View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:07



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Champion GW 8 BW 8 Watts koffert 
Author Message

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Champion GW 8 BW 8 Watts koffert
Jag sprang på ett underbart lite koffert PA i helgen.
En En Champion GW 8 BW
Men med 6V6 istället för ECL11 bl.a.
Jag har glömt bort hur man sätter in bilder här så jag länkar istället :D
https://www.facebook.com/photo?fbid=165 ... 9228640096


30 Jan 2023, 21:00
Profile WWW

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Champion GW 8 BW 8 Watts koffert
Ball!
Ska det byggas något av den? Får jag fråga vad du gav för den?


30 Jan 2023, 21:58
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Champion GW 8 BW 8 Watts koffert
Ja troligtvis bygger jag om. Men jag ska bygga något som låter tidsenligt. Rören är rätt udda - ECC40 och EF41 och AZ1. Nu sitter det 2 st EL34. Mendet blir 6v6 som jag tror det var från början.


02 Feb 2023, 16:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Champion GW 8 BW 8 Watts koffert
wow, cool sak
+ FB-bilder som funkar utan konto.. :shock:

ere inte kul att ha den kvar som litet PA om du har rör som funkar?
fest i trädgården eller på landet, sång o ackegura på nåt galleri, restaurang etc

hur ere med högtalarna? OK?

har du nåt schema man kan drägla över?

ivfsh grattis till cool stärk

_________________
tligen


22 Feb 2023, 14:47
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Champion GW 8 BW 8 Watts koffert
tligen wrote:
wow, cool sak
+ FB-bilder som funkar utan konto.. :shock:

ere inte kul att ha den kvar som litet PA om du har rör som funkar?
fest i trädgården eller på landet, sång o ackegura på nåt galleri, restaurang etc

hur ere med högtalarna? OK?

har du nåt schema man kan drägla över?

ivfsh grattis till cool stärk


Mitt arnenymkonto är officiellt så allt jag lägger ut syns för alla. :D

Jo jag ska börja med att byta kondingar och prova den. Låter det bra försöker jag få tag på originalrör till den.
Högtalarna fungerar, men det är konstiga kontakter och jag har inte haft tid att kolla mer än så.
Jag hade hoppats att någon här visste var jag kan hitta ett schema.

Tack ska du ha.
Jag fick den som en del i ett byte.


23 Feb 2023, 11:13
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Champion GW 8 BW 8 Watts koffert
Mellanlandning. Jag la ner lång tid på att försöka få till ett schema. Det gick inte!
Det gick inte heller att få till en originalrenovering då någon varit inne i den och ställt till det ordentligt förut.
Bla så var det ett tiotal jordanslutningar då nästan alla jordningar var gjorda direkt i chassiet utom ett fåtal originaljordningar i jordbussen som var jordad i bägge ändar. Brum, brum...

Nu har den genomgått en metamorfos till en sorts tidig 50-talsmodell med paraphase fasvändare.
OT:n var en 4K så EL34:orna, som är i utmärkt skick, fick sitta kvar men förförstärkarrören har bytts till ett EF86 och ett 12AU7.
denne någon som haft den förut har bytt ut åttatums högtalarna till tior som är bland den minst effektiva högtalare jag varit med om. De kommer att bytas mot två Weber sig alnico som låter underbart tillsammans med förstärkaren.

Det kommer en youtubevideo så småninngom :D


01 Oct 2023, 19:14
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Champion GW 8 BW 8 Watts koffert
arnenym wrote:
Mellanlandning. Jag la ner lång tid på att försöka få till ett schema. Det gick inte!
Det gick inte heller att få till en originalrenovering då någon varit inne i den och ställt till det ordentligt förut.
Bla så var det ett tiotal jordanslutningar då nästan alla jordningar var gjorda direkt i chassiet utom ett fåtal originaljordningar i jordbussen som var jordad i bägge ändar. Brum, brum...

Nu har den genomgått en metamorfos till en sorts tidig 50-talsmodell med paraphase fasvändare.
OT:n var en 4K så EL34:orna, som är i utmärkt skick, fick sitta kvar men förförstärkarrören har bytts till ett EF86 och ett 12AU7.
denne någon som haft den förut har bytt ut åttatums högtalarna till tior som är bland den minst effektiva högtalare jag varit med om. De kommer att bytas mot två Weber sig alnico som låter underbart tillsammans med förstärkaren.

Det kommer en youtubevideo så småninngom :D



Det blir spännande! :D

_________________
/Lennart


04 Oct 2023, 12:05
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Champion GW 8 BW 8 Watts koffert
Här är några bilder. Ska byta högtalare och pilot/indikeringslampa i helgen. Den nuvarande finns inga nya lampor att köpa till. En hälften så kort bajonettmodell som vanliga 6 volts lampor..

Image

Image

Image


05 Oct 2023, 13:08
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Champion GW 8 BW 8 Watts koffert
ja, såhär blev den och såhär låter vi ihop..
https://youtu.be/MRZA0ILuHUE?si=wgFXBH4xZjuTGmdm

EF86-12AU7- 2xEL34- AZ4. Paraphase fasvändare och diskantavtappning istället för vanlig tweed tonkontroll.
2 st Weber sig 10 ribbad kon
Förstärkarchassiet sitter med 4 vibrationsdämpare typ motorfästen i hörnen som är skruvade i koffertbotten.
Image


08 Oct 2023, 23:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Champion GW 8 BW 8 Watts koffert
Cool stärkare grattis till fyndet !

Dock ser jag en sak som kan ge bekymmer, dina EL34 ser ut att sitta för nära ihop .
Det ska vara minst 64 mm mellan dom, mätt från centrum.
Sen kan det ju vara att det funkar ändån men tanke på att stärkan inte har så hög efekt.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Oct 2023, 07:33
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Champion GW 8 BW 8 Watts koffert
Amp Healer II wrote:
Cool stärkare grattis till fyndet !

Dock ser jag en sak som kan ge bekymmer, dina EL34 ser ut att sitta för nära ihop .
Det ska vara minst 64 mm mellan dom, mätt från centrum.
Sen kan det ju vara att det funkar ändån men tanke på att stärkan inte har så hög efekt.


Ja, det är bara en av de lite speciella grejerna jag upptäckte när jag började jobba med den här förstärkaren.
EL34:orna satt i och var i bra skick så de fick sitta kvar.
Det ska troligen vara 2 st ECL 11 som var slutrör med en inbyggd preamptriod :shock: ,,


11 Oct 2023, 22:24
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Champion GW 8 BW 8 Watts koffert
Låter väldigt "rätt" munspelsmässigt! Kul projekt! Bra jobbat!

En kylplåt mellan slutrören kanske ifall närheten blir ett problem?

_________________
/Lennart


12 Oct 2023, 23:15
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Champion GW 8 BW 8 Watts koffert
Custom Sam wrote:
Låter väldigt "rätt" munspelsmässigt! Kul projekt! Bra jobbat!

En kylplåt mellan slutrören kanske ifall närheten blir ett problem?


Tack för den bra kritiken och tack för tipset :D


13 Oct 2023, 00:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GW 8 BW 8 Watts koffert
Har ju gjort vid ngr ur den serien, bla är min egen main förstärkare en GM-25.
Hygglig kvalitet på bitarna, bortom snack.

Ja. Det skall sitta ECL-11 i arslet på den. Helt korrekt.

Underskattade som skam, men jag hade nog inte funderat så mkt på att yxa dit ett par 6V6 istället faktiskt. Min egen GM-25 använder EL-12, vilket jag tycker är helt fantastiska flaskor, och den ger lediga 58 watt när man pressar den lite.
Ngt att ha i kontext vs hur mkt de angavs för.

Finns ytterligare en modell mellan 8´an och 25´an fö.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Oct 2023, 00:57
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Champion GW 8 BW 8 Watts koffert
Racing wrote:
Har ju gjort vid ngr ur den serien, bla är min egen main förstärkare en GM-25.
Hygglig kvalitet på bitarna, bortom snack.

Ja. Det skall sitta ECL-11 i arslet på den. Helt korrekt.

Underskattade som skam, men jag hade nog inte funderat så mkt på att yxa dit ett par 6V6 istället faktiskt. Min egen GM-25 använder EL-12, vilket jag tycker är helt fantastiska flaskor, och den ger lediga 58 watt när man pressar den lite.
Ngt att ha i kontext vs hur mkt de angavs för.

Finns ytterligare en modell mellan 8´an och 25´an fö.


Har din sådär tätt mellan rören också?

EL34:orna får nog sitta kvar. Det låter gott med katodbias och 77% dissipation.
Ja, man kan gå upp en bra bit till, men hamnade där efter en hel del ljudprov. Kalla EL34:or motarbetar rundgång och spricker upp snyggt när man spelar trynorgel.


18 Oct 2023, 11:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GW 8 BW 8 Watts koffert
Ja. Flaskorna sitter tätt på den mindre av de.
Samtidigt så skall ju sägas att med ECL-11 blir det ju inga jätte effekter av det, vilket då återspeglas får man väl säga antar jag.?

Min GM-25 i sin tur, ett rent monster. Skomakarens barn och allt det där, men hade burit på lite tankar och idéer när jag för ngr år sedan konstaterade att det "faktiskt" för en ggn skull var dags att bygga ngt nytt till mig själv.
Å se så blev det, och kretsen i sig - som de facto är en del nytänk - visade sig vara bortom allt jag kunnat önska.
Med åren, den har ändock tjänstgjort en skara gigs och rep vid detta laget, så har det växt fram lite till som skall in i den när tillfälle ges.

Men det skall sägas.. Man ser alla Marshalls å vad det e som väger som vore de lastade med blyvikter med. Åsså jmfr man det med en "brödrost" från tiden som i grunden har samma uteffekt men väger 9kg.
HALLÅ! :lol: :lol:

För se, på den nivå de flesta av oss lirar (läs - gigar) så e re NÅTT som blir gammalt fort som fan e re å rodda sin egen skit! Rocknrollens baksida, om NÅGON, som jag ser det.
Så..
I mitt fall har det med tiden blivit snarare ett "koncept tänk" än bara en maskin hit eller dit. Som det är nu tar jag yxan i en gigbag, burken i ena näven och lådan i den andra.
Enda effekt jag använder är ett delay, så det å stämapparat samt mitt trådlösa Line 6 går ner i gigbagen det med. Ink sladdar osv.
Vad detta betyder rent praktiskt är att jag får bokstavligt med mig allt jag behöver i ett svep när jag kliver ur bilen för att gå in å rodda upp för kvällens gig å.. nu kan det vara bara jag men jag FATTAR verkligen inte de som envisas med att släpa med sig gitarr å utrustning så de behöver pirra mm för att få skiten med sig.
E mig bara förbi.
Samma som det med lådor, på den nivå lejonparten av oss lirar så ÄR scenerna små. Inte förrän nyligen har Marshall lanserat en 212 på höjden, med det övre elementet vinklat för medhörning.
Säger väl sig självt? Att en 212a (eller motsvarande) på höjden är EXAKT vad vi gigande gitarrister behöver, å ju mindre footprint på sen ju bättre som jag ser det. :o

Jag vet faktiskt inte om jag möjligen har min egen gamla GM-8 kvar? Eller om jag lånat ut den? Likt din där köpte jag den som "komplett PA" (har fö en likadan lösning som är en Luxor med) och får allt säga att jag tycker den e skitfrän.
Städar man sedan rent under huven och bygger eget, så det låter ngt med dagens ideal mätt, så e man ju hemma. Jag åkte ju 2st 6V6 i min i slutändan, vilket jag har för mig mynnade i 27 uppmätta watt. Mao så det räcker för 99% av alla gig som man kan kastas in i, och väl det.

Värt att veta är att Gösta Bäckström AB köpte upp Champion (som ju var hans tidigare arbetsgivare) 1949. Så alla Champion är alltså från som senast 1949.. Mao vintage så det förslår.

-" Så du har en vintage Marshall Plexi?
Ja, men det va la roligt då.."-
:mrgreen:

Nä. Champion burkarna samt Gösta varianterna e allt riktigt bra svenskproducerad skit som plattformar. Som fotnot, för ngt år sedan här gjorde jag ju en Route 66 baserad i en Bäckis och får erkänna mig hyggligt imponerad av resultatet.
One trick pony om ngt, men jag kan mycket VÄL fatta de som älskar Route 66 grejen.. för de låter bra! Å för att en kopia byggd av en svensk Bäckis skall låta bra den med så krävs förutsättningarna.
Å se det har ALLA Champion och Bäckisar.

En av de mer obskyra vad vi TROR är en Champion i botten är ju min mkt märkliga burk märkt "Musikhuset Borås". Plåtchassi med sidor av jakaranda. Ett par tidiga 6L6G i arslet (de Coca-Cola formade) och vidare en himskans massa oktaler.

Nä.
Den där GM-8´an du hittat där.. bra skit. Ta vara på den säger jag. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Oct 2023, 02:18
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GW 8 BW 8 Watts koffert
https://www.youtube.com/watch?v=Rm1VzKttrxw

GM-8 i min tappning (för gitarr givetvis).

https://www.youtube.com/watch?v=tzwXF74FF1E&t=246s

GM-25. Den jag använder än idag. Helt vanvettigt muskulös maskin med en bredd som är rent löjlig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Oct 2023, 02:25
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Champion GW 8 BW 8 Watts koffert
Racing wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=Rm1VzKttrxw

GM-8 i min tappning (för gitarr givetvis).

https://www.youtube.com/watch?v=tzwXF74FF1E&t=246s

GM-25. Den jag använder än idag. Helt vanvettigt muskulös maskin med en bredd som är rent löjlig.


De va ju många rattar på den!! :shock: :D

Med en gainen så skulle det tjuta nåt förj'vligt med en munspelsmik.
Anledningen till att jag började modifiera och bygga var ju att det inte finns några riktigt bra förstärkare för munspel att köpa.
En orginal Bassman 59 eller Super reverb växer inte på trän direkt.
Små 5-wattare finns det några stycken, men man behöver ju lite mer tryck för att inte drunkna.

Jag älskar gamla brödrostar och deras transformatorer och har byggt om några Bäckströmmare och 2 Elektrofon.
Dom blir goa. Senare år har jag mest baserat byggena på tidiga 50 talskretsar, typ Masco och liknande.
Det ger en ordentlig volym och sketar till ljudet sådär lagom mycket.
De enda kretsarna jag bygger med LPTI är ovannämnda fendermodeller. Fast de ger gitarrljud "modell Lovvikkavante".
Dubbla värdet på svansen, runt 100 volt på V1 och V2 och 15mA Bias med Sovtek 5881WXT...
Ja du förstår...
Peter-Woodstock vägrade "förstöra" en Bassman RI en gång med mina modifieringar, men efter mycket tjat från ägaren och mig gjorde han det, lyssnade på den när ägaren spelade munspel och fattade nada. det som skulle blivit en svag och ynkligt låtande förstärkare morrade högljutt och rått som fan. :D


19 Oct 2023, 17:34
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.