View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:37



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Kit från UralTone - nån som testat? 
Author Message

Joined: 06 Aug 2011, 00:56
Posts: 120
Location:
Post Kit från UralTone - nån som testat?
Kollar runt på förstärkarkit till ett första bygge efter att ha byggt 25-30 pedaler och repat/moddat några gamla transistorstärkare. Det finns en elektronikreparatör som jobbar mycket med rörstärkare, ett par kvarter bort som jag tänkte anlita för en slutlig koll så att bygget är säkert och välljudande.

Har kollat på några kit från t.ex. AmpMaker, TAD och även UralTone i Finland. Uraltone ser ut som ett bra alternativ till de mer välkända TAD, Mojotone och Weber. Lite bättre priser iaf.

Nån som testat bygga nåt kit från UralTone?


13 Jan 2023, 22:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Kit från UralTone - nån som testat?
Hej !

Svaret handlar nog mer om hur mycket man behöver instruktioner för att bygga än om det är bra komponenter.
Jag vet att AmpMaker ger bra instruktioner, men känner inte till om UralTone.
Men skulle gissa att dom är bra , med tanke på att UralTone verkar väldigt seriösa .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


14 Jan 2023, 06:28
Profile

Joined: 06 Aug 2011, 00:56
Posts: 120
Location:
Post Re: Kit från UralTone - nån som testat?
Amp Healer II wrote:
Hej !

Svaret handlar nog mer om hur mycket man behöver instruktioner för att bygga än om det är bra komponenter.
Jag vet att AmpMaker ger bra instruktioner, men känner inte till om UralTone.
Men skulle gissa att dom är bra , med tanke på att UralTone verkar väldigt seriösa .


Ja, bra poäng. För ett första bygge vore det bra med dugliga instruktioner och som du säger, AmpMaker har tydliga såna och all dokumentation är tillgänglig direkt via nätet. Jag ska nog helt enkelt ta och maila UralTone och se om de kan skicka ett exempel på hur deras instruktioner ser ut.


14 Jan 2023, 13:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Kit från UralTone - nån som testat?
Har egentligen ingen aning om UralTone. Men i tråden nedan frågar en finländare om råd/felsökning hos TDPRI. Ingen notering om byggaren först frågat leverantören.

https://www.tdpri.com/threads/uraltone- ... ng.780552/


14 Jan 2023, 16:34
Profile

Joined: 06 Aug 2011, 00:56
Posts: 120
Location:
Post Re: Kit från UralTone - nån som testat?
arinihsd wrote:
Har egentligen ingen aning om UralTone. Men i tråden nedan frågar en finländare om råd/felsökning hos TDPRI. Ingen notering om byggaren först frågat leverantören.

https://www.tdpri.com/threads/uraltone- ... ng.780552/


Tråden började ju inget vidare men i post #8 nämnde trådskaparen att UralTone hade levererat bra kundservice och hjälp med bygget. Det var tydligen inget fel på stärkaren från början, bara att trådskaparen inte riktigt visste vad han hade byggt :-)


14 Jan 2023, 18:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Kit från UralTone - nån som testat?
Jag har handlat simplare grejjer och det har aldrig varit problem.
Men finnar är finnar.... fast man steker dem i smör....


Jag vore inte rädd att handla ... men backupen på svenska är säkerligen nonexistant.


14 Jan 2023, 21:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Aug 2011, 00:56
Posts: 120
Location:
Post Re: Kit från UralTone - nån som testat?
salesman wrote:
Jag har handlat simplare grejjer och det har aldrig varit problem.
Men finnar är finnar.... fast man steker dem i smör....


Jag vore inte rädd att handla ... men backupen på svenska är säkerligen nonexistant.


Nä, de verkar vara seriösa på så sätt iaf. Mer en fråga om bra instruktioner och bra grejer.
Om de absolut inte kan skriva på engelska så får jag väl fråga nån släkting att vara tolk :D


15 Jan 2023, 00:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Kit från UralTone - nån som testat?
Jag gissar att engelskan fungerar med lite knaggel.
Jag har förstått att firman är seriös.


15 Jan 2023, 13:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Kit från UralTone - nån som testat?
Jag har varit kund hos Uraltone i över 10 år och aldrig haft nåt problem. Har ingen erfarenhet av deras kit, men de verkar vara rätt populära.
Eftersom webbsajten finns på engelska så bör de väl kunna kommunicera på engelska också.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


16 Jan 2023, 13:13
Profile

Joined: 06 Aug 2011, 00:56
Posts: 120
Location:
Post Re: Kit från UralTone - nån som testat?
Lynxtrap wrote:
Jag har varit kund hos Uraltone i över 10 år och aldrig haft nåt problem. Har ingen erfarenhet av deras kit, men de verkar vara rätt populära.
Eftersom webbsajten finns på engelska så bör de väl kunna kommunicera på engelska också.

Låter bra. Ja, ett finskt företag som lyckas sälja till marknader utanför Finland har nog tillräcklig engelska. Det är ganska mycket finländare som kommer till Umeå och pluggar, distinkt accent men brukar vara rätt bra nivå på engelskan.


16 Jan 2023, 22:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Kit från UralTone - nån som testat?
BaktaktsBilly wrote:
Låter bra. Ja, ett finskt företag som lyckas sälja till marknader utanför Finland har nog tillräcklig engelska. Det är ganska mycket finländare som kommer till Umeå och pluggar, distinkt accent men brukar vara rätt bra nivå på engelskan.


Iofs är det väl mest finlandssvenskar som studerar i Umeå, så det blir ungefär som att säga "det är ganska mycket norrlänningar som pluggar i Stockholm, distinkt accent men kan hyfsad engelska" :lol:
Personer med finska som modersmål brukar generellt ha litet knaggligare engelska, men betvivlar inte att gänget på Uraltone går att kommunicera med.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


17 Jan 2023, 14:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Kit från UralTone - nån som testat?
Ojojoj UralTone, de finns fortfarande alltså :D
Minns att jag ville köpa grejer därifrån när jag brukade bygga stärkare för 10 år sedan. Så med tanke på att de fortfarande är "in business" så skulle jag tror att det är ett bra ställe att handla ifrån...

Bäst tycker jag det är om du hittar något schema (som är verifierat att det fungerar) som du är intresserad av och bygger ihop det själv. Det, för det första, mycket roligare. För det andra så blir man mer nöjd när man är klar. Dessutom så lär man sig mycket mer än att bara skruva ihop färdiga kit.


16 Mar 2023, 09:18
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Polytone and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.