View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 12:37



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Brummet påverkas av tonstack/gainpot. LÖST! 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Brummet påverkas av tonstack/gainpot. LÖST!
Innan min utläggning så börjar jag med min fråga:

Om man har någon form av brum som går att "EQ:a" med tonstacken och försvinner helt med gain på 0 så MÅSTE väl detta brum uppstå innan tonstack/gainpot, eller hur?
Det finns väl ingen anledning att börja leta fel efter tonstacken under dessa omständigheter?



Såhär va: Jag har byggt en förstärkare med ett ingångsteg in i tonstack (Fender-style) på klassiskt Fender-maner, men har nu ett starkt brum direkt jag börjar dra upp volymen (gain). Brummet går i samma frekvens som man hör rent akustiskt från PT (vilket bör väl vara 50Hz?? Har inte plockat fram något oscilloskop än.)
Det sjuka är att jag har testat tamefän allt utan någon lösning. Testat olika rör, olika rörtyper, byggt om försteget till olika kresar, testat olika värden överallt, ökat filtret, men allt är förgäves och alltid samma brum i samma amplitud som går hand i hand volymmässigt med signalen.
En extra kopplingskonding mellan V1a och tonstack gör ingen skillnad. Rycker jag V1-röret blir det knäpptyst. (V1b används inte.. än.. så den kan vi glömma for now.)

Jag går verkligen bet på denna. Jag menar, det är ju så lite krets innan tonstacken. Vi snackar ju inte många komponenter som är involverade.

Om ni tänker "Finns det något schema?" så kan man lika gärna kolla på vilket AB763-schema som helst eftersom att jag testat det receptet rakt av fram till och med tonstack.

_________________
David


Last edited by David Wikström on 08 Jan 2023, 17:48, edited 1 time in total.



07 Jan 2023, 15:48
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brummet påverkas av tonstack/gainpot.
Ditt resonemang är helt logiskt!

Brummet tycks uppstå i första steget. Jorda styrgallret - vad händer då?

Kan det vara nån jordförbindning som obemärkt har "släppt"?

Nån form av överledning i rörsockeln (glödspänning på katoden eller liknande)?


07 Jan 2023, 17:37
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Brummet påverkas av tonstack/gainpot.
Det går faktiskt "EQa" bakvägen om brummet plockas upp efter eq genom att man ändrar utimpedansen från den. Lägre utimpedans dunkar ner brummet mot jord bakåt så att säga.

_________________
Johan Hansson


07 Jan 2023, 18:30
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Brummet påverkas av tonstack/gainpot.
lampuradio wrote:
Ditt resonemang är helt logiskt!

Brummet tycks uppstå i första steget. Jorda styrgallret - vad händer då?

Kan det vara nån jordförbindning som obemärkt har "släppt"?

Nån form av överledning i rörsockeln (glödspänning på katoden eller liknande)?


Styrgallret är ju kopplat till inputjacket så det jordas ju direkt gitarren är urkopplad, men det har ingen betydelse för brummet.
Ingen jordanslutning har släppt, men när jag dubbelkollar efter att du skriver så ser jag att jag lyckats dra två jordkabalar till vice versa fel jordpunkt, alltså tvärt om vad jag egentligen hade tänkt. Ska givetvis koppla rätt dessa first thing in the morning, men känns ju långsökt att det ska vara felet med tanke på vad Marshall och andra kommit undan med genom åren.
Angående överledning i sockeln så kanske ifall det sker internt inuti sockeln då kanske? Men det är helt klart luft mellan stiften och jag har lött om stiftet för katoden.

Tubis wrote:
Det går faktiskt "EQa" bakvägen om brummet plockas upp efter eq genom att man ändrar utimpedansen från den. Lägre utimpedans dunkar ner brummet mot jord bakåt så att säga.

Så du menar att det kan uppstå i nästkommande steg då egentligen och leta sig tillbaks genom styrgallret och bakåt liksom? Eller kan det likaväl leta sig tillbaks via högspänningsledningen (B+)? Nästa steg delar ju node (vad det nu heter på svenska??) med första steget?

_________________
David


07 Jan 2023, 23:26
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Brummet påverkas av tonstack/gainpot.
David Wikström wrote:
Så du menar att det kan uppstå i nästkommande steg då egentligen och leta sig tillbaks genom styrgallret och bakåt liksom? Eller kan det likaväl leta sig tillbaks via högspänningsledningen (B+)? Nästa steg delar ju node (vad det nu heter på svenska??) med första steget?
Nej det jag säger måste hända i samma steg. Har du en aktiv komponet mellan som tex ett till rörsteg sker detta inte. Gör så här. Sätt gainpoten på hälften och jorda bort före och efter. Där brummet försvinner helt är där du ska söka. Sätter du gainpoten på max och jordar bort får du inte ett bra svar.

_________________
Johan Hansson


08 Jan 2023, 00:24
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Brummet påverkas av tonstack/gainpot.
Tubis wrote:
Nej det jag säger måste hända i samma steg. Har du en aktiv komponet mellan som tex ett till rörsteg sker detta inte. Gör så här. Sätt gainpoten på hälften och jorda bort före och efter. Där brummet försvinner helt är där du ska söka. Sätter du gainpoten på max och jordar bort får du inte ett bra svar.

OK. Testade detta och gjorde en intressant iaktagelse. Jag ställde Gain på hälften och jordade ingången på poten, då sjönk brummet en aning. När jag jordade av utgången på poten, som går till nästa rörsteg, V1a, så ÖKADE brummet!
Det måste väl betyda att första steg samp tonstack är helt oskyldiga till brummet trots att kontrollerna påverkar brummet.
Nu gäller det bara att lista ut vart i tusan det kommer från.

Och visst ja. Jag hade fel i tidigare påstående om att det är ett 50Hz brum. Det är det inte. Helt klart 100Hz.

_________________
David


08 Jan 2023, 14:55
Profile WWW
Online

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Brummet påverkas av tonstack/gainpot.
Ingen som nämnt ovan, glödströmsbrum, brukar väl vara 50 Hz iofs. Det kan vara knepigt att bli av med, noggrant tvinnande rekommenderas!

Hade brum som dock inte påverkades av pottarnas läge som löste sig genom att rengöra slutrörens socklar...

_________________
/Lennart


08 Jan 2023, 15:15
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Brummet påverkas av tonstack/gainpot.
Custom Sam wrote:
Ingen som nämnt ovan, glödströmsbrum, brukar väl vara 50 Hz iofs. Det kan vara knepigt att bli av med, noggrant tvinnande rekommenderas!

Hade brum som dock inte påverkades av pottarnas läge som löste sig genom att rengöra slutrörens socklar...

Tror inte jag borde ha det problemet. Det skulle väl inte påverkas av potarna?
Kablarna är tvinnade med skruvdragare så de är tighta, fina och loopade från sockel till sockel. Har dessutom glöden lyft med ca 50V.

_________________
David


08 Jan 2023, 15:40
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brummet påverkas av tonstack/gainpot.
Om du jordar ingången till ett steg (som med jordning av utgång från poten) och det blir mer brum, så finns det en störning mellan den jordpunkt du använder och följande stegets katod. Prova att jorda på samma (fysiska) punkt som katoden i det steget är kopplad till.


08 Jan 2023, 16:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Brummet påverkas av tonstack/gainpot.
lampuradio wrote:
Om du jordar ingången till ett steg (som med jordning av utgång från poten) och det blir mer brum, så finns det en störning mellan den jordpunkt du använder och följande stegets katod. Prova att jorda på samma (fysiska) punkt som katoden i det steget är kopplad till.

OK. Det här blev ju intressant. Om jag jordar till katodens jord som du säger blir det knäpptyst.
Jag har ju byggt på ett turretboard med ett jord-rail (med endast en ansluting till chassijord) och ju längre bort på railet jag jordar till desto "mindre" tyst blir det. Något annat intressant är att om jag jordar till sista punkt i railet är det "brusigt" (vilket är logiskt). Därifrån går en jordkabel till chassijord på ca 6-7cm och ifall jag istället jordar av här så kommer brummet istället.

Tankar kring detta?

_________________
David


08 Jan 2023, 17:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Brummet påverkas av tonstack/gainpot.
LÖST!!

Tack alla för era svar!

Lösningen var ju rätt pinsam...

Innan detta bygge hade jag läst på ordentligt om jordning och målet var att koppla jorden bättre än vad jag någonsin gjort tidigare.
Någonstans i min efterforskning har jag läst att inputjacket ska ha en helt separat jordpunkt till chassit som ska fysiskt sitta i närheten av jacket (vilket mer eller mindre skulle betyda i motsatt hörn från vart starground och skyddsjord sitter.

Men när lampur skrev:
lampuradio wrote:
Om du jordar ingången till ett steg (som med jordning av utgång från poten) och det blir mer brum, så finns det en störning mellan den jordpunkt du använder och följande stegets katod. Prova att jorda på samma (fysiska) punkt som katoden i det steget är kopplad till.

..så började jag fundera att V1a gallret är ju samma som inputjacket, och det går ju ner i chassit nu istället för en punkt där den "egentligen" hör hemma.
Omdragning av denna kabel och vipps, knäpptyst.

_________________
David


08 Jan 2023, 17:48
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Brummet påverkas av tonstack/gainpot. LÖST!
Grejen med att chassijorda inputjacket är ju för att inte få jordloopsbrum via skyddsjorden runt nätet och in i den apparat du kopplat in i inputjacket om även denna har skyddsjord. Men då ska inputjackes chassijord vara den enda från kretsens nolla i apparaten annars har du skapat en intern loop.

_________________
Johan Hansson


08 Jan 2023, 20:22
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brummet påverkas av tonstack/gainpot. LÖST!
Kul att det fixade sig!


08 Jan 2023, 21:03
Profile WWW
Online

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Brummet påverkas av tonstack/gainpot. LÖST!
David Wikström wrote:
Custom Sam wrote:
Ingen som nämnt ovan, glödströmsbrum, brukar väl vara 50 Hz iofs. Det kan vara knepigt att bli av med, noggrant tvinnande rekommenderas!

Hade brum som dock inte påverkades av pottarnas läge som löste sig genom att rengöra slutrörens socklar...

Tror inte jag borde ha det problemet. Det skulle väl inte påverkas av potarna?
Kablarna är tvinnade med skruvdragare så de är tighta, fina och loopade från sockel till sockel. Har dessutom glöden lyft med ca 50V.


Ah, det låter ju föredömligt!

Jag hade glödbrum i V1 som gick vidare i kedjan, och då kunde ändras med pottarna. Så ibland kan det nog göra det.

Gott det löste sig!

_________________
/Lennart


09 Jan 2023, 16:20
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Custom Sam and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.