View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:27



Reply to topic  [ 134 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Katodföljare, placering och design 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Katodföljare, placering och design
Som jag nämnde i Obis byggtråd så tänker jag sätta in en katodföljare i min Fenderstärkare.

Det kan ju låta hädiskt med katodföljare i en Fender, men det är ju så att Jim Marshall kopierade Fender Bassman 50-tal, och då var det i den kretsen en katodföljare, krets 5F6-A. Det vet misstänker jag många av gurusarna här.

Det är vibratokanalen i en vanlig Fender Dual Showman/Twin-krets vi pratar om, med extrarör före. Dvs rör V2A och -B, samt V4
I nuläget har jag variabelt mellan tre, fyra och fem gainsteg. Det skulle i stället bli två, tre och fyra gainsteg samt en katodföljare. Det känns som att det räcker.

Enligt Merlin så är det framför allt med katodföljaren placerad före tonkontroller som det blir riktigt gôttigt. Han har flera olika varianter med bootstraping mm på temat...

I nuläget är det i trestegaren ett steg V2A och sedan tonkontroller, sedan V2B och sedan V4B som är vanliga förstärkarsteg.

I 5F6-A och 2204 går signalen från två gainsteg och sedan till katodföljaren, till tonkontrollerna och sedan PI.
Det skulle eventuellt vara enklare att göra V2B till katodföljare, men då blir det en annan topologi än de förstärkare som jag lånar ideer från.

Det finns förmodar jag någon tanke att förstärkarna ser ut som de gör, någon som testat andra varianter?

Tacksam för tips!

_________________
/Lennart


08 Oct 2022, 18:55
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Katodföljare, placering och design
Vad vill du uppnå med katodföljaren?
De är placerade före tonstack eftersom deras utimpedans är låg, och det innebär i praktiken att man inte tappar lika mycket gain i tonstacken som i en anodkopplad sådan. Dvs de har snarare en teknisk funktion än en ljudalstrande funktion. Ska man vara riktigt korrekt så borde tonstacken då "skiftas" vad gäller komponentvärden. Har för mig att Merlin har ett avsnitt om det där i preamp-boken.
Med 3-4 gainsteg innan kan det, förstås beroende på hur de är avvägda, också bli så att katodföljaren överstyrs.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


08 Oct 2022, 21:03
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Katodföljare, placering och design
Enig med ovanstående. Men det är nog rätt svårt att överstyra en rätt designad katodföljare...

Och den låga utimpedansen gör att ett följande filter (tonstack) kan behöva tänkas över ett varv till. Ett filter efter en signalkälla med hög utimpedans kommer att kunna ge en annan frekvensgång än om samma filter sitter efter en lågimpediv signalkälla - beroende på hur filtret är byggt, såklart.


09 Oct 2022, 13:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Katodföljare, placering och design
lampuradio wrote:
Enig med ovanstående. Men det är nog rätt svårt att överstyra en rätt designad katodföljare...


Det är väl oftast så att katodföljare i gitarrförstärkare är "fel" designade :lol:

Den i sammanhanget klassiska DC-följaren i en tweed Bassman 5F6-A och Marshall klipper relativt tidigt den positiva delen av vågformen vilket har att göra med gallerströmmen, om jag minns rätt från Richard Kuehnels matematiska avhandling om den kretsen.

I de förstärkarna överstyrs slutsteget först så den tillför kanske inte så mycket på uthärdliga volymnivåer. Men matar man på med 3-4 gainsteg och sätter en mastervolym efter följaren så bör man kunna mosa den ganska rejält. Så i ett sådant fall genererar den väl "ton".

Jag har inte direkt experimenterat med detta så kan inte säga vad en överstyrd kf tillför, det kan säkert nån annan beskriva bättre. Men teoretiskt sett så borde den generera en del 2:a ordningens harmonisk distorsion.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Oct 2022, 14:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Katodföljare, placering och design
Lynxtrap wrote:
Den i sammanhanget klassiska DC-följaren i en tweed Bassman 5F6-A och Marshall klipper relativt tidigt den positiva delen av vågformen vilket har att göra med gallerströmmen, om jag minns rätt från Richard Kuehnels matematiska avhandling om den kretsen.

I de förstärkarna överstyrs slutsteget först så den tillför kanske inte så mycket på uthärdliga volymnivåer. Men matar man på med 3-4 gainsteg och sätter en mastervolym efter följaren så bör man kunna mosa den ganska rejält. Så i ett sådant fall genererar den väl "ton".

Jag har inte direkt experimenterat med detta så kan inte säga vad en överstyrd kf tillför, det kan säkert nån annan beskriva bättre. Men teoretiskt sett så borde den generera en del 2:a ordningens harmonisk distorsion.

Det där handlar uppenbarligen inte om katodföljaren enbart utan paketet med katodöljaren DC kopplat på anoden på föregående steg vilket får det steghet att klippa tidigare och framförallt komprimera pga den DC kopplade katodföljaren som suger ström från det steget. Koppla på scoopet på aktuell krets så ser du att det inte sker någon klippning av katodföljaren utan den följer hur steget innan ser ut. Det du beskriver sker helt enkelt inte i verkligheten. Jag har aktuell steg uppkopplat här och nu och detta händer inte.

_________________
Johan Hansson


09 Oct 2022, 15:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Tack för synpunkterna!

Ja, det skulle inte förvåna om det ger upphov till annat svep i tonkontrollerna, det förstår jag. Trial and error...

Det jag vill uppnå är för att citera Merlin Blencowe: "The reason why the catode follower, especially the direct coupled arrangement, is useful in a guitar amp is that it provides a means of clipping the signal softly and with freedom from blocking distorsion, but without addding more gain which could otherwise worsen the noise floor".

För att uppnå detta lägger han in ett motstånd mellan de två rören, från 4,7 kOhm upp till 1 MOhm. Detta påverkar inte ljudet, dvs diskanten nämnvärt.

I boken Designing tube preamps for guitar and bass (uppl 2) på sidan 129 finns ett diagram där han visar på skillnaden mellan 4,7 kOhm, (som han menar behövs för att eliminiera risk för oscillation) och 1 MOhm. Det är en betydligt "rundare" vågform med 1 MOhm.

Här är från hans sajt i ämnet, https://www.valvewizard.co.uk/dccf.html

Det är den varianten som visas tvåa uppifrån i högersidan, med en resistor mellan rören och en liten skyddskrets som jag tänker mig.

Där finns ett annat trevlig citat: "it can warm up a signal that already contains too many high-order harmonics, and return a rather fuzzy sound to a rich, creamy distortion tone". Fuzzigt är just det jag upplever att mitt ljud är nu, så det han nämner här, med att minska katodresistorn på katodföljaren är ytterligare ett sätt att få ett varmare, intressantare ljud.

Det är ingen som har testat denna typ av koppling?

Johan har vad jag förstår testat "standardkopplingen" med skåpet, skulle det bli någon förändring med de parameterjusteringar som Merlin föreslår? Känns konstigt om han helt skulle vara ute och cykla, han anses ju vara en auktoritet i ämnet?

EDIT: Här är en video på Johan Segeborn som testar en Bassman -59 5F6-A, fast med 12AX7 istället för 12Au7 som V1 det egentligen ska vara . Killer tone som någon säger... Här är det dock troligen en massa slutstegsdist, det kommer jag ju inte att få från en Dual Showman om jag inte bygger in den i ett separat betongrum med ljudisolering... https://youtu.be/SF8UXhQt7x4

Edit igen: så här låter stärkaren nu, inspelad på bortåt replokalsnivå. Jag har värmt på ett par av katoderna till 750 och 820 Ohm jämfört med tidigare 1,5 kOhm. Liite mjukare fräs. Ingen katodföljare ännu!
Det är som sagt fyra olika mer eller distade ljud. Minst distat till mest med ackord. Solosnutt stall mik mest distat till minst . Solosnutt halsmik minst distat till mest. Har försökt hålla det ganska kort och koncist. :? https://on.soundcloud.com/wR5vj

_________________
/Lennart


09 Oct 2022, 16:46
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Katodföljare, placering och design
Tubis wrote:
Det där handlar uppenbarligen inte om katodföljaren enbart utan paketet med katodöljaren DC kopplat på anoden på föregående steg vilket får det steghet att klippa tidigare och framförallt komprimera pga den DC kopplade katodföljaren som suger ström från det steget. Koppla på scoopet på aktuell krets så ser du att det inte sker någon klippning av katodföljaren utan den följer hur steget innan ser ut. Det du beskriver sker helt enkelt inte i verkligheten. Jag har aktuell steg uppkopplat här och nu och detta händer inte.



Jag grävde fram Kuehnel för att kolla, var och en får väl helt enkelt tolka det han skriver. Att observera är att kretsen här är en 5F6-A
som alltså inte har någon våldsam gain i preampen. När han skriver att "the cathode follower breaks into severe distortion before the previous two stages" så inkluderar det trioden som är kopplat till katodföljaren.

Menar du att Kuehnel är ute och cyklar här?

Attachment:
Kuehnel.jpg [216.17 KiB]
Not downloaded yet

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Oct 2022, 22:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Katodföljarens vara eller inte vara är en sak som jag misstänker kan diskuteras länge.

Det jag kan konstatera att den finns i ett stort antal välljudande förstärkare. Om den sedan bidrar till välljudet är en annan sak kanske.
Sedan, jag ser hela tiden att folk hänvisar på nätet till Valvewizards texter i ämnet, men har inte sett att någon skrivit om att de faktiskt har moddat katodföljaren enligt de principer som Merlin föreslår. Detta är ju ett intressant ämne att utforska, eller hur???!!

Nu har jag fem rörsteg som jag kan koppla i rad, och jag ser i stort sett ingen förstärkare som har den mängden steg. Dvs det är kanske lite i överkant.

Om vi tänker oss att jag satte det sista steget som katodföljare skulle följande "varianter" på förstärkare vara möjliga:

Två steg plus katodföljare, - Fender Bassman 5F6-A

Tre steg plus katodföljare med första steget Marshall style- Marshall 2204

Tre steg plus katodföljare med första steget Fender overdrive - Beefed up Fender

fyra steg plus katodföljare - Beefed upp Marshall 2204.

Jag är helt på det klara att det är skillnader mellan dessa förstärkare som inte exakt kan återskapas, men jag tänker mig att det skulle kunna vara en inriktning där det går att plocka fram ett par tre goa distljud... :shock:

Tänker plita ihop ett schema på detta, tänker också att det går att lägga till/dra ifrån katodmotstånd med optosar om man vill, eller vanliga switchar. Jag har ju två pottar med switchar i som i dag används för variabelt anodmotstånd samt variabel katodkonding på V2A. dessa använder jag inte speciellt ofta, så det kan gärna bli en annan användning av dem.

Tänker främst på ett cold clipping-katodmotstånd på V2A. Kan även vara cold clipping på det steget som kommer som två i varianten med fyra steg, Beefed up Marshall.

Låter det som en kul sak att göra??!! :D

_________________
/Lennart


12 Oct 2022, 18:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Som en liten test av det jag skrev om i inlägget ovan har jag fixat till en Cold clipper av V2A, dvs det röret som normalt är först i Fenders Vibratokanal.

Det är med dels en vanlig avkoppling på röret på 1,5/ 22 uF samt i serie med den ett motstånd på 6,7 kOhm. När jag trycker in en av volympottarna kopplas det extramotståndet in, och det blir ju i praktiken 1,5+6,7=8,2 kOhm oavkopplat katodmotstånd. Marshall har 10 kOhm, jag tänkte att kanske inte vara riktigt lika aggressiv i värdet.

Det låter som förväntat, en mjuk fin lite fräsig dist på en lägre gainnivå än den normala katodkopplingen. Denna brytaren borde inte vara några problem att göra via en opto, så att det kan läggas in i styrningen så att katoden återställs till den vanliga vid bara Fenderkanalen så att säga.

Klart bättre på de ljud som har ett eller två extra gainsteg före "Fenderkanalen".

Check på dé!

Edit;

Katoderna är på de olika ljuden (ingen katodföljare ännu som sagt):

Fender tre steg 1,5/22uF, 1,5/22uF, 820

Marshall fyra steg 2,7/0,68, 8,2, 1,5/22uF, 820

Fenderboost fyra steg 820/22uF, 8,2, 1,5/22uF, 820

Hi gain fem steg 2,7/0,68, 820/22uF, 8,2, 1,5/22uF, 820

Om jag vänder på de två sista stegen vad gäller katod blir det kallt/varmt etc hela vägen. Och Fenderdelen blir mer 5F6-A, förutom att det sista steget är ett vanligt förstärkarsteg. Kan vara en intressant förändring att göra.

Tankar på det?

_________________
/Lennart


13 Oct 2022, 22:37
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Katodföljare, placering och design
Jag är lite osäker på om jag begripit rätt hur "cold clippern" sitter, dvs hur mycket signal den får, men det har visat sig att de där klipparna inte klipper så väldans mycket i en krets typ 2203. Nu har du förstås åtminstone delvis avkopplad katod om jag förstod rätt, vilket väl minskar den negativa återkoppling som annars höjer "clipperns" headroom i en Marshall.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


14 Oct 2022, 18:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Lynxtrap wrote:
Jag är lite osäker på om jag begripit rätt hur "cold clippern" sitter, dvs hur mycket signal den får, men det har visat sig att de där klipparna inte klipper så väldans mycket i en krets typ 2203. Nu har du förstås åtminstone delvis avkopplad katod om jag förstod rätt, vilket väl minskar den negativa återkoppling som annars höjer "clipperns" headroom i en Marshall.


Tack för synpunkterna!

I fyrstegaren "Marshall" är det i stort sett precis som i en 2203, efter ett steg med 2,7/0,68 samt en brightkonding 140pF över gainpotten samt en gridstopper på 470 kOhm med en brightkonding på 250pF parallell. Det vill säga ett gainsteg med lite snällare diskantförstärkning.

I Femstegaren är det efter sagda Marshallaktiga steg samt brightkondingar, plus ett gainsteg efter med 820 ohm/22 uF. som därefter går in till Cold clippern. Mao två gainsteg före.

Det är kanske en tanke som du säger att avkoppla steget helt, dels för en annan klippningskaraktär med ytterligare effekt, men också för att det då skulle bli lite mer i samma volymnivå som resten. Nu blir det kanske så att det behövs ytterligare en mastervolym för en av fyrstegarna, nu har de delat på en master.

Det hörs skillnad när jag växlar katodmotstånd med switchen, och inte bara volymmässigt (det blir mycket lägre med cold clippern). Det blir också det du nämner, klart mindre dist. Det blir dock en mjukare dist. Det är ju bara att testa att löda dit kondingen över båda motstånden och testa! Jag gör detta ikväll/ i morgon, återkommer med rapport!

_________________
/Lennart


16 Oct 2022, 15:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Då är det testat med full avkoppling på cold clippern. Det blir nästan exakt samma volym som i den vanliga katoden på 15 kOhm/22uF, och det är inte väldigt stor skillnad på ljudet när jag kopplar emellan de två lägena.

Det är en mjukare dist med Cold clippern, det kompressar dessutom mer. Inte så förvånande förstås då det inte är samma sving i steget.

Ju fler gainsteg före, ju tydligare blir skillnaden. Den vanliga katodcombon 1,5/22 är mer stiff, raspigare, mer rapp och grynigare.
Med 8,2 blir det en mjukare dist, och mer kompression som sagt. I längden ett trevligare distljud, som också mer förknippas med mera higain.

Jag har också testat med att byta plats på katoderna på de två sista gainstegen, det var 820 ohm oavkopplat på det sista steget och vanlig 1,5/22uF på det näst sista. Detta för att få varannan kall/varm katod.

Alla fem gainstegen när alla är inkopplade ser katoderna ut som så här; 2,7/0,68, 820/22uF, 8,2/22uF, 820, 1,5


Med det sista steget avkopplat blev det väldigt mycket dist rent allmänt. Jag tog bort avkopplingen på det steget också, då blev det klart bättre och hanterbart...

Det jag inte har gjort är alltså detta med katodföljare, just nu tror jag att jag lugnar mig lite. Reverbet har helt plötsligt slutat att fungera, och det bygger sakta upp ett dovt brum i förstärkaren, får lösa detta först... pust.

har någon ett tips så tar jag emot det tacksamt!

_________________
/Lennart


17 Oct 2022, 19:45
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Katodföljare, placering och design
Min take på det här Lennart är att det finns avsevärt vettigare sätt att spendera sin tid.

I den meningen ser jag primärt användningen av katodföljare enl deras ursprungliga tanke, att variera impedans.

Det gör att i mina egna kretsar och setups använder jag faktiskt en katodföljare, men det är som driver för en rördriven loop som ligger i serie. Där har de merit som jag ser det.

Vidare har jag använt det som en form av driver mot KT-88 slutrör vi ngr tillfällen, mellan PI och slutrör. Även där påverkar katodföljarNA hur det hela uppträder.

Bortsett från sådana mer uppenbara applikationer enl ovan dock, iaf för mig totalt ointressant och TRO MIG jag har dykt i det där.

För ngr år sedan var jag engagerad i en debatt på ett av Marshall forumen där detta med CF´ns närvaro var en så imperativ del av Marshall soundet.
Säger idag som då, "jaha". Delar inte riktigt åsikt där som du kanske förstår och menar med det sagt att det finns avsevärt vaknare punkter att spendera sin tid på vid rörförstärkardesign.

Men!

Det är bara jag det.

Om du vill prova ngt som GER skillnader till din lilla burk där, prova tex att använda en småsignalspentod istället för ingångstriod. Eller rent av, lägg två småsignalspentoder i serie och driv en PI i omlopp skall du få se. Just det med pentod som matar in i en pentod kan bli rätt spännande, och avslöjande för den som spelar på maskin.

..eller, sätt upp en variant till att använda en SE trafo som PI för att ta upp en "avslöjande" designlösning.

Eller för den sakens skull, implementera en see-saw PI (paraphase mao) med justerbarhet för amplitud så den kan balanseras av med "hälsosamma" storlekar på inkommande amplitud (en paraphase i total balans existerar inte). Sker en djävla massa spännande i de då, och generellt taget är de mer just "grovkorniga" i vad de alstrar än den allerstädes närvarande LTP´n.
Mao från ggn till annan det självklara valet om man vill efter lite mer "old school" sound.
Å apropå PI´s.. det finns ju fan en aldrig sinande älv av varianter på det..

Mfl mfl mfl. Vad jag säger är, våga trampa lite utanför boxen. Finns ENORMA mängder att ta in om man bara kikar utanför det där eviga 2203/2204 schemat.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


26 Oct 2022, 03:42
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Katodföljare, placering och design
Racing wrote:
Min take på det här Lennart är att det finns avsevärt vettigare sätt att spendera sin tid.

I den meningen ser jag primärt användningen av katodföljare enl deras ursprungliga tanke, att variera impedans.

Det gör att i mina egna kretsar och setups använder jag faktiskt en katodföljare, men det är som driver för en rördriven loop som ligger i serie. Där har de merit som jag ser det.

Vidare har jag använt det som en form av driver mot KT-88 slutrör vi ngr tillfällen, mellan PI och slutrör. Även där påverkar katodföljarNA hur det hela uppträder.

Bortsett från sådana mer uppenbara applikationer enl ovan dock, iaf för mig totalt ointressant och TRO MIG jag har dykt i det där.

För ngr år sedan var jag engagerad i en debatt på ett av Marshall forumen där detta med CF´ns närvaro var en så imperativ del av Marshall soundet.
Säger idag som då, "jaha". Delar inte riktigt åsikt där som du kanske förstår och menar med det sagt att det finns avsevärt vakn.are punkter att spendera sin tid på vid rörförstärkardesign


Men!

Det är bara jag det.

Om du vill prova ngt som GER skillnader till din lilla burk där, prova tex att använda en småsignalspentod istället för ingångstriod. Eller rent av, lägg två småsignalspentoder i serie och driv en PI i omlopp skall du få se. Just det med pentod som matar in i en pentod kan bli rätt spännande, och avslöjande för den som spelar på maskin.

..eller, sätt upp en variant till att använda en SE trafo som PI för att ta upp en "avslöjande" designlösning.

Eller för den sakens skull, implementera en see-saw PI (paraphase mao) med justerbarhet för amplitud så den kan balanseras av med "hälsosamma" storlekar på inkommande amplitud (en paraphase i total balans existerar inte). Sker en djävla massa spännande i de då, och generellt taget är de mer just "grovkorniga" i vad de alstrar än den allerstädes närvarande LTP´n.
Mao från ggn till annan det självklara valet om man vill efter lite mer "old school" sound.
Å apropå PI´s.. det finns ju fan en aldrig sinande älv av varianter på det..

Mfl mfl mfl. Vad jag säger är, våga trampa lite utanför boxen. Finns ENORMA mängder att ta in om man bara kikar utanför det där eviga 2203/2204 schemat.


Ja den är rolig, både jänkare å många flera tror att Jim Marshall var en konstruktör, sorry han var en affärsman som såg ett behov.
Och som så bad några killar planka en Fender Bassman, och det ända dom ändrade var att man satt in 12AX7 överall och gjorde en miss när dom skulle koppla in feedbacken på rätt tap.
Det finns en ÄRLIG storry om detta på Marshall forum av den som var med och som är besviken över (som mig) inte fått kred för jobbet.
Nä att katodföljare skulle ha någon "typisk Marshall ljud " att göra är mer än befängd.

Och för Mashall tog det många år innan dom visste vad dom gjorde = rätt berärknade traos och mycket mer.
Ser nog (om jag bort ser från combon 2,7/68 ) en 2203 första gången marshall gjorde något inovativt.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


26 Oct 2022, 18:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Katodföljare, placering och design
Lynxtrap wrote:

Jag grävde fram Kuehnel för att kolla, var och en får väl helt enkelt tolka det han skriver. Att observera är att kretsen här är en 5F6-A
som alltså inte har någon våldsam gain i preampen. När han skriver att "the cathode follower breaks into severe distortion before the previous two stages" så inkluderar det trioden som är kopplat till katodföljaren.

Menar du att Kuehnel är ute och cyklar här?

Attachment:
Kuehnel.jpg
Det sker helt enkelt inte. Om så vore fallet skulle en Marshall 2203 vara ett metalmonster och en Marshall 6100 skulle vara en Fucking Fucker med sina 3 katodföljare på kanal 3 aka helt ospelbar. https://www.drtube.com/schematics/marsh ... 20iss9.pdf
Dessutom för en 20 år sedan när 2203 var billiga som satan var det vanligt att man moddade dem genom att byta ut katodföljaren mot ett gainsteg vilket gav rejält mycker mer dist.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 26 Oct 2022, 19:52, edited 1 time in total.



26 Oct 2022, 19:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Katodföljare, placering och design
Custom Sam wrote:
Nu har jag fem rörsteg som jag kan koppla i rad, och jag ser i stort sett ingen förstärkare som har den mängden steg. Dvs det är kanske lite i överkant.


Here you go! http://carvinmuseum.kieselmuseum.com/pd ... _BOARD.pdf

_________________
Johan Hansson


26 Oct 2022, 19:17
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Tubis wrote:
Custom Sam wrote:
Nu har jag fem rörsteg som jag kan koppla i rad, och jag ser i stort sett ingen förstärkare som har den mängden steg. Dvs det är kanske lite i överkant.


Here you go! http://carvinmuseum.kieselmuseum.com/pd ... _BOARD.pdf



:lol: :lol: :lol:

I verkliga livet! https://youtu.be/tqFyHT6PBvQ

Ja, där är en massa varianter på katodkopplingar där.... Inte många avkopplade katoder! Och små gallerläckor, måste vara små mängder signal som släpps vidare. Varannan 1M, varannan typ 15 kOhm...

Och inte en enda katodföljare! :shock:

_________________
/Lennart


28 Oct 2022, 21:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Racing wrote:
Min take på det här Lennart är att det finns avsevärt vettigare sätt att spendera sin tid.

I den meningen ser jag primärt användningen av katodföljare enl deras ursprungliga tanke, att variera impedans.

Det gör att i mina egna kretsar och setups använder jag faktiskt en katodföljare, men det är som driver för en rördriven loop som ligger i serie. Där har de merit som jag ser det.

Vidare har jag använt det som en form av driver mot KT-88 slutrör vi ngr tillfällen, mellan PI och slutrör. Även där påverkar katodföljarNA hur det hela uppträder.

Bortsett från sådana mer uppenbara applikationer enl ovan dock, iaf för mig totalt ointressant och TRO MIG jag har dykt i det där.

För ngr år sedan var jag engagerad i en debatt på ett av Marshall forumen där detta med CF´ns närvaro var en så imperativ del av Marshall soundet.
Säger idag som då, "jaha". Delar inte riktigt åsikt där som du kanske förstår och menar med det sagt att det finns avsevärt vaknare punkter att spendera sin tid på vid rörförstärkardesign.

Men!

Det är bara jag det.

Om du vill prova ngt som GER skillnader till din lilla burk där, prova tex att använda en småsignalspentod istället för ingångstriod. Eller rent av, lägg två småsignalspentoder i serie och driv en PI i omlopp skall du få se. Just det med pentod som matar in i en pentod kan bli rätt spännande, och avslöjande för den som spelar på maskin.

..eller, sätt upp en variant till att använda en SE trafo som PI för att ta upp en "avslöjande" designlösning.

Eller för den sakens skull, implementera en see-saw PI (paraphase mao) med justerbarhet för amplitud så den kan balanseras av med "hälsosamma" storlekar på inkommande amplitud (en paraphase i total balans existerar inte). Sker en djävla massa spännande i de då, och generellt taget är de mer just "grovkorniga" i vad de alstrar än den allerstädes närvarande LTP´n.
Mao från ggn till annan det självklara valet om man vill efter lite mer "old school" sound.
Å apropå PI´s.. det finns ju fan en aldrig sinande älv av varianter på det..

Mfl mfl mfl. Vad jag säger är, våga trampa lite utanför boxen. Finns ENORMA mängder att ta in om man bara kikar utanför det där eviga 2203/2204 schemat.



:D Tack för alla förslag på lösningar Jesper! Jag har ju hört några av dina stärkare, och har för mig jag spelat på några med, och de låter riktigt bra, helt klart!

Det jag funderar på är hur mycket jag ska lämna Fenderstärkarens grundlösning. I nuläget har jag ju egentligen bara satt in ett rör till och funderar på olika sätt att i den traditionen så att säga förädla ljudet till att även funka som rockförstärkare. En Dual Showman är ju trots att Hendrix nog använde sådana på Woodstock ingen rockmaskin i standardutförande. (Extraröret åkte i redan 1983, så det där med vintage dog redan då...)

Och komiskt nog är jag inte ute efter massor av dist, utan en dynamisk sådan, hög anslagskänslighet och inte fuzzigt. Har brukat få kommentaren av de basister jag spelat med att jag har för lite dist, " det fyller så bra".

Som du skriver så är det klart avslöjande med pentoder, och det låter ju som en intressant vinkling i den riktningen jag är ute efter. Och grovkornigt. Jag har ett par Dynacordchassin stående som jag har tänkt bygga ngt kul av, och där känns det som jag kan vara mer lössläppt. Mycket kul det där du nämner låter det som...

Vad gäller pentod, du tänker framför allt på t.ex EF86? Jag behöver scheman att sno standardvärden på kringkomponenter från, är ju ingen teoretisk ingenjör...

_________________
/Lennart


Last edited by Custom Sam on 28 Oct 2022, 22:44, edited 1 time in total.



28 Oct 2022, 22:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Amp Healer II wrote:

Ja den är rolig, både jänkare å många flera tror att Jim Marshall var en konstruktör, sorry han var en affärsman som såg ett behov.
Och som så bad några killar planka en Fender Bassman, och det ända dom ändrade var att man satt in 12AX7 överall och gjorde en miss när dom skulle koppla in feedbacken på rätt tap.
Det finns en ÄRLIG storry om detta på Marshall forum av den som var med och som är besviken över (som mig) inte fått kred för jobbet.
Nä att katodföljare skulle ha någon "typisk Marshall ljud " att göra är mer än befängd.

Och för Mashall tog det många år innan dom visste vad dom gjorde = rätt berärknade traos och mycket mer.
Ser nog (om jag bort ser från combon 2,7/68 ) en 2203 första gången marshall gjorde något inovativt.


Tubis wrote:
Det sker helt enkelt inte. Om så vore fallet skulle en Marshall 2203 vara ett metalmonster och en Marshall 6100 skulle vara en Fucking Fucker med sina 3 katodföljare på kanal 3 aka helt ospelbar. https://www.drtube.com/schematics/marsh ... 20iss9.pdf
Dessutom för en 20 år sedan när 2203 var billiga som satan var det vanligt att man moddade dem genom att byta ut katodföljaren mot ett gainsteg vilket gav rejält mycker mer dist.


Tack för synpunkterna!!!

Jag tror ju absolut på er att det är så ni ser detta, men det jag samtidigt tycker är märkligt att ValveWizard, som av många framhålls som en auktoritet på alla möjliga håll i allt som rör gitarrförstärkare säger tvärt om. Men då sätter han in några ytterligare komponenter som jag misstänker skapar obalanser som gör att de två stegen, katodföljaren och den föregående rörsteget går i spinn mer än vad det gör i en normal setup. Frågan hur mycket är dock en annan sak, det kanske är mer en "uppsnyggning" av eventuellt fnissel och fräs som Merlin pratar om att Soldano har katodföljaren till?

Jag blir liksom ganska villrådig här... :shock: :) 8)

EDIT; läste kapitlet i Blencowes bok om katodföljare igen, han nämner där att i en Bassman kommer inte katodföljaren att dista nämnvärt, pga att slutrören kommer att dista rejält långt innan det händer något med katodföljaren. Men i en mastervolymstärkare är det en annan sak.
Så i det avseendet så motsäger han inte det du skriver Johan kring Bassman. (Det ser ut som att Blencowe ser de två gainstegen som katodföljare båda ihop ungefär)

Däremot gör han ett par saker som ger ytterligare ljudpåverkan, och det är inte mer fräsdistorsion utan att vågformerna jämnas ut, mindre headroom. Kan se om jag inte kan ta ett kort på en av bilderna där.
Det som kan göras är antingen sänka storleken på katoden, ner till halvering, dvs 47kOhm. Eller en gridstopper mellan steg ett och två i katodföljarcombon så att säga.

_________________
/Lennart


Last edited by Custom Sam on 28 Oct 2022, 23:42, edited 2 times in total.



28 Oct 2022, 22:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Katodföljare, placering och design
Custom Sam wrote:
Jag tror ju absolut på er att det är så ni ser detta, men det jag samtidigt tycker är märkligt att ValveWizard, som av många framhålls som en auktoritet på alla möjliga håll i allt som rör gitarrförstärkare säger tvärt om. Men då sätter han in några ytterligare komponenter som jag misstänker skapar obalanser som gör att de två stegen, katodföljaren och den föregående rörsteget går i spinn mer än vad det gör i en normal setup. Frågan hur mycket är dock en annan sak, det kanske är mer en "uppsnyggning" av eventuellt fnissel och fräs som Merlin pratar om att Soldano har katodföljaren till?

Jag blir liksom ganska villrådig här... :shock: :) 8)
Det var inte alls vad JAG hävdade. Jag hävdade att katodföljaren i sig inte är en källa för klippning och någon större mängd distortion men att den påverkar tidigare steg till dito. Det ÄR vad Merlin beskriver. Merlin har rätt i vad han hävdar dock kanske lite överdrivet angående hur brutal den tonala effekten är. Den är något mer subtil än vad man får intrycket av angående vad han skriver.

_________________
Johan Hansson


28 Oct 2022, 22:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Tubis wrote:
Custom Sam wrote:
Jag tror ju absolut på er att det är så ni ser detta, men det jag samtidigt tycker är märkligt att ValveWizard, som av många framhålls som en auktoritet på alla möjliga håll i allt som rör gitarrförstärkare säger tvärt om. Men då sätter han in några ytterligare komponenter som jag misstänker skapar obalanser som gör att de två stegen, katodföljaren och den föregående rörsteget går i spinn mer än vad det gör i en normal setup. Frågan hur mycket är dock en annan sak, det kanske är mer en "uppsnyggning" av eventuellt fnissel och fräs som Merlin pratar om att Soldano har katodföljaren till?

Jag blir liksom ganska villrådig här... :shock: :) 8)
Det var inte alls vad JAG hävdade. Jag hävdade att katodföljaren i sig inte är en källa för klippning och någon större mängd distortion men att den påverkar tidigare steg till dito. Det ÄR vad Merlin beskriver. Merlin har rätt i vad han hävdar dock kanske lite överdrivet angående hur brutal den tonala effekten är. Den är något mer subtil än vad man får intrycket av angående vad han skriver.


Tack Johan!

Jag missuppfattade dig tydligen, ursäkta.
Gjorde precis ett tillägg på mitt förra inlägg, trodde inte att det skulle vara någon som skulle kommentera så här sent.
Skulle ju vara intressant att testa, och med t.ex 470 kOhm som gridstopper...

Vad gäller tonkontroller har jag hittat att om man sätter ett motstånd på t,ex 47 kOhm innan tonstacken kommer inte det att bli någon större skillnad på användbarheten på tonkontrollerna. Det är ju tydligen ofta fallet med katodföljare före tonstack, det blir inte samma spann på tonkontrollerna. Slope resistorn får troligen justeras ner något.

_________________
/Lennart


28 Oct 2022, 23:39
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Katodföljare, placering och design
Varje steg har sin utgångimpedans, som kan sägas ligga i serie med utspänningen. Ett vanligt katodjordat steg har rätt hög utimpedans, och lasten efter steget måste anpassas till detta. En tonstack kommer att jobba med utgångimpedansen i serie med alla komponenter inom tonstacken. Om man sätter en katodföljare före lasten, kommer den låga utimpedansen hos katodföljaren att påverka lasten. Om det är en tonstack kommer regleringen att påverkas.

Att lägga in en katodföljare med låg utgångsimpedans och sedan klämma in en serieresistor för att öka utimpedansen känns en aning överkomplicerat, men det kanske ger nåt åt ljudet?


29 Oct 2022, 08:55
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Katodföljare, placering och design
Custom Sam wrote:

EDIT; läste kapitlet i Blencowes bok om katodföljare igen, han nämner där att i en Bassman kommer inte katodföljaren att dista nämnvärt, pga att slutrören kommer att dista rejält långt innan det händer något med katodföljaren. Men i en mastervolymstärkare är det en annan sak.
Så i det avseendet så motsäger han inte det du skriver Johan kring Bassman. (Det ser ut som att Blencowe ser de två gainstegen som katodföljare båda ihop ungefär)

Däremot gör han ett par saker som ger ytterligare ljudpåverkan, och det är inte mer fräsdistorsion utan att vågformerna jämnas ut, mindre headroom. Kan se om jag inte kan ta ett kort på en av bilderna där.
Det som kan göras är antingen sänka storleken på katoden, ner till halvering, dvs 47kOhm. Eller en gridstopper mellan steg ett och två i katodföljarcombon så att säga.

Får påpeka än en gång det är inte katodföljaren som distar utan katodföljaren som påverkar steget innan att dista. Och katodföljaren påverkas av steget innan hur mycket den påverkar, en växelverkan. Precis som sag i B+. Det blir en feedbackkompressionsdist. När du matar steget med lägre signal blir den effekten minimal. Sätter du en master efter så du kan köra in högre signal blir effekten större. Samma gäller ju när du spelar hårt vs löst. Mindre headroom är alltså vad som sker och vad som ger dist och kompression. Sänker du katodkonding till 47k ökar du hur mycket katodföljaren suger DC från steget innan aka ökar kompressionsdisten.
Jag kan dock se när jag läser Merlins text att det är lätt att missförstå det som om det är katodföljaren som distar. Det är dock inte vad han beskriver. Han har dock hakat på scoopet efter katodföljaren för att visa kurvan vilket kan missförstås. Sätt den på gainstegets anod i stället så ser du. https://www.valvewizard.co.uk/dccf.html Den här kurvan han visar kommer du bara se precis i början av när steget börjar klippa. Lite mer signal in kommer även den negativa fasen klippas.

_________________
Johan Hansson


29 Oct 2022, 09:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Katodföljare, placering och design
Kopplade upp scoopet före och efter katodföljaren för att visa. Gainsteget är varmbias med 820ohm katod så kan inte separera samma tydliga påverkan av positiva fasen som Merlin visar utan här är ju även den negativa distad. Men det visar att katodföljaren inte distar kretsen ytterligare och absolut inte smäller på i dist före allt annat i kretsen som hävdats. Som jag sagt det sker helt enkelt inte. Som synes är kurvan densamma så när som på pyttelite påverkan av efterföljande krets som skalar ner övertonerna som syns lite på den neagtiva fasen. Blått är mätt på gainstegets anod och gult på katodföljarens katod. Gula proben står på x10 om det ser lite konstigt ut med 5V på denna.
https://drive.google.com/file/d/1OYSo9u ... share_link

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 30 Oct 2022, 08:01, edited 1 time in total.



29 Oct 2022, 11:02
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Katodföljare, placering och design
Tubis wrote:
Kopplade upp scoopet före och efter katodföljaren för att visa. Gainsteget är kallbias med 820ohm katod så kan inte separera samma tydliga påverkan av positiva fasen som Merlin visar utan här är ju även den negativa distad. Men det visar att katodföljaren inte distar kretsen ytterligare och absolut inte smäller på i dist före allt annat i kretsen som hävdats. Som jag sagt det sker helt enkelt inte. Som synes är kurvan densamma så när som på pyttelite påverkan av efterföljande krets som skalar ner övertonerna som syns lite på den neagtiva fasen. Blått är mätt på gainstegets anod och gult på katodföljarens katod. Gula proben står på x10 om det ser lite konstigt ut med 5V på denna.
https://drive.google.com/file/d/1OYSo9u ... share_link


Mycket intressant! För en som inte är van med oscilloskop, är 50V peak eller peak to peak?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


29 Oct 2022, 18:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Katodföljare, placering och design
Lynxtrap wrote:

Mycket intressant! För en som inte är van med oscilloskop, är 50V peak eller peak to peak?
Det är inte ett mätresultat utan spänningen mellan skåpets linjer.
Så du har här ca 75V peak och 150V P-P.

_________________
Johan Hansson


29 Oct 2022, 18:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
lampuradio wrote:
Varje steg har sin utgångimpedans, som kan sägas ligga i serie med utspänningen. Ett vanligt katodjordat steg har rätt hög utimpedans, och lasten efter steget måste anpassas till detta. En tonstack kommer att jobba med utgångimpedansen i serie med alla komponenter inom tonstacken. Om man sätter en katodföljare före lasten, kommer den låga utimpedansen hos katodföljaren att påverka lasten. Om det är en tonstack kommer regleringen att påverkas.

Att lägga in en katodföljare med låg utgångsimpedans och sedan klämma in en serieresistor för att öka utimpedansen känns en aning överkomplicerat, men det kanske ger nåt åt ljudet?


Tack för info!

Som jag ser det är det ett sätt att använda en katodföljare för att få ett önskvärt ljud från kretsen, samtidigt som man inte behöver bygga om tonstacken för att få den användbar som tidigare.

Dvs katodföjaren gör att kretsen ger en mjuk distorsion (?) medan motståndet före tonstacken gör att man inte behöver bygga om den, tonstacken fungerar som tidigare.

Om detta stämmer med extramotståndet är det något jag i alla fall tycker är intressant, då jag tycker att Fendertonstacken i min Dual Showman har en sweetspot på T=6, M=6 och B= 2,25. Att ha t.ex treble och middle båda på 7 med bas åp 2.25 ger ett helt annat ljud, inte alls lika klart och snyggt gitarrigt. Men det är ju jag det.

En ombyggnad av tonstacken kanske skulle innebär att denna sweetspot försvann, och då låter det ju bra att det kanske finns lösningar för det.

_________________
/Lennart


30 Oct 2022, 23:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare, placering och design
Tubis wrote:
Kopplade upp scoopet före och efter katodföljaren för att visa. Gainsteget är varmbias med 820ohm katod så kan inte separera samma tydliga påverkan av positiva fasen som Merlin visar utan här är ju även den negativa distad. Men det visar att katodföljaren inte distar kretsen ytterligare och absolut inte smäller på i dist före allt annat i kretsen som hävdats. Som jag sagt det sker helt enkelt inte. Som synes är kurvan densamma så när som på pyttelite påverkan av efterföljande krets som skalar ner övertonerna som syns lite på den neagtiva fasen. Blått är mätt på gainstegets anod och gult på katodföljarens katod. Gula proben står på x10 om det ser lite konstigt ut med 5V på denna.
https://drive.google.com/file/d/1OYSo9u ... share_link



Tack för att du tar dig tid Johan att visa!

Ok, då är det inte katodföljaren i sig som distar, men den påverkar det föregående steget till ett förändrat beteende, som till exempel kan yttra sig i en viss kompression m.m. då har jag lörstått dig rätt?

Du skrev tidigare att det är en ganska subtil effekt, men ändå en viss ljudpåverkan.

Det liknar faktiskt en annan "viktig" sak i distförstärkare. Jag har ju som jag skrivit tidigare satt i en cold clipper på ett rör, med omkopplingsbar normal/kall katod.
Först med cold clippern utan avkoppling, (som ju är den variant som används av Marshall) så var det förstås en stor skillnad mellan 1,5 kOhm/22uF och 8 kOhm utan avkoppling. (lite effekt kanske av 22 uF över 1,5, som ligger i serie med ett ytterligare Cold-motstånd.

Efter lite kommentarer här i tråden så satte jag 22 uF som avkoppling på både 1,5 kOhm och 8 kOhm. Då var det liknande volym ut, och inte alls lika stor skillnad i ljudet mellan de två varianterna. Cold clippern småfräser lite mjukare, men det är faktiskt lite subtilt även detta.

Dvs med ungefär samma förutsättningar så är skillnaden inte så stor.

Jag tror att Cold clippern (CC) låter bättre oavkopplad, och att jag i stället matar på med mer kräm från det föregående röret. Där står volymen nu bara på ca 25% innan det blir en massa dist i kretsen. Med oavkopplad CC kommer det att bli mindre dist, som jag får kompensera för med mer gain, som troligen gör att CC distar snyggare än med avkoppling. Misstänker jag....

Ett par tre subtila saker kan sammantaget kanske ge en ganska stor skillnad i en riktning som man känner låter bra?

Dvs en något skruvad katodföljare, plus en CC skulle kunna ge en krets som kan ge en lite annan vinkling än den vanliga 2204?

Sedan är detta bara en av de möjliga kretsarna, det jag först vill få till är en bra crunch, som jag tänker mig skulle vara något åt 5F6-A-hållet. Och ja, det är kanske skittråkigt att planka en över 60 år gammal konstruktion, men jag gillar den typen av ljud.

Sedan därefter lägga lite olika saker före den kretsen.


Som det blir nu är det V2B som blir röret som ligger före katodföljaren, som hamnar i V4A eller B. Det vill säga det är inte samma rör som de två delarna hamnar i.
I nuläget sitter det ett 7025 som V4, men kanske kan bytas till ett ECC81? den andra delen av V4-röret är reverbrecovery.

Det brukar vara i ett och samma rör, men jag misstänker att det inte spelar någon roll?

_________________
/Lennart


30 Oct 2022, 23:44
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Katodföljare, placering och design
Custom Sam wrote:
lampuradio wrote:
Varje steg har sin utgångimpedans, som kan sägas ligga i serie med utspänningen. Ett vanligt katodjordat steg har rätt hög utimpedans, och lasten efter steget måste anpassas till detta. En tonstack kommer att jobba med utgångimpedansen i serie med alla komponenter inom tonstacken. Om man sätter en katodföljare före lasten, kommer den låga utimpedansen hos katodföljaren att påverka lasten. Om det är en tonstack kommer regleringen att påverkas.

Att lägga in en katodföljare med låg utgångsimpedans och sedan klämma in en serieresistor för att öka utimpedansen känns en aning överkomplicerat, men det kanske ger nåt åt ljudet?


Tack för info!

Som jag ser det är det ett sätt att använda en katodföljare för att få ett önskvärt ljud från kretsen, samtidigt som man inte behöver bygga om tonstacken för att få den användbar som tidigare.

Dvs katodföjaren gör att kretsen ger en mjuk distorsion (?) medan motståndet före tonstacken gör att man inte behöver bygga om den, tonstacken fungerar som tidigare.

Om detta stämmer med extramotståndet är det något jag i alla fall tycker är intressant, då jag tycker att Fendertonstacken i min Dual Showman har en sweetspot på T=6, M=6 och B= 2,25. Att ha t.ex treble och middle båda på 7 med bas åp 2.25 ger ett helt annat ljud, inte alls lika klart och snyggt gitarrigt. Men det är ju jag det.

En ombyggnad av tonstacken kanske skulle innebär att denna sweetspot försvann, och då låter det ju bra att det kanske finns lösningar för det.


Misstänkte att det var nåt sånt det handlade om, och blir det bra är det ju inte "fel" heller :)


31 Oct 2022, 16:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Katodföljare, placering och design
Tubis wrote:
Så du har här ca 75V peak och 150V P-P.


:shock: Det är ju nästan otroligt - jag misstror inte dina resultat men är nyfiken. Märkligt ändå att Kuehnel funnit att katodföljaren i en Bassman "bara" tål ca 37V peak, med tanke på att det finns väl inte ens en bit tråd i en 5F6-A som inte analyserats med tio olika formler i hans bok...

Får du katodföljaren att överstyras med någon som helst signal?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


31 Oct 2022, 17:55
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 134 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.