master"-volymkontrollen innan följaren.

För övrigt så tog jag ut lite kurvor på tonkontrollerna. Utgångsimpedansen från steg ett gör att midpoten tappar lite diskant på övre halvan av svepet, men det tänkte jag att man borde kunna leva med.
Eventuellt verkar midkontrollen också aningen lågt ner, men det får man testa sig fram till.

Attachment:
Mid control_sweep.jpg
Mid control_sweep.jpg [ 58.84 KiB | Viewed 7568 times ]


Attachment:
Bass_Treble_sweep.jpg
Bass_Treble_sweep.jpg [ 74.58 KiB | Viewed 7568 times ]

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


24 Sep 2022, 23:36
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Ren preamp
En kort fundering om varför det sitter ett 100 kΩ till anoden i katodföljaren: Det är troligen för att säkerställa att det inte blir för stor spänning mellan den katoden och jord/glöd i det steget. Ingen orimlig tanke, förstås. En signaljordning (avkopplingskonding) på anoden är väl en option i det läget.


25 Sep 2022, 12:30
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Ren preamp
lampuradio wrote:
En kort fundering om varför det sitter ett 100 kΩ till anoden i katodföljaren: Det är troligen för att säkerställa att det inte blir för stor spänning mellan den katoden och jord/glöd i det steget. Ingen orimlig tanke, förstås. En signaljordning (avkopplingskonding) på anoden är väl en option i det läget.

Jag använder den typen för att slippa ha hög DC som enbart en konding skyddar från att hamna på utgången från apparaten. Bonus blir även att man kan använda en fysiskt mindre och billigare konding på utgången.

_________________
Johan Hansson


25 Sep 2022, 13:00
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Ren preamp
Det har hänt en del sen sist, och varit en del om och men med projektet.
Men nu är preampen igång och för egen del betraktar jag den nu som klar, den låter fint och har fått bukt med en del problem med brus och brum.

Jag var inte beredd på hur annorlunda 12AU7 skulle bete sig jämfört med t.ex 12AX7 vad beträffar spänning och bias. AU7:ans lägre anodresistans resulterar uppenbarligen i förvånansvärt låg anodspänning.

Trots det är jag förvånad åt att se enbart 55V på anoden på V2B (katodföljaren), så jag är osäker om det står helt rätt till? Alla spänningar är noterade i schemat.

Attachment:
Steel Pre schematic rev5.png [200.83 KiB]
Not downloaded yet

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Oct 2022, 13:37
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Ren preamp
Om man tittar på rörets diagram (Ua/Ia) och lägger in anodresistorn som belastningslinje, så tycker jag det stämmer rätt väl med 55 V. Röret drar en del ström, så spänningsfallet blir väsentligt över anodresistorn.

Anodresistansen är inte en helt självklar parameter, den anger hur strömmen genom röret ändras vid en ändring av anodspänningen (allt annat lika). Ett rör kan ha låg anodresistans ("inre resistans") men ändå vara mycket känsligt för styrgallerspänningen (lättstrypt). Om man jämför diagrammen för ECC81 och ECC83 exempelvis, så kan de vid ett ögonkast se likartade ut, men skalan på y-axeln (Ia) kan vara rätt olika.


19 Oct 2022, 16:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Ren preamp
Det är nåt skumt som pågår.

Häromdagen mätte jag 80V på anoden vid en snabb koll. Eftersom den mätte 55V igår, vid ett antal mätningar, så tänkte jag att det rörde sig om mätfel första gången.

I dag mätte jag upp 80V på nytt. Följaktligen då också något högre katodspänning, ca 3V.

Petade runt med träpinne och gjorde ett antal mätningar, men 80V oförändrat.

Sen stängde jag av apparaten, och slog på den igen efter en stund. Då var det 55 volt igen. Jag satte proben på anodpinnen ganska genast, och såg hur spänningen sjönk från dryga 80V till 55V där den stannade. Alla övriga spänningar i kretsen oförändrade. Petade runt, gjorde ett antal mätningar, ingen förändring.

Stängde av, slog på igen. Tillbaka på 80V. Därefter slog jag av och på ett antal gånger och mätte minst 20 gånger, och nu var det konstant 80V.

80V är högst troligt "rätt" spänning, då jag nu kikat bl.a på schema till en Vox AC100 med ECC82 och kombon 100k/1.5k på drygt 300V matning och anoden på ca 80V.

Men jag begriper inte detta fall som till synes uppträder helt slumpässigt, och till samma läge på 55V, utan att några andra spänningar i kretsen förändras! Att det landar på just 55V flera gånger kan ju däremot inte vara slumpmässigt.

Någon som har ideer? Jag har kontrollmätt motstånd, gallerspänning, m.m. Det är precis som om trioden får en ohörbar konstant signal som får den att dra en massa ström. Knas med röret? Spöken i verkstan?

Vågar inte riktigt lämna den ifrån mig såhär i alla fall.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Oct 2022, 22:58
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Ren preamp
Om du har ett oscilloskop, koppla in det på utgången. Om det är en "spöksignal" borde den nog ändå gå att hitta med ett oscilloskop.

Det kan vara läckage i kopplingskondingen från föregående steg. Händer det även med volympoten tydligt i nolläget?

Det kan vara läckage i den lilla kondingen över anodresistorn (då är 55 V "rätt" spänning och 80 V pga läckage).

Antar att B+ är konstant...


20 Oct 2022, 08:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Ren preamp
Har tyvärr inget fungerande oscilloskop.
Jag testade den i går kväll, inkopplad till slutsteg, rattade, spelade och mätte - många gånger. Den gick inte ner till 55V en enda gång.

Det känns ju inte alldeles 100%, nåt måste ju spänningsfallet bero på, men jag lämnar den ifrån mig så här nu. Det är i varje fall en kompis som ska ha den, så om den börjar bete sig eller låta annorlunda så får jag väl rota runt i den igen.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


21 Oct 2022, 13:15
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Ren preamp
Lynxtrap wrote:
Det har hänt en del sen sist, och varit en del om och men med projektet.
Men nu är preampen igång och för egen del betraktar jag den nu som klar, den låter fint och har fått bukt med en del problem med brus och brum.

Jag var inte beredd på hur annorlunda 12AU7 skulle bete sig jämfört med t.ex 12AX7 vad beträffar spänning och bias. AU7:ans lägre anodresistans resulterar uppenbarligen i förvånansvärt låg anodspänning.

Trots det är jag förvånad åt att se enbart 55V på anoden på V2B (katodföljaren), så jag är osäker om det står helt rätt till? Alla spänningar är noterade i schemat.

Attachment:
Steel Pre schematic rev5.png


Trevligt att du uppdaterar o deler med dig av hur det går.
Du har valt en väg jag inte hade gjort, jag hade som du valt 3 steg (för att det ger mer sustain) men inte valt samma rör.
Jag Hade vald Ryska 6N2p-EV eller 12BZ7 pga av att dom har högre transcondance = mer headroom.

Jag ser dock en allvarlig kontruktions miss, vilket nog är svaret på varför du får olika resultat.
Så låga värden mellan noderna är som be om problem.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


26 Oct 2022, 18:18
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Ren preamp
Amp Healer II wrote:
Jag ser dock en allvarlig kontruktions miss, vilket nog är svaret på varför du får olika resultat.
Så låga värden mellan noderna är som be om problem.


Ojdå! Vad borde jag ha där i så fall? Och varför...?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Oct 2022, 12:42
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Ren preamp
Lynxtrap wrote:
Amp Healer II wrote:
Jag ser dock en allvarlig kontruktions miss, vilket nog är svaret på varför du får olika resultat.
Så låga värden mellan noderna är som be om problem.


Ojdå! Vad borde jag ha där i så fall? Och varför...?


Well, "Standard" är 10K men mina tester har märkt att "smärtgränsen" är 4,7K om man vill EN node ska ska funka som en node bland flera.
Varför ? För har man så små värden som du har Så är det inte tillräckligt seperation mellan noderna.
Bygga från start så hade du kunant ha inviduella noder (som är det bästa) i stället för lägga dom i serie.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


27 Oct 2022, 22:02
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Ren preamp
Du kanske du ska lära dig grunderna innan du bygger åt andra ,,,bara en tanke.
Här kan du lära on noder:http://www.valvewizard.co.uk/Grounding.html

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


28 Oct 2022, 16:19
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Ren preamp
Amp Healer II wrote:
Well, "Standard" är 10K men mina tester har märkt att "smärtgränsen" är 4,7K om man vill EN node ska ska funka som en node bland flera.
Varför ? För har man så små värden som du har Så är det inte tillräckligt seperation mellan noderna.


Ok. 2.2K är iofs inte unikt, men jag ska testa att byta ut resistorerna.

Quote:
Bygga från start så hade du kunant ha inviduella noder (som är det bästa) i stället för lägga dom i serie.


Vet inte riktigt vad du menar här? Jag har byggt från start.
Så här är ju B+ linjen uppbyggd i sgs alla gitarrförstärkare? Skillnaden i detta schema är att resistorerna och tillhörande filterkondingar är placerade och följaktligen inritade i schemat vid de rör som de försörjer (1 elektiskt punkt = nod innan anodresistorer för varje rör), vilket jag betraktar som det bästa sättet i stället för att samla hela strömförsörjningen på ett ställe och dra trådar till varje rör.

Filterkondingarna är alltså jordade lokalt tillsammans med katod för respektive rör. Det finns en enda jordpunkt till chassi för hela kretsen förutom skyddsjorden. Jag har byggt ett antal välfungerande kretsar enligt samma princip.
Om du har konkreta tips för hur jordningen kan förbättras ytterligare så är du välkommen.

Quote:
Du kanske du ska lära dig grunderna innan du bygger åt andra ,,,bara en tanke.


Tack för tipset.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


28 Oct 2022, 18:17
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Ren preamp
Detta med fördelning av B+ kan ju svälla till en avhandling, och det är rätt vågat att säga vad som kan vara "rätt" och "fel", tycker jag. Man kan ha en "stjärnkonfiguration" med flera grenar från första filterkondingen eller en kedja, eller en kombo av detta. För ett "försteg", dvs där det inte är stor strömförbrukning och risk för hörbart rippel, kan man säkert göra på många olika sätt utan att det skiter sig. Dimensionering och struktur hänger mycket på vad man vill ha för matningsspänningar, och vad som finns att tillgå efter likriktaren, dvs hur mycket drop man kan tillåta i extra filtersteg.

För separation mellan stegen rent signalmässigt funkar det säkert utmärkt med kondingar i storleken 10-47 µF, men en petig typ kanske vill kortsluta ellyterna med en liten keram eller nåt på runt 0,01µF för att säkerställa att ellyternas impedans vid höga frekvenser inte ställer till det. Vid de strömmar som blir aktuella tappar man kanske 2-5 V per kΩ i seriemotstånden mellan "noderna", så det går nog rätt bra att ta till bortåt 10kΩ utan att det ställer till det spänningsmässigt (om man har lite att ta av från likriktaren). Vilken inverkan det får ljudmässigt har jag ingen kommentar på - i idealfallet ingen alls.


28 Oct 2022, 20:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Ren preamp
Innan jag ringer Ghostbusters så provar jag här:

Med kanalvolymen på noll så går en svag signal (dvs den signal man skickar in i inputjacket) genom hela kretsen och påverkas av både tonkontroll och mastervolym.
Jag har testat att jorda signalvägen i olika punkter för att lokalisera läckaget.

Jordat vid inputjacket - nästan hela signalen borta.
Vid styrgaller på V1A - signalen borta.
Ingånen till midpoten - helt borta.
Utgången från midpotten/ingången till volympoten - signalen opåverkad.
Styrgaller till V1B - signalen opåverkad.
Utgången från V1B - signalen borta.

Dvs: Signalen tar sig förbi midpot och volym, vidare in i V1B men inte via styrgallret?

Tycker att jag testat det mesta, men lyckas inte få tyst på spöksignalen.

Attachment:
Steel Pre schematic_rev7.png [202.23 KiB]
Not downloaded yet

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


06 Dec 2022, 15:10
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Ren preamp
V1a och V1b sitter på samma filternod, matad via 1,5 kΩ och med en 22µF mot jord. Hur bra är den kondingen? När du jordar anodsidan av V1a och V1b tystnar signalen, men inte när gallerkretsarna jordas (utom g1 i V1a). Om filterkondingen i fråga är dålig, eller har fått problem med inlödningen i endera änden, kan överlagrad signalspänning spridas mellan stegen.


06 Dec 2022, 17:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Ren preamp
Se där, nu dök nog det upp jag varnade för tidigare med att ha så små motstånd mellan noderna ,,,

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


06 Dec 2022, 17:42
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Ren preamp
Tack, jag ska undrsöka kondingen. Jag har testat att lägga en tillfällig konding parallellt med denna och jorda till annan punkt, men det påverkade ingenting.

Gällande separering mellan noderna så har jag testat att byta till 10K. Ingen skillnad.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


07 Dec 2022, 11:01
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 51 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.