View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:24



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Omtag på mitt Dual Showmanmonster - Kul tråd! 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Omtag på mitt Dual Showmanmonster - Kul tråd!
Efter att ha jagat diverse konstigheter i en annan tråd tänkte jag att jag får bita i det sura äpplet och bygga om utifrån de nya lite muddiga förutsättningarna.

Jag läste en del om förstärkartopologi hos Merlin B, och han hade en del exempel som jag tyckte lät intressanta. Och så nämnde han det självklara att det sista steget i preampen distar först och mest.

Hum, jag har ju alltid dragit ner gain in till det sista röret när jag har extragainsteg för att det blir för mycket dist helt enkelt.

Tänkte jag får väl prova hur det låter i alla fall och dra upp gain i extrastegsläget till max, dvs som det är när jag har en vanlig trestegare.
Resultatet blev att den låter klart och fint, inget luddigt etc. Det var alltså där problemet låg!

Jag har byggt om delar av strömförsörjningen när jag tog bort en del optosar i kanalswitchningen, och jag misstänker att jag då fått till lite mer ström till den optovolymen. Och potten har jag inte vridit på, den brukar stå ungefär samma. Och därför har jag inte upptäckt det...

Och resultatet ger en helt annan utgångspunkt i moddandet än jag tänkte mig, det är mer att få det mindre fräsigt och lite mindre diskantigt. Är bitvis nästan fuzzboxdist nu...

Som jag tänker mig det så är det fyra olika distade ljud i stärken.

1. Fenderaktig kanal(Vibrato) som är bra till crunch och blues och andra halvdistade ljud.

2. Ett extrasteg före Fenderkanalen som har katod typ Marshall, 0,68 uF/2,7kOhm. Det finns en brightswitch på volymen på 140 pF. Typiskt Rockljud.

3. Ett ytterligare extrasteg före Fenderkanalen som har katod typ Fender, 22uF/1,5 kOhm. Ljudet passar till allt möjligt, lite rundare.

4. Båda extrastegen kopplade i serie, med det Marshallaktiga först. Det finns en volym mellan dessa steg, som fick en brightcap härom dagen, den åker bort... Detta ljudet är bra för rejält distade ljud, typ Gary Moore. Gitarrkvidsolon typ.


Så långt har jag satt ett ECC81 som V4, det gjorde gott.

Jag är inte någon vän av fräsdist, får tvärtom ofta kritik från de basister jag spelar med att jag har för lite dist. Nu har jag så det räcker och blir över... Jag spelar dessutom mycket med varierat anslag för mer eller mindre dist, så hög anslagskänslighet gillar jag. Och strängseparation...

Merlin hade en variant på medium-gain preamp med en trestegare. Där är det tredje steget inte avkopplat, och har ett katodmotstånd på 820 ohm. Det sistnämnda gillar jag, det blir en mjuk och fin klippning. Setupen ska bidra till en högre anslagskänslighet och strängseparation. Låter ju absolut som en sak att prova. det kan säkert vara något annat jag också vill justera i Fenderkanalen, men det ska gärna låta som en Fenderstärkare fast utan fräsljud.

Sedan är min tanke att extrastegen ska kunna slås på och ge sina olika ljud med trestegaren som bas. Det kanske blir så att jag vill ha ngn fräsdämpande konding någonstans som jag vet att en del använder när det börjar fräsa lite mer. Sådana saker tar jag gärna tips på.

Så. lite roligare tråd än ett maniskt letande efter konstigheter... :lol:

Kommer säker med mer funderingar!

_________________
/Lennart


16 Sep 2022, 20:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Omtag på mitt Dual Showmanmonster - Kul tråd!
"Merlin hade en variant på medium-gain preamp med en trestegare. Där är det tredje steget inte avkopplat, och har ett katodmotstånd på 820 ohm. Det sistnämnda gillar jag, det blir en mjuk och fin klippning. Setupen ska bidra till en högre anslagskänslighet och strängseparation. Låter ju absolut som en sak att prova. det kan säkert vara något annat jag också vill justera i Fenderkanalen, men det ska gärna låta som en Fenderstärkare fast utan fräsljud."

Skrev jag i inlägget ovan, efter att ha testat kan denna modd kraftigt rekommenderas. Löste det mesta som jag funderade över, distmängden minskades samt det blev en väldigt snyggt bluesig ton på mindre distmängder, och utmärkt rockdist med lite mer skröl...

Brightkondingen på volymen mellan de två extragainstegen fick åka tillbaka, efter modden med oavkopplad katod var det bara bra med lite klarare topp.


Jag funderar på att eventuellt göra riktiga volympottar till de två extrastegens volymer, i stället för shunt via opto. Kommer nog en ritning på det.

_________________
/Lennart


16 Sep 2022, 22:56
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Omtag på mitt Dual Showmanmonster - Kul tråd!
Alltid trevligt med Dual Showman prat... 8)


18 Sep 2022, 20:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Omtag på mitt Dual Showmanmonster - Kul tråd!
zoork_1 wrote:
Alltid trevligt med Dual Showman prat... 8)


Ja, visst är det!!! :D

Lite funderingar och annat.

Jag skrev tidigare att jag hade ett ECC81 på sista steget av fem (det är även reverbrecovery), har kommit fram till att det blir en snyggare dist med ett ECC83.

Eftersom det är mer gain i det röret så blir behovet tydlig att jag behöver få bort fnisslighet på toppen när det är fyra eller fem gainsteg. Kan kopplas in någon konding till jord via opto så att tre steg får ha hela frekvensen tänker jag?

Skulle också gå att göra ihop de tre volymer som jag skrev om ovan, där kan de två volymerna som är till för diststeg ha var sin konding av lämplig storlek.

Femstegsvarianten blir klart fräsig, låter som att det är en fuzz inblandad... Tänk Gay Moores The Loner fast med ännu mer fräs....

Tubis Johan, du skrev tidigare följande i en annan tråd om en Fender Hotrod som jag har pysslat en del med:

"Post Re: Clip or Remove C11 - 1000 pf över mastervolymen???
Standardschemat med 390pf är den frekvensen man brukar rulla av för att få bort fizz på toppen. Om 1nF är för mycket beror ju på om man även ändrat resistanserna eller ej. Om man ens behöver rulla av med 390pf beror ju på hur mycket dist man kranar ut. För att få en mer jämt sound över olika distinställningar är ju en treblebleed över drivepoten något att testa innan man klipper bort 390pf. Treblebleed över 250k drivepot är 470pF med finjustering upp eller ner i värde."

Jag har letat efter en kalkylator för att beräkna vad det skulle bli för storlek på treblebleedkondingen med en 1 Mohmpott. Har dock inte hittat någon, frågar därför här.

Jag kan förstås testa mig fram, men det är ju trevligt att veta vad man bör utgå från.

Tackar på förhand!

_________________
/Lennart


25 Sep 2022, 17:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Omtag på mitt Dual Showmanmonster - Kul tråd!
Om du ska översätta treblebleedkondingen till annat värde på pot så minskar du den med samma faktor som du ökar poten. Här är kalkylator för treblebleed. https://www.ampbooks.com/mobile/amplifi ... alculator/

_________________
Johan Hansson


25 Sep 2022, 18:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Omtag på mitt Dual Showmanmonster - Kul tråd!
Tubis wrote:
Om du ska översätta treblebleedkondingen till annat värde på pot så minskar du den med samma faktor som du ökar poten. Här är kalkylator för treblebleed. https://www.ampbooks.com/mobile/amplifi ... alculator/


Tack Johan!

Du menar att frekvenskurvan blir "inverterad", dvs det släpps till jord enligt samma kurva fast omvänd till kalkylmodellen?

Om det är samma faktor som jag ökar från 250 kOhm till 1 Mohm, dvs 4 så blir det 470/4 = ungefär 120 pF, klassiskt Fendervärde...

Detta får provas, tack igen!

_________________
/Lennart


25 Sep 2022, 21:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Omtag på mitt Dual Showmanmonster - Kul tråd!
Custom Sam wrote:
Tack Johan!

Du menar att frekvenskurvan blir "inverterad", dvs det släpps till jord enligt samma kurva fast omvänd till kalkylmodellen?

Nej. Förstår inte riktigt vad du menar där. Du sökte kalkylator för treblebleed och det är vad denna är och visar.

_________________
Johan Hansson


26 Sep 2022, 09:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Omtag på mitt Dual Showmanmonster - Kul tråd!
Tubis wrote:
Nej. Förstår inte riktigt vad du menar där. Du sökte kalkylator för treblebleed och det är vad denna är och visar.


Ok, jag är lite otydlig, ursäkta.

Ja, det är ju samma kurva, men i ena fallet används "bleeden" till att blöda till jord och minska diskantsignalen, i andra fallet som väl är det vanligaste är det för att "blöda" vidare diskant så att den inte försvinner i volympotten.

I ena fallet ta bort diskant, i andra framhäva diskant. :-)

_________________
/Lennart


26 Sep 2022, 21:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Omtag på mitt Dual Showmanmonster - Kul tråd!
Custom Sam wrote:

Ok, jag är lite otydlig, ursäkta.

Ja, det är ju samma kurva, men i ena fallet används "bleeden" till att blöda till jord och minska diskantsignalen, i andra fallet som väl är det vanligaste är det för att "blöda" vidare diskant så att den inte försvinner i volympotten.

I ena fallet ta bort diskant, i andra framhäva diskant. :-)
Nej det är inte samma kurva. Treblebleed över poten är ett hyllfilter som ändras när du vrider på poten. Här finns en typ av att ta bort diskant. https://www.ampbooks.com/mobile/amplifi ... alculator/ Här en annan https://www.ampbooks.com/mobile/amplifi ... alculator/ Du kan även räkna ut ett vanligt lågpassfilter här http://www.learningaboutelectronics.com ... ulator.php

_________________
Johan Hansson


26 Sep 2022, 21:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Omtag på mitt Dual Showmanmonster - Kul tråd!
Tack Johan för infon!

När jag tittar på de olika varianterna är det mer eller mindre fasta lösningar, ev. att det kan gå att köra lite opto-in/urkoppling iofs.

Hum, det jag har funderat på är få diskantavrullningen varierande beroende på vilken distmängd det är, dvs hur många förstärkarsteg som används.

Dessutom kan sägas att det är inte helt hundra med optoshuntmetoden som kompletterande mastervolymer, jag tror att det är så litet motstånd i opton när det är fem steg totalt att opton knappt kan hålla exaktheten. När jag växlar över till fem steg tappar förstärkaren volymen för ett litet ögonblick, just när det ska vara riktigt bra attack på det fantastiska gitarrsolot.... :oops:

Kan sägas att optovolymer är väldigt klara och transparenta, så i HiFi tror jag att de är svårslagna. Men, när det gäller tonskapande är det kanske inte önskvärt på höga frekvenser.

Därför har jag funderat på att lägga två vanliga volympottar före den vanliga Mastervolymen, för att ta ner signalen när det är extrasteg inkopplade. Jag har funderat på att sätta 1Mohm-pottar, eftersom det är den storleken i övrigt. De kommer att vara nerskruvade till typ 20% av volymen, stärkaren är ju snuskigt kraftfull. Kanske finns andra värden som är smartare?

Och eventuellt sätta diskantblödarkondingar till jord över de två volympottarna.

Så här ungefär, värden på kondingarna har jag bara tagit ur luften så att säga.
Attachment:
Mastervolx3.png
Mastervolx3.png [ 7.33 KiB | Viewed 3756 times ]


Vad tror ni? Kan det vara en bra väg framåt? Styrningarna till optosarna finns redan, det är bara att bygga på det som finns.

_________________
/Lennart


27 Sep 2022, 20:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Omtag på mitt Dual Showmanmonster - Kul tråd!
Det blir en helt annan sak att rulla av frekvenser efter diststegen än att göra det före eller halvägs in. Gör man det efter blir det mer av en filt som tar bort sprill enligt mitt tycke. Gör man det tidigare blir det komprimerat efteråt vilket ger en subtilare känsla. De flesta väljudande stärkare gör det en bit in men lämnar minst ett diststeg kvar efter avrullningen.

_________________
Johan Hansson


27 Sep 2022, 20:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Omtag på mitt Dual Showmanmonster - Kul tråd!
Tubis wrote:
Det blir en helt annan sak att rulla av frekvenser efter diststegen än att göra det före eller halvägs in. Gör man det efter blir det mer av en filt som tar bort sprill enligt mitt tycke. Gör man det tidigare blir det komprimerat efteråt vilket ger en subtilare känsla. De flesta väljudande stärkare gör det en bit in men lämnar minst ett diststeg kvar efter avrullningen.


Tack för synpunkterna Johan!

Du har jobbat mycket mer med distmaskiner än vad jag gjort, så det är klart intressant att höra dina åsikter.

Om jag gör så att jag sätter in volympottarna, som i sig kommer att ta ner fräset något och lugnar mig med kondingarna över pottarna så kanske det finns annat att göra som sagt.

Grejen är att jag är nöjd med "Fenderkanalen", dvs trestegaren som den är. Men det går ju att koppla in fräsdämpande komponenter i den kretsen också via opto. Allt från kondingar till ytterligare gridstoppers.

Att sätta dämpning redan efter det första extrasteget, som ligger före Fenderkretsen misstänker jag är för tidigt? Känns som att det riskerar att bli lite bluddrigt om signalen redan då är utan diskant?

_________________
/Lennart


27 Sep 2022, 21:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Omtag på mitt Dual Showmanmonster - Kul tråd!
Då har jag satt in två vanliga volympottar före Mastervolymen för Vibrato/distkanalen, som kopplas in med Opto. ljudet med minst gain, tre steg, har mastervolymen för att ställa volymen. Även den styrs via en opto.

Effekten är den förväntade, det är mindre klar ton med vanliga pottar jämfört med optovolymer. En hel del fnisslighet har försvunnit.

Om jag drar på till replokalsvolym så låter det helt OK. ECC81-röret har åkt i igen, ger lite mer kornig dist vilket jag gillar (slutstegsdist gillar väl alla... :wink: )

Eftersom det var väldigt enkelt för mig att koppla in den opton som tidigare användes för att ställa krämen in till röret gjorde jag det. Det är med andra ord en gallerläcka som jag kan ställa från pedalbordet nu, en pot för fyra steg och en för fem. Det sistnämnda är inte så dumt, då jag vill ha mer dist i femstegaren a la Santana/Gary Moore (Utan alla andra jämförelser).

Fyrstegaren är mer för ackord, och naturligtvis solospel beroende på låt.

Som det är nu så drar jag helst ner på diskantratten något med mer dist, det finns ett visst fräs som jag gärna hade varit utan. Kan detta avhjälpas med en rejäl grid stopper tro? Det är 200kOhm nu, 100 kOhm för optovolymen (för att inte orsaka strömrusning) och 100 kOhm som egentlig grid stopper.

Om jag sätter en sådan så blir den troligen permanent, det börjar bli löjligt igen med antalet optosar...

Tankar, ideer? Ska se om jag kan spela in något, svårt att ha åsikter om något man inte har hört.

_________________
/Lennart


04 Oct 2022, 21:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.