View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:56



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Hjälp sökes - Elektronikfel superstrata 
Author Message

Joined: 01 Mar 2009, 11:00
Posts: 276
Location:
Post Hjälp sökes - Elektronikfel superstrata
Hej alla!

Tyvärr verkar en av mina superstrator ha blivit förbannade av Kali eller liknande. Den har ett märkligt fel, och det spelar ingen roll vad jag gör.

I läge 4 hörs bara halmicken istället för det vanliga kluckande eggläget. Så jag har två identiska halsmickslägen istället för halsmick och eggläge. Läge 2 låter inte riktigt som det ska tycker heller tycker jag, men är ändå på banan.

Jag har INTE lött fel. Har inte blandat samman jord och signal. Faktum är att jag testat alla varianter som fantasin tillåter utan resultat. Jag gjorde om allt från grunden med nya komponenter. Ingen som helst skillnad.

Jag är helt lost här. Vad i hela helvetet kan detta bero på?


22 Dec 2022, 01:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Hjälp sökes - Elektronikfel superstrata
E.Q wrote:

I läge 4 hörs bara halmicken istället för det vanliga kluckande eggläget.

Jag gjorde om allt från grunden med nya komponenter. Ingen som helst skillnad.



Är detta en "superstrata" med det vanliga SSS mickkonfigurationen alltså? (Jag trodde att superstata hade HSS eller HSH eller HS)
Byttes även 5-vägs swicthen?
Jag hade en tele där en liten lödplupp trillat ner på kontaktytorna så jag fick bara båda mickarna parallelt både i läge 2 & 3. Var också förbryllande :mrgreen:

Hur ser resistansen ut om du mäter på sladden med vol-ton på fullt i de olika lägena. Med standard sc mickar bprde det vara ca 6-3-6-3-6 kohm i de olika lägena 1-5. Med andra mickar kan det se annorulunda ut såklart.
Är det skillnad på läge 3 o 5 ?


22 Dec 2022, 11:55
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Mar 2009, 11:00
Posts: 276
Location:
Post Re: Hjälp sökes - Elektronikfel superstrata
Obi wrote:
E.Q wrote:

I läge 4 hörs bara halmicken istället för det vanliga kluckande eggläget.

Jag gjorde om allt från grunden med nya komponenter. Ingen som helst skillnad.



Är detta en "superstrata" med det vanliga SSS mickkonfigurationen alltså? (Jag trodde att superstata hade HSS eller HSH eller HS)
Byttes även 5-vägs swicthen?
Jag hade en tele där en liten lödplupp trillat ner på kontaktytorna så jag fick bara båda mickarna parallelt både i läge 2 & 3. Var också förbryllande :mrgreen:

Hur ser resistansen ut om du mäter på sladden med vol-ton på fullt i de olika lägena. Med standard sc mickar bprde det vara ca 6-3-6-3-6 kohm i de olika lägena 1-5. Med andra mickar kan det se annorulunda ut såklart.
Är det skillnad på läge 3 o 5 ?
Obi wrote:
E.Q wrote:

I läge 4 hörs bara halmicken istället för det vanliga kluckande eggläget.

Jag gjorde om allt från grunden med nya komponenter. Ingen som helst skillnad.



Är detta en "superstrata" med det vanliga SSS mickkonfigurationen alltså? (Jag trodde att superstata hade HSS eller HSH eller HS)
Byttes även 5-vägs swicthen?
Jag hade en tele där en liten lödplupp trillat ner på kontaktytorna så jag fick bara båda mickarna parallelt både i läge 2 & 3. Var också förbryllande :mrgreen:

Hur ser resistansen ut om du mäter på sladden med vol-ton på fullt i de olika lägena. Med standard sc mickar bprde det vara ca 6-3-6-3-6 kohm i de olika lägena 1-5. Med andra mickar kan det se annorulunda ut såklart.
Är det skillnad på läge 3 o 5 ?


Nej, det är inte SSS, utan HSH. Problemet har bestått med olika switchar. Mäter nästa gång jag orkar skruva isär helvetet igen. Dock funkar läge 3 och 5 precis normalt.


22 Dec 2022, 12:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Mar 2009, 11:00
Posts: 276
Location:
Post Re: Hjälp sökes - Elektronikfel superstrata
Oj, nu blev de fel. Gitarren är en HSS, inget annat.


22 Dec 2022, 12:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp sökes - Elektronikfel superstrata
Har du ingen multimeter så du kan mäta resistansen mellan micken och tex volymkontrollen och försöka ringa in var skon klämmer?

_________________
Johan Hansson


22 Dec 2022, 13:01
Profile

Joined: 01 Mar 2009, 11:00
Posts: 276
Location:
Post Re: Hjälp sökes - Elektronikfel superstrata
Tubis wrote:
Har du ingen multimeter så du kan mäta resistansen mellan micken och tex volymkontrollen och försöka ringa in var skon klämmer?


Jo jag har en, om jag nu ids skruva isär helvetet en gång till. Det är dock tydligt att allt annat funkar som det ska med lägen, potar, osv. I läge 4 är mittmicken bara tyst. Ska man dra en kabel till mellan mitt och hals som anses så självklara att de inte finns med i ritningarna eller något?


22 Dec 2022, 13:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp sökes - Elektronikfel superstrata
Det är betydlig enklare att mäta än att löda om allt. Om man mäter mellan micken och volympoten och det visar en betydande resistans aka potens plus mickens(resistansen går via jord) i stället för kortslutning så är det avbrott någonstans mellan micken och poten. Och fungerar micken i de andra lägena så är ju den enda förövaren här switchen. Man kan ju även använda summern på mätaren. Om det inte piper är det avbrott. Det finns ju lite olika switchar så man får ju även vara säker på att det är rätt switch till rätt kopplingsschema.

_________________
Johan Hansson


22 Dec 2022, 15:33
Profile

Joined: 01 Mar 2009, 11:00
Posts: 276
Location:
Post Re: Hjälp sökes - Elektronikfel superstrata
Det är här det blir så mystiskt.

Mittmicken funkar klockrent i läge 3. I läge 2 hörs den, men verkar vara ur fas. Läge 4 som sagt stendöd.

Samma fel på 3 olika switchar.


22 Dec 2022, 16:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp sökes - Elektronikfel superstrata
Blev den alltså så här av sig själv eller var det efter du gjort något ingrepp i den?

_________________
Johan Hansson


22 Dec 2022, 20:04
Profile

Joined: 01 Mar 2009, 11:00
Posts: 276
Location:
Post Re: Hjälp sökes - Elektronikfel superstrata
Tubis wrote:
Blev den alltså så här av sig själv eller var det efter du gjort något ingrepp i den?


Det hände efter mickbyte. Hade bytt ut stall/hals, men när mittmicken och ny halsmick skulle in började helvetet.


22 Dec 2022, 20:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp sökes - Elektronikfel superstrata
Jag misstänker ju att du löder efter fel schema till aktuell switch och hur mickarna ska sammarbeta och att du kanske har mickar som inte matchar varandra i fas vilket skapar ett ur fas läge i 2. Har sett lite olika scheman på HSS. En där man man kopplar hela humbuckern parallellt med singelcoilen och scheman där man splittar humbucken.

_________________
Johan Hansson


22 Dec 2022, 20:40
Profile

Joined: 01 Mar 2009, 11:00
Posts: 276
Location:
Post Re: Hjälp sökes - Elektronikfel superstrata
Matchat handgjort set av extremt bra fabrikat, har testat flera scheman. Ingen skillnad.


22 Dec 2022, 21:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp sökes - Elektronikfel superstrata
Nu vet jag inte exakt hur detta ska kopplas men fick en tanke. Du har inte råkat löda fast kablarna på switchen bakåfram? Det borde ju ge lite spännande effekter? Läge två ska väl tex dumpa centern på humbuckern till jord för att splitta den? Ligger i stället mittenmicken ansluten där så dödas ju den i det läget.

_________________
Johan Hansson


23 Dec 2022, 19:40
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Hjälp sökes - Elektronikfel superstrata
Tubis wrote:
Nu vet jag inte exakt hur detta ska kopplas men fick en tanke. Du har inte råkat löda fast kablarna på switchen bakåfram? Det borde ju ge lite spännande effekter? Läge två ska väl tex dumpa centern på humbuckern till jord för att splitta den? Ligger i stället mittenmicken ansluten där så dödas ju den i det läget.


Jag har lite olika switchar med de 2 utförande som visas till vänster (crl och oak m fl) i bilden.
Utfallet blir såklart helt olika beroende hur switchens layout är beskaffad.

https://www.strat-talk.com/media/5-way-strat-pickup-selector-switch-chart.11228/full?d=1449313866


24 Dec 2022, 13:52
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Mar 2009, 11:00
Posts: 276
Location:
Post Re: Hjälp sökes - Elektronikfel superstrata
Det är inporttypen. Har testat alla tänkbara varianter…


24 Dec 2022, 14:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp sökes - Elektronikfel superstrata
Jag bara brainstorman om vad som kan ha hänt. Gjorde själv en gång fel att jag monterat en switch bak och fram och sen lödde efter schemat vilket ju då såg rätt ut men det blev inte så bra. Lägg upp en tråd på allmänt forumet, finns en del där som inte gör annat än grejer med gitarrelektronik. Tror aldrig de är över och läser på rörforumet.

_________________
Johan Hansson


24 Dec 2022, 15:13
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.