View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:20



Reply to topic  [ 134 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Katodföljare, placering och design 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Katodföljare, placering och design
Har du provat att flytta om slutrören, dvs testa de olika rören i olika socklar, för att se om brummet påverkas?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


05 Jan 2023, 14:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
lampuradio wrote:
Nu kan jag bli lite jobbig här, men hav tålamod.

Jag kan inte se i det schema som länkats till lite upp i tråden, att vibratot tar på slutrörsbias. Till höger om V5b finns en konstig elliptisk symbol med en utgång mot en pot ("intensity"), som i ena änden är jordad, och i den andra är kopplad till en ruta med "B". Detta "B" återfinns högre upp i schemat, en bit till höger om V1b och man får ju intrycket att detta "B" är injektionspunkten för vibratot. Biaskretsen, så som den syns i detta schema, är signaljordad via löparen på balanspoten och ett 15 kΩ motstånd - det går inte att se att vibratot kan ta sig in där.

Men jag är alltså mycket osäker på det här - det kan finnas nån förbindelse jag missar och det kanske är nån moddning av den verkliga stärkaren i förhållande till schemat som gör det hela annorlunda än vad jag tror.

Tacksam för kommentarer!


Ja, detta är rätt rörigt... :shock: :)

Ska se om jag kan förklara det. Förstärkaren som jag utgår från är en Fender Dual Showman. Denna: http://www.thevintagesound.com/ffg/schem/twin_reverb_sf_100_schem.jpg

Den är dock ombyggd rejält i främst preampen, det har jag publicerat tidigare kring i denna och föregående trådar. Det är dock inte de sakerna som är aktuella nu.

Förstärkaren har ett vibrato som inte är det som finns i schemat precis bredvid här, utan det vibrato som finns i denna förstärkaren: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjIq9PQi6f8AhUDl4sKHUwaAycQFnoECA0QAQ&url=https%3A%2F%2Fschematicheaven.net%2Ffenderamps%2Fvibrolux_5e11_schem.pdf&usg=AOvVaw1PiXFKuxehYDreZN7oCvJh

Det är enbart vibratot som är kopierat från detta schemat (eller liknande).

Den elliptiska symbolen som du ser i Dual Showmanschemat är med stor sannolikhet det LED och optomotstånd som är ihopmonterat till en liten enhet med hjälp av krympslang. Detta använde Fender som komponent för att variera volymen i Duakl Showmankretsen bland annat. Det är fel att kalla det vibrato, för det är enbart volym, inte frekvens som moduleras. Varför jag föredrar den äldre varianten med biasmodulerande är helt enkelt för att det låter bättre, signalstyrkan svänger med en sinusvåg medan LED/Opton svänger med bara halvvåg. Det är därför det vibratot blir ganska stötigt ibland.

Så om man tänker sig vibratolösningen i Vibroluxförstärkaren korsad med balanslösningen i Dual Showman, som desstuom har kompletterats med en variabel resistor för Bias så är vi i rätt härad. Och frågan är om just Biasbalansen och Biasmodulerande vibrato kan kombineras.... :?

Eller om det ens går att ha ställbar bias för varje rör och ändå ha det biasmodulerande vibratot på samma gång. Det kanske är två ej kombinerbara storheter?

Lynxtrap wrote:
Har du provat att flytta om slutrören, dvs testa de olika rören i olika socklar, för att se om brummet påverkas?


Bra idé, ska testa.. Hittade som sagt tidigare en tråd jag själv startat för fem år sedan om samma problem, fast det var då av lite annorlunda karaktär. Förstärkaren var inte fullt så mycket ombyggd just då. Det försvann när jag hade hållit på och joxat med rör m.m.

_________________
/Lennart


05 Jan 2023, 16:22
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Katodföljare, placering och design
Tack för klarläggandet!

Problematiken med slutrörsbiasvibratot ligger i att "vibratogeneratorn" inte kan belastas så mycket, den vill nog ha en hög lastimpedans, som den 250 k pot, som sitter där och är märkt "depth". Att få till en vettig balanskrets, som är högimpediv samtidigt som den ger en vettig resistans till jord för styrgallren i slutsteget känns lite knepigt. En variant skulle kunna vara att ha slutrörens katoder jordade genom ett balansmotstånd, ett justerbart motstånd (tänk trådlindat med mittutag), där jord sitter i den flyttbara kontakten och slutrörsparen på varsin sida. Kanske 100 Ω kunde vara lämpligt. Slutrörens bias blir då både fixed (absolut största delen) med ett tillskott på ett par volt från katdobias, som kan justeras lite mellan rörparen genom att den flyttbara kontakten (jord) flyttas. Inte helt smidigt, men behöver väl inte göras mer än en gång och efter rörbyte.

Eller så tar man vibratosignalen och kör den genom en klassisk katodföljare så man får en utsignal med hög drivförmåga (låg utimpedans) och sen kan man nog labba ihop en vettig biaskrets som den kan jobba med. Men då behövs ett rör till... (inte ett superseriöst förslag; genomförbart men "meckigt")


05 Jan 2023, 17:12
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
lampuradio wrote:
Tack för klarläggandet!

Problematiken med slutrörsbiasvibratot ligger i att "vibratogeneratorn" inte kan belastas så mycket, den vill nog ha en hög lastimpedans, som den 250 k pot, som sitter där och är märkt "depth". Att få till en vettig balanskrets, som är högimpediv samtidigt som den ger en vettig resistans till jord för styrgallren i slutsteget känns lite knepigt. En variant skulle kunna vara att ha slutrörens katoder jordade genom ett balansmotstånd, ett justerbart motstånd (tänk trådlindat med mittutag), där jord sitter i den flyttbara kontakten och slutrörsparen på varsin sida. Kanske 100 Ω kunde vara lämpligt. Slutrörens bias blir då både fixed (absolut största delen) med ett tillskott på ett par volt från katdobias, som kan justeras lite mellan rörparen genom att den flyttbara kontakten (jord) flyttas. Inte helt smidigt, men behöver väl inte göras mer än en gång och efter rörbyte.

Eller så tar man vibratosignalen och kör den genom en klassisk katodföljare så man får en utsignal med hög drivförmåga (låg utimpedans) och sen kan man nog labba ihop en vettig biaskrets som den kan jobba med. Men då behövs ett rör till... (inte ett superseriöst förslag; genomförbart men "meckigt")



Tack för de konstruktiva idéerna!

Ja, det är ju genomförbart det du säger rent fysisk, absolut. Två sådana "trimpottar" går ju att få till. Ett extra rör är väl som du säger ett meckigare alternativ.

Jag får spara den lösningen till den dagen när problemet dyker upp igen. För se, efter att jag sprejat slutrörssocklarna fulla med Biltemas elektronikrengöring och bytt runt lite på platserna mellan rören, med bibehållen balans mellan sidorna förstås, är förstärkaren Brumfri!!!

Det låter bara som jag vill att det ska låta! :D :shock: :lol:

TUSEN TACK till alla för tips och trix!

Ska se om jag kan få till en liten inspelning i morgon kanske för att dokumentera utfallet.

_________________
/Lennart


07 Jan 2023, 12:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Har gjort en liten inspelning, kanske skulle lagt det i en egen tråd men har man nu en av de längsta trådarna i Bojens senare historia ska den väl vara någotsånär komplett med ljudprov också...

I vanlig ordning inget skönspel, utan mest runtflipprande. Men man hör hyfsat hur förstärkaren kan låta. Det är ganska låg volym, så det är imte något slutsteg som svettas etc. det brukar låta bättre med lite högre ljud egentligen.

Här är en Soundcloudfil. https://soundcloud.com/user-236487974/fenderamp-230109?si=2a8838abc6ec45a98053e152d9e1394e&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

Med risk för att upprepa mig, det är till att börja med en Vibratokanal i en Dual Showman som blivit ombyggd till Bassmanhållet, 5F6-A med katodföljare. Tonkontrollerna är inte gjorda enligt Bassman, utan är Dual Showman förutom 50 kOhm slope resistor.

Före denna trevliga förstärkare kan man sedan trycka på med tre olika rörkonfigurationer.

När jag spelar är det följande;

"Bassman" med gain på 5,3 cirka. Treble på 10, middle på 9,3 och bas på 2,3. Crunchljud för ackord etc främst. Bluessolo också.

Efter det spelar jag med ett extra steg som är typiskt Fender, katod 1,5 kOhm/25 uF konding. Är väl mer ett sololjud egentligen till Bassmanljudet.

Därefter är det i stället ett ett extra steg á la Marshall med 2,7 kOhm/0,68 uF. Här har jag på denna inspelningen valt att dra ner på gain på detta steget, så att det är ett crunch-ljud, för ackord etc.

Därefter båda dessa stegen i serie före Bassman, med Marshallsteget först. Tungt ackordljud alternativt sololjud till Marshallcrunchen. Med risk för att helt förhäva mig, om jag hade kopplat in mitt Dynacord bandeko til det ljudet hade det nog låtit ganska mycket EVH ... :shock:

Och slutligen trampade jag till på det rena ljudet lite. Det är Normalkanalen.

Det är hela tiden på lite reverb, inbyggda trefjädersreverbet som är ungefär som ett fristående Fenderreverb.

Det finns ytterligare ett par knappar att dra ut på panelen, Mastervolymswitchen m.m som gör om Cold clippern på Marshallljuden till ett vanlig Fendersteg, massor av dist. För mycket för normalt spel för mig, men andra tycker säkert att det är mumma.

Sedan med en knapp kan man göra katodföljaren lite assymetrisk med ett mindre katodmotstånd, parallellkoppling till 82 kOhm från 100 kOhm. Ganska måttlig effekt på detta, kan vara användbart ifall man vill softa till ljudet ngt.
Inte helt olikt att öka anodmotstånd, mindre headroom, lite tunnare ljud. Har en fundering att göra detta omkopplingsbart till typ 50 kOhm ifall man skulle vilja spela ngt väldigt distat...

Åsikter?

_________________
/Lennart


09 Jan 2023, 20:43
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Katodföljare, placering och design
Låter bra tycker jag! Gillar särskilt de mer distade ljuden.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


10 Jan 2023, 17:19
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Katodföljare, placering och design
Det där med att fånga gitarrljud som det låter i rummet är svårt tycker jag. Man behöver ofta något i stil med royers bandmick eller beyerdynamics dito för att riktigt
fånga hela bottenregistrets karaktär.
Det rena ljudet låter för mig lite middigt och hårt kanske men så kanske det inte låter "på riktigt" sas?
Jag tycker det verkar kul att man kan välja lite olika topologier och variera ljudkaraktären i den där förstärkaren du byggt.
De olika distyperna låter iaf klart användbara. :)


10 Jan 2023, 20:25
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Lynxtrap wrote:
Låter bra tycker jag! Gillar särskilt de mer distade ljuden.


Tack Lynxtrap!
Alla gainrattar står på fyra-fem, så den som vill ha mer dist kan få det så det står härliga till.
En sak som lite "begränsar" är att jag upplever att när man höjer volymen på Bassmanen så att säga över 5,5 så blir det betydligt mindre diskant, som gör det ljudet lite trist. Vet inte om det är något som är typiskt för den förstärkaren, nu är inte tonkontrollerna helt kopierade iofs.

Sedan kan de föregående gainrattarna stå på vad som helst egentligen, ljudet håller ihop hela tiden på något trivsamt sätt, även med mycket kräm. Det finns info lite här och där om att hålla ena fasen "ren" och andra kompressad, varmt/kallt katodbiasat vartannat steg. Jag följde det, vet inte om det är det som gör att det trots dist blir sammanhållet.

Obi wrote:
Det där med att fånga gitarrljud som det låter i rummet är svårt tycker jag. Man behöver ofta något i stil med royers bandmick eller beyerdynamics dito för att riktigt
fånga hela bottenregistrets karaktär.
Det rena ljudet låter för mig lite middigt och hårt kanske men så kanske det inte låter "på riktigt" sas?
Jag tycker det verkar kul att man kan välja lite olika topologier och variera ljudkaraktären i den där förstärkaren du byggt.
De olika distyperna låter iaf klart användbara. :)


Tack Obi!

Ja, det är två mikar som är närmikade, en gammal Shure dynamisk 588SB och en kondensatormik Superlux E205, dvs absolut inget märkvärdigt. Kondensatormiken är lite kall som sådana ofta är. Jag har inte jobbat så mycket med mikplacering. Eftersom det är JBL-element kan dessa vara lite hårda, de är väldigt distinkta och inte förlåtande på något sätt.

Det rena ljudet är ganska middigt på denna inspelningen, håller med. Det låter egentligen mer bright. Gitarren är lite hård i tonen, helt i valnöt med ebenholzgreppbräda, och Gibson PAF shawbuckers från typ 1981. Väldigt bra till dist men kanske behöver mjukas av lite på tonen vid rent ljud.
På det rena ljudet hade hag ett kort tag 820 ohm på båda katoderna, det blev väldigt mjukt och trevligt, kanske lite för odefinierat. Lite Gilmour på "Shine on You crazy..." de första rena tonerna. Bytte sedan katod på V1B till 1,5 kOhm. Kanske byta tillbaka ?

Ja, det är ju lite överkurs kanske det jag gjort med valmöjligheterna, men jag tycker det finns behov när jag spelar med kompisarna, rent garageband som kör covers på allt möjligt. Jag har i alla fall lärt mig en hel del av de senaste ombyggnaderna, vad jag tycker låter bra och inte.

Kul att bolla ideer och problem på forumet! Tack!

_________________
/Lennart


11 Jan 2023, 15:23
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Katodföljare, placering och design
Custom Sam wrote:

Ja, det är två mikar som är närmikade, en gammal Shure dynamisk 588SB och en kondensatormik Superlux E205, dvs absolut inget märkvärdigt. Kondensatormiken är lite kall som sådana ofta är. Jag har inte jobbat så mycket med mikplacering. Eftersom det är JBL-element kan dessa vara lite hårda, de är väldigt distinkta och inte förlåtande på något sätt.

Det rena ljudet är ganska middigt på denna inspelningen, håller med. Det låter egentligen mer bright. Gitarren är lite hård i tonen, helt i valnöt med ebenholzgreppbräda, och Gibson PAF shawbuckers från typ 1981. Väldigt bra till dist men kanske behöver mjukas av lite på tonen vid rent ljud.
På det rena ljudet hade hag ett kort tag 820 ohm på båda katoderna, det blev väldigt mjukt och trevligt, kanske lite för odefinierat. Lite Gilmour på "Shine on You crazy..." de första rena tonerna. Bytte sedan katod på V1B till 1,5 kOhm. Kanske byta tillbaka ?

Ja, det är ju lite överkurs kanske det jag gjort med valmöjligheterna, men jag tycker det finns behov när jag spelar med kompisarna, rent garageband som kör covers på allt möjligt. Jag har i alla fall lärt mig en hel del av de senaste ombyggnaderna, vad jag tycker låter bra och inte.

Kul att bolla ideer och problem på forumet! Tack!

Jo det är ju ungefär samma typ av mikrofoner jag själv har eller lite bättre. Det är svårt att motivera värre doningar typ 5-15kkr så länge man inte jobbar professionellt med det.
JBL:arna känner jag väl till. De är skoningslösa men går ju inte att prata bort att det är bra och effektiva högtalare. De ju har sitt sound dock och bruka inte vara så förlåtande med distljud så det är väl ett bra betyg till ljuden du fått fram där.
Jag följer din tråd även om jag inte skriver så mycket. :)


12 Jan 2023, 22:42
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Obi wrote:
Jo det är ju ungefär samma typ av mikrofoner jag själv har eller lite bättre. Det är svårt att motivera värre doningar typ 5-15kkr så länge man inte jobbar professionellt med det.
JBL:arna känner jag väl till. De är skoningslösa men går ju inte att prata bort att det är bra och effektiva högtalare. De ju har sitt sound dock och bruka inte vara så förlåtande med distljud så det är väl ett bra betyg till ljuden du fått fram där.
Jag följer din tråd även om jag inte skriver så mycket. :)



Tack för input!

Jag kan tycka att JBL fått lite oförtjänt rykte då de ofta sitter i Twin reverb/Dual Showman med den där märkliga kombon av 3,3 MOhm och en pytteliten konding på 10pF över det motståndet in till mixerröret från reverben. Jag vet att många menar att det är den som ger det snygga ljudet på rent ljud i Vibratokanalen, men samtidigt blir det väldigt fult och näsigt när det går dist igenom. Dvs det är inte snygg dist från förstärkaren, och de distinkta högtalarna återger det fräset.

Går alldeles utmärkt att ersätta med t.ex 330 kOhm, gärna med en switch över så kan man testa vilket man gillar. :D

Vad gäller switchar så har jag som jag skrivit tidigare en omkopplare som gör katodföljaren assymetrisk eller vad vi ska kalla det. I detta fallet sätter jag ett motstånd parallellt med katodmotståndet på 100 kOhm, tror det är 470 kOhm jag har. Ger 82 kOhm i stället för 100kOhm.

Det är en ganska subtil effekt, men den tänker jag kan vara bra att ta till ifall man skulle tycka att det låter hårt och kallt med någon gitarr, det softar till ljudet lite trivsamt. Tar dock lite ton och botten samtidigt.

Kanske ska göra en liten ljuddsnutt med switcha till/från denna ifall folk inte har testat denna varianten med assymetrisk katodföljare?

_________________
/Lennart


15 Jan 2023, 00:22
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Katodföljare, placering och design
Custom Sam wrote:

Tack för input!

Jag kan tycka att JBL fått lite oförtjänt rykte då de ofta sitter i Twin reverb/Dual Showman med den där märkliga kombon av 3,3 MOhm och en pytteliten konding på 10pF över det motståndet in till mixerröret från reverben. Jag vet att många menar att det är den som ger det snygga ljudet på rent ljud i Vibratokanalen, men samtidigt blir det väldigt fult och näsigt när det går dist igenom. Dvs det är inte snygg dist från förstärkaren, och de distinkta högtalarna återger det fräset.

Går alldeles utmärkt att ersätta med t.ex 330 kOhm, gärna med en switch över så kan man testa vilket man gillar. :D


Kan så vara, att man ofta har twin reverb med 2 JBL och den där mastern på 70 talet i minnet. Lät inte alltför smickrande med dist. :)
Med lite bättre anpassade komponenter så låter det säkert mycket bättre.

Fast jag tror det är bättre med avslöjande högtalare när man testar saker än några som "förskönar" ljudet.

Ja, klipp där man kan jämföra olika lösningar är alltid kul men det är ju en del jobb att spela in och lägga upp också.


15 Jan 2023, 11:34
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Här är ett par klipp jag gjort idag. Jag har mikarna uppställda hela tiden, så det är enkelt att spela in.

En av sönerna som är duktig på inspelning och ljud råkade vara hemma så han gick igenom inställningarna i Cakewalk och justerade en del på ljudkortet. Vi satte att den dynamiska miken överväger något över kondensatormiken som är lite kantig. Det låter mer som det gör på "riktigt" så att säga. Båda mikarna är närmikade.

Ett klipp med rejält med dist ("Marshall" plus extra rör) och växling mellan symmetrisk och assymetrisk katodföljare: subtilt, ja. https://on.soundcloud.com/CCt6o
På riktigt hörs det något mer, men i denna setupen är det nog lite svårt att höra. Först symmetriskt, sedan lite tyst när jag drar ut Mastervolymswitchen och kopplar till assymetriskt.
Sedan växlar jag fram och tillbaka, med spel under tiden, men jag undrar om det märks ärligt talat. I slutet växlar jag katod på "cold clippern" som är tredje rör i kedjan, från oavkopplat och 8 kOhm till fullt avkopplat och 1,5 kOhm. Drastisk effekt, minst sagt!!!

Att lyssna efter i växlingen är att det assymetriska har mindre headroom, och tar en del av tonen, det blir mer platt så att säga. Det fräser lite mer på diskanten. Lite som att öka på anodmotståndet, men utan att ändra volym.

Omkopplaren för katoden på Cold clippern ligger både på en mekanisk switch, i en av volympottarna, och i en optokopplare, som är en del i kanalbytarsystemet. Egentligen skulle jag kunna styra den opton via en mikroswitch i pedalbordet i stället, så får jag den fysiska switchen ledig. Då skulle jag kunna koppa in ytterligare ett parallellt motstånd till katodföljarens katod, för att få en tydligare effekt av assymetrin. Den jag har idag är ett bra alternativ om man vill göra en mindre softning av ljudet. Med mer assymetri är det dödsmetall etc.

Sedan ett klipp med rent ljud. Det är en del reverb hela tiden, och sedan slår jag på vibratot efter ett tag. Växlar mellan mikarna på gitarren, och kör splittat och ut fas samt ur fas och seriekopplat samtidigt. m.m. Vibratot är biasmodulerat som jag sagt tidigare, det svänger med en sinusvåg. https://on.soundcloud.com/xmJQ9

_________________
/Lennart


15 Jan 2023, 17:08
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Katodföljare, placering och design
Custom Sam wrote:
Här är ett par klipp jag gjort idag. Jag har mikarna uppställda hela tiden, så det är enkelt att spela in.

En av sönerna som är duktig på inspelning och ljud råkade vara hemma så han gick igenom inställningarna i Cakewalk och justerade en del på ljudkortet. Vi satte att den dynamiska miken överväger något över kondensatormiken som är lite kantig. Det låter mer som det gör på "riktigt" så att säga. Båda mikarna är närmikade.

Ett klipp med rejält med dist ("Marshall" plus extra rör) och växling mellan symmetrisk och assymetrisk katodföljare: subtilt, ja. https://on.soundcloud.com/CCt6o
På riktigt hörs det något mer, men i denna setupen är det nog lite svårt att höra. Först symmetriskt, sedan lite tyst när jag drar ut Mastervolymswitchen och kopplar till assymetriskt.
Sedan växlar jag fram och tillbaka, med spel under tiden, men jag undrar om det märks ärligt talat. I slutet växlar jag katod på "cold clippern" som är tredje rör i kedjan, från oavkopplat och 8 kOhm till fullt avkopplat och 1,5 kOhm. Drastisk effekt, minst sagt!!!

Att lyssna efter i växlingen är att det assymetriska har mindre headroom, och tar en del av tonen, det blir mer platt så att säga. Det fräser lite mer på diskanten. Lite som att öka på anodmotståndet, men utan att ändra volym.

Omkopplaren för katoden på Cold clippern ligger både på en mekanisk switch, i en av volympottarna, och i en optokopplare, som är en del i kanalbytarsystemet. Egentligen skulle jag kunna styra den opton via en mikroswitch i pedalbordet i stället, så får jag den fysiska switchen ledig. Då skulle jag kunna koppa in ytterligare ett parallellt motstånd till katodföljarens katod, för att få en tydligare effekt av assymetrin. Den jag har idag är ett bra alternativ om man vill göra en mindre softning av ljudet. Med mer assymetri är det dödsmetall etc.

Sedan ett klipp med rent ljud. Det är en del reverb hela tiden, och sedan slår jag på vibratot efter ett tag. Växlar mellan mikarna på gitarren, och kör splittat och ut fas samt ur fas och seriekopplat samtidigt. m.m. Vibratot är biasmodulerat som jag sagt tidigare, det svänger med en sinusvåg. https://on.soundcloud.com/xmJQ9


Subtil effekt med ass/sym men ändå intressant hur det påverkade dynamik och kompression. Nu lät inte det rena så hårt middigt som i det tidigare klippet. Tack för bra klipp.


22 Mar 2023, 10:38
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Obi wrote:

Subtil effekt med ass/sym men ändå intressant hur det påverkade dynamik och kompression. Nu lät inte det rena så hårt middigt som i det tidigare klippet. Tack för bra klipp.


Tack!

Ja, det är inte stor skillnad på de två lägena, jag tror att nästa gång jag skruvar isär stärkaren så byter jag till ett mindre motstånd, så att det blir större effekt.

Alternativt så kanske testa med ett större motstånd mellan röret före och katodföljaren. det motståndet ska helst vara minimum 4,7 kOhm har jag för mig för att hindra oljud, men kan vara upp till 1 MOhm, och ska då ge en högre anlagskänslighet utan att det äter diskant! Detta har jag inte testat mer än en kort stund.

Senaste tiden har jag spelar mycket mer än tidigare, vilket är kul, det låter bättre med träning också, det beror inte bara på stärkaren...

Varför jag skulle öppna stärkaren är främst för att fixa till switchningen, det är troligen så att vissa optosar drar mer ström än andra, vilket gör att det mesta distljudet tar en stund till dess det låter fullt ut. Det är troligen att jag behöver sätta separata motstånd per opto för att säjkerställa att varje får rätt ström.

_________________
/Lennart


31 Mar 2023, 22:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 134 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.