View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 23:35



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Olika primär vid fast respektive katodbias? 
Author Message

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Olika primär vid fast respektive katodbias?
Jag har inte funderat så mycket över det utan köpt en utgångstransformator avsedd för modellen jag tänkt bygga.
Sen började jag diskutera med en kompis som säger att man måste byta utgångstransformator om man gör om en förstärkare från fast bias till katodbias.
Ex.
En 6V6 utgångstransformator för katodbias har 8000 ohm primär och en avsedd för fast bias har 6600 ohm primär..
Jag vet att det gör en del skillnad ljudmässigt, men tänker att det inte skadar rören med "fel" OT som min kamrat hävdar.


24 Jan 2023, 11:37
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Olika primär vid fast respektive katodbias?
Det är ingen skillnad, i princip.

Så länge man sätter samma bias, och har samma B+ och Ug2, så behöver man inte ändra anodlasten. I rörhandböcker brukar man beskriva olika kretsar, där man ger exempel för katodbias och en viss anodimpedans och för fast bias med en annan anodimpedans. Ofta är övriga parametrar ändrade också, och det brukar vara fråga om olika stor uteffekt för de olika kopplingarna.

Om det är fråga om push-pull kopplingar, är det ofta så, att man räknar med att katodbias används i klass A steg, medan fast bias kan vara klass AB eller t.o.m. B, och med olika arbetspunkt (olika "klass") följer behov av olika anodimpedanser för att ge bäst uteffekt.

Om impedansen blir "fel" är det inte automatiskt risk för skador på rören, så länge arbetspunkten ligger lagom hett, så att säga. Risken blir om man får alltför hög anodimpedans (rejät för hög) och drar på fullt, för då blir signalspänningen över trafons anodlindning väldigt hög.


24 Jan 2023, 14:30
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Olika primär vid fast respektive katodbias?
Tack ska du ha för svaret.
Det är som jag klurat ut av mina engelska böcker alltså. :D


24 Jan 2023, 22:59
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.