View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 20:02



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Oxiderad pedal? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Oxiderad pedal?
Jag har en Lazy J cruiser pedal som jag verkligen gillar men som har "scratchy pots". Vad jag har förstått så kan vissa overdrive pedaler (kretsar) ha den egenskapen utan att poten i sig är oxiderad? Är det någon här som kan bekräfta detta? Känns onödigt att försöka rengöra en pot om den inte är smutsig.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


26 Jan 2023, 16:07
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 396
Location: Mönsterås
Post Re: Oxiderad pedal?
Polytone wrote:
Jag har en Lazy J cruiser pedal som jag verkligen gillar men som har "scratchy pots". Vad jag har förstått så kan vissa overdrive pedaler (kretsar) ha den egenskapen utan att poten i sig är oxiderad? Är det någon här som kan bekräfta detta? Känns onödigt att försöka rengöra en pot om den inte är smutsig.


I en stärkare finns det vanligtvis två andledingar till "scratchy pots".
1. Att den just är "smutsig" = kolbanan har blivet nött och lämnar rester.
2. Att kondingen innan potten läcker DC. Nu har jag inte labbat mycket med pedaler, men då dom jobbar under låg spänning så kanske det inte stämer i detta fall.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


26 Jan 2023, 19:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Oxiderad pedal?
Jag har varit med om fenomenet när jag byggt själv och tex satt en pot i motkoppling över en opamp. I en pedal med enkel spänningsförsörjning är det DC på bägge ingångar och utgången på opampen. Jag antar att om dessa spänningar inte är helt identiska så uppstår fenomenet.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 26 Jan 2023, 23:29, edited 1 time in total.



26 Jan 2023, 19:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Oxiderad pedal?
Amp Healer II wrote:
2. Att kondingen innan potten läcker DC. Nu har jag inte labbat mycket med pedaler, men då dom jobbar under låg spänning så kanske det inte stämer i detta fall.


Det märks även på pedaler, min gamla Coloursound Supa Wawa fräste som bara den vid "wacketywackande", men med ny konding blev det knäpptyst i svepet. Helt fantastiskt förbättring.

Jag misstänker att kondingen fångar upp det skrap som finns i potten, dvs det skadar inte att rengöra ändå. Men kondingen gör jobbet fantastiskt i bra i detta fallet.

_________________
/Lennart


26 Jan 2023, 23:25
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Oxiderad pedal?
DC över en pot är kanske inte svaret här, eller kanske är det... Men det är alltid lite känsligt med DC över en pot i signalkedjan. Det brukar alltid vara lite smuts eller ojämnheter i kolbanan så fort poten inte är helt ny längre. Om det finns DC över poten leder minsta variation i kontaktytan till ett litet "spänningshack", när man vrider poten, som upplevs som "knaster" i signalkedjan. Utan DC skulle det bara vara som ett mikroavbrott som inte hörs.

Rengöring av en pot är ju inte alltid så enkel, men de äldre/klassiska typerna brukar ju ha nån liten öppning vid lödöronen och där kan man spruta in lite elektronikspray av nån typ som dunstar bort helt o hållet samtidigt som man motionerar poten.


27 Jan 2023, 09:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Oxiderad pedal?
Både gain och volym kontrollerna på denna är skrapiga. Kanske ska testa med lite Deoxit D5?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


27 Jan 2023, 16:34
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Oxiderad pedal?
Bara det dunstar fullständigt går det nog bra. Minns att jag "pryade" på en firma som reparerade allsköns elektroniska grejer och där tvättade man sånt här med koltetraklorid, vilket idag troligen skulle betraktas som ett mordförsök, men det blev rent iaf. Och vätskan dunstade bort helt o hållet på kort tid. Att använda nåt som lämnar rester är meningslöst, då kan man köpa en ny pot på en gång.


27 Jan 2023, 17:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Oxiderad pedal?
Rengjorde volympoten med PRF 6-68 samt 7-78 och skrapet försvann. Inbillar mig (?) att även lite diskant försvann på kuppen. Kan det vara möjligt? Synd isf...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 Jan 2023, 17:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Oxiderad pedal?
Polytone wrote:
Rengjorde volympoten med PRF 6-68 samt 7-78 och skrapet försvann. Inbillar mig (?) att även lite diskant försvann på kuppen. Kan det vara möjligt? Synd isf...


Troligen uppfattar du skrapet som diskant, även om det iofs bara är momentant när du vrider på den. Låter märkligt om det skulle bli någon förändring i signalen?

_________________
/Lennart


07 Feb 2023, 10:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.