View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:04



Reply to topic  [ 7 posts ] 
FX-loop? 
Author Message

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post FX-loop?
I min kamp att försöka förstå och dessutom faktiskt bygga ihop något så har jag fastnat lite gällande FX-loop.
Jag tycker det kan vara ganska viktigt att ha en just sådan och i den krets jag tänkte bygga ingår dessvärre ingen sådan.
Jag har, nästan, bestämt mig för denna krets.
https://www.trinityamps.com/wp-docs/ThorSchematic.pdf

Om jag har tolkat google rätt så sätter man oftast in loopen mellan treble och master-volym?

MEN nu finns det ju en trilljon scheman på loopar, alltifrån en enkel switch och två jack, typ denna:
https://robrobinette.com/images/Guitar/Other/FX_Loop_With_True_Bypass.png

Sedan finns det ju mer komplexa historier, både med och utan rör...

Eftersom denna sektion på forumet handlar om rör så har mitt intresse hamnat på en, just, rör-historia...

Trafon jag tänkte använda har god marginal så ett extra rör ska inte vara något problem.

Jag hittade denna, som jag tänkte kunde passa skapligt?
https://www.tdpri.com/attachments/upload_2021-5-7_3-45-45-png.854182/

Nu kommer jag ha lite högre B+ (397 eller möjligtvis 344 om man tar det steget efter första droppet)

Är det bara att kötta på som det ser ut eller ska man öka motståndet så att röret får sina 248 som på schemat?

Eller kan/ska man lägga till ytterligare en drop för att hamna på 354 och sedan ändra den andra dropen så man ändå hamnar på 344?

Tanken är dock att jag bygger utan loop och får grundkretsen att fungera men lämnar plats för loopen, det tänker jag kan vara lurt?

Tack på förhand!


22 Nov 2022, 15:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: FX-loop?
Ser att det inte bara jag som är "Merlininfluerad" på forumet, ValveWizard kommer upp i alla möjliga sökningar.

Det blir säker bra att göra som du säger, först få den fungerande sedan lägga till loopen.

Jag är väl inte någon expert, men vad gäller spänningarna så är det främst spänningen till anodmotståndet man brukar titta på, vilket ju då ger den spänning som står vid röret. Det är ingen exakt vetenskap, men på ett ungefär den tänka spänningen. Det varierar ju med spänningen i uttaget m.m.

Denna designen har jag inte sett tidigare, intressant att han har så pass låga spänningar på B+ på förstegsrören. Håller på med en liknande variant där spänningarna är lite låga relativt original Fenderschema. Finns i en granntråd....

_________________
/Lennart


23 Nov 2022, 00:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: FX-loop?
Vad avser loopar och rörmaskiner så känner iaf jag från ggn till annan att man går över ån efter vatten.

Att ha en rördriven seriell loop är som jag ser det rent av att föredra.

I min egen variant åker jag en katodföljare som buffersteg ut. Fungerar riktigt bra, men då det kan variera lite med hur mkt signal som går åt så kan det vara idé med en pott för att styra amplitud.

Recovery i sin tur, vanligt gainsteg och mkt riktigt fungerar då detta stegs potentiometer även som "master", om man nu inte likt mig envisas med PPIMV. I mina maskiner är recoverypotten en gainpott som styr hur mkt PI´n slår i taket - allt beroende på val av PI.

Då preamp lösningar av konventionellt snitt oftast producerar avsevärt mer signal än vad som behövs så blir en sidoeffekt att potten för "send" kan sättas relativt numeriskt liten.
Det har med sig att man inte får med lika mkt dumheter från preampen, vilket då i sig är en fördel. Maskinen blir helt enkelt mer väluppfostrad av det greppet.
Det innebär även att man kan betrakta recoverysteget som en form av driversteg just för fasvändaren, och i egenskap av det kan man välja och vraka rätt friskt.
Allt efter smak och tycke.

Flaska använder jag, valbart, oftast en 81´a eller 82´a. Även där beroende av tycke och smak. Ngt som märks i valet av komponenter kring den sockeln.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Nov 2022, 14:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: FX-loop?
Att ha en sendpot i en enkanalare där det redan finns en volympot efter preamp innan send kan jag nog tycka är lite onödigt.
Även med flera kanaler är det inte nödvändigt om alla har volym precis innan send men jag kan ju köpa att det kan vara behändigt för vissa att kunna höja och sänka alla kanaler ut samtidigt.

Ofta när man kopierar en loop från en annan stärkare får man inte optimala signalnivåer så det behöver justeras.

Signal send upp till 1.2Vrms så kallad line level. Från ett steg där man alltid har sista steget klippt aka distat så är det bara att ställa in exakt så max volym ger just det. Men har man ett steg där man kan justera från clean till dist får man ju ha lite extra i tanken för sendnivån när man spelar clean eftersom signalnivån sjunker och rms på en ren signal är lägre än rms på en distad. Ren kan man betrakta som en sinusvåg och distad som en fyrkantsvåg. Rms av sinus är ju 0.707 av peak medans det för fyrkant är 1 av peak med andra ord = peak. Så peak send på en distad kanal ska vara lägre än på en ren.
Här det lämpligt att i stället för att ha en 1M volympot efter sista steget eller efter eq ha en resistor följt av en lite mindre pot för att ta ner signalen till line level.

Den så kallade line level nivån brukar fungera i apparater som är speciellt gjorda för loop som tex rackeffekter. Men ska man ha en pedal där behöver man ofta sänka sendnivån. Detta går ju att bara göra med volymkontrollerna. Vissa stärkare har en switch för de olika nivåerna. Man måste oavsett se till att man har tillräckligt med juice i recoverysteget för att förstärka upp den lägre nivån när man kör med pedal.

Sen hur mycket recoverysteget ska skicka till slutsteget beror ju på hur man ska använda slutsteget, rent eller överstyrt. Ju lägre signal man kan ha här ju bättre fungerar mastervolymen att ratta. Stärkare där man inte alls ägnat en tanke på signalnivå här tenderar att blir vrålhögt bara man nuddar på mastervolymen. Det är betydlig roligare att få en funktion som känns bra från noll till max vrid. Rör med lägre gain och/eller sänka signalen vid mastervolymen behövs i de flesta fall. Även här kan man ha en resistor följt av en pot med lägre resistans än 1M. Att designa utan onödigt stora potar är bra praxis.

En sak med merlins loop är att recoverysteget inte är speciellt rent vid line level. Jag hade skippat att avkoppla katoden.

_________________
Johan Hansson


23 Nov 2022, 15:25
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: FX-loop?
Personligen lägger jag signal ur sista steget rakt in i "min" modifierade James.

Därefter till send, och som du mkt riktigt påpekar.. Ofta 50k i mitt fall.
Recoverysteget sedan, där sitter en pott ut. Inte mkt att orda om, och som sagt en ofta förbisedd fördel i detta är att man genom att ta ner signalen till line nivå, oaktat om där sitter ngt i loopen eller inte, även tar ner brum som brus markant.

Tanken med det är gammal, vi hittar den ofta tex i gamla "clean" maskiner. Men setupen/tanken fungerar väldigt bra rent praktiskt (än mer rent av som jag ser det) när vi talar distad signal.

Finessen, som jag ser det, är att man på det här sättet mkt enkelt, som gitarrist, kan välja ifall man vill att röret kring loopen skall bidra till distbilden eller inte.
Mkt riktigt är det mera sällan ngt mu på varken 100 (eller rent praktiskt 50-55) behövs. Väldigt långt ifrån faktiskt, men oavsett om man väljer att åka ECC-81 eller ECC-82 så är båda rören förmögna att hantera avsevärt mer ström än tex en 83´a varför det iaf i mitt tycke blir enklare att hitta en vettig kompromiss för de vad avser kringkomponenter.

Med det gjort får man som jag ser det en maskin med mer än ett ansikte, genom att mkt snabbt och enkelt kunna växla mellan de två. Allt efter tycke och behag.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Nov 2022, 03:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: FX-loop?
har annars 2 olika loopar färdiga den ena är nog den mest kompakta på marknaden ock går att montera i fenders låga chassin

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


25 Nov 2022, 00:09
Profile WWW

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Re: FX-loop?
Tack snälla för bra input och tips!
Det låter som det är en del att tänka på (som vanligt)

Det får nog bli så, som jag skrev, att jag lämnar lite lagom plats på kortet (har fått tag på en fin bit kolfiber) och får själva förstärkaren att låta som den ska innan jag ger mig på detta.

Kanske kan man tänka sig en sån där extern variant som temporär lösning, oftast blir ju dock temporära saker kvar för evigt :oops:

Åter igen stort tack!


04 Dec 2022, 08:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.